Gå til innhold

Vurderer å bytte bank


Anbefalte innlegg

Jeg har en ganske høy rente på boliglånet mitt. Renten jeg har nå er på 7.45 %. Jeg har snakket med banken og de sier de kan sette ned renten til 6,95%, men da kan de ikke strekke seg lenger. Dette på grunn av ganske høy belåningsgrad (79%)

En annen bank kan tilby meg 6,5 % rente på det lånet jeg har nå, under de samme vilkårene. 

Bør jeg da foreta et bytte? Jeg er jobbsøker akkurat nå. 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du kan få lavere rente i en annen bank så bør du flytte lånet ditt ja. Både fordi du vil ha lavere rente men også fordi bankene trenger å se at kunder kan flytte på seg hvis de ikke er konkurransedyktige på vilkår. Helt vanlig å ha kundeforhold i flere eller mange banker, så du må ikke flytte noe annet enn lånet med mindre det er et krav fra den nye utlånsbanken.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Athos2011 skrev (21 minutter siden):

Jeg har en ganske høy rente på boliglånet mitt. Renten jeg har nå er på 7.45 %. Jeg har snakket med banken og de sier de kan sette ned renten til 6,95%, men da kan de ikke strekke seg lenger. Dette på grunn av ganske høy belåningsgrad (79%)

En annen bank kan tilby meg 6,5 % rente på det lånet jeg har nå, under de samme vilkårene. 

Bør jeg da foreta et bytte? Jeg er jobbsøker akkurat nå. 

 

Jeg ville ha sjekket flere banker og muligheten for enda lavere.

Bulder sin dårligste er vel 5,94 så det er verdt å ta en titt på 

Ellers så er denne ett greit sted å starte https://www.finansportalen.no/bank/boliglan/

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Athos2011 skrev (14 timer siden):

Jeg har en ganske høy rente på boliglånet mitt. Renten jeg har nå er på 7.45 %. Jeg har snakket med banken og de sier de kan sette ned renten til 6,95%, men da kan de ikke strekke seg lenger. Dette på grunn av ganske høy belåningsgrad (79%)

En annen bank kan tilby meg 6,5 % rente på det lånet jeg har nå, under de samme vilkårene. 

Bør jeg da foreta et bytte? Jeg er jobbsøker akkurat nå. 

 

Du bør ihvertfall ikke slå deg til ro med 7,45%, ikke 6,95% heller. Jeg har 5,54% nå (lånet er riktignok under 50% av takst).

Jeg vil anbefale at du sjekker ut hvilke avtaler du kan få gjennom medlemskap i fagforening. Sannsynligvis blir renta betydelig lavere enn du klarer å forhandle deg fram til one-to-one. En annen fordel er at du har noen som jobber for at du skal få lav rente, selv om du i praksis fortsatt bør følge med på utviklingen selv også.

Lenke til kommentar
Johan Kontant skrev (På 25.9.2024 den 11:48 PM):

Du bør ihvertfall ikke slå deg til ro med 7,45%, ikke 6,95% heller. Jeg har 5,54% nå (lånet er riktignok under 50% av takst).

Jeg vil anbefale at du sjekker ut hvilke avtaler du kan få gjennom medlemskap i fagforening. Sannsynligvis blir renta betydelig lavere enn du klarer å forhandle deg fram til one-to-one. En annen fordel er at du har noen som jobber for at du skal få lav rente, selv om du i praksis fortsatt bør følge med på utviklingen selv også.

Jeg tenker å prøve Tjenestetorget for å se om de kan finne noe rimeligere. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...