Kassettspiller Skrevet 4. november Del Skrevet 4. november 2. Timoteus 2:14 Dette skal du minne om, og for Guds ansikt skal du pålegge dem å unngå ordkrig. Det tjener ikke til noe og virker ødeleggende på dem som hører på. Lenke til kommentar
harme Skrevet 4. november Forfatter Del Skrevet 4. november Kassettspiller skrev (26 minutter siden): 2. Timoteus 2:14 Dette skal du minne om, og for Guds ansikt skal du pålegge dem å unngå ordkrig. Det tjener ikke til noe og virker ødeleggende på dem som hører på. Jesus fordømte falsk lære.( matt 23: 15) Folk går til grunne uten kunnskap. Lenke til kommentar
Kassettspiller Skrevet 4. november Del Skrevet 4. november (endret) harme skrev (8 minutter siden): Jesus fordømte falsk lære.( matt 23: 15) Folk går til grunne uten kunnskap. Læring kan skje på mange forskjellige måter. Er ikke diskusjonen her (i tråden) en form for ordkrig? Endret 4. november av Kassettspiller Lenke til kommentar
harme Skrevet 4. november Forfatter Del Skrevet 4. november Kassettspiller skrev (1 minutt siden): Læring kan skje på mange forskjellige måter. Er ikke denne diskusjonen her en form for ordkrig? Tror ikke det. Diskusjonen forskjellige religioner. Hvordan kan vi lære . Noen har forskjellige meninger. Hva sier bibelen? Lenke til kommentar
Kassettspiller Skrevet 4. november Del Skrevet 4. november harme skrev (8 minutter siden): Tror ikke det. Diskusjonen forskjellige religioner. Hvordan kan vi lære . Noen har forskjellige meninger. Hva sier bibelen? Det er måten man skriver som gjør det vanskelig å forstå for flere. Er man ikke kristen så er det utrolig vanlig å ikke forstå mye ved bibelen. Diskusjonen går frem og tilbake med folk som etterspør bevis og mener du rent kopierer på en nettside. Å ta ting fra en nettside kan være relevant, men hva med å snakke mer vitenskapelig med dem som tror på det? Forsåvidt er det flere ting i vitenskapen som samsvarer med det man tror på i kristendommen. Lenke til kommentar
harme Skrevet 4. november Forfatter Del Skrevet 4. november Kassettspiller skrev (28 minutter siden): Det er måten man skriver som gjør det vanskelig å forstå for flere. Er man ikke kristen så er det utrolig vanlig å ikke forstå mye ved bibelen. Diskusjonen går frem og tilbake med folk som etterspør bevis og mener du rent kopierer på en nettside. Å ta ting fra en nettside kan være relevant, men hva med å snakke mer vitenskapelig med dem som tror på det? Forsåvidt er det flere ting i vitenskapen som samsvarer med det man tror på i kristendommen. Prekestolen om tro du har kommet feil avdeling. Lenke til kommentar
Kassettspiller Skrevet 4. november Del Skrevet 4. november (endret) harme skrev (2 timer siden): Prekestolen om tro du har kommet feil avdeling. Underkategorien handler blant annet om alt fra personlige meningsytringer til misjonering. Står tydelig i mer informasjon under kategorien. Å oppfordre folk til å sette seg inn i andres synspunkter er absolutt legitimt, spesielt hvis målet ditt er å spre kunnskap om kristendommen. Jeg tror du kan miste flere dersom tilnærmingen din oppleves som ensidig. Fokuserer man på dialog og forståelse, så kan du nå ut til flere. Litt derfor jeg trakk frem 2. Timoteus 2:14 Endret 5. november av Kassettspiller 2 Lenke til kommentar
Wall Dorf Skrevet 4. november Del Skrevet 4. november (endret) harme skrev (16 timer siden): Fra Adam til Jesus , over 4000 år Beregningen er tydeligvis feil, for i Tomasevangeliet (85) beskrives Adam slik: Adam oppsto av stor makt og stor rikdom, men han var dere ikke verdig, for hadde han vært verdig, ville han ikke ha smakt døden. Og i Apokryfene, 4.Esra er han omtalt gående i Babylons gater. (4. Esra er tatt ut av nettbibelen etter omgjøringen.) Uansett, så kan man lese om Jesu tilblivelse i Matt.1.17: det er 14 ledd mellom bortføringen til Babylon og frem til Kristus. - 14 ledd er 490 år og passer svært dårlig til det historiske Babylon og bortføringen i 586 fvt. Så her er det snakk om et annet og nyere Babylon omtalt i Åp.17. Se også Esek.17 Jesus er profet har uttalt seg om ting som skal skje og sier det slik på flere plasser: Joh.13.18-19: Jeg taler ikke om dere alle, for jeg vet hvem jeg har utvalgt. Men dette skriftordet må bli oppfylt: Den som spiste mitt brød, løftet hælen mot meg. Nå sier jeg dette til dere før det skjer, for at dere, når det skjer, skal tro at Jeg er. (at det er meg - v20 Sannelig, sannelig, jeg sier dere: Den som tar imot en som jeg har sendt, tar imot meg. Og den som tar imot meg, tar imot ham som har sendt meg.) Joh.14.29 -30: Nå har jeg sagt dere dette før det skjer, for at dere skal tro når det skjer. Jeg skal ikke si mye til dere etter dette, for verdens fyrste kommer. Han har ingen makt over meg. Esek.21.32: Ruin, ruin, ruin gjør jeg det til. Heller ikke dette skjer før han kommer, han som jeg har overlatt dommen til. Det er viktig å undersøke om noe av dette har skjedd i den tiden man vil påstå at Jesus har levd i, for ved hans gjenkomst kommer han bare for å hente de som venter på ham. (Heb.9.27-28) Så sjekk dette, Luk.12.49-51: Ild er jeg kommet for å kaste på jorden. Hvor gjerne jeg ville at den alt var tent! En dåp må jeg døpes med. Hvor nedtynget jeg er til den er fullført! Tror dere at jeg er kommet for å gi fred på jorden? Nei, sier jeg dere, ikke fred, men strid. Endret 5. november av Wall Dorf Lenke til kommentar
Wall Dorf Skrevet 5. november Del Skrevet 5. november harme skrev (18 timer siden): Jesus første oppstandelse fra de døde og de 144 000 har en del i kristi død, oppreises til himmelen i den første oppstandelse. ( 1.Pet 1:3-4) (2.kor 4:14) 1.Pet.1.3-4 Et levende håp, verset viser bl.a til Joh.3.3 (-4) hvor jesus svarer i v5: Jesus svarte: «Sannelig, sannelig, jeg sier deg: Den som ikke blir født av vann og Ånd, kan ikke komme inn i Guds rike. = 1.Kor.15.51-52: Se, jeg sier dere en hemmelighet: Vi skal ikke alle sovne inn, men vi skal alle forvandles, brått, på et øyeblikk, ved det siste basunstøt. For basunen skal lyde, de døde skal reises opp i uforgjengelighet, og vi skal bli forvandlet. = Åp.10.5-7: «Tiden er ute. Men når den sjuende engelen lar sin basun lyde, i de dager skal Guds mysterium være fullført, slik han kunngjorde for sine tjenere profetene.» (Guds mysterium, 2.Kol.2.2: Jeg ønsker at de skal få nytt mot i hjertet, bli knyttet sammen i kjærlighet og få hele rikdommen av overbevisning og innsikt, så de kan fatte Guds mysterium, som er Kristus. 2.Kor.4.14 Triuftog = Seieren i 1.Kor.15.52-57 Som tidligere nevnt handler oppstandelsen om den siste dag. (1.Kor.15.26, Joh.6.40-46) Også kalt for Herrens dag. Se Åp.1.9-10: Jeg, Johannes, som er deres bror og sammen med dere har del i trengslene og riket og utholdenheten i Jesus, jeg var på øya Patmos. Dit var jeg kommet på grunn av Guds ord og vitnesbyrdet om Jesus. 10 På Herrens dag kom Ånden over meg, og jeg hørte en røst bak meg, mektig som en basun. Lenke til kommentar
harme Skrevet 5. november Forfatter Del Skrevet 5. november Wall Dorf skrev (3 timer siden): 1.Pet.1.3-4 Et levende håp, verset viser bl.a til Joh.3.3 (-4) hvor jesus svarer i v5: Jesus svarte: «Sannelig, sannelig, jeg sier deg: Den som ikke blir født av vann og Ånd, kan ikke komme inn i Guds rike. = 1.Kor.15.51-52: Se, jeg sier dere en hemmelighet: Vi skal ikke alle sovne inn, men vi skal alle forvandles, brått, på et øyeblikk, ved det siste basunstøt. For basunen skal lyde, de døde skal reises opp i uforgjengelighet, og vi skal bli forvandlet. = Åp.10.5-7: «Tiden er ute. Men når den sjuende engelen lar sin basun lyde, i de dager skal Guds mysterium være fullført, slik han kunngjorde for sine tjenere profetene.» (Guds mysterium, 2.Kol.2.2: Jeg ønsker at de skal få nytt mot i hjertet, bli knyttet sammen i kjærlighet og få hele rikdommen av overbevisning og innsikt, så de kan fatte Guds mysterium, som er Kristus. 2.Kor.4.14 Triuftog = Seieren i 1.Kor.15.52-57 Som tidligere nevnt handler oppstandelsen om den siste dag. (1.Kor.15.26, Joh.6.40-46) Også kalt for Herrens dag. Se Åp.1.9-10: Jeg, Johannes, som er deres bror og sammen med dere har del i trengslene og riket og utholdenheten i Jesus, jeg var på øya Patmos. Dit var jeg kommet på grunn av Guds ord og vitnesbyrdet om Jesus. 10 På Herrens dag kom Ånden over meg, og jeg hørte en røst bak meg, mektig som en basun. jeg skjønner ingen ting her men hvilken trossamfunn tilhører du ? Lenke til kommentar
cuberen Skrevet 5. november Del Skrevet 5. november 3 hours ago, harme said: jeg skjønner ingen ting her men hvilken trossamfunn tilhører du ? Tilhører "Henvisningsfølgerne" og det er kun ett medlem. Lenke til kommentar
Wall Dorf Skrevet 5. november Del Skrevet 5. november harme skrev (3 timer siden): jeg skjønner ingen ting her men hvilken trossamfunn tilhører du ? Vel, det ble en liten feil her, den som ikke blir født av vann og Ånd kan ikke komme inn i Guds rike er en henvisning fra verset du gav meg, og som viser til Joh.3.3 hvor fortsettelsen er v4-5 som er gjengitt her i første linje, den er riktig, men neste svar (1.Kor.15.51-42) ble noe feil, 1.Joh.5.6-9 er et bedre alternativ: Han, Jesus Kristus, er den som kom gjennom vann og blod – ikke bare med vannet, men med vannet og blodet. Og Ånden selv er vitne, fordi Ånden er sannheten. For det er tre som vitner: Ånden, vannet og blodet, og disse tre samstemmer. Om vi godtar vitnesbyrd fra mennesker, er Guds vitnesbyrd sterkere. Resten tror jeg henger på greip? Svaret mitt her vitner om til hvilken tid Jesus skulle fremstå i - det er gjennom dommen over Babylon i Åp.17 I Ånden førte han meg ut i ødemarken. Og jeg så en kvinne sitte på et skarlagenrødt dyr som var overstrødd med navn som var en spott mot Gud. Det hadde sju hoder og ti horn. Kvinnen var kledd i purpur og skarlagen og glitret av gull og edelstener og perler. I hånden holdt hun et gullbeger fylt av motbydelige ting og av all urenheten fra sitt horeri. å pannen hennes sto skrevet et navn med hemmelig mening: «Babylon den store, mor til horene og til alt som er motbydelig på jorden.» Og jeg så at kvinnen var beruset av blodet fra de hellige og fra Jesu vitner. ( Åp.18. 24 I denne byen ble det funnet blod fra profeter og hellige, fra alle dem på jorden som er blitt slaktet ned.») Her er byens navn røpet. (Mark.6.4, Matt.23.37) Kvinnen er byen som skal få kongemakt over verdens konger. - Vannet er nevnt i v 15: Så sier han til meg: «Vannene du så, der horen sitter, er folk og folkemasser og nasjoner og mennesker med ulike tungemål. Lammet beseirer de 10 horn som skulle få kongemakt sammen med dyret i en time (1000 år = en Guds dag, delt på 12 t gir 83 år 4mndr. - Salm.90.10?) Dette skjedde ikke med det historiske Babylon. Det er gjennom disse hendelsene Jesus blir født - det sies på en dag... Jes.66.6-8 Hvilket trossamfunn jeg tilhører? Jeg er ikke avhengig av trossamfunn, jeg har studert Bibelen på egen hånd fordi den oppklarer seg selv på en veldig fin måte. Trossamfunn villeder mer enn de rettleder, og tar bestandig feil ved å vurdere tekstenes meninger selv. Lenke til kommentar
harme Skrevet 15. november Forfatter Del Skrevet 15. november Wall Dorf skrev (På 5.11.2024 den 11:04 PM): Vel, det ble en liten feil her, den som ikke blir født av vann og Ånd kan ikke komme inn i Guds rike er en henvisning fra verset du gav meg, og som viser til Joh.3.3 hvor fortsettelsen er v4-5 som er gjengitt her i første linje, den er riktig, men neste svar (1.Kor.15.51-42) ble noe feil, 1.Joh.5.6-9 er et bedre alternativ: Han, Jesus Kristus, er den som kom gjennom vann og blod – ikke bare med vannet, men med vannet og blodet. Og Ånden selv er vitne, fordi Ånden er sannheten. For det er tre som vitner: Ånden, vannet og blodet, og disse tre samstemmer. Om vi godtar vitnesbyrd fra mennesker, er Guds vitnesbyrd sterkere. Resten tror jeg henger på greip? Svaret mitt her vitner om til hvilken tid Jesus skulle fremstå i - det er gjennom dommen over Babylon i Åp.17 I Ånden førte han meg ut i ødemarken. Og jeg så en kvinne sitte på et skarlagenrødt dyr som var overstrødd med navn som var en spott mot Gud. Det hadde sju hoder og ti horn. Kvinnen var kledd i purpur og skarlagen og glitret av gull og edelstener og perler. I hånden holdt hun et gullbeger fylt av motbydelige ting og av all urenheten fra sitt horeri. å pannen hennes sto skrevet et navn med hemmelig mening: «Babylon den store, mor til horene og til alt som er motbydelig på jorden.» Og jeg så at kvinnen var beruset av blodet fra de hellige og fra Jesu vitner. ( Åp.18. 24 I denne byen ble det funnet blod fra profeter og hellige, fra alle dem på jorden som er blitt slaktet ned.») Her er byens navn røpet. (Mark.6.4, Matt.23.37) Kvinnen er byen som skal få kongemakt over verdens konger. - Vannet er nevnt i v 15: Så sier han til meg: «Vannene du så, der horen sitter, er folk og folkemasser og nasjoner og mennesker med ulike tungemål. Lammet beseirer de 10 horn som skulle få kongemakt sammen med dyret i en time (1000 år = en Guds dag, delt på 12 t gir 83 år 4mndr. - Salm.90.10?) Dette skjedde ikke med det historiske Babylon. Det er gjennom disse hendelsene Jesus blir født - det sies på en dag... Jes.66.6-8 Hvilket trossamfunn jeg tilhører? Jeg er ikke avhengig av trossamfunn, jeg har studert Bibelen på egen hånd fordi den oppklarer seg selv på en veldig fin måte. Trossamfunn villeder mer enn de rettleder, og tar bestandig feil ved å vurdere tekstenes meninger selv. Jesus og Faderen, vi er ett. Jo han sa det. Denne uttalelsen kan imidlertid ikke brukes til støtte for læren om en treenighet for Jesus talte bare om to som skulle være ett, ikke om tre. I sin bønn til Faderen før han ble henrettet sa han: Men jeg ber ikke for disse alene men også for dem som ved deres ord kommer til å tro på meg at de alle må være ett, liksom du Faderen, i meg og jeg i deg, at også de må være ett i oss for at verden skal tro at du har utsendt meg. Og den herlighet som du har gitt meg, den har jeg gitt dem for at de skal være ett, liksosm vi er ett. ( Joh 17: 20-22) For mannen er hustruens hode, liksom Kristus er menighetens hode, han som er sitt legemes frelser. Og så samler han alt inn under Jehova som hodet over hele: Kristus er enhver manns hode og mannen er kvinnens hode og Gud er Kristi hode.(1.ko 11:3) Den enkle sannhet kommer nå for dagen. Akkurat som Kristus og lemmene på hans legeme blir regnet som ett, blir også Jehova og Kristus regnet som ett. Der alle ett fordi de er ett i forståelse, hensikt og organisasjon. Bare en sann religion. Jehovas vitner. Ett håp, en tro, en dåp. (ef 4:5,13) Lenke til kommentar
Wall Dorf Skrevet 16. november Del Skrevet 16. november (endret) harme skrev (13 timer siden): Jesus og Faderen, vi er ett. Jo han sa det. Denne uttalelsen kan imidlertid ikke brukes til støtte for læren om en treenighet for Jesus talte bare om to som skulle være ett, ikke om tre. I sin bønn til Faderen før han ble henrettet sa han: Men jeg ber ikke for disse alene men også for dem som ved deres ord kommer til å tro på meg at de alle må være ett, liksom du Faderen, i meg og jeg i deg, at også de må være ett i oss for at verden skal tro at du har utsendt meg. Og den herlighet som du har gitt meg, den har jeg gitt dem for at de skal være ett, liksosm vi er ett. ( Joh 17: 20-22) For mannen er hustruens hode, liksom Kristus er menighetens hode, han som er sitt legemes frelser. Og så samler han alt inn under Jehova som hodet over hele: Kristus er enhver manns hode og mannen er kvinnens hode og Gud er Kristi hode.(1.ko 11:3) Den enkle sannhet kommer nå for dagen. Akkurat som Kristus og lemmene på hans legeme blir regnet som ett, blir også Jehova og Kristus regnet som ett. Der alle ett fordi de er ett i forståelse, hensikt og organisasjon. Bare en sann religion. Jehovas vitner. Ett håp, en tro, en dåp. (ef 4:5,13) Huff! Hva da med Rom.12.4-5: Vi har én kropp, men mange lemmer, alle med ulike oppgaver. På samme måte er vi alle én kropp i Kristus, men hver for oss er vi hverandres lemmer. Kristus forklares på forskjellig vis, i hovedsak i entall, men også i flertall (Matt.1.21-23) som Veien beskrives som en sekt lære (Apg.24.14-15: Men én ting tilstår jeg: Jeg dyrker fedrenes Gud ved å følge Veien, som de kaller en sektlære. For jeg tror alt som er skrevet i loven og profetene, og jeg har det samme håpet til Gud som disse har: at rettferdige og urettferdige en gang skal stå opp fra de døde. ) Åp.17.17: For Gud ga dem i hjertet å fullføre hans plan og ha én og samme vilje: overgi sin kongsmakt til dyret, helt til Guds ord er oppfylt. 1.Kor.12.27: Dere er Kristi kropp, og hver av dere et lem på ham. Endret 16. november av Wall Dorf Lenke til kommentar
harme Skrevet 16. november Forfatter Del Skrevet 16. november Wall Dorf skrev (8 timer siden): Huff! Hva da med Rom.12.4-5: Vi har én kropp, men mange lemmer, alle med ulike oppgaver. På samme måte er vi alle én kropp i Kristus, men hver for oss er vi hverandres lemmer. Kristus forklares på forskjellig vis, i hovedsak i entall, men også i flertall (Matt.1.21-23) som Veien beskrives som en sekt lære (Apg.24.14-15: Men én ting tilstår jeg: Jeg dyrker fedrenes Gud ved å følge Veien, som de kaller en sektlære. For jeg tror alt som er skrevet i loven og profetene, og jeg har det samme håpet til Gud som disse har: at rettferdige og urettferdige en gang skal stå opp fra de døde. ) Åp.17.17: For Gud ga dem i hjertet å fullføre hans plan og ha én og samme vilje: overgi sin kongsmakt til dyret, helt til Guds ord er oppfylt. 1.Kor.12.27: Dere er Kristi kropp, og hver av dere et lem på ham. Jesus ga seg aldri ut for å være Gud men han sa: Faderen er større enn jeg. ( Joh 14:28) Lenke til kommentar
Romeren Skrevet 16. november Del Skrevet 16. november harme skrev (22 minutter siden): Jesus ga seg aldri ut for å være Gud men han sa: Faderen er større enn jeg. ( Joh 14:28) Så du tenker jødene tok feil når det var slik de tolket ham? Lenke til kommentar
Wall Dorf Skrevet 16. november Del Skrevet 16. november (endret) harme skrev (2 timer siden): Jesus ga seg aldri ut for å være Gud men han sa: Faderen er større enn jeg. ( Joh 14:28) Vel, Filipperne 2.5-9 mener noe annet. Det er noe som kalles for opphøyelse og fornedrelse av seg selv som en kommer innpå her? Matt.23.12 har en regel hvor det heter: Den som setter seg selv høyt, skal settes lavt, og den som setter seg selv lavt, skal settes høyt. Det er her Fil.2.6 kommer inn: Han var i Guds skikkelse og så det ikke som et rov å være Gud lik... Derfor heter det også i Heb.2.9: Men Jesus, som for en kort tid var stilt lavere enn englene, ham ser vi nå kronet med herlighet og ære fordi han led døden. Slik skulle han ved Guds nåde smake døden for alle. Så det var ved Guds nåde han ble frikjent, og slik blir det med alle andre også, dommen er en frifinnelse. Det er umulig å si hvem som satte seg inn i Guds tempel og uropte seg selv til Gud, tekstene sier ingenting om det, men et rov er nå et rov. Du vet, Jesus bar på flere andre tittler som han selv vitner om i Åp.22.16: Jeg, Jesus, har sendt min engel for å vitne om dette for dere i menighetene. Jeg er Davids rotskudd og ætt, den klare morgenstjernen.» I Jes.14.12 finner du ham også som morgenrødens sønn, altså Lucia. : Du har falt fra himmelen, du morgenstjerne, morgenrødens sønn! Du er slengt til jorden, du som seiret over folkeslag. Så egentlig er han både den onde og den gode, det er også derfor det i Apg.15.14, at Simon forklarer at Gud ville vinne seg et folk av hedninger for sitt navn. I Åp.2.17 heter det at han skal få et nytt navn som ingen kjenner. - Jes.65.15 har en forklaring for dette: Det navnet dere etterlater dere, skal mine utvalgte bruke som forbannelse: «Måtte Herren Gud la deg dø!» Men tjenerne sine skal han kalle med et annet navn. Jes.62.2: Folkeslag skal se din rettferd og alle konger din herlighet. Du skal få et nytt navn som Herren selv skal kunngjøre. Endret 16. november av Wall Dorf Lenke til kommentar
harme Skrevet 17. november Forfatter Del Skrevet 17. november Wall Dorf skrev (22 timer siden): Vel, Filipperne 2.5-9 mener noe annet. Det er noe som kalles for opphøyelse og fornedrelse av seg selv som en kommer innpå her? Matt.23.12 har en regel hvor det heter: Den som setter seg selv høyt, skal settes lavt, og den som setter seg selv lavt, skal settes høyt. Det er her Fil.2.6 kommer inn: Han var i Guds skikkelse og så det ikke som et rov å være Gud lik... Derfor heter det også i Heb.2.9: Men Jesus, som for en kort tid var stilt lavere enn englene, ham ser vi nå kronet med herlighet og ære fordi han led døden. Slik skulle han ved Guds nåde smake døden for alle. Så det var ved Guds nåde han ble frikjent, og slik blir det med alle andre også, dommen er en frifinnelse. Det er umulig å si hvem som satte seg inn i Guds tempel og uropte seg selv til Gud, tekstene sier ingenting om det, men et rov er nå et rov. Du vet, Jesus bar på flere andre tittler som han selv vitner om i Åp.22.16: Jeg, Jesus, har sendt min engel for å vitne om dette for dere i menighetene. Jeg er Davids rotskudd og ætt, den klare morgenstjernen.» I Jes.14.12 finner du ham også som morgenrødens sønn, altså Lucia. : Du har falt fra himmelen, du morgenstjerne, morgenrødens sønn! Du er slengt til jorden, du som seiret over folkeslag. Så egentlig er han både den onde og den gode, det er også derfor det i Apg.15.14, at Simon forklarer at Gud ville vinne seg et folk av hedninger for sitt navn. I Åp.2.17 heter det at han skal få et nytt navn som ingen kjenner. - Jes.65.15 har en forklaring for dette: Det navnet dere etterlater dere, skal mine utvalgte bruke som forbannelse: «Måtte Herren Gud la deg dø!» Men tjenerne sine skal han kalle med et annet navn. Jes.62.2: Folkeslag skal se din rettferd og alle konger din herlighet. Du skal få et nytt navn som Herren selv skal kunngjøre. Tenk på hva som hendte på kristus da han begynte sin virksomhet her på jorden. Det blir fortalt i Matt 4 kapitel at straks etterat Jesus var døpt i Jordan, ble han av ånden ført ut i ørkenen for å fristes av djevelen. En del av fristelsen kom i form av tre forslag fra Satan til Kristus og det tredje lød slik: Atter tok Djevelen ham med opp på et meget høyt fjell og viste ham alle verdens riker og deres herlighet og sa til ham: Alt dette vil jeg gi deg hvis du vil falle ned og tilbe meg. ( Matt 4:8-9) Etter det er det ufornuftig å tro noe annet enn at alle verdens riker er Djevelens eiendom. Hvordan kunne han ellers ha tilbudt Kristus dem. Han var den usynlige hersker over dem og derfor var Kristus nødt til å si: Mitt rike er ikke av denne verden. Verdens fyrste kommer og han har intet i meg. (Joh 18:36) Djevelen egenskaper, griskhet, grusomhet og selviskhet har kjennetegnet alle regjeringer på jorden. Satan er denne verdens gud. (2.kor 4:4) Men hvor kom Satan fra. Hvorfor har en rettferdig Gud tillatt ham å leve, så han kan påvikre menneskene til ondskap. Skal det alltid være slik. Er det ikke mulig for ærlige mennesker å komme bort fra denne påvirkningen. Djevelen har ikke alltid vært Djevelen. Det var en tid da han hadde en høy stilling i Guds familie. Han var en av Guds åndesønner og hadde navnet Lusifer. Han var ikke en heslig skapning med horn og hale som noen tror, han var tvert imot vakker. Bibelen beskriver ham i Esekiel 28:12-13: Du som var seglet på den velordnede bygning, full av visdom og fullkommen i skjønnhet. I Eden, Guds hage, bodde du, kostbare stener dekker deg. Som en av Guds sønner fikk han en betrodd og ansvarsfull stilling, han ble menneskenes overherre. Bibelen bruker denne betegnelsen på hans embete: En salvet kjerub med dekkende vinger. ( Es 28:14) Gud hadde satt det fullkomme menneskepar i Edens hage og det var åndeskapningen Lusifers plikt å hjelpe dem til å oppfylle Guds krav og å undervise dem om deres rette forhold til Skaperen. Det er grunnen til at det ble sagt om ham: I Eden, Guds hage, bodde du. En tid gikk alt godt i universet og det var fullkommen fred i hele verden. Men det varte ikke lenge. Grishet og havesyke gjorde sitt inntog. Lusifer hadde store planer. Han så for seg en slekt av menneskelige skapninger på en fullkommen jord, hvor alle i full harmoni ga all sin hengivenhet til Jehova og erkjente ham som den store konge og alle gode gavers giver. Men Lusifer ønsket at han selv måtte få denne hengivenhet og tilbedelse og så ble hans hjerte fylt av ondskap. Han gjorde opprør mot den teokratiske ordning. Bibelen sier i Esaias 14:12-14: Hvor er du ikke falt ned fra himmelen, du strålende stjerne ( Lusifer) du morgenrødens sønn. Hvor er du ikke felt til jorden, du som slo ned folkeslag. Det var du som sa i ditt hjerte: Til himmelen vil jeg stige opp høyt over Guds stjerner vil jeg reise min trone og jeg vil ta sete på gudenes tingfjell i det ytterste nord, jeg vil stige opp over skyenes topper, jeg vil gjøre meg lik den høyeste. Legg merke til at Lusifer sa i sitt hjerte. (ordsp 23:7) Lenke til kommentar
Wall Dorf Skrevet 18. november Del Skrevet 18. november (endret) harme skrev (14 timer siden): Det blir fortalt i Matt 4 kapitel at straks etterat Jesus var døpt i Jordan, ble han av ånden ført ut i ørkenen for å fristes av djevelen. Har du aldri lagt merke til at Jesus også beretter om seg selv? Jesus taler om sin død og oppstandelse, i Luk.9.20-22: «Og dere», spurte han, «hvem sier dere at jeg er?» Da svarte Peter: «Du er Guds salvede.» Men han forbød dem strengt å si dette til noen. Han sa: «Menneskesønnen må lide mye og bli forkastet av de eldste, overprestene og de skriftlærde. Han skal bli slått i hjel, og den tredje dagen skal han reises opp.» Hvorfor gjør han det? Hvorfor bruker han ikke "jeg" formen? Tenk, og bruk hodet når du leser og ikke finn deg i alt uten at det finnes en grunn eller forklaring på det. Forresten, jeg har tidligere nevnt Matt.12.31-32 som viser at Menneskesønnen er som folk flest, uten DHÅ, men Jesus fikk den før han ble fristet av djevelen (i Luk. 4.1 Luk.4.1-4) - Matt.12.31-32: All synd og spott skal menneskene få tilgivelse for, men spott mot Ånden skal ikke bli tilgitt. 32 Den som sier et ord mot Menneskesønnen, skal få tilgivelse. Jesus taler om sin død, Joh.12.21-23: De gikk til Filip, som var fra Betsaida i Galilea, og sa: «Herre, vi vil gjerne se Jesus.» Filip gikk og fortalte det til Andreas, og sammen gikk de og sa det til Jesus. Jesus svarte: «Timen er kommet da Menneskesønnen skal bli herliggjort. Hvorfor bruker han ikke "jeg" form? Forteller han ikke om seg selv? Finnes der noen forskjeller på hvilke navn som benyttes? Se bare her: Joh.3.13-14: Ingen annen er steget opp til himmelen enn han som er steget ned fra himmelen: Menneskesønnen ⸆. Og slik Moses løftet opp slangen i ørkenen, slik må Menneskesønnen bli løftet opp.* Hvorfor brukes "slangen" som eksempel på oppreisningen? (12.9: Den store dragen ble kastet ned, den gamle slangen, han som kalles djevelen og Satan, og som forfører hele verden. Han ble kastet ned på jorden, og englene hans ble kastet ned sammen med ham.) Mange blir støtt av Jesu ord: Joh.6.60-62: Mange av disiplene hans sa da de hørte det: «Dette er harde ord! Hvem kan høre på slikt?» Jesus visste med seg selv at disiplene hans murret på grunn av dette, og han sa: «Gjør dette at dere faller fra? Hva så når dere ser Menneskesønnen stige opp dit hvor han var før? Ser du ikke at Jesus snakker om seg selv i et annet tidsperspektiv? Joh.8.28: Da sa Jesus [til dem]: «Når dere har løftet Menneskesønnen opp, skal dere forstå at Jeg er, (det er meg 1930) og at jeg ikke gjør noe av meg selv, men sier det som Far har lært meg. * Joh.3.14: bli løftet opp : Det gr. ordet betyr både løfte opp (korsfeste) og opphøye. Jeg kunne også tatt opp at Satan kom i strid med seg selv, og det var vel pga Ånden det også? Luk.11.14-20 : En gang drev han ut en ond ånd som var stum. Da den onde ånden fór ut, begynte den stumme å tale, og folk undret seg. Men noen av dem sa: «Det er ved hjelp av Beelsebul, herskeren over de onde åndene, at han driver de onde åndene ut.» Andre ville sette ham på prøve og krevde et tegn fra himmelen av ham. Men Jesus visste hva de tenkte, og sa til dem: «Hvert rike som kommer i strid med seg selv, blir lagt øde, og hus faller på hus. Om nå Satan er kommet i strid med seg selv, hvordan kan da riket hans bli stående? Dere sier jo at det er ved Beelsebul jeg driver de onde åndene ut. Men hvis det er ved Beelsebul jeg driver ut de onde åndene, hvem er det da deres egne folk driver dem ut ved? Derfor skal deres egne dømme dere. Men er det ved Guds finger jeg driver de onde åndene ut, da har jo Guds rike nådd fram til dere. Endret 18. november av Wall Dorf Lenke til kommentar
Wall Dorf Skrevet 18. november Del Skrevet 18. november harme skrev (16 timer siden): Men hvor kom Satan fra Her får man antakelig et svar direkte fra bibeltekstene. Han beskrives med mange navn, som antikrist, som igjen beskrives som en løgner og forfører. I følge Matt.10.25 blir en husherre (som i denne anldning er landets styreleder) kalt for Beelsebul (anmerkning på verset: Beelsebul :navn på =djevelen.) Den bibelske djevelen er i bibelsk betydning og sammenheng en beskrivelse av Israels styresett, som i fra 1.Mos.3.14-15 har hengende en forbannelse over seg som «slangen» i fra Gud, på grunn av frukten fra et tre. Dette handler nok om livets tre, og som er fordelaktig å eie kunnskap om alene i første omgang. Og narre noen blir vel det samme som å lyve. Løgneren er beskrevet bedre i fra Jes.9.8 (hodet og halen i v14-16) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå