Gå til innhold

Bruksbasert Bilforsikring


trn100

Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp fått tilbud om bruksbasert bilforsikring fra IF og har bestilt det! Jeg er selvsagt klar over at dette betyr en viss deling av personlige data, men hva synes dere andre om dette?

Jeg mener jeg kjører rimelig fornuftig og tror jeg kan spare noen kroner på dette, men hva synes dere om at kjøremønsteret deres på en måte overvåkes?

Er det noen her som absolutt ikke kunne tenke seg dette, for eksempel noen av idiotene jeg møter hver dag på tur til jobben? Og i tilfelle hvorfor ikke?

Endret av trn100
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Venter nå på en "boks" til å sette på vinduet. Det skremmer meg ikke så veldig, men en ting man skal være obs på er at fartsmåleren på mange biler, inkluder min egen, viser helt feil 😉

Så holder jeg som regel 3 sekunders regelen og trenger ikke å bråbremse. Det vet jeg mange andre sliter med 😉

Ser daglig også helt helt idiotiske forbikjøringer av personer som står rett foran i køen få minutter senere.

Jeg tror dette faktisk er en god idé og jeg vil definitivt tenke meg om! 🙂

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
trn100 skrev (På 26.9.2024 den 8:28 PM):

Jeg har nettopp fått tilbud om bruksbasert bilforsikring fra IF og har bestilt det! Jeg er selvsagt klar over at dette betyr en viss deling av personlige data, men hva synes dere andre om dette?

Er det denne man får høyere forsikring på dersom man må bråbremse pga idiotisk kjøring av andre?

Endret av mobile999
  • Liker 1
Lenke til kommentar
trn100 skrev (9 timer siden):

.. men en ting man skal være obs på er at fartsmåleren på mange biler, inkluder min egen, viser helt feil 😉
 

Nettopp, men det virker det som mange ikke er obs på - at alle fartsmålere "by design" (siden bilprodusenten ikke vil saksøkes) viser 2-12% for mye i forhold til virkelig fart (avhengig av produsent, bilmodell etc).  Jeg tenker at slik overvåkning gjør at mange i tillegg vil senke farten enda mer og ligge godt under og skape mye irritasjon.

Jeg ser jo også veldig mange som ikke klarer å holde 80 og 70 fart så fort det blir litt svinger - da er de fort nede i 40-50 OG de presterer da likevel å kjøre over i motsatt kjørebane !

3-sekunders regelen er fin.  Men lurer jo på om TS klarer å se an rundkjøringer 100-200m før han kommer til dem og få flyt igjennom.  Istedenfor nedbremsing/stopp etterfulgt av å se seg for først 5m fra rundkjøringen - slik mange gjør.  

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg er ikke for dette. Men det kommer nok. Myndighetene våre blir skikkelig harde når de tenker på veiprising pr meter man kjører. 
Og en slik overvåking via forsikringen gir de muligheten til det.

På bilen jeg kjører, kan man få slik forsikring gjennom produsenten i USA. Her er kriteriene den bruker for å lage en safety score. Forsikringsprisen regnes ut i sanntid, så regningen reflekterer kjørestilen hver måned.

https://www.tesla.com/support/insurance/safety-score#version-2.1
 

*setter meg ned og lager foliehatt til bilen*

Screenshot 2024-09-27 at 08.51.37.png

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Rune_says skrev (13 timer siden):

3-sekunders regelen er fin.  Men lurer jo på om TS klarer å se an rundkjøringer 100-200m før han kommer til dem og få flyt igjennom.  Istedenfor nedbremsing/stopp etterfulgt av å se seg for først 5m fra rundkjøringen - slik mange gjør.  

TS har kjørt både bil og tung MC i over 40 år og vet godt hvordan man får trafikken til å flyte. I kryss og rundkjøringer kan han bruke blinklys (i motsetning til mange andre) som også er viktig for flyten. Det er jo litt idiotisk når andre trafikanter må vente på at en som ikke bruker blinklys må svinge ut av krysset/rundkjøringen fordi ingen vet hvor den mentalt tilbakestående føreren skal. Retardasjonsfelt og akselerasjonsfelt brukes også som de skal.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
sedsberg skrev (21 timer siden):

For å ikke treffe bilen som kommer fra siden og bryter vikeplikten?

Hvis noen kjører inn i deg fra siden er det vel normalt ikke noe du kan lastes for? 3 sekunders regelen gjelder i hovedsak avstand til forankjørende. Hvordan man skal kunne praktisere den regelen for kjøretøy som kommer fra siden er jeg usikker på?

Lenke til kommentar
On 26.9.2024 at 10:54 PM, trn100 said:

Venter nå på en "boks" til å sette på vinduet. Det skremmer meg ikke så veldig, men en ting man skal være obs på er at fartsmåleren på mange biler, inkluder min egen, viser helt feil 😉

 

Boksen regner vel korrekt fart på egen hånd? Da gjør det ikke noe om speedometeret viser for høy fart.

 

4 hours ago, trn100 said:

Hvis noen kjører inn i deg fra siden er det vel normalt ikke noe du kan lastes for? 3 sekunders regelen gjelder i hovedsak avstand til forankjørende. Hvordan man skal kunne praktisere den regelen for kjøretøy som kommer fra siden er jeg usikker på?

Man kan også få en forbikjører som legger seg inn rett foran.

 

Hvordan blir kjøring i lovlig høy hastighet håndtert? Noen land har fartsgrenser langt høyere enn oss. På noen strekninger er det fri fart og trafikkmønsteret der gjør kanskje at det er farligere å kjøre i 80 enn i 120. Får man høyere forsikring av å kjøre på autobahn? Hvis boksen tror man er i Norge tror den at du råkjører.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette er genialt - særlig sett fra etater i visse andre land med nær ubegrensede ressurser for overvåking av andre lands borgere.

Tenker putler og ole brum hopper av glede, danser og klapper i hendene av denne nyheten - tenk hvor mye verdifult etteretningsmateriale et datainnbrudd hos forsikringsselskapene som vil kunne havne i hendene på putler og olebrumm sine etteretningsagenter  :no:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hårek skrev (23 timer siden):

Man får 5% rabatt når man melder seg på. Så kan man miste rabatten hvis man akkumulerer dårlige karakterer.

Det samles inn data fra 40 millioner slike enheter. https://www.cmtelematics.com/safe-driving-technology/product-suite/

Er det alt? 5% for å bli spora heile tida? Med risiko for å få avkorta forsikring om dataene frå ei ev. ulykke indikerer at det var din feil?

300 kroner rabatt om du betalar 6000 i året.

I så fall er einaste poenget med dette at det kanskje(?) blir enklare å hevde si uskuld i ei ulykke.

Endret av Zeph
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
22 hours ago, bzzlink said:

Jeg er ikke for dette. Men det kommer nok. Myndighetene våre blir skikkelig harde når de tenker på veiprising pr meter man kjører. 

Dette kan løysast på personvernvennlig måte. Lag tamper safe / tamper evident boks i bilen, som mottar prisdata, signert av vegmyndigheitene. La boksen i bilen regne ut prisen, og sende signert totalpris til vegmyndighetene. På EU-kontroll - sjekk at boksen ikkje er forsøkt åpna. Er den forsøkt åpna så gi stort gebyr av typen to ganger forventa pris...

Det er omlag slik opplegget for køyretidsregistrering funker for tungtransporten. Merkelig nok tviler eg på at ei slik løysing blir valt tho.

Lenke til kommentar
8 minutes ago, barfoo said:

Dette kan løysast på personvernvennlig måte. Lag tamper safe / tamper evident boks i bilen, som mottar prisdata, signert av vegmyndigheitene. La boksen i bilen regne ut prisen, og sende signert totalpris til vegmyndighetene. På EU-kontroll - sjekk at boksen ikkje er forsøkt åpna. Er den forsøkt åpna så gi stort gebyr av typen to ganger forventa pris...

Det er omlag slik opplegget for køyretidsregistrering funker for tungtransporten. Merkelig nok tviler eg på at ei slik løysing blir valt tho.

Spørsmålet er hvordan de skal sjekke om jeg kjører med folie hatt på boksen eller ikke. 

Lenke til kommentar
4 minutes ago, bzzlink said:

Spørsmålet er hvordan de skal sjekke om jeg kjører med folie hatt på boksen eller ikke. 

Top of the hat kan eg tenke meg et par løysinger:

  • Gyroskop som registrerer bevegelse, og logger bevegelse uten GPS-mottak. Over f.eks. 10% av tida uten GPS-mottak -> gebyr.
  • Tilfeldige sjekker i trafikken. Folie? Gebyr.
  • Sjekk mot bilen sitt odometer. Avvik utover f.eks. 5% -> gebyr.
  • La dagens bomstasjoner kommunisere med boksen. Passerer du uten at den sender melding meir enn n ganger? Teknisk kontroll.

Det er folk som lakkerer skiltet sitt for å unngå bomstasjoner... Du kan ikkje unngå alt, men du kan unngå nok.

Endret av barfoo
Lenke til kommentar
3 minutes ago, barfoo said:

Gyroskop som registrerer bevegelse, og logger bevegelse uten GPS-mottak. Over f.eks. 10% av tida uten GPS-mottak -> gebyr.

Jeg fraktet bilen på henger. Og jeg hadde den på båt. 
 

4 minutes ago, barfoo said:

Tilfeldige sjekker i trafikken. Folie? Gebyr

Folie hatten min er virtuell. GPS jammer, laget med en arduino. 
 

 

9 minutes ago, barfoo said:

Sjekk mot bilen sitt odometer. Avvik utover f.eks. 5% -> gebyr.

Bilen min er kjørt mye i Sverige dette året. 
 

 

12 minutes ago, barfoo said:

La dagens bomstasjoner kommunisere med boksen. Passerer du uten at den sender melding meir enn n ganger? Teknisk kontroll.

Ja total overvåkning funker. Tingen med veiprising med GPS er at de skal kvitte seg med alle de dyre bomstasjonene.

De river seg i håret over hvordan de skal fortsette å få inn pengene de i dag tar inn på drivstoffavgifter, når folk slutter å kjøpe drivstoff.

Personlig synes jeg det er viktig del av et demokrati å ha bevegelsesfrihet uten at myndighetene vet hvor man er til enhver tid, og mobilitet uten å bli skattlagt.

 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, Zeph said:

 

I så fall er einaste poenget med dette at det kanskje(?) blir enklare å hevde si uskuld i ei ulykke.

Jepp! Eller at det fjerner all tvil om at det faktisk var brukeren av dette utstyret som tabbet seg ut.

 

Lenke til kommentar
Zeph skrev (6 timer siden):

I så fall er einaste poenget med dette at det kanskje(?) blir enklare å hevde si uskuld i ei ulykke.

Tviler på at det kan brukes til noe. Dashcam er da vesentlig mer nyttig.

Min erfaring med brikken (etter en uke) er at den er svært glad i å gi minuspoeng for 'hard bremsing'.
"Dersom du bråbremser ofte, selv når det skjer i lav fart, kan det tyde på at du kjører for nært andre biler eller ikke følger med i trafikken, og dette kan føre til kollisjoner."
Nå er jeg blitt veldig oppmerksom på hvordan jeg bremser, og ser at dette blir ren bingo hva som registreres. 
Akselerasjon er lett å måle, men måten de bruker dette på er bare tullete.

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...