Gå til innhold

Endre nedbetalingstid på banklån


Anbefalte innlegg

Hei,

Trenger litt råd. Mistenker at jeg ikke har så god rente i banken min og tenker å shoppe etter nytt lån. Har pr idag effektiv rente på 5.95% ca. Ser at jeg kan få tilbud fra andre banker ned mot 5.4% og det utgjør nesten 1800 kroner i måneden i forskjell.

Det jeg derimot lurer litt på. Har pr idag 25 år igjen på dagens lån. Om jeg flytter lånet til en annen bank og setter 30 år på dette vil jo månedlig betaling gå ned veldig mye. Nesten hele 4500 kroner ifølge lånekalkulatorene jeg har brukt. Dette er penger jeg kunne tenkt meg å bruke på andre ting, som f.eks oppussing og en rekke prosjekter vi har med selve huset. 

Samtidig så tenker jeg at det ikke spiller så mye rolle å utvide horisonten på lånet, inflasjon spiser jo "verdien" av lånet over tid uansett og det er bedre å ha mere å rutte med nå argumenterer jeg for meg selv.

Så hvor dumt er det å gjøre noe sånt? Hva er de store nedesidene?

Endret av Tordenskrall
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det første du kan gjøre er å kontakte din bank og se hva de kan gjøre med renten du har i dag. 
Synes du det ikke er godt nok så kan du kontakte en annen bank og få et bedre tilbud. 

Ved høy inflasjon er det vanligvis også høye renter, så du er like langt. 

Du må se på totalkostnaden, et lån på 5 millioner over 30 år koster deg 5,5millioner bare i renter. 
Samme lån over 25 år koster deg 4,4mill i renter. 

For mange som øker løpetiden så går pengene ofte til overforbruk og unødvendige ting. 
Skal man pusse opp er det alltid mulig å refinansiere, når et spesifikt behov oppstår. 

Men folk er forskjellige.. 


 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...