Gå til innhold

Hvordan forebygge at eldre føler på utenforskapet grunnet økt digitalisering ved reise m.m ?


Anbefalte innlegg

Hvis vi skal tilbake til det opprinnelige emnet, så tror jeg egentlig at skolen har en begrenset rolle i å berge eldre fra digitalt utenforskap. Teknologi beveger seg så fort, at det du eventuelt lærer på skolen vil være utdatert lenge før du blir pensjonist. Derfor bør ikke skolen lære bort konkret teknologi (ie iPader etc), men heller grunnprinsipper som ikke går ut på dato - ie. matte, fysikk, informasjonsteori. Tekniske universiteter slik som NTNU har skjønt dette for lenge siden, og fokuserer på basisferdigheter og det å lære å lære. Livslang læring må være et mantra. 

Men mye av problemene til de eldre er ikke med selve teknologien, men dårlige brukerinterface, manglende tilpasning etc. Er en del bråkjekke utviklere i 20/30-årene som burde ha lært å håndtere et bredere publikum, og det er noe skoleringen deres burde ha dekket.  

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis skolen ivaretar elevenes nysgjerrighet og bruker mindre tid på terping og pugg, kan mye være gjort. Det er jo en av de positive effektene av utforskingsfokuset som har kommet inn i skolen.

Å ta lappen handler ikke om at man er fullt utlært når man har sertifikatet, men om at man da er bra nok til at man kan utvikle seg selv til å bli en god sjåfør. Den samme tankegangen kan hjelpe unge i skolen, hvor skolen har gjort jobben sin hvis de har ivaretatt kreativiteten og utforskertrangen til barna og gitt dem nok å bygge på til at de kan utforske videre uten en lærer som står over skuldra og passer på.

Lenke til kommentar

For å ha en effektiv telefon i jobben, bør en skifte telefon minst hvert fjerde år. Noen kommenterer at de gir telefoner videre til familiemedlemmer. Det er ikke alle som har familiemedlemmer, og er det ingen av dem som har slike jobber selv?

https://www.aftenbladet.no/meninger/kommentar/i/yEORyr/blues-for-ein-digital-amatoer

Den norske vinteren er ikke ideell for batterier. 

Kan diskuteres hvordan maskiner påvirker folk. Vel var det tungvint å samle mange folk for å høste inn. Men en kan også si at maskiner fremmedgjør folk for hverandre. Og kanskje for seg selv. Og utviklingen går faktisk i den retningen. Der vi er "tilkoblet" en maskin store deler av døgnet og henter informasjon fra den. 

Lenke til kommentar
Kalle Klo skrev (På 11.10.2024 den 8:14 AM):

Hvis vi skal tilbake til det opprinnelige emnet, så tror jeg egentlig at skolen har en begrenset rolle i å berge eldre fra digitalt utenforskap. Teknologi beveger seg så fort, at det du eventuelt lærer på skolen vil være utdatert lenge før du blir pensjonist. Derfor bør ikke skolen lære bort konkret teknologi (ie iPader etc), men heller grunnprinsipper som ikke går ut på dato - ie. matte, fysikk, informasjonsteori. Tekniske universiteter slik som NTNU har skjønt dette for lenge siden, og fokuserer på basisferdigheter og det å lære å lære. Livslang læring må være et mantra. 

Men mye av problemene til de eldre er ikke med selve teknologien, men dårlige brukerinterface, manglende tilpasning etc. Er en del bråkjekke utviklere i 20/30-årene som burde ha lært å håndtere et bredere publikum, og det er noe skoleringen deres burde ha dekket.  

Ein bør selvsagt ikkje stigmatisere  en hel gruppe eldre i digital utenforskap, og  mange av de eldre har bidratt å videreutvikle den teknologien vi har idag.  

Det var ingen som forstilte seg så seint som på 70 talet at mobiltelfonen skulle bli noe ien kunne putte i lomma, og dei felste eide. Det var ein stor revlusjon når eg kunne ha medbrakt lommetv til OL på lLillehammer 1994, men idag er de forlengst utgått på dato.  Det var nok de ferreste som  hadde en berbar telefon m/ fotocamera under OL på Lillehammer 1994.  Norge fekk  2  riksdekkende- tv kanaler  først i 1991. 

De som idag er yngre vil høyst sansynleg få langt større utfordringer med å "henge med " en mange av de  blir eldre  har idag, Det meste av teknologien ein  lerer idag er utgått på dato om kanskje 10 år.  To- dimmensjonale TV-er er nok  ikkje langt unna,  kunstig intelligens vil gardvis revlusjonere verden, og  mange av praktiske oppgaver overføres til kunstig intellingens

Idag overvåkes flymotorene av bakkepersonell, og mye av teknologien på skip overvåks av leverandører. Satelittnavigasjon har vert viderutviklet helt fra slutten av 60 talet, og idag er det svarte bokser også i nyere biler, og god musikk i øret til forsikringselskapene. 

Men, samtidig må ein vera obs på at verden er ikkje slik den engang var, og trusselbilde henger over oss. En ny verdenskrig kan bli brutal, og sette oss fort  mange 10 år tilbalke i tid.  Ingen kunne forestille seg at  droner, og satelittstyrte pressisjonsvåpen skulle bli en del av våpenarsenalet, og det er pressisjonvåpen. Det vil ta bare noen timer av en fiende å "slå ut" det meste av strømenttet, og  50% av norges befolkning har kun. el.oppvarming.

Politikerne idag  har ingen beredskapsplan om det meste av strømnettet blir slått ut, og det kan oppstå ekstremver som også kan endre på mye av infrastrukturen.    

Endret av Buffelo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja vi kan ikke ta bedømme alle eldre som like. Jeg erfarer som pensjonist at noen høyt opp i 90 årene bruker mobilen greit.

samtidig erfarer jeg at enkelte 40+ i gamle jobben ringer meg for råd. Hvilket jeg kan gi de fordi jeg har vært med på evolusjonen i data.

 

 

 

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

NRK --helgamorgen har  den 17.11 viet mye oppmerksamhet  til digital utenforskap,og  bra at dette er noe som blir satt på dagsorden ettersom det angår en stort del av befolkningen. Kommer heilt sikkert til å bli eit sentralt tema etterhevrt blir økt fokus på  

Stortingsrepresentant fra Høyre mener at Norge skal vere eit utstillingsvindu for digitale tjenester innen 2030 ( 6 år ) og omlag same tid skal Norge ha elektrisifisert hele bilparken. Dette "oppgulpet" fra sentrale politikere på stortinget gjør meg veldi bekymret  Eit klart vitnesbyrd om  hvordan sentrale   politikere tenker, og prioriterer. Utfordringen hos mange er at dei klarer ikkje å "henge med".  Den digitale helseplattformen til 5 milliarder er blitt vraket av, og  helsepersonell har forlengst brukt  mye tid på den fremfor å  behandle syke mennesker. Digitale tjenester er bra , skal vera eit middel til å forenkle kvardagen, men når mange etterkvart må bruke mer tid  til skjermbruk en andre viktige samfunnsoppgaver bør det reises  noen kritiske spørsmål n 

-En bedrift måtte skrinlegge planer om etablering i vårt distrikt på grunn av mangel på strøm. Bedrifter har måtet skrinlegge planer om utvidelse på grunn av mangel på strøm. 

-Store deler er av Distriktnorge er veldi sårbare for strømbrudd i forbindelse  veromslag.  

-Stor deler av distriktnorge står overfor store ufordringer innenfor samferdsel,  infrastruktur.  Her under ligger veier, jernbane, ferjer, bruer,  telekominikasjon

-Norge står overfor store utfordringer innenfor eldreomsorg,, helse.

 

 

Endret av Buffelo
Lenke til kommentar

Hva har de eldres digitale utenforskap med dine 4 siste punkter å gjøre?

Og - som det ble nevnt før: ja, det finnes noen - hovedsakelig eldre - som har problemer med digitalisering, men ikke at "det angår en stort del av befolkninge, og [er] eit stort samfunnproblem". Det er et minkende problem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Rusty skrev (På 21.10.2024 den 4:46 PM):

Ja vi kan ikke ta bedømme alle eldre som like. Jeg erfarer som pensjonist at noen høyt opp i 90 årene bruker mobilen greit.

samtidig erfarer jeg at enkelte 40+ i gamle jobben ringer meg for råd. Hvilket jeg kan gi de fordi jeg har vært med på evolusjonen i data.

 

 

 

 

 

 

Mange  på  70 + som håndterer  mobilen nokså greitt, men det er ikkje det som det handler om. 

Mange av de eldre har store utfordringer med å orientere seg innenfor  det  digitale landskapet på NAV, og innenfor Helsportalen, Skatteetaten, m.m.  

Hvorfor har ikkje Norge fått fasttelefon m/ tekst som m.a svaksynte eldre kan nytte.  Teknologien har vert nytta i USA i mange år  

 

 

20180928_024935.jpg

Lenke til kommentar
Buffelo skrev (1 time siden):

NRK --helgamorgen har  den 17.11 viet mye oppmerksamhet  til digital utenforskap,og  bra at dette er noe som blir satt på dagsorden ettersom det angår en stort del av befolkningen. Kommer heilt sikkert til å bli eit sentralt tema etterhevrt blir økt fokus på  

Stortingsrepresentant fra Høyre mener at Norge skal vere eit utstillingsvindu for digitale tjenester innen 2030 ( 6 år ) og omlag same tid skal Norge ha elektrisifisert hele bilparken. Dette "oppgulpet" fra sentrale politikere på stortinget gjør meg veldi bekymret  Eit klart vitnesbyrd om  hvordan sentrale   politikere tenker, og prioriterer. Utfordringen hos mange er at dei klarer ikkje å "henge med".  Den digitale helseplattformen til 5 milliarder er blitt vraket av, og  helsepersonell har forlengst brukt  mye tid på den fremfor å  behandle syke mennesker. Digitale tjenester er bra , skal vera eit middel til å forenkle kvardagen, men når mange etterkvart må bruke mer tid  til skjermbruk en andre viktige samfunnsoppgaver bør det reises  noen kritiske spørsmål n 

-En bedrift måtte skrinlegge planer om etablering i vårt distrikt på grunn av mangel på strøm. Bedrifter har måtet skrinlegge planer om utvidelse på grunn av mangel på strøm. 

-Store deler er av Distriktnorge er veldi sårbare for strømbrudd i forbindelse  veromslag.  

-Stor deler av distriktnorge står overfor store ufordringer innenfor samferdsel,  infrastruktur.  Her under ligger veier, jernbane, ferjer, bruer,  telekominikasjon

-Norge står overfor store utfordringer innenfor eldreomsorg,, helse.

 

 

Hvis folk ikke "klarer henge med", hva slags innsats legger de ned? I det "å ikke klare noe" ligger det en forventning om at man har prøvd ganske hardt. Du kan f.eks. ikke si "jeg klarer ikke jogge 5 km" om du har prøvd å lunte 100m bort veien og gir deg før du er svett, engang.

Syns vi må slutte å stakkarsliggjøre folk her. Folk KLARER å henge med på dette, problemet er at mange ikke VIL henge med fordi de lar seg selv bli stuck på et eller annet tidspunkt.

Dessuten er digitale tjenester tidsbesparende - gitt at en vet hvordan en gjør ting foran en skjerm. Det er f.eks. VESENTLIG enklere å betale en regning via nettbanken enn via alle gamle girometoder. Eller, si du skal sende noe med posten. Å fylle ut lappene for hånd nede på posten er en mye mer omstendelig prosess enn å logge seg inn på posten.no, bruke autofyll på egen avsenderadresse og lese ut adressen fra telefonnummeret til mottakeren. Det går på et halvt minutt.

Siste halvdelen av det du skriver har null, niks og nada med "eldres digitale utenforskap" å gjøre, så hvorfor du bringer det på bane må gudene vite.

Er poenget ditt at vi skal gå tilbake til et fullanalogt samfunn hvor man ikke kan søke etter noe som helst digitalt lenger? For, det er det som er premisset ditt her.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
knopflerbruce skrev (2 timer siden):

Hvis folk ikke "klarer henge med", hva slags innsats legger de ned? I det "å ikke klare noe" ligger det en forventning om at man har prøvd ganske hardt. Du kan f.eks. ikke si "jeg klarer ikke jogge 5 km" om du har prøvd å lunte 100m bort veien og gir deg før du er svett, engang.

Syns vi må slutte å stakkarsliggjøre folk her. Folk KLARER å henge med på dette, problemet er at mange ikke VIL henge med fordi de lar seg selv bli stuck på et eller annet tidspunkt.

Dessuten er digitale tjenester tidsbesparende - gitt at en vet hvordan en gjør ting foran en skjerm. Det er f.eks. VESENTLIG enklere å betale en regning via nettbanken enn via alle gamle girometoder. Eller, si du skal sende noe med posten. Å fylle ut lappene for hånd nede på posten er en mye mer omstendelig prosess enn å logge seg inn på posten.no, bruke autofyll på egen avsenderadresse og lese ut adressen fra telefonnummeret til mottakeren. Det går på et halvt minutt.

Siste halvdelen av det du skriver har null, niks og nada med "eldres digitale utenforskap" å gjøre, så hvorfor du bringer det på bane må gudene vite.

Er poenget ditt at vi skal gå tilbake til et fullanalogt samfunn hvor man ikke kan søke etter noe som helst digitalt lenger? For, det er det som er premisset ditt her.

Hvordan vil du formidle / oppfordre en person som er svaksynt eller hørselsvekka om at de "må henge med" i digitale tjenester ?  Eller hvordan vil du forklare til en person  som har fysiske skader i benet at  han  /hun  må no klare å jogge  5 km . ?  Hvorfor tror du den nye digitale helseplattformen til mange milliarder ble vraka ?  Norge står overfor store utfordringer i møte med eldrebølgen og det er  vel nok ikkje økt behov for å "henge med i digitalisering"  som er største utfordringen   

Forhåpentlegvis  skal ein ikkje tilbake til - 70  tallet, og kommunisere igjennom å sende  brev til hverandre, og stå  i kø ved skranken i banken for  ta ut penger, og betale regninger, men ingen vet noe om det. 

Samfunnet stiller økende krav til både eldre,og yngre og  ein bør  vera mest muleg "selvhjelpte" igjennom digitaliserte tjenester.  Samtidig er det ingen som tenker på "back-up" løsning dersom det digitale  nettet bryter sa

. Senest siste uken  ble  det digitale nødnettet råka, og heilt uakseptabelt.  Ein har opplevd ekstremver med mange dagers strømbrudd, og samfunnet er lammet.  50 % av norges befollkning har idag kun elektrisk oppvarming av boliger, og flere dager m/ strømbrudd en kald vintersdag vil utløse krise.  For 50 -60 år sidan hadde dei fleste boliger alternativ oppvarming, m/ ved , kull, koks, og langvarig strømbrudd var vanleg. 

Mange klarer utmerket å henge med innenfor både digitaliseringen, og andre praktiske oppgaver som samfunnet krever, men det handler om motivasjon,l prioritering, interessefelt.  Ensomhet, og psykisk er blitt helsevesents største utfordringer både blandt yngre og eldre, og økt skjermbruk er blitt en  kilde til problema. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ved  ben-bruddskader , frysninger  så   laster ein bare  ned ein APP og  det  ordner  seg. På det viset kan ein  avlaste eit  presset helsevesen. 

Mange bileiere  klare  utmerket  bytte dekk  på egen bil  til fordel for dekkhotell og   " selv enkle  vedlikeholdsoppgaver "  På det viset kan de spare penger til vedlikehold, og vera bedre førbudd ved veromslag. 

Det aller meste kan læres,og  det mangler ikkje på motivasjon hos verken de  eldre eller de yngre. 

 

Endret av Buffelo
Lenke til kommentar
Buffelo skrev (På 28.9.2024 den 3:41 PM):

Omlag 600.000 personer av den voksne befolkning er ikkje digitale brukere.

Omlag eit tilsvarende anttall har begrenset digital kompetanse. 

Ein høy andel av den eldre befolkning har ikkje en smarttelefon.

De eldre fekk ikkje en smarttelefon, eller datamaskin i dåpsgave,men har måtte omstile seg.  Så står det igjenn å sjå om arvtagerene etter de eldre er like omstillingsdyktige  når de engang  blir eldre ? 

Godt poeng, særlig når nye digitale løsninger altfor ofte er skjemmet av slurv, ikke klarer å løse litt spesielle problemstillinger, lite intuitivt grensesnitt, nedetid, bugs og samtidig forutsetter en viss kunnskap om de nyeste/hippeste it-uttrykkene.

IT-programmerere flest har et norsknivå og pedagogiske evner som står til stryk på barneskolen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Buffelo skrev (2 timer siden):

Hvordan vil du formidle / oppfordre en person som er svaksynt eller hørselsvekka om at de "må henge med" i digitale tjenester ?  Eller hvordan vil du forklare til en person  som har fysiske skader i benet at  han  /hun  må no klare å jogge  5 km . ?  Hvorfor tror du den nye digitale helseplattformen til mange milliarder ble vraka ?  Norge står overfor store utfordringer i møte med eldrebølgen og det er  vel nok ikkje økt behov for å "henge med i digitalisering"  som er største utfordringen   

Forhåpentlegvis  skal ein ikkje tilbake til - 70  tallet, og kommunisere igjennom å sende  brev til hverandre, og stå  i kø ved skranken i banken for  ta ut penger, og betale regninger, men ingen vet noe om det. 

Samfunnet stiller økende krav til både eldre,og yngre og  ein bør  vera mest muleg "selvhjelpte" igjennom digitaliserte tjenester.  Samtidig er det ingen som tenker på "back-up" løsning dersom det digitale  nettet bryter sa

. Senest siste uken  ble  det digitale nødnettet råka, og heilt uakseptabelt.  Ein har opplevd ekstremver med mange dagers strømbrudd, og samfunnet er lammet.  50 % av norges befollkning har idag kun elektrisk oppvarming av boliger, og flere dager m/ strømbrudd en kald vintersdag vil utløse krise.  For 50 -60 år sidan hadde dei fleste boliger alternativ oppvarming, m/ ved , kull, koks, og langvarig strømbrudd var vanleg. 

Mange klarer utmerket å henge med innenfor både digitaliseringen, og andre praktiske oppgaver som samfunnet krever, men det handler om motivasjon,l prioritering, interessefelt.  Ensomhet, og psykisk er blitt helsevesents største utfordringer både blandt yngre og eldre, og økt skjermbruk er blitt en  kilde til problema. 

Det er da mange med dårlig syn som er meget kompetente brukere av teknologiske hjelpemidler, og det samme med folk som hører dårlig.

Jeg vet ikke hvorfor den digitale helseplattformen ble vraket. Vet du hvorfor matprat sin brownieoppskrift har 4,7 stjerner? Jeg bare lurer, siden dette er tråden for livets trivialiteter som ikke angår tema.

Det går selvsagt også an å beholde noen gamle systemer med bruksgebyrer, slik en har gjort noen steder - f.eks. ved kollektivtransport, eller betaling av regninger. Men å skulle holde igjen fordi noen ikke vil lære seg noe nytt, gjør vi heldigvis sjeldent.

Aner ikke hvor du har det fra at samfunnet stiller økte krav. Vi stiller andre krav i dag enn før, men om det er flere krav er et åpent spørsmål.

Husk også at skjermbrukdebatten handler om skjermbruk som tidtrøyte, ikke den tiden folk bruker til å sitte i nettbanken. Det er en forsvinnende liten del av totalen.

og ja, du er inne på det jeg har påpekt i nesten hvert eneste svar til deg også - det handler om prioriteringer. Disse som ikke er så interessert i teknologi, må investere tid i det likevel. Akkurat som at vi som en gang i tiden var overvektige og ikke likte trening, likevel måtte ta oss i nakken og løpe noen turer for å bli kvitt kiloene (siden vi ikke ønsket å sulte dem vekk). Jeg håper du ser analogien.

De fleste problemet "de utdaterte" har med teknologi handler forøvrig om det å "gidde". Som regel er svaret på "hvordan gjør jeg dette?" bak noe så enkelt som å navigere rundt i noen menyer i programmet de ser på, men man toer heller sine hender enn å lære seg å lete etter funksjonalitet. Det første jeg gjør om jeg skal gjøre noe for meg ukjent i et program, er å lete i menyene etter noe som har et eller annet stikkord som passer med oppgaven jeg ønsker utført, dernest googler jeg problemet og leser noen forumtråder. Dette er digital allmennkunnskap, og noe en 80-åring bør kunne håndtere, da det ikke krever noen kvalifikasjoner - bare at man gidder å la være å gi opp ved første hinder.

Lenke til kommentar
knopflerbruce skrev (3 timer siden):

Det er da mange med dårlig syn som er meget kompetente brukere av teknologiske hjelpemidler, og det samme med folk som hører dårlig.

Jeg vet ikke hvorfor den digitale helseplattformen ble vraket. Vet du hvorfor matprat sin brownieoppskrift har 4,7 stjerner? Jeg bare lurer, siden dette er tråden for livets trivialiteter som ikke angår tema.

Det går selvsagt også an å beholde noen gamle systemer med bruksgebyrer, slik en har gjort noen steder - f.eks. ved kollektivtransport, eller betaling av regninger. Men å skulle holde igjen fordi noen ikke vil lære seg noe nytt, gjør vi heldigvis sjeldent.

Aner ikke hvor du har det fra at samfunnet stiller økte krav. Vi stiller andre krav i dag enn før, men om det er flere krav er et åpent spørsmål.

Husk også at skjermbrukdebatten handler om skjermbruk som tidtrøyte, ikke den tiden folk bruker til å sitte i nettbanken. Det er en forsvinnende liten del av totalen.

og ja, du er inne på det jeg har påpekt i nesten hvert eneste svar til deg også - det handler om prioriteringer. Disse som ikke er så interessert i teknologi, må investere tid i det likevel. Akkurat som at vi som en gang i tiden var overvektige og ikke likte trening, likevel måtte ta oss i nakken og løpe noen turer for å bli kvitt kiloene (siden vi ikke ønsket å sulte dem vekk). Jeg håper du ser analogien.

De fleste problemet "de utdaterte" har med teknologi handler forøvrig om det å "gidde". Som regel er svaret på "hvordan gjør jeg dette?" bak noe så enkelt som å navigere rundt i noen menyer i programmet de ser på, men man toer heller sine hender enn å lære seg å lete etter funksjonalitet. Det første jeg gjør om jeg skal gjøre noe for meg ukjent i et program, er å lete i menyene etter noe som har et eller annet stikkord som passer med oppgaven jeg ønsker utført, dernest googler jeg problemet og leser noen forumtråder. Dette er digital allmennkunnskap, og noe en 80-åring bør kunne håndtere, da det ikke krever noen kvalifikasjoner - bare at man gidder å la være å gi opp ved første hinder.

Teknologien har endret  hverdagen både  hos svaksynte, og hørselhemmde, men den har desv synt seg å vere v sårbar, og ustabil, og vet ein goddel hva det  handler om.  

Årsaken til at helseplattformen ble vraket var rett, og slett at de ansatte hadde store problem med å tilpasse den digitale plattformen, og gikk på siikkerheten til passientene. Når helsepersonell må bruke mer tid til skjermbruk en behandle syke mennesker var det riktig å  "sette ned foten", og det  handler ikkje om å "gidde" å omstille seg.   

Mangel på ledige hender vil igradvis  føre til  økte krav, og  fokus på fleksibilitet, omstillingsevne. Mange må etterhvert  belage seg på å gjøre  heilt andre ting  en dei gjør  idag. Når du er fylt 80 år sitter du kanskje på aldershjemmet, og slever rundt munnen, og  ibetjeningen sitter på eit kontrollrom og programmer robotmaskinen som skal servere deg dine faste måltider.  Eit digitalt WC , og dusjkabinett sørger for at du får din nødvenige hygieniske rengjøring.

Det er ingen ledige hender som har tid å  ta hånd om deg for de er opptatt med å overvåke / prgrammere roboter, og håper siste mann husker å slukke lyset etter seg. 

Kanskje har Putin og sin hær sørget for å røsket av de fleste internettkablene, og strømeen er gått over det meste av landet, det finnes ingen "basck-up " løsninger for det var ikkj nioen som hadde tenkt på.  Under pandeien løp  de rundt å lette etter munnbind, og  det var ingen beredskapsplaner.  

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Buffelo skrev (3 timer siden):

Teknologien har endret  hverdagen både  hos svaksynte, og hørselhemmde, men den har desv synt seg å vere v sårbar, og ustabil, og vet ein goddel hva det  handler om.  

Årsaken til at helseplattformen ble vraket var rett, og slett at de ansatte hadde store problem med å tilpasse den digitale plattformen, og gikk på siikkerheten til passientene. Når helsepersonell må bruke mer tid til skjermbruk en behandle syke mennesker var det riktig å  "sette ned foten", og det  handler ikkje om å "gidde" å omstille seg.   

Mangel på ledige hender vil igradvis  føre til  økte krav, og  fokus på fleksibilitet, omstillingsevne. Mange må etterhvert  belage seg på å gjøre  heilt andre ting  en dei gjør  idag. Når du er fylt 80 år sitter du kanskje på aldershjemmet, og slever rundt munnen, og  ibetjeningen sitter på eit kontrollrom og programmer robotmaskinen som skal servere deg dine faste måltider.  Eit digitalt WC , og dusjkabinett sørger for at du får din nødvenige hygieniske rengjøring.

Det er ingen ledige hender som har tid å  ta hånd om deg for de er opptatt med å overvåke / prgrammere roboter, og håper siste mann husker å slukke lyset etter seg. 

Kanskje har Putin og sin hær sørget for å røsket av de fleste internettkablene, og strømeen er gått over det meste av landet, det finnes ingen "basck-up " løsninger for det var ikkj nioen som hadde tenkt på.  Under pandeien løp  de rundt å lette etter munnbind, og  det var ingen beredskapsplaner.  

 

 

 

Det er få som mener helseplattformen har fungert tilfredsstillende, men det har ingenting med f.eks. bruk av smarttelefon i samfunnet i dag, eller måten man betaler regninger på - som typiske eksempler på ting den "analoge garde" klager over.

At helseplattformen du refererer til har sine feil og mangler, har ingenting med "eldres digitale utenforskap" å gjøre.

Dessuten ER DEN IKKE VRAKET! Hvor tar du informasjonen din fra? https://www.digi.no/nyhetsstudio/helseplattformen-faar-totalslakt-helseministeren-vil-ikke-vrake-den/59313

Endret av knopflerbruce
Lenke til kommentar
knopflerbruce skrev (5 timer siden):

Det er få som mener helseplattformen har fungert tilfredsstillende, men det har ingenting med f.eks. bruk av smarttelefon i samfunnet i dag, eller måten man betaler regninger på - som typiske eksempler på ting den "analoge garde" klager over.

At helseplattformen du refererer til har sine feil og mangler, har ingenting med "eldres digitale utenforskap" å gjøre.

Helseplattformen med tilhørende skandaler og budsjettoverskridelser er nært beslektet med digitalt utenforskap.
Begge handler om prosesskunnskap, intuitive menyer, kvalitetssikring og mangelfull pedagogisk kunnskap hos utviklerne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Vokteren skrev (4 timer siden):

Helseplattformen med tilhørende skandaler og budsjettoverskridelser er nært beslektet med digitalt utenforskap.
Begge handler om prosesskunnskap, intuitive menyer, kvalitetssikring og mangelfull pedagogisk kunnskap hos utviklerne.

NRK-helgamorgen viet mye oppmerksamhet til det digitale utenforskapet som berør 1,5 mill nordmenn. Digital utenforskap handler ikkje om at ein ikkje kan nytte nettbank, lese aviser som selv bestemor på 90 greier. 

Når ein møter ein stengt  dør hos nav med påskriften "digital selvbetjening" bør det lages systemer " som  selv bestemor på 90 kan nytte . Når  ein endeleg har begynt å gjøre seg fortruleg så endres  hjemmesidene utan grunn.  Selvsagt skal de ha noe å gjøre alle desse konsulentene som er ansatte i NAV -systemet. 

Årsaken til digital utenforskap er manglende pedagogisk innsikt hos dem som utvikler systemene, og manglende opplæring / oppfølgning hos brukerne, og dette er noe som må følges bedre opp.  Når ein legg opptil økt bruk av digitale tjeneste er det ikkje bare den enkelte, men og samfunnets plikt å følge opp. 

Det oppsiktsvekkene er at så snart  tema  om digital utenforskap blir tatt opp så er det  noen  som umiddelbart slår ut  piggene , og  skyver ansvaret over på den enkelte bruker.  I Norge er det vel typisk norsk å vera best i alt  så ein høster anerkjennelse.  Det ofte ikkje snakk om å prøve å forklare, men heller  prøve å  nedsnakke.   Mitt intelligent nivå er veldi lavt på mange områder, men høyt på andre områder, og slik er det vel  hos de aller fleste. 

Det å kjenne at ein gjør noe galt, og  har eit problem bør ein vera varsam med for da kan ein fort bli stemplet som dum, og tilbakestående. Våre politikere er eit godt forbilde for det, og  har selvsagt smitteeffekt 

 

 

Endret av Buffelo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...