Gå til innhold

TVL, religiøs tv program

harme

Anbefalte innlegg

harme skrev (5 minutter siden):

Noen har hevdet at noe er synd bare hvis det skader andre. Men det er ikke i samsvar med det Bibelen lærer. Den grunnleggende betydning av verbet å synde er i Bibelen å forfeile målet eller komme til kort med hensyn til å leve opp til visse normer.

Matt.12.20f.: 

Den som ikke er med meg, er mot meg. Og den som ikke samler med meg, han sprer.

31 Derfor sier jeg dere: All synd og spott skal menneskene få tilgivelse for, men spott mot Ånden skal ikke bli tilgitt. 32 Den som sier et ord mot Menneskesønnen, skal få tilgivelse. Men den som sier mot Den hellige ånd, skal ikke få tilgivelse, verken i denne verden eller i den kommende.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Wall Dorf skrev (28 minutter siden):

Matt.12.20f.: 

Den som ikke er med meg, er mot meg. Og den som ikke samler med meg, han sprer.

31 Derfor sier jeg dere: All synd og spott skal menneskene få tilgivelse for, men spott mot Ånden skal ikke bli tilgitt. 32 Den som sier et ord mot Menneskesønnen, skal få tilgivelse. Men den som sier mot Den hellige ånd, skal ikke få tilgivelse, verken i denne verden eller i den kommende.

Hvis den hellige ånd var en person og den var Gud, ville dette skriftstedet ha betydd at den på en eller annen måte var større enn Sønnen. Dette ville ha vært i strid med treenighetslæren. Det Jesus sa, viser snarere at Faderen, som Ånden tilhørte, er større enn Jesus, Menneskesønnen.

Joh 14:28: ( Jesus sa) Hvis dere elsket meg, var dere glade for at jeg går til Faderen for han er større enn jeg.

Lenke til kommentar
harme skrev (14 timer siden):

Hvis den hellige ånd var en person og den var Gud, ville dette skriftstedet ha betydd at den på en eller annen måte var større enn Sønnen. Dette ville ha vært i strid med treenighetslæren.

Den hellige ånd står beskrevet i Visdommens bok 7 som visdommens ånd i papirutgaven 1997 3.opplag, også nettutgaven hadde denne formen, men fra i fjor da 2024 utgaven kom, skjedde det også noe med 2011 utgaven, for i den videre fortelling gikk denne ånden over til å kalles for et "vesen"  nå kalles den for "hun" i begge utgavene, jeg fortsetter å kalle det et "vesen" muligheten for at dette er en forbedret utgave av KI ? Det står at visdommens Ånd er forstandig og hellig, enestående i sitt slag, man mange forskjellige former (dette har man jo bekreftet når det gjelder ufo observasjoner!)

Visdommen gjør alltid det gode og er glad i mennesker. den er fast og sikker og har ingen bekymringer, Den makter alt og våker over alle ting. Gjennomtrenger de som er rene, forstandig og fintfølende. For visdommen beveger seg med større letthet enn noen kan fatte, den gjennomtrenger og fyller alle ting ved sin renhet. Ja, am.den er et pust av Guds kraft, ren strømmer den fram fra Den Allmektiges herlighet,* derfor kan intet urent komme den nær. For den er en avglans av det evige lys. Fra slekt til slekt tar den bolig hos hellige mennesker og gjør dem til profeter og Guds venner. (Har ikke tatt med hele innholdet, du kan lese mer om dette her: Salomos visdom 7 - Nettbibelen

Jeg ser ikke at Ånden er beskrevet som en personlighetsfigur, men nærmest en type sendebølge av et eller annet slag koblet opp til en database? PS: * Guds herlighet finner du beskrevet i Esek.1 som en flyvende gjenstand og avslutter med: v28: Lysglansen så ut som buen i skyen på en regnværsdag. Det var dette Herrens herlighet lignet, slik så den ut. Da jeg fikk se det, kastet jeg meg ned med ansiktet mot jorden, og jeg hørte røsten av en som talte.

Lenke til kommentar
Wall Dorf skrev (3 timer siden):

Den hellige ånd står beskrevet i Visdommens bok 7 som visdommens ånd i papirutgaven 1997 3.opplag, også nettutgaven hadde denne formen, men fra i fjor da 2024 utgaven kom, skjedde det også noe med 2011 utgaven, for i den videre fortelling gikk denne ånden over til å kalles for et "vesen"  nå kalles den for "hun" i begge utgavene, jeg fortsetter å kalle det et "vesen" muligheten for at dette er en forbedret utgave av KI ? Det står at visdommens Ånd er forstandig og hellig, enestående i sitt slag, man mange forskjellige former (dette har man jo bekreftet når det gjelder ufo observasjoner!)

Visdommen gjør alltid det gode og er glad i mennesker. den er fast og sikker og har ingen bekymringer, Den makter alt og våker over alle ting. Gjennomtrenger de som er rene, forstandig og fintfølende. For visdommen beveger seg med større letthet enn noen kan fatte, den gjennomtrenger og fyller alle ting ved sin renhet. Ja, am.den er et pust av Guds kraft, ren strømmer den fram fra Den Allmektiges herlighet,* derfor kan intet urent komme den nær. For den er en avglans av det evige lys. Fra slekt til slekt tar den bolig hos hellige mennesker og gjør dem til profeter og Guds venner. (Har ikke tatt med hele innholdet, du kan lese mer om dette her: Salomos visdom 7 - Nettbibelen

Jeg ser ikke at Ånden er beskrevet som en personlighetsfigur, men nærmest en type sendebølge av et eller annet slag koblet opp til en database? PS: * Guds herlighet finner du beskrevet i Esek.1 som en flyvende gjenstand og avslutter med: v28: Lysglansen så ut som buen i skyen på en regnværsdag. Det var dette Herrens herlighet lignet, slik så den ut. Da jeg fikk se det, kastet jeg meg ned med ansiktet mot jorden, og jeg hørte røsten av en som talte.

Mark 13:32: Den dag eller time kjenner ingen, ikke englene i himmelen og heller ikke Sønnen, men bare Faderen.

Dette ville naturligvis ikke ha vært tilfellet hvis Faderen, Sønnen og Den Hellig Ånd var jevnbyrdige og utgjorde en guddom og hvis det er slik at Sønnen, som noen mener, ikke kjente dagen eller timen på grunn av sin menneskelige natur, kan vi spørre: Hvorfor kjente ikke Den Hellige Ånd dagen eller timen?

Lenke til kommentar
harme skrev (2 minutter siden):

Mark 13:32: Den dag eller time kjenner ingen, ikke englene i himmelen og heller ikke Sønnen, men bare Faderen.

Dette ville naturligvis ikke ha vært tilfellet hvis Faderen, Sønnen og Den Hellig Ånd var jevnbyrdige og utgjorde en guddom og hvis det er slik at Sønnen, som noen mener, ikke kjente dagen eller timen på grunn av sin menneskelige natur, kan vi spørre: Hvorfor kjente ikke Den Hellige Ånd dagen eller timen?

Du gjør ting mer komplisert enn de behøver å være, øyenvitnene skrev ned det som før i tiden skjedde, de var tjenere for Ordet (Luk.1.1-4) Det Bibelen forteller om er gamle hendelser som ikke var forutsagt og ikke profetert. I dag kan vi lese hva som skjedde, og hva som skal skje fordi Gud søker opp igjen fortiden, og lar det samme skje på nytt. Men enkelte ting som tid og tidspunkt lar han være, kanskje fordi den er innbakt små forandringer som ønskes forandringer på. (Fork.3.15/ 1.9-11)

Første gang Ånden ble oppdaget, var for å redde seg unna døden og det dødelige (kalt skyggen/ som også er bemerket i 2.Kong.8-11 for at kong Hiska skulle skyggen gå ti streker tilbake igjen for å bli frisk igjen. Dersom sykdommen er så alvorlig at man reiser bakover i tid, er problemet alvorlig. Det er nok derfor disse objektene på himmelen er interessert i atomanlegg UFO – Store norske leksikon  - UFOer overvåker atomraketter

Man vil sikkert unngå at det skjer at Hiska blir syk.

2.Kor.5.4: Så lenge vi bor i vårt jordiske telt, er vi nedtrykt og sukker. For vi ønsker ikke å bli avkledd, men påkledd, så dette dødelige kan bli oppslukt av livet. 5 Den som har gjort oss i stand til nettopp dette, er Gud, som har gitt oss Ånden som pant. 6 Derfor er vi alltid ved godt mot, selv om vi vet at så lenge vi er hjemme i kroppen, er vi borte fra Herren.

Når man er gitt Ånden som pant, vet man kanskje ikke helt når de får den tilbake? Mye vi ikke skal vite om... Hytten er et skjulested for skyggen, Salm. 27.3/15.1 / 31.21

Planen er at gjennom seks trengsler skal han berge folket sitt, den sjuende gangen skal intet ondt røre dem. (Job 5.19)

Lenke til kommentar
Wall Dorf skrev (4 timer siden):

Du gjør ting mer komplisert enn de behøver å være, øyenvitnene skrev ned det som før i tiden skjedde, de var tjenere for Ordet (Luk.1.1-4) Det Bibelen forteller om er gamle hendelser som ikke var forutsagt og ikke profetert. I dag kan vi lese hva som skjedde, og hva som skal skje fordi Gud søker opp igjen fortiden, og lar det samme skje på nytt. Men enkelte ting som tid og tidspunkt lar han være, kanskje fordi den er innbakt små forandringer som ønskes forandringer på. (Fork.3.15/ 1.9-11)

Første gang Ånden ble oppdaget, var for å redde seg unna døden og det dødelige (kalt skyggen/ som også er bemerket i 2.Kong.8-11 for at kong Hiska skulle skyggen gå ti streker tilbake igjen for å bli frisk igjen. Dersom sykdommen er så alvorlig at man reiser bakover i tid, er problemet alvorlig. Det er nok derfor disse objektene på himmelen er interessert i atomanlegg UFO – Store norske leksikon  - UFOer overvåker atomraketter

Man vil sikkert unngå at det skjer at Hiska blir syk.

2.Kor.5.4: Så lenge vi bor i vårt jordiske telt, er vi nedtrykt og sukker. For vi ønsker ikke å bli avkledd, men påkledd, så dette dødelige kan bli oppslukt av livet. 5 Den som har gjort oss i stand til nettopp dette, er Gud, som har gitt oss Ånden som pant. 6 Derfor er vi alltid ved godt mot, selv om vi vet at så lenge vi er hjemme i kroppen, er vi borte fra Herren.

Når man er gitt Ånden som pant, vet man kanskje ikke helt når de får den tilbake? Mye vi ikke skal vite om... Hytten er et skjulested for skyggen, Salm. 27.3/15.1 / 31.21

Planen er at gjennom seks trengsler skal han berge folket sitt, den sjuende gangen skal intet ondt røre dem. (Job 5.19)

Dette kan sammenlignes med en rettsak mot en beryktet morder. Saksbehandlingen kan ta måneder men det kan være påkrevd hvis det skal kunne felles en rettferdig og endelig dom. Deretter kan morderen bli straffet og alle hvis liv har vært i fare på grunn av ham, vil være glade for at truselen er blitt fjernet.

Det har på lignende måte tatt tid omkring 6000 år å avgjøre et stridsspørsmål som ble reist av en manndraper av Guds største fiende. For i Guds øyne  er tusen år som den dag igår når den farer bort. ( Sal 90:4) Hva går det store stridsspørsmålet som må avgjøres, ut på. Det har med Jehovas overherredømme over sine skapninger å gjøre. Ved opprøret i Eden reiste Satan tvil med hensyn til Guds overherredømme. Det er ikke slik å forstå at han hadde makt til å avsette Gud som Overherre. Nei, men han reiste følgende spørsmål: Utøver Gud overherredømmet over sine skapninger på rette måte og med deres ve og vel i tankene? Er dette overherredømmet rettferdig og fortjener det å bli anerkjent av hans skapninger.

Gjennom en slange sa Satan til Eva i Eden: Har Gud virkelig sagt: I skal ikke ete av noe tre i hagen? Etter at Satan hadde angrepet Jehovas overherredømme ved å antyde at Jehova hadde løyet, overtalte han Eva og gjennom henne Adam til å løsrive seg fra Guds overherredømme, til å gjøre seg uavhengig av det og selv avgjøre hva som var godt og hva som var ondt. (1.Mos 3:1-5) Gud dømte de onde opprørerne til døden. Men han lot dem få leve en tid og han lot Adam og Eva få sette ufullkomme barn til verden.

Hvordan har denne rettssaken i universets rettsal forløpt. Menneskene har klart og tydelig vist at de ikke er i stand til å styre seg selv på rette måte uavhengig av Guds overherredømme. (Jer 10:23) Dette har aldri vært tydeligere enn i vår tid, da verden er splittet i den demokratiske blokk, den kommunistiske blokk og den blokk som kalles den tredje verden. Disse blokkene er også splittet innbyrdes på grunn av uenighet. Menneskenes styre er overalt preget av korrupsjon og løgnaktig diplomati. Ordene i Salme 127:1 får sin anvendelse på alle allianser som blir inngått av statsmenn:

Dersom Jehova ikke bygger huset, arbeider de forgjeves som bygger på det. ( Sal 127:1)

Lenke til kommentar
harme skrev (13 timer siden):

Det har på lignende måte tatt tid omkring 6000 år å avgjøre et stridsspørsmål som ble reist av en manndraper av Guds største fiende. For i Guds øyne  er tusen år som den dag igår når den farer bort. ( Sal 90:4) Hva går det store stridsspørsmålet som må avgjøres, ut på. Det har med Jehovas overherredømme over sine skapninger å gjøre. Ved opprøret i Eden reiste Satan tvil med hensyn til Guds overherredømme.

Den riktige oversettelsen av Salm.90.4 er: For tusen år er i dine øyne som dagen i går da den fór forbi,
eller som en nattevakt.

Verset viser også til 2.Pet.3.8 .... For Herren er én dag som tusen år og tusen år som én dag. Han sammenligner vår tidsforståelse med sin egen. Ser man det på menneskelig vis, kan man sammenligne det med en reise i verdensrommet, da vil Guds fartøy bevege seg tusen ganger fortere enn menneskenes, eller at en dag for ham, er som tusen år for oss. Det samme forstås med en nattevakt. Man finner i Matt.14.25 at Jesus kommer gående på sjøen i den 4.nattevakt som da blir til 4000 år for oss, så det er mange hensyn å ta i forhold til forståelsen av Bibelen. 

Det er mye selvtolkning som jeg ikke akter å besvare, eller akter å komme inn på, da du nok har et syn på Bibelen som ikke matcher oppdraget til Herren helt korrekt. Hvis han sliter med å få et overherredømme over sin fiende, hvorfor bruke 6000 år til dette? Hvorfor må han bruke 1000 år på å fullende jordens og himmelens hær i 1.Mos.2.1-2? Når himmelens hær allikevel skal sammenrulles som en bokrull i Jes.34.2- 4: Oppløst blir hele himmelens hær, som en bokrull blir himmelen rullet sammen. Hele dens hær skal visne som løvet på vinstokken visner og frukten på fikentreet skrumper inn.

Har Gud blitt gal? Først reiser han opp Himmelens hær, og så blir han harm og styrter hæren ned igjen, er det ikke selvmord? Vinstokken (treet i denne hæren er jo bekreftet av Jesus som seg selv i Joh.15.4 - Jeg er vintreet) Det må da være et selvmord etter min mening. Herren tar liv og gir liv (1.Sam.2.6) Men det finnes et uttrykk om et tveegget sverd som må tas hensyn til her, vet du: Åp.1.14-18:

Hodet og håret hans var hvitt som hvit ull eller som snø, øynene var som flammende ild, føttene som bronse glødet i en ovn, og røsten var som bruset av veldige vannmasser. I høyre hånd holdt han sju stjerner, og fra munnen gikk det ut et skarpt, tveegget sverd. Ansiktet var som solen når den skinner i all sin kraft. Da jeg så ham, falt jeg som død ned for føttene hans. Men han la sin høyre hånd på meg og sa:
«Frykt ikke! Jeg er den første og den siste og den levende. Jeg var død, men se, jeg lever i all evighet, og jeg har nøklene til døden og dødsriket. (Så Gud var også død for en stund, men noen i ham overlevde, Matt.16.28)

Det var vel dette han skulle oppnå? Evig liv, for Satan blir jo her med dette trikset renset ut: Sirak 21.3: All lovløshet er som et tveegget sverd, det gir sår som ikke kan leges.

Men – i det evige liv forandres alt seg, de kan ikke lenger synde (1.Joh.3.9)

Du eller Jv har vel sikkert ikke studert navneendringer som skal fortas etter at oppgjøret er tatt.
Apg.15.14-15: Simeon har forklart hvordan Gud for lenge siden sørget for å vinne seg et folk av hedninger for sitt navn. Og dette stemmer med profetenes ord, slik det står skrevet...

Åp.2.17: Den som har ører, hør hva Ånden sier til menighetene! Den som seirer, vil jeg gi av den skjulte manna. Og jeg vil gi ham en hvit stein, og på steinen er det skrevet et nytt navn som ingen kjenner uten den som får det. Hvorfor hvit?

Jes.62.2: Folkeslag skal se din rettferd og alle konger din herlighet. Du skal få et nytt navn som Herren selv skal kunngjøre.

Jes.65.15: Det navnet dere etterlater dere, skal mine utvalgte bruke som forbannelse: Måtte Herren Gud la deg dø!» Men tjenerne sine skal han kalle med et annet navn.

Prosessen er noe omvendt enn hva Jw Org vil ha det til... fienden er delvis Gud selv, og delvis tjenerne sine,

men det er riktig at de blir kalt fiender (Se Luk.12.52-53)

Hva det kommer an på når det gjelder tid i Bibelen, har dette noe med hva en kommer over av tekster, som eksempel 2.Mos.20.5-6 hvor Gud sier:

Herren din Gud, er en nidkjær Gud som straffer barn i tredje og fjerde ledd for fedrenes synd når de hater meg, men viser trofast kjærlighet i tusen slektsledd mot dem som elsker meg og holder mine bud.

Dersom Jehova ikke bygger huset, arbeider de forgjeves som bygger på det. ( Sal 127:1)

Enkeltvers kan ikke brukes som bevismasse dersom teksten er ufullstendig, og eller ikke har en forklaring, eller en henvisning til en slik en, – som til eks: 1.Kong.8.27: Men bor Gud virkelig på jorden? Se, himmelen og himlers himmel kan ikke romme deg, langt mindre dette huset som jeg har bygd!

Endret av Wall Dorf
Lenke til kommentar
Wall Dorf skrev (6 timer siden):

Den riktige oversettelsen av Salm.90.4 er: For tusen år er i dine øyne som dagen i går da den fór forbi,
eller som en nattevakt.

Verset viser også til 2.Pet.3.8 .... For Herren er én dag som tusen år og tusen år som én dag. Han sammenligner vår tidsforståelse med sin egen. Ser man det på menneskelig vis, kan man sammenligne det med en reise i verdensrommet, da vil Guds fartøy bevege seg tusen ganger fortere enn menneskenes, eller at en dag for ham, er som tusen år for oss. Det samme forstås med en nattevakt. Man finner i Matt.14.25 at Jesus kommer gående på sjøen i den 4.nattevakt som da blir til 4000 år for oss, så det er mange hensyn å ta i forhold til forståelsen av Bibelen. 

Det er mye selvtolkning som jeg ikke akter å besvare, eller akter å komme inn på, da du nok har et syn på Bibelen som ikke matcher oppdraget til Herren helt korrekt. Hvis han sliter med å få et overherredømme over sin fiende, hvorfor bruke 6000 år til dette? Hvorfor må han bruke 1000 år på å fullende jordens og himmelens hær i 1.Mos.2.1-2? Når himmelens hær allikevel skal sammenrulles som en bokrull i Jes.34.2- 4: Oppløst blir hele himmelens hær, som en bokrull blir himmelen rullet sammen. Hele dens hær skal visne som løvet på vinstokken visner og frukten på fikentreet skrumper inn.

Har Gud blitt gal? Først reiser han opp Himmelens hær, og så blir han harm og styrter hæren ned igjen, er det ikke selvmord? Vinstokken (treet i denne hæren er jo bekreftet av Jesus som seg selv i Joh.15.4 - Jeg er vintreet) Det må da være et selvmord etter min mening. Herren tar liv og gir liv (1.Sam.2.6) Men det finnes et uttrykk om et tveegget sverd som må tas hensyn til her, vet du: Åp.1.14-18:

Hodet og håret hans var hvitt som hvit ull eller som snø, øynene var som flammende ild, føttene som bronse glødet i en ovn, og røsten var som bruset av veldige vannmasser. I høyre hånd holdt han sju stjerner, og fra munnen gikk det ut et skarpt, tveegget sverd. Ansiktet var som solen når den skinner i all sin kraft. Da jeg så ham, falt jeg som død ned for føttene hans. Men han la sin høyre hånd på meg og sa:
«Frykt ikke! Jeg er den første og den siste og den levende. Jeg var død, men se, jeg lever i all evighet, og jeg har nøklene til døden og dødsriket. (Så Gud var også død for en stund, men noen i ham overlevde, Matt.16.28)

Det var vel dette han skulle oppnå? Evig liv, for Satan blir jo her med dette trikset renset ut: Sirak 21.3: All lovløshet er som et tveegget sverd, det gir sår som ikke kan leges.

Men – i det evige liv forandres alt seg, de kan ikke lenger synde (1.Joh.3.9)

Du eller Jv har vel sikkert ikke studert navneendringer som skal fortas etter at oppgjøret er tatt.
Apg.15.14-15: Simeon har forklart hvordan Gud for lenge siden sørget for å vinne seg et folk av hedninger for sitt navn. Og dette stemmer med profetenes ord, slik det står skrevet...

Åp.2.17: Den som har ører, hør hva Ånden sier til menighetene! Den som seirer, vil jeg gi av den skjulte manna. Og jeg vil gi ham en hvit stein, og på steinen er det skrevet et nytt navn som ingen kjenner uten den som får det. Hvorfor hvit?

Jes.62.2: Folkeslag skal se din rettferd og alle konger din herlighet. Du skal få et nytt navn som Herren selv skal kunngjøre.

Jes.65.15: Det navnet dere etterlater dere, skal mine utvalgte bruke som forbannelse: Måtte Herren Gud la deg dø!» Men tjenerne sine skal han kalle med et annet navn.

Prosessen er noe omvendt enn hva Jw Org vil ha det til... fienden er delvis Gud selv, og delvis tjenerne sine,

men det er riktig at de blir kalt fiender (Se Luk.12.52-53)

Hva det kommer an på når det gjelder tid i Bibelen, har dette noe med hva en kommer over av tekster, som eksempel 2.Mos.20.5-6 hvor Gud sier:

Herren din Gud, er en nidkjær Gud som straffer barn i tredje og fjerde ledd for fedrenes synd når de hater meg, men viser trofast kjærlighet i tusen slektsledd mot dem som elsker meg og holder mine bud.

Enkeltvers kan ikke brukes som bevismasse dersom teksten er ufullstendig, og eller ikke har en forklaring, eller en henvisning til en slik en, – som til eks: 1.Kong.8.27: Men bor Gud virkelig på jorden? Se, himmelen og himlers himmel kan ikke romme deg, langt mindre dette huset som jeg har bygd!

De sørgelige følgene av ikke å kjenne Jehova, av ikke anerkjenne ham og av å unnlate å ta ham i betraktning blir påpekt av hans profet. i Løpet av de siste 40 årene før byen Jerusalem og dens tempel ble ødelagt og de jøder som overlevde ødeleggelsen, ble bortført til Babylon, erklærte for eksempel Jehova gjennom sin profet Jeremias: Uklokt er mitt folk, meg kjenner de ikke, de er uvettige barn og uforstandige er de, de er vise til å gjøre det onde men å gjøre det gode, skjønner de ikke. ( Jer 4:22) 

Den som vil rose seg, han rose seg av at han er forstandig og kjenner meg, at jeg er Jehova som gjør miskunnhet, rett og rettferdighet på jorden for i det har jeg velbehag. ( Jer 9:24) ( 1.Kor 1:21)

På lignende måte ble profeten Hoseas inspirert til å si følgende til israelittene før tistammeriket Israel ble omstyrtet av den assyriske verdensmakt i 740 f.kr: Hør Jehovas ord, I Israels barn. For Jehova har sak med dem som bor i landet fordi det ingen sannhet og ikke kjærlighet og ingen gudskunnkap finnes i landet. Hvilke følger hadde så det fått? De sverger og lyver, myrder og stjeler og driver hor. De farer fram med vold og mord følger på mord. Derfor skal landet visne og alt det som bor der, skal vansmekte, Mitt folk går til grunne fordi det ikke har kunnskap fordi du har forkastet kunnskapen, forkaster jeg deg, så du ikke skal tjene meg som prest, du glemte din Guds lov, derfor vil også jeg glemme dine barn. For jeg har lyst til kjærlighet og ikke til slaktoffer og til gudskunnskap mer enn til brennoffer. ( Hoseas 4:1-3,6 og 6:5-6)

Da Jesus ba til sin himmelske Far for sine trofaste apostler, sa han med rette: Dette betyr evig liv at de tar til seg kunnskap om deg, den eneste sanne Gud og om ham du utsendte , Jesus kristus ( Joh 17:3)

Endret av harme
Lenke til kommentar
harme skrev (2 timer siden):

De sørgelige følgene av ikke å kjenne Jehova, av ikke anerkjenne ham og av å unnlate å ta ham i betraktning blir påpekt av hans profet. i Løpet av de siste 40 årene før byen Jerusalem og dens tempel ble ødelagt og de jøder som overlevde ødeleggelsen, ble bortført til Babylon, erklærte for eksempel Jehova gjennom sin profet Jeremias: Uklokt er mitt folk, meg kjenner de ikke, de er uvettige barn og uforstandige er de, de er vise til å gjøre det onde men å gjøre det gode, skjønner de ikke. ( Jer 4:22)

Du har ikke det riktige forholdet for tiden som blir belyst i Bibelen, Mika 3 beskriver ødeleggelsen av Jerusalem, og så langt alt vel - det som skjedde med Jerusalem i år 70 evt er småtteri mot det som skjer siden. Les bare Mika fra v9 "Jerusalem skal falle, v 12: Derfor: Sion skal pløyes til åker, Jerusalem bli til ruiner, og tempelberget til hauger dekket av skog.

Du kan sammenligne tiden Jerusalem skulle ligge i ruiner i Dan.9.2 (70 år) mens folkeslagene skulle gjøre slavearbeid for kongen av Babel i 70 år. (Dan.9.2 viser til Jer,25.11) Så dette stemmer jo ikke i det hele tatt med det historiske Babylon hvor de bortførte var der  i år 597 fvt til 586 fvt, altså snaue 9 år og ikke 70 år som Daniel og Jeremias bekrefter, så her blander man sammen noe som har skjedd med noe som ikke har skjedd og på feil tid, ja, for veldig lang tid er feilen blitt til. Skjerpings! 

Det som skjedde med det historiske Babylon var at den rundt år 200 evt ble folketom, og ikke ødelagt som beskrivelsen er om det bibelske Babylon. - Skjerpings her også!

Jer.25.11-12: Hele dette landet skal bli til ruin og ørken, og disse folkeslagene skal gjøre slavearbeid for kongen av Babel i sytti år. Så, når sytti år er gått, vil jeg straffe kongen av Babel og hele folket der for deres synd, sier Herren, og jeg vil straffe kaldeernes land; jeg gjør det til ørken for alltid. 
Dette passer verken med  år 597 fvt eller år 70 evt. Men heller til "til den fastsatte tid" i Bibelen som også kalle for "Herrens dag"

Dette stemmer godt med Immanuel (Gud er med oss) i Jes.8.7-10

Lenke til kommentar
Wall Dorf skrev (3 timer siden):

Du har ikke det riktige forholdet for tiden som blir belyst i Bibelen, Mika 3 beskriver ødeleggelsen av Jerusalem, og så langt alt vel - det som skjedde med Jerusalem i år 70 evt er småtteri mot det som skjer siden. Les bare Mika fra v9 "Jerusalem skal falle, v 12: Derfor: Sion skal pløyes til åker, Jerusalem bli til ruiner, og tempelberget til hauger dekket av skog.

Du kan sammenligne tiden Jerusalem skulle ligge i ruiner i Dan.9.2 (70 år) mens folkeslagene skulle gjøre slavearbeid for kongen av Babel i 70 år. (Dan.9.2 viser til Jer,25.11) Så dette stemmer jo ikke i det hele tatt med det historiske Babylon hvor de bortførte var der  i år 597 fvt til 586 fvt, altså snaue 9 år og ikke 70 år som Daniel og Jeremias bekrefter, så her blander man sammen noe som har skjedd med noe som ikke har skjedd og på feil tid, ja, for veldig lang tid er feilen blitt til. Skjerpings! 

Det som skjedde med det historiske Babylon var at den rundt år 200 evt ble folketom, og ikke ødelagt som beskrivelsen er om det bibelske Babylon. - Skjerpings her også!

Jer.25.11-12: Hele dette landet skal bli til ruin og ørken, og disse folkeslagene skal gjøre slavearbeid for kongen av Babel i sytti år. Så, når sytti år er gått, vil jeg straffe kongen av Babel og hele folket der for deres synd, sier Herren, og jeg vil straffe kaldeernes land; jeg gjør det til ørken for alltid. 
Dette passer verken med  år 597 fvt eller år 70 evt. Men heller til "til den fastsatte tid" i Bibelen som også kalle for "Herrens dag"

Dette stemmer godt med Immanuel (Gud er med oss) i Jes.8.7-10

Israelittene fortsatte å gjøre det som var ondt i Jehovas øyne. De dyrket Ba al-gudene og Astarte-bildene, Arams, Sidons og Moabs guder og ammonittenes og filisternes guder. De vendte seg bort fra Jehova og vil ikke tjene ham. Da flammet Jehovas vrede opp mot israelittene. ( Dom 10:6-7)

Det er tydelig at Jehova ikke godkjenner at vi tilber noe annet eller noen enn ham, den sanne Gud, som har skapt himmelen og jorden.

Lenke til kommentar
harme skrev (10 timer siden):

Israelittene fortsatte å gjøre det som var ondt i Jehovas øyne. De dyrket Ba al-gudene og Astarte-bildene, Arams, Sidons og Moabs guder og ammonittenes og filisternes guder. De vendte seg bort fra Jehova og vil ikke tjene ham. Da flammet Jehovas vrede opp mot israelittene. ( Dom 10:6-7)

Vi får se mer av det i tider som kommer...

Du vet, Bibelen er faktisk en profetisk bok, ikke en historiebok slik du presterer å la det se ut som. Jesus (som snakker med sine disipler) sier: Fred etterlater jeg dere. Min fred gir jeg dere, ikke den fred som verden gir. La ikke hjertet bli grepet av angst og motløshet. Dere hørte at jeg sa: Jeg går bort, og jeg kommer til dere igjen. Hvis dere elsket meg, var dere glade for at jeg går til Far, for Far er større enn jeg. Nå har jeg sagt dere dette før det skjer, for at dere skal tro når det skjer. Jeg skal ikke si mye til dere etter dette, for verdens fyrste kommer. Han har ingen makt over meg. (Joh.14.27-31)

Dette er en profeti, Jesus sier det jeg har gitt fet tekst, flere ganger.

Så har vi disse vismennene som kom fra Østen og spør: «Hvor er jødenes konge som nå er født? Vi har sett stjernen hans gå opp, og vi er kommet for å hylle ham.»

Noen antyder feilaktig at Betlehemstjernen er en stjerne på himmelen eller en supernova som har vist seg – men man glemmer å studere vershenvisningene, for Bibelen er ikke i sammenheng, derfor må man ty til vershenvisningene der slike finnes så får man en forklaring, som i dette tilfelle får vi en oppgradering som er sannheten, stjernen er Jesus selv, en stjerne er også et idol.

Matt.2.2 viser til 4.Mos.24.17: Jeg ser ham, men ikke nå, jeg skuer ham, men ikke nær. En stjerne stiger opp fra Jakob, en kongsstav løfter seg fra Israel. Han skal knuse Moabs tinninger og skallen på alle sønner av Set.18 Edom skal bli hærtatt, Se'ir blir inntatt av fienden. Israel skal vise sin makt.19 En hersker drar ut fra Jakob, han utrydder de overlevende fra byen.

Har dette skjedd ennå? Nei alt sammen er profetier om endetiden, Luk.21.22 kaller det for straffens tid hvor alt står skrevet i Bibelen skal oppfylles, for når en begynner å bry seg om henvisninger så finner man fort ut at hele Bibelen handler om endetiden som for så vidt så vidt har begynt. Jes.5 nevner den tilstanden som nå råder i Israel. Jeg har studert Bibelen veldig lenge, siden før muren i Jerusalem ble bygget og gjerder satt opp. Før de kom og jeg leste ting om hva som skulle komme til å skje, og ble med en gang klar over at både muren og gjerdet manglet, men det gikk ikke lang tid før det begynte å bli satt opp. Israel trosset den Internasjonale domstolen i Haag.

Dette står også nedtegnet i Bibelen at de vil komme til å gjøre – Esek.5.5-7: Så sier Herren Gud: Dette er Jerusalem. Midt blant folkeslagene har jeg satt henne, og omkring henne er det mange land. Men hun trosset mine lover og var verre enn de andre folkeslagene, hun trosset mine forskrifter, verre enn landene omkring. For de foraktet lovene mine og fulgte ikke forskriftene mine. Derfor sier Herren Gud: Dere har vært verre enn folkeslagene omkring dere. For dere følger ikke mine forskrifter og holder ikke mine lover, dere holder ikke engang lovene til folkeslagene omkring.

Så hva tror du vil skje med Gaza? (Sef.2.4) Hva vil skje med Jerusalem og murene og gjerdet? (Se Jes 5.)

Trump foreslår å «rydde» Gaza og flytte deler av befolkningen | ABC Nyheter

Lenke til kommentar
Wall Dorf skrev (5 timer siden):

Vi får se mer av det i tider som kommer...

Du vet, Bibelen er faktisk en profetisk bok, ikke en historiebok slik du presterer å la det se ut som. Jesus (som snakker med sine disipler) sier: Fred etterlater jeg dere. Min fred gir jeg dere, ikke den fred som verden gir. La ikke hjertet bli grepet av angst og motløshet. Dere hørte at jeg sa: Jeg går bort, og jeg kommer til dere igjen. Hvis dere elsket meg, var dere glade for at jeg går til Far, for Far er større enn jeg. Nå har jeg sagt dere dette før det skjer, for at dere skal tro når det skjer. Jeg skal ikke si mye til dere etter dette, for verdens fyrste kommer. Han har ingen makt over meg. (Joh.14.27-31)

Dette er en profeti, Jesus sier det jeg har gitt fet tekst, flere ganger.

Så har vi disse vismennene som kom fra Østen og spør: «Hvor er jødenes konge som nå er født? Vi har sett stjernen hans gå opp, og vi er kommet for å hylle ham.»

Noen antyder feilaktig at Betlehemstjernen er en stjerne på himmelen eller en supernova som har vist seg – men man glemmer å studere vershenvisningene, for Bibelen er ikke i sammenheng, derfor må man ty til vershenvisningene der slike finnes så får man en forklaring, som i dette tilfelle får vi en oppgradering som er sannheten, stjernen er Jesus selv, en stjerne er også et idol.

Matt.2.2 viser til 4.Mos.24.17: Jeg ser ham, men ikke nå, jeg skuer ham, men ikke nær. En stjerne stiger opp fra Jakob, en kongsstav løfter seg fra Israel. Han skal knuse Moabs tinninger og skallen på alle sønner av Set.18 Edom skal bli hærtatt, Se'ir blir inntatt av fienden. Israel skal vise sin makt.19 En hersker drar ut fra Jakob, han utrydder de overlevende fra byen.

Har dette skjedd ennå? Nei alt sammen er profetier om endetiden, Luk.21.22 kaller det for straffens tid hvor alt står skrevet i Bibelen skal oppfylles, for når en begynner å bry seg om henvisninger så finner man fort ut at hele Bibelen handler om endetiden som for så vidt så vidt har begynt. Jes.5 nevner den tilstanden som nå råder i Israel. Jeg har studert Bibelen veldig lenge, siden før muren i Jerusalem ble bygget og gjerder satt opp. Før de kom og jeg leste ting om hva som skulle komme til å skje, og ble med en gang klar over at både muren og gjerdet manglet, men det gikk ikke lang tid før det begynte å bli satt opp. Israel trosset den Internasjonale domstolen i Haag.

Dette står også nedtegnet i Bibelen at de vil komme til å gjøre – Esek.5.5-7: Så sier Herren Gud: Dette er Jerusalem. Midt blant folkeslagene har jeg satt henne, og omkring henne er det mange land. Men hun trosset mine lover og var verre enn de andre folkeslagene, hun trosset mine forskrifter, verre enn landene omkring. For de foraktet lovene mine og fulgte ikke forskriftene mine. Derfor sier Herren Gud: Dere har vært verre enn folkeslagene omkring dere. For dere følger ikke mine forskrifter og holder ikke mine lover, dere holder ikke engang lovene til folkeslagene omkring.

Så hva tror du vil skje med Gaza? (Sef.2.4) Hva vil skje med Jerusalem og murene og gjerdet? (Se Jes 5.)

Trump foreslår å «rydde» Gaza og flytte deler av befolkningen | ABC Nyheter

Det kommer noen menn fra Østen. De er astrologer, mennesker som sier at de kan tyde stjernene. Da de var hjemme i Østen, så de en ny stjerne og de har fulgt den hundrevis av kilometer helt til Jerusalem. Da astrologene kommer til Jerusalem, spør de: Hvor er jødenes konge som nå er født. V så hans stjerne da den gikk opp ved morgengry og er kommet for å hylle ham.

Da kong Herodes i Jerusalem får høre om dette, blir han svært urolig. Han kaller sammen overprestene og spør dem hvor Messias skal bli født. De bygger sitt svar på Bibelen og sier I Betlehem. Da sørger Herodes for at astrologene blir ført fram for ham og han sier til dem: Dra av sted og forhør dere nøye om dette barnet Og når dere har funnet det, så meld fra til meg for at også jeg kan komme og hylle det. Men Herodes ønsker i virkeligheten å drepe barnet.

Etter at astrologene var dratt, skjer det noe merkelig. Stjernen de hadde sett da de var i Østen, går foran dem. Det er tydelig at dette ikke er noen alminnelig stjerne. Den er blitt satt på himmelen for å lede dem. Astrologene følger den helt til den stopper rett over huset hvor Josef og Maria holder til. Da astrologene går inn i huset, finner de Maria og det lille barnet hennes, Jesus. De bøyer seg ned for ham alle sammen og de tar gaver ut av skrinene sine-gull, røkelse og myrra.

Etterpå, da de skal til å dra tilbake for å fortelle Herodes hvor barnet er, varsler Gud dem i en drøm om at de ikke skal gjøre det. De tar derfor en annen vei hjem til landet de bor i.

Hvem tror du stod bak den stjernen som beveget seg på himmelen og ledet astrologene? Husk at stjernen ikke ledet dem rett til Jesus i Betlehem. Nei, de ble ledet til Jerusalem, hvor de kom i kontakt med kong Herodes som ville drepe Jesus. Og det hadde han kommet til å gjøre hvis Gud ikke hadde grepet inn og varsler astrologene om ikke å si noe til Herodes om hvor Jesus var.

Det var Guds fiende Satan Djevelen som ønsket at Jesus skulle bli drept og han brukte denne stjernen for å forsøke å få gjennomført sin hensikt. ( Matt 2:1-12) ( Mika 5:1)

Lenke til kommentar
harme skrev (1 time siden):

Hvor er jødenes konge som nå er født. V så hans stjerne da den gikk opp ved morgengry og er kommet for å hylle ham.

Ja, da har du sitert Bibelen på direkten, og du har direkte kontakt med stedet det står på, og da har man lite å diskutere. Hvem er Herodes på den tiden? 

Og hva er dette for noe da?

Jes.66.7-11: Marias fødsel er i gang:

Før hun får rier, har hun født, før smertene kommer, har hun fått en gutt. Hvem har hørt noe som dette? Hvem har sett noe slikt? Kan et land bli født på én dag, kan et folkeslag komme til verden på et øyeblikk? Men Sion fødte sine barn med det samme hun fikk rier. Skulle jeg åpne morslivet uten å sette fødselen i gang? sier Herren. Eller sette fødselen i gang og så stanse den? sier din Gud. Gled dere over Jerusalem og fryd dere over henne, alle dere som elsker henne! Ta del i hennes glede, alle dere som sørger over henne!

Luk.7.28: Jeg sier dere: Blant dem som er født av kvinner, er ingen større enn Johannes. Men den minste i Guds rike er større enn han. Luk.1.15: for han (Johannes, v13) skal være stor i Herrens øyne. Han skal ikke drikke vin og sterk drikk, og helt fra mors liv skal han være fylt av Den hellige ånd.

Jesus så noen barn som fikk bryst. Han sa til disiplene: Disse små som får bryst, likner dem som går inn i riket. De sa til ham: Hvis vi er små, vil vi da gå inn i riket? Jesus sa til dem: Når dere anser det som er to, for ett, og dere anser det innvendige som likt med det utvendige, og det utvendige likt med det innvendige, og det øvre likt med det nedre, og når dere anser det mannlige og det kvinnelige for å være ett, slik at det mannlige ikke skal være mannlig og det kvinnelige ikke kvinnelig, når dere anser et øye for et øye og en hånd for en hånd, og en fot for en fot, og et bilde for et bilde, da skal dere gå inn i riket.

Lenke til kommentar
harme skrev (2 timer siden):

Hvem tror du stod bak den stjernen som beveget seg på himmelen og ledet astrologene? Husk at stjernen ikke ledet dem rett til Jesus i Betlehem. Nei, de ble ledet til Jerusalem

Stjerner har ikke behov for å stoppe, dvs Jorden roterer rundt for å få frem et døgn i løpet av 24 timer. 😏
Men Luk.21.25 har en forklaring: Det skal vise seg tegn i sol og måne og stjerner, og på jorden skal folkene bli grepet av angst og rådløshet i larmen fra hav og brenninger... når Menneskesønnen kommer...
For himmelens krefter skal rokkes.

Men også Baruk 3.33-36 har brukbar forklaring: 

Han som sender ut lyset så det farer fram, han kalte på det, og det adlød ham i frykt. Stjernene strålte da de holdt vakt, og de var glade. Han kalte på dem, og de svarte: «Her!» De strålte i fryd for ham som laget dem. Dette er vår Gud

Har aldri sett på stjerner på den måten der, men det er jo så mange slags stjerner, 1.Kor.15.41-42 har en annen forklaring: Én glans har solen, en annen har månen og en annen igjen har stjernene. Ja, én stjerne skiller seg fra en annen i glans. Slik er det også med de dødes oppstandelse. Det blir sådd i forgjengelighet, det står opp i uforgjengelighet. 

Lenke til kommentar
Wall Dorf skrev (2 timer siden):

Stjerner har ikke behov for å stoppe, dvs Jorden roterer rundt for å få frem et døgn i løpet av 24 timer. 😏
Men Luk.21.25 har en forklaring: Det skal vise seg tegn i sol og måne og stjerner, og på jorden skal folkene bli grepet av angst og rådløshet i larmen fra hav og brenninger... når Menneskesønnen kommer...
For himmelens krefter skal rokkes.

Men også Baruk 3.33-36 har brukbar forklaring: 

Han som sender ut lyset så det farer fram, han kalte på det, og det adlød ham i frykt. Stjernene strålte da de holdt vakt, og de var glade. Han kalte på dem, og de svarte: «Her!» De strålte i fryd for ham som laget dem. Dette er vår Gud

Har aldri sett på stjerner på den måten der, men det er jo så mange slags stjerner, 1.Kor.15.41-42 har en annen forklaring: Én glans har solen, en annen har månen og en annen igjen har stjernene. Ja, én stjerne skiller seg fra en annen i glans. Slik er det også med de dødes oppstandelse. Det blir sådd i forgjengelighet, det står opp i uforgjengelighet. 

????????????????????????????????? baruk????????????????????????????????

Lenke til kommentar

????????????????????????????????? baruk????????????????????????????????

Du ser ut som et spørsmålstegn, betyr det at du ikke bruker GT?

Er ikke Baruk med i din Bibel? Alle bøker som tilhører Skriften skal egentlig være med i Bibelen. Også Apokryfene (Deuterokanoniske bøker ) Se nettbibelen.no, klikk på disse!

Baruk er nevnt minst 24 ganger i Jer. kap.36, der er han nevnt i alle fall 12 ganger.

Spørsmålstegnene tyder på at du mangler en god del innsikt i hvordan Bibelen er skrevet på, og at den har forklaringer på det en leser, stort sett på helt andre plasser.

Nærkontakt med Bildetekster se Joh.16.25-33, Seier over verden

Salm.102.19: Dette skal skrives ned for den kommende slekt, et nyskapt folk skal prise Herren. Han ser ned fra sin hellige høyde. Fra himmelen ser Herren mot jorden for å høre sukket fra fangene, løse dem som var dømt til døden. Herrens navn skal forkynnes i Sion, hans lov og pris i Jerusalem når folk og riker samler seg for å tjene Herren. Han har brutt ned min styrke på veien og forkortet livet mitt.
Jeg sier: Min Gud, ta meg ikke bort midt i livet! Dine år varer i slekt etter slekt. Du grunnla jorden i gammel tid, himmelen er et verk av dine hender. De skal gå til grunne, men du består. De skal slites ut som klær, du skifter dem ut, og de er borte. Men du er den samme, dine år tar aldri slutt.  Dine tjeneres barn skal slå seg til ro, deres ætt skal være grunnfestet for ditt ansikt.

Disse er der under Herrens vrede

Derfor flammet Herrens vrede opp mot folket hans. (de har forkastet Herrens lov og foraktet ordet fra Israels Hellige (Jes.5.24-27)
Han løftet hånden mot det og slo det så fjellene skalv og likene lå som avfall midt i gatene.
Med alt dette har harmen hans ikke lagt seg, hånden er fremdeles løftet. Han løfter banneret for et folk langt borte og plystrer det hit fra jordens ende. Og se, der kommer de, fort og lett. Det er ingen der som er trett eller snubler, ingen blunder og ingen sover. Beltet om livet løsner ikke, og ingen sandalrem slites av. (Det nyfødte folket)

Her kunne det like gjerne stått døperen Johannes på? Mark.1.6-8: Johannes gikk kledd i en kappe av kamelhår og hadde et lærbelte om livet, og han levde av gresshopper og villhonning. Han forkynte: «Det kommer en etter meg som er sterkere enn jeg, og jeg er ikke verdig til å bøye meg ned og løse sandalremmen hans. Jeg har døpt dere med vann, men han skal døpe dere med Den hellige ånd.»
(Navn av skotøy – gresshoppene, se Dom.7.12: Midjanittene, amalekittene og alle folkene fra øst lå nede i dalen så tett som gresshopper. Kamelene deres var det ikke tall på; de var som sandkorn på havets strand.

Sandkorn: Se Jes.48.16-19: Kom hit til meg og hør dette: Fra begynnelsen har jeg aldri talt i det skjulte, helt fra det skjedde, var jeg der. «Nå har Herren Gud sendt meg og sin Ånd.» Så sier Herren, som løser deg ut, Israels Hellige: Jeg er Herren, din Gud, som lærer deg hva som hjelper, og fører deg på veien du skal gå. Ville du bare høre på mine bud! Da ble din fred som elven, din rettferd som havets bølger. Da ble din ætt som sanden, dine etterkommere som sandkorn; de ble ikke utryddet og navnet ikke utslettet hos meg.

Endret av Wall Dorf
Lenke til kommentar
Wall Dorf skrev (31 minutter siden):

Matt.2.9: Da de hadde hørt kongens ord, dro de av sted. Og se, stjernen som de hadde sett gå opp, gikk foran dem inntil den ble stående over stedet der barnet var.

Matt.2.9: Da de hadde hørt kongens ord, dro de av sted. Og se, stjernen som de hadde sett gå opp, gikk foran dem inntil den ble stående over stedet der barnet var.

Som sagt, dersom en stjerne stopper opp på himmelen, er det noe veldig uvanlig og uforklarlig om andre stjerner rundt om beveger seg som vanlig, hvis disse også har stoppet, så er det heller jordens rotasjon som har stanset. Det også er uforklarlig, men også farlig for livet på begge sider av jorden, hvor temperaturen vil stige på solsiden og falle kraftig på motsatt side.

Et søk etter mulige stjerner gav meg et kjent skriftsted i Dom.5.19-20: Konger kom og kjempet,
da kjempet de, Kanaans konger, i Taanak ved Megiddos vann
, men de tok ikke sølv som bytte. Fra himmelen kjempet stjernene, fra sine baner kjempet de mot Sisera.

Vi har jo også lest om at Gud på den 7.dag fullførte jordens og himmelens hær, (1.Mos.2.1-2) man kan ikke glemme den? Det er mennesker ute i rommet, det ble krig i himmelen.

Noen ord om Jesu fødsel som viser til dette tidspunktet: «Du er min sønn jeg har født deg i dag har 4 treff: Apg.13.33 viser til 2.Salme i selve versteksten, og finner frem til v7: Jeg vil kunngjøre det Herren har fastsatt. Han sa til meg: «Du er min sønn, jeg har født deg i dag.

Jeg har mange ganger sett at tekstene fungerer best baklengs, v6: «Det er jeg som har innsatt min konge på Sion, mitt hellige fjell.» 5 Så taler han til dem i sin vrede, i sin harme slår han dem med redsel:4 Han som troner i himmelen, ler. Herren spotter dem. 3 «La oss slite i stykker lenkene og kaste reipene deres av oss!» 2 Jordens konger reiser seg, fyrstene slår seg sammen mot Herren og mot hans salvede. 1 Hvorfor er folkeslag i opprør? Hvorfor grunner folkene på det som er forgjeves?

Vrede, og vredens dag befinner seg på Herrens dag, så det er der vi er i Salm.2.5  (Sef.1.14-15)

Det ble altså krig i himmelen Åp.12.7 – At halen på dragen rev ned tredjedelen av stjernene er altså himmelens hær som betegnes som stjerner. (v3-4)

Dom.5.20 viser til Jos.10.14: Aldri har det, verken før eller siden, vært en dag som denne, da Herren bønnhørte en mann slik. For Herren førte krig for Israel.

Se de tre foregående versene, de kan gi forklaring til Matt.2.9

V12: På den dagen da Herren ga amorittene i israelittenes hånd, talte Josva til Herren. Han sa i israelittenes nærvær: «Sol, stå stille i Gibeon, måne, i Ajjalon-dalen!» 13: Da sto solen stille og månen stanset, til folket fikk tatt hevn over sine fiender.
Slik står det skrevet i «Den rettskafnes bok». Solen stanset midt på himmelen, og den skyndte seg ikke med å gå ned før en hel dag var til ende.

Gibeon er et bibelsk stedsnavn. Gibeon er nå den nåværende landsbyen el- Jib som ligger 9 km nord for Jerusalem.

Endret av Wall Dorf
Lenke til kommentar
Wall Dorf skrev (1 time siden):

Som sagt, dersom en stjerne stopper opp på himmelen, er det noe veldig uvanlig og uforklarlig om andre stjerner rundt om beveger seg som vanlig, hvis disse også har stoppet, så er det heller jordens rotasjon som har stanset. Det også er uforklarlig, men også farlig for livet på begge sider av jorden, hvor temperaturen vil stige på solsiden og falle kraftig på motsatt side.

Et søk etter mulige stjerner gav meg et kjent skriftsted i Dom.5.19-20: Konger kom og kjempet,
da kjempet de, Kanaans konger, i Taanak ved Megiddos vann
, men de tok ikke sølv som bytte. Fra himmelen kjempet stjernene, fra sine baner kjempet de mot Sisera.

Vi har jo også lest om at Gud på den 7.dag fullførte jordens og himmelens hær, (1.Mos.2.1-2) man kan ikke glemme den? Det er mennesker ute i rommet, det ble krig i himmelen.

Noen ord om Jesu fødsel som viser til dette tidspunktet: «Du er min sønn jeg har født deg i dag har 4 treff: Apg.13.33 viser til 2.Salme i selve versteksten, og finner frem til v7: Jeg vil kunngjøre det Herren har fastsatt. Han sa til meg: «Du er min sønn, jeg har født deg i dag.

Jeg har mange ganger sett at tekstene fungerer best baklengs, v6: «Det er jeg som har innsatt min konge på Sion, mitt hellige fjell.» 5 Så taler han til dem i sin vrede, i sin harme slår han dem med redsel:4 Han som troner i himmelen, ler. Herren spotter dem. 3 «La oss slite i stykker lenkene og kaste reipene deres av oss!» 2 Jordens konger reiser seg, fyrstene slår seg sammen mot Herren og mot hans salvede. 1 Hvorfor er folkeslag i opprør? Hvorfor grunner folkene på det som er forgjeves?

Vrede, og vredens dag befinner seg på Herrens dag, så det er der vi er i Salm.2.5  (Sef.1.14-15)

Det ble altså krig i himmelen Åp.12.7 – At halen på dragen rev ned tredjedelen av stjernene er altså himmelens hær som betegnes som stjerner. (v3-4)

Dom.5.20 viser til Jos.10.14: Aldri har det, verken før eller siden, vært en dag som denne, da Herren bønnhørte en mann slik. For Herren førte krig for Israel.

Se de tre foregående versene, de kan gi forklaring til Matt.2.9

V12: På den dagen da Herren ga amorittene i israelittenes hånd, talte Josva til Herren. Han sa i israelittenes nærvær: «Sol, stå stille i Gibeon, måne, i Ajjalon-dalen!» 13: Da sto solen stille og månen stanset, til folket fikk tatt hevn over sine fiender.
Slik står det skrevet i «Den rettskafnes bok». Solen stanset midt på himmelen, og den skyndte seg ikke med å gå ned før en hel dag var til ende.

Gibeon er et bibelsk stedsnavn. Gibeon er nå den nåværende landsbyen el- Jib som ligger 9 km nord for Jerusalem.

Baruk, profeten Jeremias sekretær. Baruk var sannsynligvis fattig på grunn av forholdene i Jerusalem og sin nære forbindelse med den upopulære Jeremia. I alle fall så Jehova: Du fortsetter å søke store ting for deg selv. Fortsett ikke å søket slikt. Det kan være at Baruk begynte å bli materialistisk at han begynte å bli opptatt av den velstand eller materielle sikkerhet som andre hadde. Jehova minnet Baruk om at han ville frelse ham fra den ødeleggelsen som skulle kommer over Jerusalem men at han ikke ville beskytte eiendelene hans. ( Jer 45:4-5)

Lenke til kommentar
harme skrev (17 timer siden):

Baruk, profeten Jeremias sekretær. Baruk var sannsynligvis fattig på grunn av forholdene i Jerusalem og sin nære forbindelse med den upopulære Jeremia. I alle fall så Jehova: Du fortsetter å søke store ting for deg selv.

Jeg er ikke så opptatt som deg mellom forholdet mellom Herren og Baruk, men lyset han beskriver, og det er nok riktig slik han beskriver det. Men «stjernene» er nok bildetale, altså metaforisk. Det samme er skapelseshistorien også – metaforen er 1.Mos.1.2, forklaringen i Jer.4.23 etter det som skjer forut, jorden er jo vingården som det kriges om i Jes.5- så da vet en hva som kommer til å skje der i gården.
Men jeg stusser litt over oversettelsen av «Guds ånd» i henvisningen etter 1.Mos.1.2 ( Guds ånd kan også oversettes med Guds vind?) Det minner meg om diskusjonen mellom Jesus og Nikodemus, og er det dette som er skapelsen, så hører jo dette inn under slutten av forgjengeligheten og begynnelsen av uforgjengeligheten, altså skapelsen i Åp.21, for Jesus sier jo til Nikodemus i Joh.3.7-8: Undre deg ikke over at jeg sa til deg: ‘Dere må bli født på ny.’ Vinden blåser dit den vil, du hører den suser, men du vet ikke hvor den kommer fra, og hvor den farer hen. Slik er det med hver den som er født av Ånden.»

Endret av Wall Dorf
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...