Gå til innhold

Hvordan bli eggebonde?

Gjest d8406...dba

Anbefalte innlegg

Gjest d8406...dba

Hvordan blir man eggebonde hvis man starter fra null?

Hvis jeg vil bli lege så kan jeg bli det uten noen form for forkunnskap eller kapital. Jeg jobber med karakterene mine på vgs, får opptak til medisinstuider, blir ansatt på et sykehus som LIS og til slutt er jeg en fullverdig lege. En forutsigbar og oppnåelig vei for alle som vil, bare de jobber for det.

Hva er veien til å bli en eggebonde for en som ikke eier nåla i veggen eller har noen forkunnskaper om verken bransje eller fag?

Anonymous poster hash: d8406...dba

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

enten ta https://utdanning.no/utdanningsoversikt/landbruk#NAHDF2----,NADYR3---- på vgs eller bachelor i husdyrvitenskap.

https://www.nmbu.no/studier/bachelor/husdyrvitenskap?utm_source=studievalg&utm_medium=studieannonse

Selvsagt kan du og sikkert bare kjøpe et par høner og se på youtube videor men skal du drive med salg så kreves sikkert noe sertifisering fra matilsynet

Endret av onkel_jon
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Utdanning er kjekt å ha men ikkje tvingandes nødvendig.

Fyrste steg blir å opprette eit foretak sidan du nok har tenkt å ha inntekter å drive stort nok til å ha næringsinntekter. Det å ha registrert virksomheita er også viktig for at du skal kunne søke på diverse støtte- og tilskotsordningar som er etablert for landbruket.
Du må også registrere at du starter opp med egg-produksjon. Trur du må søke/melde til ditt lokale landbrukskontor.

I tillegg til at du må føre rekneskap og slikt som i alle verksemder så er det også ei omsetningsavgift på det du selg. Får du gjort avtale slik at du selg direkte til f.eks. Prior så er det såpass enkelt at avgifta berre blir trekt frå betalinga frå Prior. Skal du selge direkte til kundane så må du føre oversikt over omsettinga og betale inn rett avgift.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...