Gå til innhold

TVL, religiøs tv program


harme

Anbefalte innlegg

Capitan Fracassa skrev (7 minutter siden):

Hm, det kan jeg være enig i. Jeg er helt klar over at du kjenner tekstene i Bibelen bedre enn meg, men jeg tror jeg allikevel kjenner den godt nok til å vite at utviklingslæren ikke på noen måte er en del av Bibelen, som var grunnen til at jeg ønsket å spørre deg.

Jeg ser ikke på Bibelen som én ting, men som en samling av mange bøker, og hvor igjen flere av disse bøkene er oppstått over tid av flere forskjellige kilder og forfattere. Jeg ser derfor selvsagt ikke på Bibelen som kun eventyr, men heller ikke kun sannhet eller kun noe annet.

Historien om Adam ser jeg på som kun eventyr (gjerne myte eller lignelse om du vil) og ser absolutt ingen gode bevis for at han eksisterte. Det er da heller ingen ting i Bibelen om Adam som tilsier noe som helts om evolusjon.

Jeg synes det er oppriktig interessant å høre dine tolkninger av sammenhengene i Bibelen mange ganger, også her. Men jeg ser ikke at noe av det du skrev har noe som helst med utviklingslæren å gjøre - utlover at du bruker ordet «utvikling» et par ganger… 😊

De fysiske lover er også uforanderlige, stabile. Hvis vi ikke kunne forutsi hvordan de ville virke fra den ene dagen til den andre, ville vi få utrettet svært lite. Hvis vi ikke kunne regne med at solen ville stå opp hver dag eller at årstidene ville følge etter hverandre i en bestemt rekkefølge, ville vi risikere å miste forstanden. Hvis ikke naturlovene var konstante, ville livet bli høyest komplisert.

La oss for eksempel ta noen stoffer som vi kommer i berøring med hver dag. Et slikt stoff er oksygen, en gass som vi må puste inn for å kunne puste. Vanlig oksygen er uunnværlig for mennesker og dyr. Men ozon, som er giftig, inneholder tre atomer oksygen. Det skal imidlertid helt spesielle forhold til for at det skal kunne dannes ozon i atmosfæren. Det skjer ikke på en tilfeldig måte eller når som helst eller hvor som helst. Bevegelsene i atomene i oksygen og i alle andre stoffer styres av bestemte lover som forhindrer at det finner sted slike tilfeldige forandringer. Derfor frykter vi ikke hver gang vi puster inn, for at oksygenet skal ha gått over til ozon.

Der hvor det er lover, hersker det orden. En lov er ikke noe som er av forbigående karakter men noe vedvarende, noe stabilt. Og når vi ser at en slik stabiltet preger de fysiske lover, vet vi at det er en hensikt med disse lovene. Det hjelper oss til å forstå at skaperen har en hensikt med alt. Jehova Gud vil også verne om og være personlig interessert i å opprettholde disse lovene. Han kan ikke være en som er langt borte eller som ikke er interessert i universet. ( Apgj 17:27)

Menneskene kan fullt ut stole på de lover som styrer universet. Da astronautene foretok sine måneferder, stolte de på lovene for gravitasjon og på den nøyaktighet som kjennetegnet jordens og månens hastighet og deres bevegelser i deres baner. De visste at disse lovene ville virke og det på en nøyaktig måte. Den aller minste avvikelse ville bety at astronautene ville ha forsvunnet ut i rommet for alltid. De stolte også på prinsippene for radiooverføring og en mengde andre lover. De hadde tillit til, ja, tro på disse lovens pålitelighet. De satte livet på spill på grunn av denne tro.

Det at de lyktes i sine forsøk, er et enestående vitnesbyrd om at det finnes universelle lover. Vitner ikke den kjensgjerning at himmellegemene fortsetter å bevege seg på en presis og ordnet måte, uten å kollidere med hverandre, om at deres lovgiver opprettholder dem i en bestemt hensikt.( Esaias 40:26)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...