Gå til innhold

Hvor mye kan man øke leie med ved nytt kontrakt


Gjest e12c8...442

Anbefalte innlegg

Gjest e12c8...442

Hei har leid i 6 år på samme sted og skal skrive ny kontrakt som starter i februar og jeg  betaler idag 9800kr og nye kontrakten som starter i februar neste år er husleie 11300kr. Går det an å øke så mye ved nytt kontraktinngåelse? 15prosent mer. Hver kontrakt har 3 års lengde. Dette er en stor boligutleier firma. 

Anonymous poster hash: e12c8...442

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Regner med det er grunnen til at de skriver ny kontrakt hvert 3 år, og ikke har løpende. Ny kontrakt så kan man sette prisen man ønsker. Er det løpende kontrakt så kan den vel kun indeksreguleres. Er det ikke gjort på ett par år, så kan det økes for alle årene det ikke er regulert fra før.

https://www.forbrukerradet.no/forside/bolig/husleie/husleie/#:~:text=Utleier kan kun kreve husleieøkning,minst én måneds skriftlig varsel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest e12c8...442 skrev (14 minutter siden):

Hei har leid i 6 år på samme sted og skal skrive ny kontrakt som starter i februar og jeg  betaler idag 9800kr og nye kontrakten som starter i februar neste år er husleie 11300kr. Går det an å øke så mye ved nytt kontraktinngåelse? 15prosent mer. Hver kontrakt har 3 års lengde. Dette er en stor boligutleier firma. 

Anonymous poster hash: e12c8...442

15% økning høres ut som ganske spot on helt ordinær KPI-justering over 3 år. Så har du hatt 9800 de siste 3 årene så er det bare en vanlig indeksregulering de har gjort.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
AndersT2 skrev (17 minutter siden):

Regner med det er grunnen til at de skriver ny kontrakt hvert 3 år, og ikke har løpende. Ny kontrakt så kan man sette prisen man ønsker. Er det løpende kontrakt så kan den vel kun indeksreguleres. Er det ikke gjort på ett par år, så kan det økes for alle årene det ikke er regulert fra før.

https://www.forbrukerradet.no/forside/bolig/husleie/husleie/#:~:text=Utleier kan kun kreve husleieøkning,minst én måneds skriftlig varsel.

Etter 3 år kan man sette opp leien til "markedsleie". Det kan da også økes (mye) mer enn KPI oppjustering for perioden.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest e12c8...442

Problemet er at det er en leilighet som er ledig nå i samme blokk som er satt til 9700kr leie og den er eksakt samme leiliget som jeg har nå. Prøver de å få ut mest mulig av de  som har leid på samme sted eller?. Dette har skjedd før og jeg påpekte dette før og da senka dem mnds leia..

Anonymous poster hash: e12c8...442

Lenke til kommentar
Gjest e12c8...442 skrev (4 minutter siden):

Problemet er at det er en leilighet som er ledig nå i samme blokk som er satt til 9700kr leie og den er eksakt samme leiliget som jeg har nå. Prøver de å få ut mest mulig av de  som har leid på samme sted eller?. Dette har skjedd før og jeg påpekte dette før og da senka dem mnds leia..

Anonymous poster hash: e12c8...442

Så lei den til 9700 da hvis den er eksakt likedan. Er jo kort flyttevei da

Lenke til kommentar

Enig i det som sies over.

Justeringen er omtrent akkurat på KPI for 3 siste år. Da er ikke større justeringen større enn tillat selv om man skulle lande på at dette egentlig er en defacto løpende leieavtale.

At det finnes andre leietakere med andre avtaler og priser er ikke relevant for lovligheten av din avtale.

Lenke til kommentar
Gjest e12c8...442 skrev (5 minutter siden):

Problemet er at det er en leilighet som er ledig nå i samme blokk som er satt til 9700kr leie og den er eksakt samme leiliget som jeg har nå. Prøver de å få ut mest mulig av de  som har leid på samme sted eller?. Dette har skjedd før og jeg påpekte dette før og da senka dem mnds leia..

Anonymous poster hash: e12c8...442

Det er nok ikke direkte bevisst for å presse deg mest mulig, men som et firma som driver med utleie tipper jeg de har helt standard rutine på å KPI-justere. Det er ikke noe de bruker noe særlig tid på. Hvis en helt lik leilighet ligger mye rimeligere så kan du jo bare ta kontakt og si at du vil ha den heller siden den er billigere.

Lenke til kommentar
Gjest e12c8...442 skrev (Akkurat nå):

Orker ikke rydde og vaske da.for mye slit for meg

Anonymous poster hash: e12c8...442

Da får du nesten ringe og høre hva de kan gjøre? Hvis ikke får du nesten bare betale de tusenlappene ekstra fordi du ikke orker å rydde og vaske.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest e12c8...442 skrev (2 timer siden):

Orker ikke rydde og vaske da.for mye slit for meg

Anonymous poster hash: e12c8...442

1-2 dager med jobb for å spare 54 000,- over 3 år..? 

Personlig ville jeg tatt det slitet om de ikke ønsker å senke leie på nåværende leilighet. 🙂

  • Liker 5
Lenke til kommentar
On 27.9.2024 at 11:41 AM, Guest e12c8...442 said:

Hei har leid i 6 år på samme sted og skal skrive ny kontrakt som starter i februar og jeg  betaler idag 9800kr og nye kontrakten som starter i februar neste år er husleie 11300kr. Går det an å øke så mye ved nytt kontraktinngåelse?

Det er vel i prinsipp en kontrakt med en løpetid på 3 år, og etter de 3 årene så er det vel i prinsipp snakk om en ny kontrakt og et nytt leieforhold. Så da er det vel faktisk lov (dessverre) å gi et nytt avtaletilbud og så la det være opp til leietaker å akseptere eller ikke akseptere.

On 27.9.2024 at 12:28 PM, Guest e12c8...442 said:

Orker ikke rydde og vaske da.for mye slit for meg

Det kan vel være akkurat det som huseier spekulerer litt i ? (Hvis man samtidig tilbyr tilsvarende leilighet for lavere pris.)

I prinsipp så er det vel (nesten) fritt fram å sette krav om en ny leie, men ser at det faktisk er en begrensning i husleieloven:

Quote

§ 4-1.Det alminnelige leieprisvern

Det kan ikke avtales en leie som er urimelig i forhold til det som vanligvis oppnås på avtaletidspunktet ved ny utleie av liknende husrom på liknende avtalevilkår.

Man vil nok kanskje tro at det skal ganske mye til før man har kommet opp på et nivå som retten vil mene er "urimelig".

Endret av arne22
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...