Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Venteliste fastlege


Gjest dbdbc...1de

Anbefalte innlegg

Gjest dbdbc...1de

 

Dersom man setter seg pp venteliste- får nåværende fastlege vite om det?

Og forplikter man sg evt til å si ja/bytte om man får plass?

Anonymous poster hash: dbdbc...1de

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest dbdbc...1de skrev (39 minutter siden):

 

Dersom man setter seg pp venteliste- får nåværende fastlege vite om det?

Og forplikter man sg evt til å si ja/bytte om man får plass?

Anonymous poster hash: dbdbc...1de

Nåværende lege får ikke beskjed om du står på liste hos noen annen, og du får heller ingen ytterligere beskjed før du faktisk har fått ny fastlege. Du kan selv følge med hvor du er i køen på helsenorge.no

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest dbdbc...1de
Trulss skrev (På 24.9.2024 den 4:30 PM):

Nåværende lege får ikke beskjed om du står på liste hos noen annen, og du får heller ingen ytterligere beskjed før du faktisk har fått ny fastlege. Du kan selv følge med hvor du er i køen på helsenorge.no

 

Ah ok. Så man kan ikke sette seg på venteliste og så takke nei om man har tilbud. Det er dumt 

Anonymous poster hash: dbdbc...1de

Lenke til kommentar
Gjest dbdbc...1de
AnnonymG skrev (På 25.9.2024 den 11:39 PM):

Ingen får beskjed om at du står på venteliste.

Den dagen fastlegen får ledig plass, får du automatisk plassen. Du får ingen "er du sikker på at du vil bytte fastlege?"

 

Dumt!!

Anonymous poster hash: dbdbc...1de

Lenke til kommentar

Kan man si opp fastlegen sin sånn at man ikke er låst til et konkret legekontor? Jeg har ikke brukt for en fast person og når jeg først behøver en time så er det et mas om at jeg må ringe dit jeg har fastlege. Jeg vil helst ringe dit de har ledig tid og bruke ledige resurser. 

Lenke til kommentar
minim skrev (6 minutter siden):

Kan man si opp fastlegen sin sånn at man ikke er låst til et konkret legekontor? Jeg har ikke brukt for en fast person og når jeg først behøver en time så er det et mas om at jeg må ringe dit jeg har fastlege. Jeg vil helst ringe dit de har ledig tid og bruke ledige resurser. 

Nei, det er prinsipper med fastlegeordningen at en lege skal ha ansvar for din legejournal.

Lenke til kommentar
minim skrev (2 minutter siden):

Kan man si opp fastlegen sin sånn at man ikke er låst til et konkret legekontor? Jeg har ikke brukt for en fast person og når jeg først behøver en time så er det et mas om at jeg må ringe dit jeg har fastlege. Jeg vil helst ringe dit de har ledig tid og bruke ledige resurser. 

Ja du kan si opp fastlegen din.
Det er ikke krav om å ha fastlege.
MEN du vil ha kunne får store problemer med å få legetime.
Legekontorer har så mye å gjøre at med mindre du har en fastlege på det kontoret så får du ikke time.

Sist jeg flyttet til en større by, ble jeg syk før jeg rakk å finne fastlege.
Ringte nesten 20 legekontorer før noen var villig til å gi meg time, mot at legen fikk bli fastlegen min.
Alle sa bare at om jeg ikke hadde fastlege hos dem fikk jeg ikke time.
Ikke kan du bare møte opp på legevakten heller.
Kan det vente må du til fastlege først.

Bor du i en stor by med privatleger som ikke er en del av det offentlige systemet (for eks Aleris legevakt) så kan du bruke dem
Men da til en helt annen pris en hva du betaler hos en fastlege.

Lenke til kommentar

Fastlegen er det håpløst å få time hos. Ser ut som privatlege blir løsningen da. Har ikke tolmodighet til dette idiotiske systemet. Hadde video time hos privatlege tidligere, men det måtte mer undersøkelse til for å evnt få resept. Passe trist at en så elementær ting bare ikke fungerer, men heldigvis kan en betale seg frisk. USA neste? :p

Lenke til kommentar
Gjest 88ee5...92e

Et på siden spørsmål her: Hvis fastlegen din av en eller annen grunn plutselig slutter eller faller fra, blir du da automatisk overført til en annen fastlege? Eller får du beskjed og mulighet til å velge en sjøl?

Grunnen til at jeg spør, er fordi min fastlege har virket mer og mer utav vater i senere tid. Tenker at alt kan skje ( uten å gå mer i detaljer).
Vil hate å miste den legen da. Helt super når h*n er tilstedeværende.

Anonymous poster hash: 88ee5...92e

Lenke til kommentar
Gjest 88ee5...92e skrev (3 timer siden):

Et på siden spørsmål her: Hvis fastlegen din av en eller annen grunn plutselig slutter eller faller fra, blir du da automatisk overført til en annen fastlege? Eller får du beskjed og mulighet til å velge en sjøl?

Grunnen til at jeg spør, er fordi min fastlege har virket mer og mer utav vater i senere tid. Tenker at alt kan skje ( uten å gå mer i detaljer).
Vil hate å miste den legen da. Helt super når h*n er tilstedeværende.

Anonymous poster hash: 88ee5...92e

Listen hens blir en udekket liste 

Du får beskjed. Du kan holde deg på listen til ny lege for den. Eller du kan bytte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest 88ee5...92e
panzerwolf skrev (4 timer siden):

Nå er det riktignok en stund siden, men jeg har ved et par anledninger bedt om prøvetime hos en potensiell ny lege. Fungerte greit det de gangene jeg gjorde det. 

Kan høres greit ut. Men det et førsteintrykk/1 time er  som regel ikke nok til å vite hva slags person man har med å gjøre. Det er hvertfall min erfaring.
Man kan også sjekke legelisten før man velger lege. Der kan man lese andres vurderinger.

Anonymous poster hash: 88ee5...92e

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...