Gå til innhold

Overtidsarbeid i to-skiftsturnus


Anbefalte innlegg

Heisann. 

Jeg har et spørsmål, og er ikke ute etter jussen i lovligheten rundt overtidsarbeidet, men heller hva jeg skal sørge for at jeg får i lønn for det. Skiftet som startet søndag kveld i uke en, gikk helt til mandag ettermiddag i uke to, mandag til og med fredag er kursdager som iflg. tariffavtale skal "godtgjøres som normalt arbeid"..

Jeg har jobbet som følger: 

Uke en

  • fredag 1830-0630
  • lørdag 1830-0630
  • søndag 1900 - ..

Uke to

  • mandag .. - 1600 (0630-1600: 9,5t)
  • tirsdag 0800-1530 
  • onsdag 0800-1600
  • torsdag 0800 - 2100 (1230 - 2100: 8,5t)
  • fredag 0630 - 1830 (reell arbeidstid er 08-15: 7t, men dette er oppsatt skift i turnus, og skal ha lønn for hele skiftet)
  • lørdag 0630 - 1830 (0630 - 1830)
  • søndag 0630 - 1900 (0630 - 1900)

Uke tre

  • mandag 0630 - 1830

 

Hvordan skal egentlig overtid regnes ut her? Jeg mener jeg skal ha overtidstillegg for all tid som står i fet skrift i parentes, men jeg er litt usikker nå om "ny uke" skal regnes fra søndag kl.24/mandag 00, eller om den starter når jeg starter "skiftuka" fredag uke en.. Siden det er toskifts turnus skal alle timer over 36t i uka utbetales som overtid, og så er det jo egne regler på når på dagen osv, men det har jeg relativt grei forståelse for. 36t arbeidstid fra midnatt mandag uke to, er fra kl 1230 og utover resten av uka.

Jeg vurderer det slik at jeg har: 

Totalt 127,5t arbeidstid over 11 dager, og 50t av disse er overtid? (og i tillegg kommer 5,5t er normal timesbetaling for oppsatt tid i skiftplan fredag uke to)

Tariffavtalen sier ikke noe spesifikt om overtid utover lengre skift (12t normal arbeidstid) og 50/100% tillegg iht. spesifiserte klokkeslett. Jeg skal normalt ha overtidstillegg på all tid utover 12t per skift. 

Endret av steinrawr
Regnet ut på nytt
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nedward skrev (1 time siden):

Hvilken tariffavtale har du? Det fleste tariffavtaler har andre bestemmelser om overtid enn AML.

Hvis det er AML som gjelder og kun det, så skal du ha overtid for alt arbeid utover 9 timer den aktuelle dagen og 38 timer den aktuelle uken. Og der gir da kun 40% tillegg. 

 

 

Fra arbeidstilsynet.no:

"For arbeidstakere med belastende arbeidstidsordninger, for eksempel skift-, turnus-, natt- og søndagsarbeid, er den ukentlige arbeidstiden kortere:

38 timer i løpet av 7 dager for arbeid som drives døgnet rundt på hverdager

36 timer i løpet av 7 dager for arbeid som drives døgnet rundt, hele uken igjennom"

Uthevet bestemmelsen for ukentlig arbeidstid som gjelder meg. Jeg formulerte meg litt feil ang overtid og AML, skal korrigere det. 

Vi har tariffavtale med 12t vakter (toskiftsordning), 50% overtid mellom 06 og 20, samt 100% etter kl.20 og i helger/røddager. 

Lenke til kommentar
steinrawr skrev (14 minutter siden):

 

Vi har tariffavtale med 12t vakter (toskiftsordning), 50% overtid mellom 06 og 20, samt 100% etter kl.20 og i helger/røddager. 

 

 

Da har du svaret. Alt utenom oppsatt arbeidstid i skiftplanen din er overtid. Hvis du har 2-skift har du vanligvis 36,5t uke. Alt over dette er overtid og alt utover 12t på et skift er overtid. I praksis skal du jobbe ca. 2,5 skift i uka. Dog avhengig av om det er noe gjennomsnittsberegnet arbeidstid i bilde. Alt over dette er overtid uavhengig av om det står på planen eller ikke.

Med forbehold om at alt du skriver stemmer. Men, ja. Det ser ut til at du har et betydelig antall timer overtid (har ikke regnet på det).

Hvordan det blir med ukeskifte er jeg usikker på. Men det bør framkomme av arbeidsplanen.

Også er det avhenger ting litt av nøyaktig hvilken tariffavtale du har. Noe kan være forskjøvet arbeidstid. Da er det ofte andre regler for overtid. 

Endret av Nedward
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...