ilpostino Skrevet 26. september Del Skrevet 26. september Jeg har bedt Copilot lage et script som slår sammen flere Excel-filer og sletter dubletter slik at de er kun en instans igjen. Det skal filtreres på e-post adresser. Kan noen som har peiling på Python verifisere at dette er riktig? import pandas as pd # Load the three Excel files df1 = pd.read_excel('fil1.xlsx') df2 = pd.read_excel('fil2.xlsx') df3 = pd.read_excel('fil3.xlsx') # Concatenate the dataframes combined_df = pd.concat([df1, df2, df3]) # Drop duplicate email addresses, keeping only the first instance unique_emails_df = combined_df.drop_duplicates(subset='E-post') # Save the result to a new Excel file unique_emails_df.to_excel('combined_unique_emails.xlsx', index=False) print("The files have been successfully merged and duplicates removed. The result is saved in 'combined_unique_emails.xlsx'.") Lenke til kommentar
backtoback Skrevet 26. september Del Skrevet 26. september (endret) Jeg lagde tre excel-testfiler og kjørte skriptet i Jupyter Notebook (eller JupyterLab via `Anaconda Navigator`), og det fungerte helt fint. Programvare: Anaconda versjon `Anaconda3-2024.06-1-Windows-x86_64.exe`. På websiden Try Jupyter kan man prøve Jupyter Notebook, JupyterLab med mer, så slipper man å installere programvare. Excel resultatfil `combined_unique_emails.xlsx`: Endret 28. september av backtoback Try Jupyter; Anaconda Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 26. september Forfatter Del Skrevet 26. september Så bra. Takk for verifisering. Kjente ikke til Jupyter. Virker hendig å kunne kjøre slike script i nettlesren. Fant et kurs om det på LinkedIn Learn så tror jeg skal sette meg inn i det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå