harme Skrevet 25. desember 2024 Forfatter Del Skrevet 25. desember 2024 Wall Dorf skrev (På 18.11.2024 den 16.38): Her får man antakelig et svar direkte fra bibeltekstene. Han beskrives med mange navn, som antikrist, som igjen beskrives som en løgner og forfører. I følge Matt.10.25 blir en husherre (som i denne anldning er landets styreleder) kalt for Beelsebul (anmerkning på verset: Beelsebul :navn på =djevelen.) Den bibelske djevelen er i bibelsk betydning og sammenheng en beskrivelse av Israels styresett, som i fra 1.Mos.3.14-15 har hengende en forbannelse over seg som «slangen» i fra Gud, på grunn av frukten fra et tre. Dette handler nok om livets tre, og som er fordelaktig å eie kunnskap om alene i første omgang. Og narre noen blir vel det samme som å lyve. Løgneren er beskrevet bedre i fra Jes.9.8 (hodet og halen i v14-16) Antikrist betyr mot eller istedenfor Kristus. Når noen sier at Jesus er Gud er antikrist. Alle som fornekter at Jesus er Guds enbårne Sønn. 1.Joh 2:22: Han er antikrist, han som fornekter Faderen og Sønnen. Lenke til kommentar
Wall Dorf Skrevet 25. desember 2024 Del Skrevet 25. desember 2024 (endret) harme skrev (3 timer siden): Antikrist betyr mot eller istedenfor Kristus. Når noen sier at Jesus er Gud er antikrist. Alle som fornekter at Jesus er Guds enbårne Sønn. 1.Joh 2:22: Han er antikrist, han som fornekter Faderen og Sønnen. Du og JHV bør vel holde dere innenfor skriftens permer uten å lage gapestokker til andre som ser noe annet i tekstene enn dere?(Joh.12.47) I 1.Joh.2.21-23 står det noe interessant: Jeg skriver ikke til dere fordi dere ikke kjenner sannheten, men fordi dere kjenner den og vet at ingen løgn kommer fra sannheten. Og hvem er løgneren, om ikke den som fornekter at Jesus er Kristus? Han er Antikrist, han som fornekter Faderen og Sønnen. Den som fornekter Sønnen, har ikke fellesskap med Faderen (?). Den som bekjenner Sønnen, har også fellesskap med Faderen. Nå er det jo ingen andre enn sønnen som har felleskap med Faderen (Joh.6.46, 1.Tim.2.5), så hvis sønnen fornekter Faderen og seg selv, så har man jo Antikrist. (Apg.15.14: Simeon har forklart hvordan Gud for lenge siden sørget for å vinne seg et folk av hedninger for sitt navn.) Matt.11.18-19 - Ble dette for komplisert? Endret 25. desember 2024 av Wall Dorf Lenke til kommentar
harme Skrevet 25. desember 2024 Forfatter Del Skrevet 25. desember 2024 Wall Dorf skrev (1 time siden): Du og JHV bør vel holde dere innenfor skriftens permer uten å lage gapestokker til andre som ser noe annet i tekstene enn dere?(Joh.12.47) I 1.Joh.2.21-23 står det noe interessant: Jeg skriver ikke til dere fordi dere ikke kjenner sannheten, men fordi dere kjenner den og vet at ingen løgn kommer fra sannheten. Og hvem er løgneren, om ikke den som fornekter at Jesus er Kristus? Han er Antikrist, han som fornekter Faderen og Sønnen. Den som fornekter Sønnen, har ikke fellesskap med Faderen (?). Den som bekjenner Sønnen, har også fellesskap med Faderen. Nå er det jo ingen andre enn sønnen som har felleskap med Faderen (Joh.6.46, 1.Tim.2.5), så hvis sønnen fornekter Faderen og seg selv, så har man jo Antikrist. (Apg.15.14: Simeon har forklart hvordan Gud for lenge siden sørget for å vinne seg et folk av hedninger for sitt navn.) Matt.11.18-19 - Ble dette for komplisert? Noe av det som er mest mystisk, er spørsmålet om hvem det var som styrte universet de tre dagene Jesus var død og lå i graven. Hvis Jesus var Gud, så var det Gud som var død og lå i graven mens Jesus var død. For en glimrende anledning det hadde vært for Satan til å ta makten helt og holdent. Men den enkle kjensgjerning at han ikke kunne det, beviser at det var den enbårne Sønn og bare han som var død. Bibelen slår fast at Gud ( Jehova) alene har udødelighet, derfor kunne ikke Jesus ha dødd hvis han var den udødelige Gud. Mens Jesus var på jorden, hadde ikke Djevelen skydd noen anstrengelser for å få ham drept og nå, da det endelig var lykkes for ham, ville han sikkert ikke ha tilatt hans oppstandelse, hvis det var den allmektige Gud som var død. Hvor meningsløst og selvmotsigende det er alt sammen, hvis en holder på læren om treenigheten. Lenke til kommentar
Wall Dorf Skrevet 25. desember 2024 Del Skrevet 25. desember 2024 harme skrev (13 minutter siden): Men den enkle kjensgjerning at han ikke kunne det, beviser at det var den enbårne Sønn og bare han som var død. Bibelen slår fast at Gud ( Jehova) alene har udødelighet, derfor kunne ikke Jesus ha dødd hvis han var den udødelige Gud. Har du ikke lest Åp.3 da? Eller Gal.3? Jesus er ikke en person, men en hel ætt (Gal.3.16) og i Åp.3. Dette sier han som har de sju Guds ånder og de sju stjerner: Jeg vet om dine gjerninger. Det heter om deg at du lever, men du er død. 2 Våkn opp og styrk det som er igjen, og som holder på å dø! For jeg har funnet at dine gjerninger ikke holder mål i min Guds øyne. 3 Husk derfor hva du tok imot og hørte! Hold fast på det og vend om! For hvis du ikke våkner, skal jeg komme som en tyv, og du skal ikke vite timen når jeg kommer over deg. Lenke til kommentar
harme Skrevet 29. desember 2024 Forfatter Del Skrevet 29. desember 2024 Wall Dorf skrev (På 25.12.2024 den 22.21): Har du ikke lest Åp.3 da? Eller Gal.3? Jesus er ikke en person, men en hel ætt (Gal.3.16) og i Åp.3. Dette sier han som har de sju Guds ånder og de sju stjerner: Jeg vet om dine gjerninger. Det heter om deg at du lever, men du er død. 2 Våkn opp og styrk det som er igjen, og som holder på å dø! For jeg har funnet at dine gjerninger ikke holder mål i min Guds øyne. 3 Husk derfor hva du tok imot og hørte! Hold fast på det og vend om! For hvis du ikke våkner, skal jeg komme som en tyv, og du skal ikke vite timen når jeg kommer over deg. Godkjenner Gud alle religioner ? Dom 10:6-7: Israelittene fortsatte å gjøre det som var ondt i Jehovas øyne. De dyrket Ba al gudene og Astarte-bilder, Arams, Sidons og Moabs guder og ammonittenes og filisternes guder. De vender seg bort fra Jehova og ville ikke tjene ham. Da flammet Jehovas vrede opp mot israelittene. Det er tydelig at Jehova ikke godkjenner at vi tilber noe annet eller noen annen enn ham, den sanne Gud som har skapt himmelen og jorden. Mark 7:6-7: Da sa Jesus til fariseerne og de skriftlærde: Jesaja profeterte rett om dere hyklere slik det står skrevet. Dette folk ærer meg med leppene men hjertet er langt borte fra meg. De dyrker meg forgjeves for det de lærer er menneskebud. Uansett hvem er en gruppe hevder at de tilber. er deres tilbedelse forgjeves hvis de følger menneskebud i stedet for Guds inspirerte Ord. Lenke til kommentar
Wall Dorf Skrevet 30. desember 2024 Del Skrevet 30. desember 2024 harme skrev (12 timer siden): Godkjenner Gud alle religioner ? Du har mange forskjellige temaer som du lurer på under samme tråden... Israels Gud, han er sjalu på andre guder som er oppfunnet av mennesker, særlig for sitt folk som han opptrer for, men om sitt folk sier han i Salm. 82.6-7: Jeg har sagt: «Dere er guder, sønner av Den høyeste er dere alle. Men dere skal dø slik et menneske dør, og falle slik en av fyrstene faller.» Og i Joh.10.33-38: Jødene svarte: «Vi steiner deg ikke for noen god gjerning, men for gudsbespottelse: Du som er et menneske, gjør deg til Gud.» Jesus svarte: «Står det ikke skrevet i loven deres: Jeg har sagt: ‘Dere er guder’? De som Guds ord kom til, blir altså i loven kalt guder, og skriftordet kan ikke settes ut av kraft. Hvorfor sier dere da om ham som Far har helliget og sendt til verden: ‘Du spotter Gud’ når han sier: ‘Jeg er Guds Sønn’? Hvis jeg ikke gjør min Fars gjerninger, så tro ikke på meg. Men hvis jeg gjør dem, så tro i det minste gjerningene, om dere ikke tror meg. Da skal dere skjønne og innse at Far er i meg og jeg i Far.» Hos Tomasevangeliet står det angående gudespørsmålet i v30: 30) Jesus sa: Der det er tre guder, er det guder. Der det er to eller én, er jeg sammen med ham. Hvis spørsmålet er myntet på svaret om hvem Jesus egentlig er, må du se alle tekstene omkring dette. Vi har temaet om Veien, som er en sektlære... de er nok gudesønner alle sammen... helt til det dødelige er overvunnet (1.Kor.15.26) Apg.14.11-12: Folkemassen så hva Paulus hadde gjort, og satte i å rope på lykaonisk: «Gudene er blitt som mennesker og er kommet ned til oss!» Og de kalte Barnabas for Zevs og Paulus for Hermes, siden det var han som førte ordet. Men ikke glem at det er tiden som jobber med innsikten til å oppnå Jes.9.6-7 Neste tema kunne jo være "hvilke gjerninger er utført?" Lenke til kommentar
harme Skrevet 31. desember 2024 Forfatter Del Skrevet 31. desember 2024 Wall Dorf skrev (På 30.12.2024 den 13.10): Du har mange forskjellige temaer som du lurer på under samme tråden... Israels Gud, han er sjalu på andre guder som er oppfunnet av mennesker, særlig for sitt folk som han opptrer for, men om sitt folk sier han i Salm. 82.6-7: Jeg har sagt: «Dere er guder, sønner av Den høyeste er dere alle. Men dere skal dø slik et menneske dør, og falle slik en av fyrstene faller.» Og i Joh.10.33-38: Jødene svarte: «Vi steiner deg ikke for noen god gjerning, men for gudsbespottelse: Du som er et menneske, gjør deg til Gud.» Jesus svarte: «Står det ikke skrevet i loven deres: Jeg har sagt: ‘Dere er guder’? De som Guds ord kom til, blir altså i loven kalt guder, og skriftordet kan ikke settes ut av kraft. Hvorfor sier dere da om ham som Far har helliget og sendt til verden: ‘Du spotter Gud’ når han sier: ‘Jeg er Guds Sønn’? Hvis jeg ikke gjør min Fars gjerninger, så tro ikke på meg. Men hvis jeg gjør dem, så tro i det minste gjerningene, om dere ikke tror meg. Da skal dere skjønne og innse at Far er i meg og jeg i Far.» Hos Tomasevangeliet står det angående gudespørsmålet i v30: 30) Jesus sa: Der det er tre guder, er det guder. Der det er to eller én, er jeg sammen med ham. Hvis spørsmålet er myntet på svaret om hvem Jesus egentlig er, må du se alle tekstene omkring dette. Vi har temaet om Veien, som er en sektlære... de er nok gudesønner alle sammen... helt til det dødelige er overvunnet (1.Kor.15.26) Apg.14.11-12: Folkemassen så hva Paulus hadde gjort, og satte i å rope på lykaonisk: «Gudene er blitt som mennesker og er kommet ned til oss!» Og de kalte Barnabas for Zevs og Paulus for Hermes, siden det var han som førte ordet. Men ikke glem at det er tiden som jobber med innsikten til å oppnå Jes.9.6-7 Neste tema kunne jo være "hvilke gjerninger er utført?" Israels Gud, hva er navnet på Gud. ? Lenke til kommentar
Wall Dorf Skrevet 1. januar Del Skrevet 1. januar (endret) harme skrev (16 timer siden): Israels Gud, hva er navnet på Gud. ? 2.Mos.3.14: Jeg er den jeg er... 1.Mos.38.7: Men Er, Judas førstefødte, var ond i Herrens øyne, og Herren tok livet hans. Heb.7.14: Det er velkjent at vår Herre stammer fra Juda, og Moses har aldri sagt noe om prester fra den stammen. Joh.8 (hvem er du?) v24: Jeg sa at dere skal dø i deres synder. For hvis dere ikke tror at Jeg er*, skal dere dø i deres synder.» (*forhistorien til alfa og omega, den første og siste) 25: «Hvem er du?» spurte de. «Den jeg har sagt dere fra begynnelsen av», sa Jesus. Eller man kan lese Åp.1.17-18: Da jeg så ham, falt jeg som død ned for føttene hans. Men han la sin høyre hånd på meg og sa: «Frykt ikke! Jeg er den første og den siste og den levende. Jeg var død, men se, jeg lever i all evighet, og jeg har nøklene til døden og dødsriket. Endret 1. januar av Wall Dorf Lenke til kommentar
harme Skrevet 1. januar Forfatter Del Skrevet 1. januar Wall Dorf skrev (8 timer siden): 2.Mos.3.14: Jeg er den jeg er... 1.Mos.38.7: Men Er, Judas førstefødte, var ond i Herrens øyne, og Herren tok livet hans. Heb.7.14: Det er velkjent at vår Herre stammer fra Juda, og Moses har aldri sagt noe om prester fra den stammen. Joh.8 (hvem er du?) v24: Jeg sa at dere skal dø i deres synder. For hvis dere ikke tror at Jeg er*, skal dere dø i deres synder.» (*forhistorien til alfa og omega, den første og siste) 25: «Hvem er du?» spurte de. «Den jeg har sagt dere fra begynnelsen av», sa Jesus. Eller man kan lese Åp.1.17-18: Da jeg så ham, falt jeg som død ned for føttene hans. Men han la sin høyre hånd på meg og sa: «Frykt ikke! Jeg er den første og den siste og den levende. Jeg var død, men se, jeg lever i all evighet, og jeg har nøklene til døden og dødsriket. Gud kan ikke dø men Jesus var i graven i tre dager. De slo ( ham) i hjel, idet de hengte ham på et tre. Ham oppvakte Jehova Gud på den tredje dag og ga ham å åpenbare seg. ( Apgj 10:39-40) Rom 10:9: For dersom du med din munn bekjenner at Jesus er Herre og i ditt hjerte tror at Gud oppvakte ham fra de døde, da skal du bli frelst. Lenke til kommentar
Taylor Skrevet 2. januar Del Skrevet 2. januar Dette står i Johannesevangeliet 16 Av hans fylde har vi alle fått, nåde over nåde. 17 For loven ble gitt ved Moses, nåden og sannheten kom ved Jesus Kristus. 18 Ingen har noen gang sett Gud, men den enbårne, som er Gud, og som er i Fars favn, han har vist oss hvem han er. Dette kan være en indikasjon på at Jesus faktisk var Gud i menneskelig skikkelse Menneskesønnen Menneskesønnen er den betegnelsen Jesus bruker oftest om seg selv. Den forekommer bare i Jesu munn, aldri i tiltale til ham. Utenom evang. er tittelen bare brukt i Apg 7,56. Betegnelsen «menneskesønn» er kjent fra Dan i GT, hvor det blir fortalt om «en som var lik en menneskesønn», og som har del i guddommelig makt og velde (Dan 7,13f). Tittelen brukes i tre ulike sammenhenger i evang.: om en himmelsk frelserskikkelse som i de siste tider skal åpenbares for å holde dom (Matt 24,27.30.37.39; Luk 17,24), om Menneskesønnen som skal forkastes, lide og dø (Matt 17,12.22; 20,18f; Joh 3,14) og om Menneskesønnens liv og gjerning på jorden (Matt 9,6; 12,8; 20,28; Luk 19,10). 1 Lenke til kommentar
Wall Dorf Skrevet 2. januar Del Skrevet 2. januar Taylor skrev (12 timer siden): Menneskesønnen er den betegnelsen Jesus bruker oftest om seg selv. Den forekommer bare i Jesu munn, aldri i tiltale til ham. Utenom evang. er tittelen bare brukt i Apg 7,56. Betegnelsen «menneskesønn» er kjent fra Dan i GT, I nyere bibler er menneskesønn/ en blitt endret til "menneske" - da er det vanskelig å skille ham ut blant andre som nevnes som menneske. Men gjennom hele Esekiel er han nevnt tidligere som menneskesønn fra Esek.3, i Esek.12.1-7 må han gå i eksil - etterpå er det Israels tur til å gå i eksil: Si, jeg er et varsel for dere. Som jeg har gjort, skal det også gjøres med dem: I eksil, i fangenskap skal de gå. Lenke til kommentar
Wall Dorf Skrevet 2. januar Del Skrevet 2. januar (endret) harme skrev (14 timer siden): Gud kan ikke dø men Jesus var i graven i tre dager. De slo ( ham) i hjel, idet de hengte ham på et tre. Ham oppvakte Jehova Gud på den tredje dag og ga ham å åpenbare seg. ( Apgj 10:39-40) Rom 10:9: For dersom du med din munn bekjenner at Jesus er Herre og i ditt hjerte tror at Gud oppvakte ham fra de døde, da skal du bli frelst. Hvorfor er du så opphengt i å bli frelst? Er du i noen slags nød? Bibelen handler ene og nesten alene om israels folk. Se 2.Sam.7.23: Hvem er som ditt folk, som Israel? Det er det eneste folk på jorden som Gud kom til og fridde ut for å gjøre det til sitt folk. Han skapte seg et navn og utførte store og skremmende gjerninger for dere – og for ditt land. Du fridde ut ditt folk fra Egypt, fra andre folk og deres guder. For først når Israel er frelst fra sine gjerninger, kommer den over alle andre folkeslag (Se Joel 3.) Esek.37.28: Folkeslagene skal kjenne at jeg er Herren som gjør Israel hellig, når min helligdom er hos dem for alltid. (Se Salm.102.19-23) : Dette skal skrives ned for den kommende slekt, et nyskapt folk skal prise Herren. Han ser ned fra sin hellige høyde. Fra himmelen ser Herren mot jorden for å høre sukket fra fangene, løse dem som var dømt til døden. Herrens navn skal forkynnes i Sion, hans lov og pris i Jerusalem når folk og riker samler seg for å tjene Herren. Nei, Gud kan ikke lengre dø, han fant veien til livet: Wall Dorf skrev (23 timer siden): «Frykt ikke! Jeg er den første og den siste og den levende. Jeg var død, men se, jeg lever i all evighet, og jeg har nøklene til døden og dødsriket. Sønnen og Gud er én og samme; Joh.10.36-38: Hvorfor sier dere da om ham som Far har helliget og sendt til verden: ‘Du spotter Gud’ når han sier: ‘Jeg er Guds Sønn’? 37 Hvis jeg ikke gjør min Fars gjerninger, så tro ikke på meg. Men hvis jeg gjør dem, så tro i det minste gjerningene, om dere ikke tror meg. Da skal dere skjønne og innse at Far er i meg og jeg i Far.» Glemte en viktig sak, ikke se på Bibelen som oppfylt før det kan bevises, grunn for dette er at Gud er i stand til å gjennomføre hendelsene på nytt. (Fork.1.9, 3.15) Endret 2. januar av Wall Dorf Lenke til kommentar
harme Skrevet 2. januar Forfatter Del Skrevet 2. januar Wall Dorf skrev (38 minutter siden): Hvorfor er du så opphengt i å bli frelst? Er du i noen slags nød? Bibelen handler ene og nesten alene om israels folk. Se 2.Sam.7.23: Hvem er som ditt folk, som Israel? Det er det eneste folk på jorden som Gud kom til og fridde ut for å gjøre det til sitt folk. Han skapte seg et navn og utførte store og skremmende gjerninger for dere – og for ditt land. Du fridde ut ditt folk fra Egypt, fra andre folk og deres guder. For først når Israel er frelst fra sine gjerninger, kommer den over alle andre folkeslag (Se Joel 3.) Esek.37.28: Folkeslagene skal kjenne at jeg er Herren som gjør Israel hellig, når min helligdom er hos dem for alltid. (Se Salm.102.19-23) : Dette skal skrives ned for den kommende slekt, et nyskapt folk skal prise Herren. Han ser ned fra sin hellige høyde. Fra himmelen ser Herren mot jorden for å høre sukket fra fangene, løse dem som var dømt til døden. Herrens navn skal forkynnes i Sion, hans lov og pris i Jerusalem når folk og riker samler seg for å tjene Herren. Nei, Gud kan ikke lengre dø, han fant veien til livet: Sønnen og Gud er én og samme; Joh.10.36-38: Hvorfor sier dere da om ham som Far har helliget og sendt til verden: ‘Du spotter Gud’ når han sier: ‘Jeg er Guds Sønn’? 37 Hvis jeg ikke gjør min Fars gjerninger, så tro ikke på meg. Men hvis jeg gjør dem, så tro i det minste gjerningene, om dere ikke tror meg. Da skal dere skjønne og innse at Far er i meg og jeg i Far.» Tenk over dette: Da israelittene kom tilbake til sitt land etter fangenskapet i Babylon, skulle de gjenopprette den sanne tilbedelse i dette gudgitte landet. En av de første oppgave de gikk i gang med, var å gjenoppbygge Jehovas tempel i Jerusalem. Men etter at Jerusalem ble ødelagt av romerne i år 70 e.kr, er templet aldri blitt gjenoppbygd. På den tidligere tempelområdet står det nå en muhammedansk helligdom. Hvis jødene som sier at de er underlagt Moseloven, i dag befant seg i Jerusalem som Guds utvalgte folk, ville de ikke da ha gjenoppbygd det templet som var viet til tilbedelsen av Gud? For å få den rette forståelse av det dom står i Romerne 11:25-26, må vi også ta i betraktning det som står tidligere i Romerne: Rett jøde er ikke den som er jøde i det ytre, den rette omskjærelse skjer ikke i det ytre, på kroppen. Jøde er den som er jøde i det indre og omskåret er den omskåret på hjertet, ikke etter lovens bokstav men ved ånden.(2:28-29) Ikke alle israelitter tilhører virkelig Israel. ( 9:6) Lenke til kommentar
Taylor Skrevet 2. januar Del Skrevet 2. januar Wall Dorf skrev (2 timer siden): I nyere bibler er menneskesønn/ en blitt endret til "menneske" - da er det vanskelig å skille ham ut blant andre som nevnes som menneske. Men gjennom hele Esekiel er han nevnt tidligere som menneskesønn fra Esek.3, i Esek.12.1-7 må han gå i eksil - etterpå er det Israels tur til å gå i eksil: Si, jeg er et varsel for dere. Som jeg har gjort, skal det også gjøres med dem: I eksil, i fangenskap skal de gå. Og her ligger det et problem, Gud sa at man ikke skal forandre det som ble fortalt til menneske fra Gud så når menneske har forandret læren blir det vanskelig om ikke umulig å oppnå den Gud lover i Bibelen 1 Lenke til kommentar
Wall Dorf Skrevet 2. januar Del Skrevet 2. januar (endret) harme skrev (52 minutter siden): Tenk over dette: Da israelittene kom tilbake til sitt land etter fangenskapet i Babylon, skulle de gjenopprette den sanne tilbedelse i dette gudgitte landet. En av de første oppgave de gikk i gang med, var å gjenoppbygge Jehovas tempel i Jerusalem. Men etter at Jerusalem ble ødelagt av romerne i år 70 e.kr, er templet aldri blitt gjenoppbygd. Dette er neppe historisk riktig. I følge Matt.1.17 skulle Jesus vært født 490 år (14 ættledd á 35 år ) etter bortførelsen til Babylon som skjedde i 586 fvt. Du har et historisk problem å løse. Dessuten skjedde det motsatte av hva Jesu etter fødsel skulle utføre. Du erverver deg lite kunnskap ved å les Bibelen som historiebok hvilket den ikke er. Jesu fødsel skjer i samme tidsrom som Guds frelsesplan om du sammenholder opplysningene i Gal.4.4 med Ef.1.10 (i tidens fylde som ikke var for 2000 år siden) Endret 2. januar av Wall Dorf Lenke til kommentar
Wall Dorf Skrevet 2. januar Del Skrevet 2. januar Taylor skrev (6 minutter siden): Og her ligger det et problem, Gud sa at man ikke skal forandre det som ble fortalt til menneske fra Gud så når menneske har forandret læren blir det vanskelig om ikke umulig å oppnå den Gud lover i Bibelen Ja, men her dreier det seg om oversettelsesproblemer, antakelig først fra hebraisk til romersk og derfra til norsk. Om oversettelsene blir bedre eller mer feil kan jeg dessverre ikke svare på. Det er mye som er forskjellig fra en oversettelse til en annen. Men det er et stadig tilbakevendende problem at det gjøres tekstforandringer, som jomfru til ung pike eller jente, hvor tekstene egentlig prøver å fremme formen renhet, eller kyskhet ved å bruke ordet jomfru. Man ser vel at en kan komme i klemme ved å lete etter passende oversettelsesord for samme mening tror jeg. Og så skrev du i forrige innlegg: Taylor skrev (14 timer siden): 18 Ingen har noen gang sett Gud, men den enbårne, som er Gud, og som er i Fars favn, han har vist oss hvem han er. Dette kan være en indikasjon på at Jesus faktisk var Gud i menneskelig skikkelse Absolutt! Jeg har også sett dette og ment det samme. Det hele utspenner seg over tid: skapelsen kan ikke gå fortere frem enn skaperen selv. Altså å lete frem nøkkelen... dette ligner på vitenskap... 1 Lenke til kommentar
harme Skrevet 2. januar Forfatter Del Skrevet 2. januar Wall Dorf skrev (24 minutter siden): Dette er neppe historisk riktig. I følge Matt.1.17 skulle Jesus vært født 35 år (14 ættledd) etter bortførelsen til Babylon som skjedde i 586 fvt. Du har et historisk problem å løse. Dessuten skjedde det motsatte av hva Jesu etter fødsel skulle utføre. Du erverver deg lite kunnskap ved å les Bibelen som historiebok hvilket den ikke er. Jesu fødsel skjer i samme tidsrom som Guds frelsesplan om du sammenholder opplysningene i Gal.4.4 med Ef.1.10 (i tidens fylde som ikke var for 2000 år siden) Jer 31:31-34: Se dager skal komme sier Jehova, da jeg slutter en ny pakt med Israels ætt og Juda s ætt. Da skal ingen lenger lære sin neste og sin bror og si: kjenn Jehova. For de skal alle kjenne meg, både små og store sier Jehova. Denne nye pakt ble ikke inngått med det kjødelige Israel, men med Jesu kristi trofaste etterfølgere som fikk håp om himmelsk liv. Da Jesus innstiftet høytiden til minne om sin død, gav han dem et beger med vin og sa: Denne kalk er den nye pakt i mitt blod.. (1.Kor 11:25) Lenke til kommentar
Wall Dorf Skrevet 2. januar Del Skrevet 2. januar (endret) harme skrev (31 minutter siden): Denne nye pakt ble ikke inngått med det kjødelige Israel, men med Jesu kristi trofaste etterfølgere som fikk håp om himmelsk liv. Da Jesus innstiftet høytiden til minne om sin død, gav han dem et beger med vin og sa: Denne kalk er den nye pakt i mitt blod.. (1.Kor 11:25) Uffda! Du lager forbindelser som ikke er synlige, hva betyr "ikke inngått med det kjødelige Israel" ? Mener du at Israel er blitt "Åndelig" ? Du er lengre bak mål enn jeg trodde. Det åndelige oppstår ikke før på "Herrens dag" også kalt for den siste dag. - Jeg tror neppe Israel fikk noen åndelighet over seg FØR Johannes? : Menneskesønnen åpenbarer seg: Åp.1. 9-10: Jeg, Johannes, som er deres bror og sammen med dere har del i trengslene og riket og utholdenheten i Jesus, jeg var på øya Patmos. Dit var jeg kommet på grunn av Guds ord og vitnesbyrdet om Jesus. 10 På Herrens dag kom Ånden over meg, og jeg hørte en røst bak meg, mektig som en basun. Du kan lese om paktene både hos Gal.4.21-31 (Kvinnene står nemlig for to pakter. Den ene, Hagar, er pakten fra Sinai-fjellet; hennes barn blir født til slaveri. 25 Hagar er Sinai-fjellet i Arabia og svarer til det nåværende Jerusalem, som lever i slaveri med sine barn. Heb.9.1-10 + Heb.8.10: Men dette er pakten jeg vil slutte med Israels hus i dager som kommer, sier Herren: Jeg vil legge mine lovbud i deres sinn og skrive dem i deres hjerte. Jeg skal være deres Gud, og de skal være mitt folk. Da skal ingen lenger undervise sin landsmann eller sin bror og si: «Kjenn Herren!» For de skal alle kjenne meg, både små og store. For i nåde vil jeg tilgi all uretten deres og ikke lenger huske syndene deres. Endret 2. januar av Wall Dorf Lenke til kommentar
harme Skrevet 2. januar Forfatter Del Skrevet 2. januar Wall Dorf skrev (3 timer siden): Uffda! Du lager forbindelser som ikke er synlige, hva betyr "ikke inngått med det kjødelige Israel" ? Mener du at Israel er blitt "Åndelig" ? Du er lengre bak mål enn jeg trodde. Det åndelige oppstår ikke før på "Herrens dag" også kalt for den siste dag. - Jeg tror neppe Israel fikk noen åndelighet over seg FØR Johannes? : Menneskesønnen åpenbarer seg: Åp.1. 9-10: Jeg, Johannes, som er deres bror og sammen med dere har del i trengslene og riket og utholdenheten i Jesus, jeg var på øya Patmos. Dit var jeg kommet på grunn av Guds ord og vitnesbyrdet om Jesus. 10 På Herrens dag kom Ånden over meg, og jeg hørte en røst bak meg, mektig som en basun. Du kan lese om paktene både hos Gal.4.21-31 (Kvinnene står nemlig for to pakter. Den ene, Hagar, er pakten fra Sinai-fjellet; hennes barn blir født til slaveri. 25 Hagar er Sinai-fjellet i Arabia og svarer til det nåværende Jerusalem, som lever i slaveri med sine barn. Heb.9.1-10 + Heb.8.10: Men dette er pakten jeg vil slutte med Israels hus i dager som kommer, sier Herren: Jeg vil legge mine lovbud i deres sinn og skrive dem i deres hjerte. Jeg skal være deres Gud, og de skal være mitt folk. Da skal ingen lenger undervise sin landsmann eller sin bror og si: «Kjenn Herren!» For de skal alle kjenne meg, både små og store. For i nåde vil jeg tilgi all uretten deres og ikke lenger huske syndene deres. Hva det er som må kjøpes tilbake med løsepengen, kan vi se av Jehova Guds uttalelse til Adam om det han ville miste ved sin synd og ulydighet: Døende skal du dø. ( 1.Mos 2:17) Det som gikk tapt var fullkomment menneskeliv med dets rettigheter og framtidsutsikter på jorden. Det som blir gjenløst, er det som gikk tapt, nemlig fullkomment menneskeliv med dets rettigheter og fremtidsutsikter på jorden. Hvem kunne skaffe til veie den nødvendige løsepenge. Den som skaffet til veie løsepengen, var Jehova Gud, livets kilde, Skaperen. Jesus sa selv ( Joh 3:16-17) For så har Gud elsket verden at han ga....Gud sendte ( løsepengen ) Rettferdigheten var skjedd fyldest ved at menneskeslekten måtte lide den rettferdige straffen for synd og straffen er døden. Derfor er gjenløsningen et utslag av Jehovas Guds barmhjertighet og miskunnhet, hans ufortjente nådegave til menneskeslekten. Fantes det noe som var så verdifullt at Gud kunne ha behag i å bruke det til å gjenløse dem som verdsetter hans miskunnhet.? Lenke til kommentar
Wall Dorf Skrevet 3. januar Del Skrevet 3. januar (endret) harme skrev (14 timer siden): Døende skal du dø. ( 1.Mos 2:17) Jepp! Alle forgjengelige er dømt til døden, så dette er vet jo alle? Det er derfor det heter i Luk.9.59-60: Han sa til en annen: «Følg meg!» Men mannen svarte: «[Herre,] la meg først få gå hjem og begrave min far. Da sa Jesus til ham: «La de døde begrave sine døde, men gå du av sted og forkynn Guds rike.» Rom.5.18-19: Altså: Som ett menneskes fall ble til fordømmelse for alle mennesker, slik fører ett menneskes rettferdige gjerning til frifinnelse og liv for alle. Slik det ene menneskets ulydighet gjorde de mange til syndere, skal nå den enes lydighet gjøre de mange rettferdige. Endret 3. januar av Wall Dorf Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå