Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kan jeg kreve å få utlevert komplett kontoutskrift fra banken?

Gjest d956c...2b7

Anbefalte innlegg

Gjest d956c...2b7

I forbindelse med avslutning av kundeforhold av Sbanken, har jeg etterspurt å få tilsendt all data banken har lagret om meg, i henhold til "Innsynsretten".

Får da beskjed om at transaksjonsdata (kontoutskrift) ikke er inkludert. 

Jeg får beskjed om at jeg kan gå i "Arkiv" og hente ut. Her er det maks 10 år tilbake, men problemet er at dette må hentes ut måned for måned, for hver konto som jo blir over 300 nedlastinger. En hel dags arbeid. 

For alt jeg vet har de også kontoutskrifter for mer enn 10 år lagret, men begrenser dette kunstig i nettbanken. 

Noen som vet om jeg kan kreve å få ALL transaksjonsdata tilsendt på en brukervennlig måte?

Mener å huske å ha lest noe om at Innsynsretten har visse krav til hvor enkelt/tilgjengelig format skal være osv, men finner ikke detaljene om det... 

Anonymous poster hash: d956c...2b7

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sbanken er jeg ikke kjent med, men derimot DNB.
I mitt virke håndterer jeg omtrent 3500 kontoutskrifter årlig mellom 1 januar til 30 april. Dette henter jeg ut selv fra DNB, som har en liten privatkunde-vennlig løsning. Man må hente ned kontoutskriftene måned for måned.
Men jeg kan si at det tar deg maks 30 minutter å hente ned 10 år kontoutskrifter per konto når du først får dreisen på det.
1 konto = 12 nedlastinger pr år x 10 år = 120 nedlastninger x 10 sekunder per dokument = 20 minutter + litt navigering.
Fryktelig kjedelig jobb.

Tro meg, jeg har prøvd alle mulige kanaler for å få DNB til å ordne en "batch"-mulighet for innhenting av kontoutskrifter som flere andre banker har der man kan laste dem ned for et helt år av gangen. DNB har hittil ikke løftet et finger.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest d956c...2b7 skrev (16 timer siden):

Noen som vet om jeg kan kreve å få ALL transaksjonsdata tilsendt på en brukervennlig måte?

Glemte å si at du kan kreve det, men da mot betaling.
Jeg har i noen tilfeller i rettslige sammenhenger bedt om å få for flere år. Da har banken hjulpet til med å produsere excel-dokumenter.

Lenke til kommentar
20 hours ago, Guest d956c...2b7 said:

Jeg får beskjed om at jeg kan gå i "Arkiv" og hente ut. Her er det maks 10 år tilbake, men problemet er at dette må hentes ut måned for måned, for hver konto som jo blir over 300 nedlastinger. En hel dags arbeid.

Hm, dette hørtes tungvindt ut. Sikker på at det ikke er andre måter å gjøre det på for å hente ut liste over transaksjoner ?

I DNB er det mulig å hente ut excel-fil for et år om gangen.

I SNN kan du hente ut csv-fil for en egendefinert periode. Har ikke testet hvor lang tid tilbake det er mulig å hente ut transaksjonene for?

Lenke til kommentar

Bare en presisering: SBanken-kontoer er DNB-kontoer. Alle SBanken sine engasjement er migrert inn i DNB sine systemer,

Hvis DNB har denne funksjonen som @geir__hk nevner, så kan man logge på DNB sin nettbank og hente ut dette.

Logger man på nettbanken til DNB som SBanken-kunde, så viser kontoene på helt vanlig måte der.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...