Gjest 8c624...6e1 Skrevet 24. september Del Skrevet 24. september Hei har min nåværende huseier lov og kontakte arbeidsgiveren min og fortelle at jeg ikke har betalt henne på 2 måneder og fortelle om ting som skjer der vi bor?? Anonymous poster hash: 8c624...6e1 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 24. september Del Skrevet 24. september Nei. Personopplysningsregelverket forbyr behandling av informasjon på en måte som er uforenlig med behandlingsgrunnlaget. En utleier kan behandle informasjon om ditt betalingsmislighold for å drive inn pengene (gjennom inkasso, namsmyndighetene) eller ved å varsle sosialtjenesten, men det er hverken saklig, rimelig, eller nødvendig å gi arbeidsgiver disse opplysningene. 5 3 Lenke til kommentar
Bruno89 Skrevet 25. september Del Skrevet 25. september (endret) Gjelder dette også til familien?? Endret 25. september av Bruno89 Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 25. september Del Skrevet 25. september 2 hours ago, Bruno89 said: Gjelder dette også til familien?? Ekteskapsloven §39: Quote Ektefeller har plikt til å gi hverandre de opplysningene som er nødvendige for å vurdere deres økonomiske stilling. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 25. september Del Skrevet 25. september Det gjelder også til leietakers familie, nære venner, osv. Det kan tenkes et unntak for familiemedlemmer som også bor i den leide boligen og som vil bli rammet av misligholdet. 2 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 25. september Del Skrevet 25. september Folk er så rare! Har til og med opplevd at folk her inne har kontaktet arbeidsgiver på grunn av at jeg delte negative erfaringer med bilmerket de elsker. Ble selvfølgelig bare til en latterlig stemning på jobb 🤣 Håper din arbeidsgiver også tar det med humor og hjelper deg økonomisk til å både komme deg ut av avtalen samt å følge det opp juridisk. 4 Lenke til kommentar
Gjest d4454...99e Skrevet 25. september Del Skrevet 25. september En venn av meg har en utestående husleie fra et sted hun bodde før. Utleier har tidligere kontaktet vedkommende foreldre uten samtykke/gitt beskjed på forhånd da de først ikke fikk kontakt. Etter dialog med huseier på tlf, så hun at det ikke var ok at de kontaktet hennes foreldre, pga et turbulent forhold med de. utleier ble første gang dette skjedde advart om forholdet m foreldre. Nå har utleier kontaktet foreldrene igjen, uten å gi beskjed. Da vedkommende har problemer med å få betalt siste del til avtalt tid, så hun seg enig og hadde forståelse for at utleier kunne sende kravet videre. utleier har selv søkt opp og funnet frem til foreldrene. Vedkommende er over 18 og signert kontrakten alene, uten å lagt ved noe kontakt informasjon på foreldre. er dette brudd på personvern? Hvilke konsekvenser kan utleier få, og hva bør bli gjort videre. Anonymous poster hash: d4454...99e Lenke til kommentar
Palladio Skrevet 26. september Del Skrevet 26. september Gjest d4454...99e skrev (20 timer siden): Hvilke konsekvenser kan utleier få, I praksis absolutt ingenting som helst. 1 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 27. september Del Skrevet 27. september Det er et brudd på personopplysningsloven. Utleier risikerer erstatningsansvar overfor leietaker og sanksjoner fra Datatilsynet. Lenke til kommentar
Aldrack Skrevet 27. september Del Skrevet 27. september Hva er resonnementet for at informasjon om misligholdt husleie omfattes av personvernreglenes saklige virkeområde, @krikkert? Jeg kan ikke dette selv, men er nysgjerrig. Utfra lovteksten er det ikke opplagt i mine øyne. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 27. september Del Skrevet 27. september Personopplysningsloven § 2 første ledd: Sitat Loven og personvernforordningen gjelder ved helt eller delvis automatisert behandling av personopplysninger og ved ikke-automatisert behandling av personopplysninger som inngår i eller skal inngå i et register. Loven og personvernforordningen gjelder ikke når annet er bestemt i eller med hjemmel i lov All behandling av personopplysninger som skjer ved bruk av datateknologi er minst delvis automatisert. Ettersom betalinger i Norge skjer elektronisk er all håndtering av betalingsopplysninger også minst delvis automatisert. Det kan for så vidt tenkes at noen husleiesituasjoner ikke i det hele tatt bruker datateknologi - alt er skrevet på papir, all betaling skjer kontant, depositum er ikke i bruk, osv. I så fall er det ikke-automatisert behandling, og for slik behandling gjelder loven bare hvis opplysningene inngår i eller skal inngå i et register. Kriteriet for at noe skal være et "register" er at informasjonen er gjenfinnbar. Konstatering av at husleie er misligholdt forutsetter gjenfinnbare opplysninger (nemlig når husleien skulle vært betalt og når - eller hvis - den er betalt). Jeg kan ikke forestille meg en husleiesituasjon som ikke faller inn under personopplysningsloven. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå