Gå til innhold

TVL, religiøs tv program

harme

Anbefalte innlegg

Wall Dorf skrev (3 timer siden):

Jeg er ikke så opptatt som deg mellom forholdet mellom Herren og Baruk, men lyset han beskriver, og det er nok riktig slik han beskriver det. Men «stjernene» er nok bildetale, altså metaforisk. Det samme er skapelseshistorien også – metaforen er 1.Mos.1.2, forklaringen i Jer.4.23 etter det som skjer forut, jorden er jo vingården som det kriges om i Jes.5- så da vet en hva som kommer til å skje der i gården.
Men jeg stusser litt over oversettelsen av «Guds ånd» i henvisningen etter 1.Mos.1.2 ( Guds ånd kan også oversettes med Guds vind?) Det minner meg om diskusjonen mellom Jesus og Nikodemus, og er det dette som er skapelsen, så hører jo dette inn under slutten av forgjengeligheten og begynnelsen av uforgjengeligheten, altså skapelsen i Åp.21, for Jesus sier jo til Nikodemus i Joh.3.7-8: Undre deg ikke over at jeg sa til deg: ‘Dere må bli født på ny.’ Vinden blåser dit den vil, du hører den suser, men du vet ikke hvor den kommer fra, og hvor den farer hen. Slik er det med hver den som er født av Ånden.»

Det var ikke nødvendig at David skulle bli født på ny for som Apgj 2:34 sier: David for ikke opp til himmelen. Jesus forklarer: Den som ikke blir født av og ånd kan ikke komme inn i Guds rike. Da Jesus ble døpt og den hellige ånd kom over ham ble han således født av vann og Ånd. Samtidig sa Jehova Gud fra himmelen: Dette er min Sønn som jeg har behag i. Dermed kunngjorde han at han hadde frembrakt en åndelig sønn, som hadde utsikt til å komme inn i det himmelske rike.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

EN HISTORIE DANNET FRA DAGLIGLIVET

La meg prøve å sette sammen et par bibeltekster så de blir mer forståelig og opplagte under én og samme lesning?

Gal.3.15-16 + Gal.4.1-7

Gal.3.15-16: La meg ta et eksempel fra dagliglivet. Ingen kan oppheve eller forandre et gyldig testamente, enda det bare er en menneskelig pakt. Gud ga løftene til Abraham og hans ætt. Det står ikke «til dine ætter», som om det gjaldt mange (ætter), men det blir talt om én, (- ætt) «til din ætt», og det er Kristus.

Gal.4.1-7: La meg forklare dette; Så lenge en arving (her; Kristus) er umyndig, står han likt med en slave, enda han eier alt. Han står under formyndere og forvaltere helt til den tiden hans far har fastsatt.* (* hans far, her; Gud) «Slik er det også med oss. Da vi var umyndige, var vi slaver under grunnkreftene i verden.» («En respons fra ætten – Kristus» )
Så kommer tiden da faren (her; Gud) har fastsatt, da Abrahams ætt, « som er Kristus» blir myndig ved tidens fylde:

Men i tidens fylde sendte Gud sin Sønn, født av en kvinne og født under loven. Han skulle kjøpe fri dem som sto under loven, så vi kunne få retten til å være Guds barn. Fordi dere er barn, har Gud sendt sin Sønns Ånd inn i våre hjerter, (ættens) og Ånden roper: «Abba, Far!»

Derfor er du ikke lenger slave, men sønn. Og er du sønn, er du også arving, innsatt av Gud.

Og dette er historien om Guds sønn sett fra Galaternes synspunkt. Barn forstås også som «ætt»

Så står det noen ord i Rut 4.10-12 om denne ætten: Jeg tar også moabittkvinnen Rut, Mahlons kone, til ekte, slik at den dødes navn kan leve videre og jordstykket gå i arv. Slik vil den dødes navn ikke bli utslettet av hans slekt og glemt i porten på hans hjemsted. Dere er i dag vitner på dette.» Alt folket og de eldste som var i byporten, svarte: «Ja, vi er vitner. Måtte Herren la den kvinnen som nå kommer inn i ditt hus, bli som Rakel og som Lea, de to som bygde Israels hus! Vis din kraft i Efrata og vinn deg et navn i Betlehem!  Måtte de etterkommere som Herren gir deg med denne unge kvinnen, gi deg en ætt som ætten til Peres, han som Tamar fødte til Juda!»

Lenke til kommentar
Wall Dorf skrev (På 9.2.2025 den 14.10):

La meg prøve å sette sammen et par bibeltekster så de blir mer forståelig og opplagte under én og samme lesning?

Gal.3.15-16 + Gal.4.1-7

Gal.3.15-16: La meg ta et eksempel fra dagliglivet. Ingen kan oppheve eller forandre et gyldig testamente, enda det bare er en menneskelig pakt. Gud ga løftene til Abraham og hans ætt. Det står ikke «til dine ætter», som om det gjaldt mange (ætter), men det blir talt om én, (- ætt) «til din ætt», og det er Kristus.

Gal.4.1-7: La meg forklare dette; Så lenge en arving (her; Kristus) er umyndig, står han likt med en slave, enda han eier alt. Han står under formyndere og forvaltere helt til den tiden hans far har fastsatt.* (* hans far, her; Gud) «Slik er det også med oss. Da vi var umyndige, var vi slaver under grunnkreftene i verden.» («En respons fra ætten – Kristus» )
Så kommer tiden da faren (her; Gud) har fastsatt, da Abrahams ætt, « som er Kristus» blir myndig ved tidens fylde:

Men i tidens fylde sendte Gud sin Sønn, født av en kvinne og født under loven. Han skulle kjøpe fri dem som sto under loven, så vi kunne få retten til å være Guds barn. Fordi dere er barn, har Gud sendt sin Sønns Ånd inn i våre hjerter, (ættens) og Ånden roper: «Abba, Far!»

Derfor er du ikke lenger slave, men sønn. Og er du sønn, er du også arving, innsatt av Gud.

Og dette er historien om Guds sønn sett fra Galaternes synspunkt. Barn forstås også som «ætt»

Så står det noen ord i Rut 4.10-12 om denne ætten: Jeg tar også moabittkvinnen Rut, Mahlons kone, til ekte, slik at den dødes navn kan leve videre og jordstykket gå i arv. Slik vil den dødes navn ikke bli utslettet av hans slekt og glemt i porten på hans hjemsted. Dere er i dag vitner på dette.» Alt folket og de eldste som var i byporten, svarte: «Ja, vi er vitner. Måtte Herren la den kvinnen som nå kommer inn i ditt hus, bli som Rakel og som Lea, de to som bygde Israels hus! Vis din kraft i Efrata og vinn deg et navn i Betlehem!  Måtte de etterkommere som Herren gir deg med denne unge kvinnen, gi deg en ætt som ætten til Peres, han som Tamar fødte til Juda!»

Visste du dette ? Hvorfor brukte Jesus uttrykket Abba, Far, i en bønn til Jehova. Det arameiske ordet abba kan bety enten faren eller du ( Far)

En direkte slektslinje fra Peres gikk gjennom Boas til David og videre til Jesus, Messias.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Wall Dorf skrev (På 9.2.2025 den 14.10):

Gal.3.15-16 + Gal.4.1-7

Jehova gjør seg aldri skyldig i å friste sine tjenere til synd, men alle fristelser kommer fra Satan den onde. Den vanlige ordlyden: Led oss ikke inn i fristelse men fri oss fra det onde. Kunne vært gjengitt bedre slik: Forlat oss ikke i fristelsen men fri oss fra den onde.( Matt 6:13) ( Diaglott og Am.stand.overs )

Uten Jehovas kjærlige ledelse og beskyttelse ville hans tjenere være overgitt på nåde og unåde til motstanderen, Djevelen, som går omkring som en brølende løve og søker hvem han kan oppsluke. (1.Pet 5:8) Jehova forlater dem ikke når de er utsatt for fristelse, men oppfordrer dem til å be ham om hjelp i nødens stund. Disse ordene: For ditt er riket og makten og æren i evighet, Amen, er føyd til i Matteus 6:13, men de er uekte og er sløyfet i alle moderne bibeloversettelser.

Den første den rettferdige Noah gjorde da han kom ut av arken etterat vannet fra flommen var sunket, var å bygge et alter og ofre og be til Jehova i takknemlighet over at han og hans familie var reddet. Noahs bønn og hans godkjente offer var som en velbehagelig duft for Gud. ( 1.Mos 8:21)

Nå like før Harmageddon går Herrens trofaste tjenere fra by til by og gir en nådig innbydelse til alle som vil høre. Hva går denne innbydelsen ut på. De profetiske ordene vi finner i Sakarias 8:21-22) gir svar på spørsmålet: Og innbyggerne i den ene by skal gå til den andre og si: La oss gå av sted for å bønnfalle Herren og for å søke ham, Herren, hærskarenes Gud. Jeg vil gå, jeg og mange folkeslag og tallrike hedningefolk skal komme for å søke Herren, hærskarenes Gud, i Jerusalem ( Det nye Jerusalem, hans himmelske teokratiske regjering) og for å bønnfalle Herren.

Vil du gjerne være blant disse mange folkeslag som søker Herren, hærskarenes Gud. Ønsker du å overleve Harmageddons storm, liksom Noah og hans familie overlevde vannflommen og deretter i all evighet gi offer og bønner som en velbehagelig duft til Jehova? Hvis du vil det, så vend deg fra de tåpelige bønnene som denne gamle, døende verden ramser opp. Be om Guds rike og søk først dette rike, som er regjert av hans Sønn Kristus Jesus.

Lenke til kommentar
harme skrev (14 timer siden):

Nå like før Harmageddon går Herrens trofaste tjenere fra by til by og gir en nådig innbydelse til alle som vil høre. Hva går denne innbydelsen ut på. De profetiske ordene vi finner i Sakarias 8:21-22) gir svar på spørsmålet: Og innbyggerne i den ene by skal gå til den andre og si: La oss gå av sted for å bønnfalle Herren og for å søke ham, Herren, hærskarenes Gud. Jeg vil gå, jeg og mange folkeslag og tallrike hedningefolk skal komme for å søke Herren, hærskarenes Gud, i Jerusalem ( Det nye Jerusalem, hans himmelske teokratiske regjering) og for å bønnfalle Herren.

Vil du gjerne være blant disse mange folkeslag som søker Herren, hærskarenes Gud. Ønsker du å overleve Harmageddons storm, liksom Noah og hans familie overlevde vannflommen og deretter i all evighet gi offer og bønner som en velbehagelig duft til Jehova? Hvis du vil det, så vend deg fra de tåpelige bønnene som denne gamle, døende verden ramser opp. Be om Guds rike og søk først dette rike, som er regjert av hans Sønn Kristus Jesus.

Hvorfor tror du dette skjer i vår tid etter som du gir tydelige tegn på det? Harmageddons tid er ikke tiden til å tenke på å oppsøke Herren, den saken kan man overlater til: Joh.5.26-30, så kan du jo lese videre om dette fra v30-41. Harmageddon handler jo først og fremst om «tyven» (Åp.16.15-16) Denne tiden advarer jo Jesus sterkt om i Joh.10.1-10 (Tyven kommer bare for å stjele, drepe og ødelegge. Jeg er kommet for at dere skal ha liv og overflod.) Så dette er nok en antikrist og tyv. OBS! OBS! (Matt.24.24) Vent heller til "Porten" åpenbarer seg...(Joh.10.7: Da sa Jesus: «Sannelig, sannelig, jeg sier dere: Jeg er porten inn til sauene.)

Jeg har forresten lest at som Noahs dager var, slik skal det være når Menneskesønnen kommer. For i tiden før storflommen spiste og drakk de, giftet seg og giftet bort, helt til den dagen Noah gikk inn i arken, og de skjønte ingenting før flommen kom og tok dem alle. Slik skal det være når Menneskesønnen kommer.

Altså med flommen og hele pakka... (Matt.24.37-39/ Åp.17.15 / Fork.3.15) Ikke søk ham, ære fra mennesker vil han ikke ha. Han er allikevel kappabel til å frelse verden uten en flokk idioter etter seg.

Salm.17.14: Herre, fri meg fra mennesker med din hånd, fra denne verdens mennesker...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...