Gå til innhold

Julemaset er i gang!


Anbefalte innlegg

Vi er knapt ferdig med sommeren og de første høsttegnene har begynt å feie over oss.

Da er det allerede JUL i butikkene.

https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/julesaft-allerede-i-butikkhyllene-hos-kiwi/17032693/

Var usikker på hvor jeg skulle poste dette, men valget falt på religion siden mange forbinder den hedenske feiringen med Jesus.

Jeg har fått avsmak for julefeiringen for mange år siden. JUL = MAS og maset om jul starter tidligere og tidligere for hvert år. Som dere ser i artikkelen så har KIWI allerede begynt med julevarer i sine butikker. Og snart kommer de andre etter. En etter en. 

Så begynner gavemaset og alt det andre maset. Kjøp kjøp kjøp!

I fjor feiret jeg ikke jul for første gang og det var så deilig at jeg skal gjenta det i år. Dette gidder jeg ikke være med på lenger. Så når folk stresser rundt å skal kjøpe gaver og masse ting til folk de ikke trenger, så skal jeg ta det helt med ro. Ikke skal jeg kjøpe gaver og ikke vil jeg ha gaver.

De fleste er vel uansett lei av julen før den egentlig starter for det er jo jul jul jul hele tre måneder i forveien før selve julaften.

Hva tenker dere? Har det blitt for mye jul? 

Endret av Kul_Djevel
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1 hour ago, Kul_Djevel said:

Vi er knapt ferdig med sommeren og de første høsttegnene har begynt å feie over oss.

Da er det allerede JUL i butikkene.

https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/julesaft-allerede-i-butikkhyllene-hos-kiwi/17032693/

Var usikker på hvor jeg skulle poste dette, men valget falt på religion siden mange forbinder den hedenske feiringen med Jesus.

Jeg har fått avsmak for julefeiringen for mange år siden. JUL = MAS og maset om jul starter tidligere og tidligere for hvert år. Som dere ser i artikkelen så har KIWI allerede begynt med julevarer i sine butikker. Og snart kommer de andre etter. En etter en. 

Så begynner gavemaset og alt det andre maset. Kjøp kjøp kjøp!

I fjor feiret jeg ikke jul for første gang og det var så deilig at jeg skal gjenta det i år. Dette gidder jeg ikke være med på lenger. Så når folk stresser rundt å skal kjøpe gaver og masse ting til folk de ikke trenger, så skal jeg ta det helt med ro. Ikke skal jeg kjøpe gaver og ikke vil jeg ha gaver.

De fleste er vel uansett lei av julen før den egentlig starter for det er jo jul jul jul hele tre måneder i forveien før selve julaften.

Hva tenker dere? Har det blitt for mye jul? 

https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/julevarene-er-her-igjen-samme-tid-hvert-ar/16108431/

Quote

Søyland er usikker på hvorfor noen tror at julevarene kommer til butikkene stadig tidligere.

– Men det kan nok være man føler at tiden går fortere og fortere. Folk føler de nettopp er ferdige med sommerferien, og så har vi plutselig kommet til oktober, sier hun

Ellers enig at den absurde kjøpefesten jul er igrunn er utrolig unødvendig. En dag snakker man om miljø og bærekraft, neste dag leter man etter ræl år kjøpte til tante Olga som allerde har alt som finnes.

Hvorfor skal egentlig voksne mennesker utveksle ting de ikke har lyst på?

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Smule8o skrev (13 minutter siden):

Hvorfor skal egentlig voksne mennesker utveksle ting de ikke har lyst på?

Ja, dette er det mest underlige med julen.

Har forståelse for at det er gøy for barn å få gaver og man skulle holdt seg til det. Likevel så tror jeg det er usunt for de også at man begynner å mase om julen allerede i slutten av September

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Den vestlige juleshoppingen burde utvilsomt bli angrepet av miljøaktivistene. 

Makan til fråtsing og materialistisk kapitalistisk shitfest har ikke sitt sidestykke i historien.

Når unger må få utdelt egen storsekk for å slepe med seg alt rælet hjem så har det gått for langt. Ikke har de sjans i havet til å glede seg over gavene når det bokstavelig talt renner over.

Man ødelegger både kloden og lærer opp barna til å tro det er bare konsumere konsumere konsumere som er det store her i livet. Ikke bærekraftig overhode.

Jeg tror ingen blir spesielt lykkelige av det heller, skal vi tolke indexene og trendene her til lands. Kanskje de som er så ekstremt opptatt av å gi all driten føler seg bra. Idk.

For all del, folk må kose seg i julen, med julemiddagen og tid med familien.

Og de som kjøper nyttige gaver til andre mennesker, så er det flott. Men den der kjøpefesten av unødvendige shit-gaver må vi faktisk til livs.

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Bing123 skrev (6 minutter siden):

Den vestlige juleshoppingen burde utvilsomt bli angrepet av miljøaktivistene. 

Makan til fråtsing og materialistisk kapitalistisk shitfest har ikke sitt sidestykke i historien.

Når unger må få utdelt egen storsekk for å slepe med seg alt rælet hjem så har det gått for langt. Ikke har de sjans i havet til å glede seg over gavene når det bokstavelig talt renner over.

Man ødelegger både kloden og lærer opp barna til å tro det er bare konsumere konsumere konsumere som er det store her i livet. Ikke bærekraftig overhode.

Jeg tror ingen blir spesielt lykkelige av det heller, skal vi tolke indexene og trendene her til lands. Kanskje de som er så ekstremt opptatt av å gi all driten føler seg bra. Idk.

For all del, folk må kose seg i julen, med julemiddagen og tid med familien.

Og de som kjøper nyttige gaver til andre mennesker, så er det flott. Men den der kjøpefesten av unødvendige shit-gaver må vi faktisk til livs.

Ingenting av dette har egentlig noe med julen å gjøre. Det er kommersialiseringen av julen som har gjort det slik.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (4 minutter siden):

Det er kommersialiseringen av julen som har gjort det slik

Og denne kommersialiseringen av julen har vel egentlig ødelagt julen. Tror nok er flere en meg som er drittlei av julen lenge før den har startet. 

"Alt var bedre før" er et uttrykk mange ikke liker, men når det kommer til julen så stemmer det på en prikk.

Når jeg var barn, så var det ikke julemas 3 måneder i forveien, så man rakk liksom å glede seg til det.

Nå har det blitt en usunn kjøpefest og et stress for mange nettopp pga denne kommersialiseringen. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Kul_Djevel skrev (1 minutt siden):

Og denne kommersialiseringen av julen har vel egentlig ødelagt julen. Tror nok er flere en meg som er drittlei av julen lenge før den har startet. 

"Alt var bedre før" er et uttrykk mange ikke liker, men når det kommer til julen så stemmer det på en prikk.

Når jeg var barn, så var det ikke julemas 3 måneder i forveien, så man rakk liksom å glede seg til det.

Nå har det blitt en usunn kjøpefest og et stress for mange nettopp pga denne kommersialiseringen. 

Hvorfor ikke bare forkaste all kommersialiseringen og ta til deg de delene av tradisjonen du liker? Det funker for meg i hvert fall.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (Akkurat nå):

Hvorfor ikke bare forkaste all kommersialiseringen og ta til deg de delene av tradisjonen du liker? Det funker for meg i hvert fall.

Det er vanskelig å forkaste noe som er synlig OVER ALT hele tiden uansett hvor man går i 3 måneder i forveien. Om du skal handle inn matvarer, så blir du møtt med store plakater og julenisser og alt mulig om å kjøpe ditt og datt. Likedan andre steder du går. Om det er kjøpesenter, bensinsstasjoner eller hvor det måtte være. 

Det er jul jul jul over alt! 

Men jeg har valgt en annen vei. For første gang så feiret jeg ikke jul i fjor. Det var så befriende deilig at det skal gjentas i år. Jeg driter i både gaver, julemat og alt annet.

Vel - jeg er med på den tradisjonsrike juleølsmakingen med kompisgjengen. Det er eneste unntaket. Den har vi 14 dager før julaften sånn ca :D

Så å bare ignorere jula utover det funker greit. Men litt irriterende er det jo å bli møtt av nisser over alt 

Lenke til kommentar
OC-Freak skrev (17 minutter siden):

Klart det er mye press rundt julen, men er mye hva man gjør det til selv også.

Vi har kuttet ned på gavekjøret (utenom til barn) og tar det heller som en rolig sosial sammenkomst med god mat.

Men en ting man ikke kan gjøre noe med er altså den stadige og konstante påminnelsen om jul 3 måneder i forveien 

Lenke til kommentar
Kul_Djevel skrev (8 timer siden):

Hva tenker dere? Har det blitt for mye jul? 

Jeg driter egentlig i juleproduktene, det er bare å la være om man ikke vil, det er faktisk så enkelt enten det er jul, påske, helloween, valentins dagen,skolestart eller ganske enkelt sommer. At butikkene vil selge deg dritt må du bare leve med for er det ikke jul så er det stort sett noe annet. 

Det hadde dog vært fint om vi ga faen i gavene til voksne folk som allerede har det de trenger, eller pengene til å kjøpe det, det er en "tradisjon" vi helt fint kan skrinlegge, men det må nok de på den grønne gren ta seg av, for butikkene er det helt uaktuelt å skyte seg i foten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kul_Djevel skrev (15 timer siden):

Vi er knapt ferdig med sommeren og de første høsttegnene har begynt å feie over oss.

Da er det allerede JUL i butikkene.

https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/julesaft-allerede-i-butikkhyllene-hos-kiwi/17032693/

Var usikker på hvor jeg skulle poste dette, men valget falt på religion siden mange forbinder den hedenske feiringen med Jesus.

Jeg har fått avsmak for julefeiringen for mange år siden. JUL = MAS og maset om jul starter tidligere og tidligere for hvert år. Som dere ser i artikkelen så har KIWI allerede begynt med julevarer i sine butikker. Og snart kommer de andre etter. En etter en. 

Så begynner gavemaset og alt det andre maset. Kjøp kjøp kjøp!

I fjor feiret jeg ikke jul for første gang og det var så deilig at jeg skal gjenta det i år. Dette gidder jeg ikke være med på lenger. Så når folk stresser rundt å skal kjøpe gaver og masse ting til folk de ikke trenger, så skal jeg ta det helt med ro. Ikke skal jeg kjøpe gaver og ikke vil jeg ha gaver.

De fleste er vel uansett lei av julen før den egentlig starter for det er jo jul jul jul hele tre måneder i forveien før selve julaften.

Hva tenker dere? Har det blitt for mye jul? 

Enig i at jul starter for tidlig i butikkene. Men man må jo ikke kjøpe noe man ikke er interessert i å ha. Man må heller ikke pynte til jul, kjøpe gaver til folk man ikke vil kjøpe gaver til osv. 

Vi har f.eks valgt å ikke ha juletre, og gir gaver kun til den nærmeste familien, altså barn, barnebarn, og foreldre. Ingen tanter, onkler, venner osv. Det hjelper å tone ned og ikke gjøre mer av det enn man selv vil. 

Julefeiring er helst for barnas skyld føler jeg, men ikke alle som har barn heller da. Nei, man får gjøre som man vil, og så er det litt viktig at folk ikke presser seg på og prøver å bestemme julefeiringen for andre folk. 

Og når det gjelder hvilket underforum du har lagt denne på, så kan det godt hende at mange forbinder julefeiring med religion, men det gjør altså ikke vi. Ingenting som kan minne om noe religion får ta del i vår julefering :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...