Gå til innhold

Her er norsk pris på PlayStation 5 Pro

Anbefalte innlegg

Denne gangen tenkte jeg faktisk bare å vente til den kommer ut å la ting roe seg ned. Ting er ikke alltid optimalisert tipp topp med en gang også, og i tillegg har en PC med 4080 kort og ellers bra specs så trenger man egentlig Pro maskina ikke. Så sant det ikke kommer ut no veldig exclusivt som man virkelig bare må ha....
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Anngående PS5Pro vs PC diskusjonen ligger vel PS5Pro omlag med Radeon 7700XT i ren raster ytelse og over 7800XT i ray-tracing ytelse da PS5Pro låner RT funksjonaliteten til RDNA4 (kommende Radeon 8k? serien). Jeg vet ikke hvor kostbart FSR2 er i forhold til PSSR, men PSSR gir ihvertfall en god del bedre bildekvalitet. 

CPU'en er ikke all verden, men PS5(Pro) slipper ihvertfall å bruke CPU tid på I/O operasjoner, dekomprimering (Direct storage på PC med mulighet for GPU dekomprimering er sjelden brukt, ennå ihvertfall) og kompilering av shadere når man spiller. Sist nevnte kan fort by på problemer med stuttering på PC når shadere ikke er klar til bruk når dem trengs (#StutterStruggle). Dette kan gi store stutter som kan være ganske ødeleggende for spill opplevelsen hvis man er følsom for slikt. Dessverre er det bra mange spill som er plaget av dette, spesielt AAA spill, så det kommer ann på hva man spiller. På konsoll slipper man også å vente på pre-kompilering av shadere (alt blir sjelden pre-kompilert pga hvor lang tid det ville ha tatt) som må gjentas hver gang man oppdaterer skjermkort driver eller spillet. 

Jeg vet man kan fint koble en PC opp til en TV og spille med håndkontroll, men personlig syns jeg dette blir noe kronglete. For all del PC er en flott plattform for spill med mange fordeler, men den åpne plattformen er ikke akkurat uten sine problemer og.. friksjoner. Klart, alt er ikke rosenrødt på konsoll heller. Hver sin lyst osv.

Endret av MistaPi
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
leifeinar skrev:

Savner tida da krona var såpass sterk at man kunne gange dollar med 8. 699x8 = 5592,-  idag er det 13gangen som gjelder.

Dyrt, men uansett billigere enn en god mobil og billigere enn pc.

og ser man på ps5 så har jo den stadig vekk på tilbud, så kommer nok til PRO og etterhvert. 

Sentralbanken gjorde den norske befolkning en dårlig tjeneste når de i 2014 skapte mye norske kroner som dumpet kroneverdien vanvittig det året og siden har det bare blitt verre.
Lenke til kommentar

Spekulerte i at den kom til å havne på 11-12000kr når ryktene begynte å svirre i starten av året og flere sa det var galskap og at de heller kom til å sette ned prisen på PS5, vel håpte jeg tok feil, men de slår altså til med over 12000kr (Jeg var sikker på at den kom til å ha disk drev). 

Lenke til kommentar

Dette blei faktisk for drøyt for meg i første omgang. Kan ikke huske å ikke ha kjøpt en konsoll på lanseringsdagen før, men en halv-generasjon til 10k er jo helt jævelig. Men viser det seg at jeg "må" ha den senere så blir det jo selvfølgelig et kjøp. 

Det sagt, fokuset på grafikk har tatt helt av. Er det ikke mulig å skalere ned ambisjonene sine litt også heller fokusere på å lage flytende, knallgode spill som er perfeksjon i kontrollene isteden? Mååååå det være så stort fokus på skygge under benker og lys på en utedass? Burde ikke spill først og fremst være gøy? Jeg personelige driter jo i hvordan det ser ut så lenge jeg har det moro og spillet flyter i minimum 60fps. Føler vi har nådd en slags diminishing return i gaming. Stop it.

Men jeg bestilte meg et par 30th anniversary kontrollere da. Det må man ha.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
µT. skrev (På 27.9.2024 den 2:39 PM):

Hjelp.

Ikke for å være frekk, men du representerer den gjennomsnitlige konsollgameren. Det er ikke negativt ment, men denne gruppen trenger en såkalt "reality check".

Med tanke på at PS5 Pro fortsatt har den samme CPUen som den vanlige PS5, så skal det ikke så veldig mye til for en PC å slå denne. I følge flere kilder online så er PS5 Pros GPU sammenlignbar med en  RX 7700 XT, eller en RTX 4060 Ti. Med andre ord OK, men ikke like kraftig som en 4070, nei. Til sammenligning tilsvarer GPUen i den vanlige PS5 en RX 5700 eller RTX 2070.

For 10 lapper hadde jeg garantert heller bygget en PC. Hele poenget med en konsoll har vært at man har fått en del "bang for the buck", men det stopper med PS5 Pro. Man kan bygge en raskere PC for et par tusenlapper ekstra, og da har man noe som er uendelig mer fleksibelt enn en konsoll med et lukket økosystem.

EDIT:

For 14,000 kroner kan man få en PC med en 5700X3D, RX 7800 XT (16 GB VRAM), 32 GB RAM, 1 TB SSD og 750W PSU (Gold). Denne er jo da også oppgraderbar.

https://buildapc.gg/no/build/TIAiA

Denne øvelsen gjøres hver gang det kommer en ny konsollgenerasjon. Folk beregner ca hva hardware i konsollen tilsvarer for en PC, og regner ut hva det ville kostet. Problemet er bare det at når man gjør sammenligninger senere med hvordan spill faktisk yter, så får man bedre grafikk på konsollen enn pcen som ble beregnet å være "tilsvarende". Dette er fordi graden av optimalisering i spill ofte når et helt annet nivå på konsoll, hvor man vet nøyaktig hvordan hardware man optimaliserer for, og OSet er kun optimalisert for spill, enn man gjør på en Windows PC.

Dermed ender som regel konsollene opp med å gi mer grafikk for pengene enn specs tilsvarer. Om det faktisk er mer for pengene enn en PC, med den lukkede platformen, dyre spill, osv, er jo en annen diskusjon.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
15 hours ago, MistaPi said:

Jeg vet man kan fint koble en PC opp til en TV og spille med håndkontroll, men personlig syns jeg dette blir noe kronglete. For all del PC er en flott plattform for spill med mange fordeler, men den åpne plattformen er ikke akkurat uten sine problemer og.. friksjoner. Klart, alt er ikke rosenrødt på konsoll heller. Hver sin lyst osv.

Har brukt Bazzite på ROG Ally X i eit par månder no, det er ein "uoffisiell" SteamOS. Dei har varianter for HTPC, handholdte, og ordinær stasjonær. Det er perfekt for ein boks som hovudsaklig er tiltenkt gaming, gjerne på stor skjerm, og opplevelsen er like god, om ikkje betre som ein ordinær konsoll. Og når du trenger ein desktop, så switcher du til desktop mode.

Riktig nokk linux, så du mister litt kompabilitet. Du får derimot ein fantastisk open platform, med brukarvenligheten til ein konsoll.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
SkyMarshall Arts skrev (4 timer siden):

Dette blei faktisk for drøyt for meg i første omgang. Kan ikke huske å ikke ha kjøpt en konsoll på lanseringsdagen før, men en halv-generasjon til 10k er jo helt jævelig.

Velkommen til en verden der hardware ikke subsidieres. Sånn har det vært på PC i alle år. Skal du oppgradere grafikken tilsvarende er det betydelig dyrere.

For oss som knapt bryr oss er det jo helt perfekt. Jeg spiller 70% på en steam deck som er kjempedyrt i forhold. Kostet jo 8k bare for konsollen med mye dårligere grafikk. Men det betyr at jeg kan spille håndholdt så det er verdt det. Hvis du driter i noen ekstra fps eller bedre grafikk enn ps5 så holder du bare tilbake.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...