Gå til innhold

Dårlig kjøp? 11k for Medion stasjonær. i5 12400F, 3060 12GB

Anbefalte innlegg

Hei

Skulle gjerne hatt andres mening om denne PC-en, samt prisen.

Medion Erazer P20

Bruksområde: Diverse spill, samt multiboxing in MMO. Lettere videoredigering (innspilling av spilløkter.)

Hovedkort: Ukjent Edit: CPU-Z rapporterer det som "Medion B660H7-M20". PCIe v5.0.

- Hvor finner jeg data om hovedkort? Står ikke noe i hverken papirer eller nettbutikk.

CPU: i5 12400F (generasjon 12, 6 kjerner, F betyr at den ikke har grafikk)

GPU: GeForce RTX 3060 (12 GB)

RAM: 8 GB DDR4 (en brikke, ett ledig spor. Støtte for maks 64 GB) (Burde det vært DDR5?) Edit: RAM CL er 22.

SSD: 512 GB M.2 (en stk)

Kommunikasjon: Ikke noen form for trådløst. Kun kabel.

Tror dette er modellen jeg kjøpte, den er i alle fall veldig lik:

https://www.power.no/data-og-tilbehoer/pc-og-mac/stasjonaer-pc/medion-erazer-recon-p20-stasjonaer-pc/p-2453877/

Oppgitt standard pris: 14999,-

Jeg fikk den for 10999,- for en måned siden. (Ser at den er enda billigere nå.)

PC-en fungerer for det meste bra men skulle hatt mer kraft på grafikk og mer RAM. Jeg undres om kjølingen er lite effektiv. Kabinettet blir veldig varmt og det skal lite til før viften starter å gå. Maks viftestøy er lavt sammenlignet med bærbare. Når viften går med høy hastighet merker jeg forbausende lite luftstrøm der den blåser ut.

Er litt småskeptisk. Vurderer å angre kjøpet. Hvis jeg beholder den må den oppgraderes litt, særlig RAM.

Hva er din mening om hardwaren og pris?

Hvilken pris er "rett", dvs at både butikk og kunde kan være like fornøyd?

Jeg ber ikke spesielt om konkrete alternativer jeg bør vurdere å bytte til (jeg kan få pengene tilbake så jeg kan bytte butikk), men evt forslag er velkomne. Merk at CPU være Intel (spesifikk grunn). Og laptoper er jeg lei av.

Endret av Oknok
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Oknok skrev (På 27.9.2024 den 22.16):

Jeg fikk den for 10999,- for en måned siden. (Ser at den er enda billigere nå.)

(snip)

Er litt småskeptisk. Vurderer å angre kjøpet.

Du har normalt bare 14 dager angrerett. Har du kjøpt den et sted med mer enn 1 måned angrerett?

Du må lese av temperatursensorer i programvare, ikke holde hånda foran luftstrømmen fra vifta.

Lenke til kommentar

Hei. Man skal ikke stikke under en sofa at det finnes bedre PC enn det der. Det du iallefall bør gjøre noe med er minne. 8 GB RAM er alt for lite i dag. Du bør iallefall 16 GB RAM eller mer. At den har DDR4 er ikke noe problem. DDR5 koster nok litt mere uannsett. Hva angår resten av PC`en, så er det sikkert stockkjøler på CPU`en og den er jo ikke noe og skrive hjem om, så den bør jo også byttes ut. SSD`en er vel helt grei, hvis man da føler at man ikke har for lite lagringsplass da. Det er M.2, så det er jo kjapt.

Du kan høre med butikken du har kjøpt den på om det er mulig og angre på kjøpet også legger du litt mere penger i en bedre PC.

Lenke til kommentar
3 hours ago, mobile999 said:

Du har normalt bare 14 dager angrerett. Har du kjøpt den et sted med mer enn 1 måned angrerett?

Du må lese av temperatursensorer i programvare, ikke holde hånda foran luftstrømmen fra vifta.

2 hours ago, wil said:

Hei. Man skal ikke stikke under en sofa at det finnes bedre PC enn det der. Det du iallefall bør gjøre noe med er minne. 8 GB RAM er alt for lite i dag. Du bør iallefall 16 GB RAM eller mer. At den har DDR4 er ikke noe problem. DDR5 koster nok litt mere uannsett. Hva angår resten av PC`en, så er det sikkert stockkjøler på CPU`en og den er jo ikke noe og skrive hjem om, så den bør jo også byttes ut. SSD`en er vel helt grei, hvis man da føler at man ikke har for lite lagringsplass da. Det er M.2, så det er jo kjapt.

Du kan høre med butikken du har kjøpt den på om det er mulig og angre på kjøpet også legger du litt mere penger i en bedre PC.

Flere butikker, spesielt kjedene, har betydelig lengre åpent kjøp enn 14 dager. Power har 60 dager.

Har installert HWMonitor. Fryktelig mye data som listes opp. Mange temperatursensorer, men skal se på CPU og GPU. Med et spill som kjører i bakgrunnen (kun 17 FPS og bruker ikke ressurser foruten minne) er CPU 50-53 Celsius og GPU 63 Celsius. Det er et "hot spot" på 73 Celsius. I denne tilstanden er viftene periodevis på lav hastighet og periodevis avslått, eller turtall er så lavt at de ikke høres.

HWMonitor rapporterer viftenes RPM og det kan se ut som at HK har en vifte og den har 945 RPM hele tiden, både når jeg hører en vifte og når jeg ikke hører en vifte. Kan dette være riktig? Jeg ville trodd at en vifte på tett under 1k RPM var hørbar.

DDR5 er dyrere men jeg regner med det er verdt prisen. Jeg synes også at 8GB er snålt.

Ja, denne PC-en er ikke mye å skryte av men hva var den verdt for ca 1 måned siden, før den kom på supertilbud? Det er det som avgår om jeg gjorde et dårlig kjøp. Standardprisen 15000 ville nok vært altfor dyrt men jeg fikk den for 11000. Kanskje også det var for dyrt.

Lenke til kommentar

Jeg synes pris på 10-11000 kan forsvares. 

Ram bør byttes til 2x16GB 3200Mhz. DDR4 er normalt til denne prisen. Maskiner med DDR5 er dyrere.

Vifte du hører gå av og på er nok de på skjermkort. Dette er normalt. Kabinett vifter kan gå med lav lyd selv på 1000 rpm.

WiFi kan settes inn på egen M2 tilkobling om du trenger det.

Om du ønsker en dyrere og bedre maskin så kan det være en grunn for å angre kjøpet.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...