Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Bruksbasert Bilforsikring


trn100

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
1 hour ago, sedsberg said:

Dette er uansett noe som blir påbudt enten man vil eller ikke.

Ser for meg en fremtid der det kommer til å bli meget viktig å vokte sine uttalelser i løpet av kjøreturene, speielt uttalelser som er egnet til å tegne et negativt bilde av det kinesiske regimet. Det kan jo hende at ulykker, spesielt mhp plutselig akselerasjon eller plutselige rattutslag ved høy hastighet kan forekomme, og vi må også ha i bakhodet at disse myndigheter etterhvert blitt meget spesialiserte på bl.a. få folk til å forsvinne.

Godt mulig at biler som er produsert av andre land kanskje ikke vil inneha slike egenskaper, men så er jo gjerne kinesiske biler billigere i utsalg enn biler produsert i vestlige land.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 28.9.2024 at 1:59 PM, Hårek said:

Tviler på at det kan brukes til noe. Dashcam er da vesentlig mer nyttig.

Min erfaring med brikken (etter en uke) er at den er svært glad i å gi minuspoeng for 'hard bremsing'.
"Dersom du bråbremser ofte, selv når det skjer i lav fart, kan det tyde på at du kjører for nært andre biler eller ikke følger med i trafikken, og dette kan føre til kollisjoner."
Nå er jeg blitt veldig oppmerksom på hvordan jeg bremser, og ser at dette blir ren bingo hva som registreres. 
Akselerasjon er lett å måle, men måten de bruker dette på er bare tullete.

 

Blir dyrt når man må bytte bremser ofte pga rust. Jeg bråbremser stadig, men det er jo bare for å få litt bevegelse i systemet. Skader jo ingen om det ikke er noen bak eller underkjølt regn. At den boksen kan bruke fartsovertredelser til beregning kan jeg skjønne, men ikke bruk av bremser.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Femtekolonne skrev (1 time siden):

Blir dyrt når man må bytte bremser ofte pga rust. ...

Har tenkt på det samme. Heldigvis har appen en standby funksjon, den kan kobles ut fra 1 time til 7 dager. Da blir det ikke så vanskelig å få pusset bremsene.

Lenke til kommentar

Et annet scenario som forsikringsselskapene ikke har tenkt på.

Millitær trening av en større mengde folk i arbeidsfør alder, også kjent som heimevernet. Når storparten av disse kommer seg frem via egen bil og posisjonsdata lagres hos forsikringselskapene (evt. underselskap) - så vil datainnbrudd i dette materiale være rene gullgruven for ole brumm og putins agenter  :shrug: 💣 💩

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 27.9.2024 at 8:29 AM, Rune_says said:

Jeg ser jo også veldig mange som ikke klarer å holde 80 og 70 fart så fort det blir litt svinger - da er de fort nede i 40-50 OG de presterer da likevel å kjøre over i motsatt kjørebane !

Fartsgrensen er en absolutt maksgrense, ikke en "du plikter å ligge i" grense. Du skal alltid kjøre etter forholdene. Dersom de må jobbe for å ha kontroll i 50, hvorfor mener du da at 80 er en forsvarlig hastighet for de?

Folk bør besinne seg i trafikken og tolerere at det er helt nye sjåfører, gamle sjåfører, sjåfører som har en tung dag, last i bilen som skaper problemer,++
 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
On 28.9.2024 at 1:59 PM, Hårek said:

Tviler på at det kan brukes til noe. Dashcam er da vesentlig mer nyttig.

Min erfaring med brikken (etter en uke) er at den er svært glad i å gi minuspoeng for 'hard bremsing'.
"Dersom du bråbremser ofte, selv når det skjer i lav fart, kan det tyde på at du kjører for nært andre biler eller ikke følger med i trafikken, og dette kan føre til kollisjoner."
Nå er jeg blitt veldig oppmerksom på hvordan jeg bremser, og ser at dette blir ren bingo hva som registreres. 
Akselerasjon er lett å måle, men måten de bruker dette på er bare tullete.

 

Måten Tesla gjør det på (som jeg linket til lenger oppe) fungerer faktisk. Når det fungerer da.

Den "forward collision warning" er veldig nøyaktig i bilen min jeg kan ikke huske at den har blitt utløst uten at jeg faktisk har vært uoppmerksom på mine snart 100.000km i bilen.

Men hard oppbremsing er det verre med, om det skal være en stor faktor.

Ser at bilen min ikke teller med om den ser et gult lys, men det er ganske mange andre scenarioer hvor man må bremse litt hardt uten at det gjør en til noe annet enn en oppmerksom sjåfør som får ned farten på kjøretøyet i tide.

 

Screenshot 2024-09-30 at 12.28.52.png

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Jeg tror personlig det ikke er så mye å spare på dette var populært for noen år siden men vet mange gikk over til vanlig forsikring en gang da det ikke var så billig leste en artikkel en gang men finner den ikke igjen på sikt tror jeg det også kommer til å øke prisene når mange nok velger den tjenesten 😉

Lenke til kommentar
Oknok skrev (På 28.9.2024 den 2:39 AM):

Hvordan blir kjøring i lovlig høy hastighet håndtert? Noen land har fartsgrenser langt høyere enn oss. På noen strekninger er det fri fart og trafikkmønsteret der gjør kanskje at det er farligere å kjøre i 80 enn i 120. Får man høyere forsikring av å kjøre på autobahn? Hvis boksen tror man er i Norge tror den at du råkjører.

 

Synes kanskje du gjør det mer komplisert enn nødvendig? Fartsgrensen er vel det som står på skiltet, uansett hvilket land man kjører i? 😉 

Lenke til kommentar
Oknok skrev (På 28.9.2024 den 2:39 AM):

Man kan også få en forbikjører som legger seg inn rett foran.

Selvsagt, og derfor er ikke regelen brukbar? Du synes ikke selv dette er bittelitt søkt? 😉

Det finnes utrolig mange idioter i trafikken som skaper både farlige og unødvendige situasjoner, og de som forholder seg til 3 sekunders regelen er definitvt ikke de verste!

Jeg har sagt det før og sier det igjen, de største og farligste idiotene i trafikken er de som ikke kan telle til 3 (eller ikke forstår hva det betyr), som ikke evner å både blinke å svinge på en gang (F.eks. unger som har fått bilen av pappa) og som heller ikke begriper hvor lite 5 km/t over fartsgrensen betyr i innspart tid om man skal lenger enn til nærmeste pøsebu...

Endret av trn100
Lenke til kommentar
Hårek skrev (På 28.9.2024 den 1:59 PM):

Nå er jeg blitt veldig oppmerksom på hvordan jeg bremser, og ser at dette blir ren bingo hva som registreres. 
Akselerasjon er lett å måle, men måten de bruker dette på er bare tullete.

Da synes jeg egentlig mye av hensikten er oppnådd? Jeg har aldri forstått fordelen ved å ligge helt oppe i støtfangeren til bilen foran?

5% er jo ikke store innsparingen, men jeg synes egentlig det er mer interressant å se hvor mange fjortisser her som er motstandere av trafikkregler de ikke forstår meningen med?

All furtingen over pluss/minus 3 Km/t er jo bare latterlig? Norge stopper nok ikke av den grunn, eller? 😉

Endret av trn100
  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 3.10.2024 at 5:17 PM, trn100 said:

Synes kanskje du gjør det mer komplisert enn nødvendig? Fartsgrensen er vel det som står på skiltet, uansett hvilket land man kjører i? 😉 

Hvis denne innretninga klarer å fortå at 140 km/t kan være lovleg så er det ikkje noko problem.

 

On 3.10.2024 at 5:28 PM, trn100 said:

Selvsagt, og derfor er ikke regelen brukbar? Du synes ikke selv dette er bittelitt søkt? 😉

 

Nei med de forutsetningene jeg har er det ikkje søkt. Du kan måtte respondere på en måte som føles dramatisk og jeg vet ikke hvor smart den tingen er.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 5.10.2024 at 6:50 PM, Oknok said:

Hvis denne innretninga klarer å fortå at 140 km/t kan være lovleg så er det ikkje noko problem.

 

Lovligheten er nok ikke noe problem, de har ikke lov til å skrive ut verken bøter eller forelegg.. De har dog all rett i verden til å øke prisen din dersom du ligger i 140+ på autobahn. 

Det er dessuten fullstendig umulig å ta de på noe, for den bransjen der har klart å gi alle forskjellige priser. 
Selv den rabatten på 5% er jo ikke verdt noen ting. 5% av hva da? Prisen du får i år?
Neste år går din pris opp med 7% (og ikke 3% som for de som ikke ha 5% rabatt fra før). 



 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...