Kyllingvinge Skrevet 28. september Del Skrevet 28. september Hei. Fra 1.juni-15.september hadde jeg et arbeidsforhold som jeg sa opp grunnet psykisk helse. Jeg tok kontakt med NAV og fikk beskjed om at jeg fikk karenstid på 18 uker selv om jeg kvalifiserte til innleggelse. Jeg vurderte derfor at jeg bare må bite tennene sammen og jobbe meg opp rettigheter, for jeg har ikke råd til å gå uten inntekt i 18 uker. Jeg har nå skaffet meg jobb via bemanningsbyrå. 20% står det i kontrakten, men skal jobbe 100% i oktober, og mest sannsynlig i november.. Spørsmålet mitt er; hvordan kvalifiserer jeg meg til rettigheter for sykepenger i det arbeidsforholdet jeg har inngått i nå? Mitt mål er rett og slett å jobbe meg opp rettigheter, slik at jeg kan oppsøke den hjelpen jeg trenger. Lenke til kommentar
Gjest 38e9c...976 Skrevet 28. september Del Skrevet 28. september 18 uker karenstid ..... uff, trodde det var 3mnd. Ja, det er straffen om man sier opp jobben/blir avskjedigt! Og den tiden gjelder fra du melder deg ledig!!! Hadde en kollega som tok litt fri og søkte deretter om ledighetstrygt. Ja da ble ett atter 3mnd før han fikk noe spenn på konto! Lurer på hva som skjer om du få kurs i karensperioden? Skal jeg "jobbe" gratis da? Ja, du må være i jobb for å få betalt sykefravær .... men vet ikke. Prøvetiden er ofte 3 mnd og hadde jeg vært din arbeidsgiver og viste hva du har planer om hadde jeg selvsagt ikke ansatt deg . Finn deg et stort firma - de har rå til dette - haha. Blir liknende med unge jenter/damer som får barn ..... det kan blir dyrt for et lite firma (vet at noen derfor ikke ansetter unge damer hvor det kan være en fare). At du lider med psykisk helse var trist .... lykke til, håper du finner noe bra terapi. Anonymous poster hash: 38e9c...976 Lenke til kommentar
Tussi Skrevet 28. september Del Skrevet 28. september Kyllingvinge skrev (2 timer siden): Hei. Fra 1.juni-15.september hadde jeg et arbeidsforhold som jeg sa opp grunnet psykisk helse. Jeg tok kontakt med NAV og fikk beskjed om at jeg fikk karenstid på 18 uker selv om jeg kvalifiserte til innleggelse. Jeg vurderte derfor at jeg bare må bite tennene sammen og jobbe meg opp rettigheter, for jeg har ikke råd til å gå uten inntekt i 18 uker. Jeg har nå skaffet meg jobb via bemanningsbyrå. 20% står det i kontrakten, men skal jobbe 100% i oktober, og mest sannsynlig i november.. Spørsmålet mitt er; hvordan kvalifiserer jeg meg til rettigheter for sykepenger i det arbeidsforholdet jeg har inngått i nå? Mitt mål er rett og slett å jobbe meg opp rettigheter, slik at jeg kan oppsøke den hjelpen jeg trenger. Jeg synes dette høres veldig spesielt ut, hvis du er så syk at du nesten blir innlagt er det rart om du klarer å jobbe 100% i flere mnd. Er det ikke da bedre å få til lege og få poliklinisk hjelp mens du jobber? Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 30. september Del Skrevet 30. september Gjest 38e9c...976 skrev (På 28.9.2024 den 3:32 PM): 18 uker karenstid ..... uff, trodde det var 3mnd. Ja, det er straffen om man sier opp jobben/blir avskjedigt! Merk at karenstida berre gjeld der du ikkje hadde rimeleg grunn til å seie opp jobben. Dersom du blir sagt opp får du dagpengar med ein gong, dersom du får avskjed så er det eit skille på om du kan klandrast for avskjeden eller ikkje. Ofte blir avskjed berre benytta der du har gjort ting på jobb som er så klandreverdig at du også får karenstid. Har du berre opptredd litt klandreverdig så får du vanleg oppseiing som gir rett til dagpengar. Helseutfordringar er lista opp av NAV som eit eksempel på rimeleg grunn til å seie opp jobben, men vilkåret er dokumentasjon. Feilen som trådstarter har gjort her er nok at du sjølv har vurdert at du måtte slutte i jobben på grunn av psykisk helse, og at du derfor manglar legeattest som underbygger at det var nødvendig å seie opp. Lærdommen til neste gong er å ikkje levere oppseiing på eige initiativ (eller bli pressa av arbeidsgivar til å levere oppseiing). For NAV ser det ut som at du berre har bestemt deg for at du ikkje orker å jobbe, og derfor får du karenstid. Dersom det er reelt at du måtte seie opp på grunn av helsa så kan det være at du klarer å skaffe dokumentasjon på dette i ettertid som du kan sende inn til NAV for å avslutte karenstida, men sidan dette er psykisk og ikkje fysisk helse så kan det kanskje være vanskelegare å skaffe slik dokumentasjon? Lenke til kommentar
mellomkjøttet Skrevet 30. september Del Skrevet 30. september Skulle bare gått til legen og fått et lite skriv om at du måtte si opp grunn av helsen, så hadde du sluppet karenstid. Når det gjelder sykepenger så får du rett til det etter å vært i arbeid i 4 uker, så lenge du har tjent minst 0,5G det siste året. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå