Gå til innhold

Har kjøpt ny harddisk, hva kan jeg gjøre for å..

Anbefalte innlegg

Jeg har kjøpt meg en ny 160 gig WDC harddisk (det eneste som jeg ikke har oppgradert), men vil gjerne ha innholdet fra den gamle 30 gig'en over på den nye harddisken. Jeg har hørt at man skal sette den ene på "slave" og den andre på "master", men kan jeg bare installere Windows på den nye og senere "kopiere" filer over fra den gamle harddisken?

EDIT: Er det noen måte å bare kopiere alt innholdet fra den gamle over på den nye? Jeg finner ikke Win XP CD'n min.. :cry:

Endret av Anders81
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Uhm...

Du må nok installere Windows på den nye på vanelig måte da.

Edit: Er forresten fordi at Windows mappa lar seg ikke kopiere til en anen hardisk i mens den er i bruk. Og den er i bruk så lenge du har pcen på.

Endret av ^Th0mas^
Lenke til kommentar

Norton ghost funker glimrende...

bare å boote opp på 30gb'en, si at du vil kopiere den over til 160 gb'en...og deretter boote opp 160 gb'en...(da må du gjerne sette 160 gb'en som master)...

ghost vil da fucke opp alle partisjoner du har på 160 gb'en, så da kan det være lurt å bruke f.eks. partition magic for å lage nye partisjoner på den om du ønsker det!:)

vh

krister

Lenke til kommentar

Skal prøve Norton Ghost da :)

Kan jeg da slippe med å ha én harddisk? Har ikke ekstra 6-pin strømgreie til harddisken.

Er en total newbie med harddisker, så jeg aner ikke hva en partisjon er..

Err, har forresten ikke floppy på denne maskinen, kan jeg fortsatt bruke Ghost? (I forhold til sånn oppstartsidiskett) finnes det andre programmer som ikke trenger floppy?

Endret av Anders81
Lenke til kommentar

Jeg er enig med de fleste her om at norton ghost / driveimage er bra til å kopiere alt over med. (f.eks fra en oppstartbar CD). Du må altså ha både CD-rom, og de to harddiskene tilkoblet når du gjør dette. Siden det alltid er 2 ATA-kabler med uttak for 2 disker på hver så skal det ikke være noe problem med å ha nok ATA-kabler. Men du må ha strømkabler til alle disse.

Når du har kopiert over alt fra 30GB'en til 160GB'en og starter windows så vil ikke windows kjenne igjen PC'n (fordi du har oppgradert alt) så da må du avinnstallere drivere til en drøss med enheter (alle merket med rødt merke i enhetsbehandling) og så innstallere drivere til det nye hovedkortet, skjermkortet osv.

Lenke til kommentar

Hmm, jeg har nå brukt Norton Ghost (trengte ingen floppy, 2003 versjon, spurte aldri etter en) og det gikk fint å kjøre over all data, men når jeg starter maskinen med den nye satt på master (istedetfor slave) og den gamle koblet ut, bruker den først lang tid på å starte opp (stopper opp to steder i 2-3 min) så kommer det en melding om at den ikke greide å starte windows, sett inn en oppstartsdiskett..

Hva gjør jeg nå?

Lenke til kommentar

Bare for å høre om jeg har forstått rett:

* Du har nå laget en kopi av 30GB'en over på 160GB'en.

* Ingen av diskene har hadd en windows-versjon som er _innstallert_ på den nye maskina di.

* 30GB'en sto i gammelmaskina di med innstallert windows der.

I så fall er det nok bare drivere og slikt som føkker det til. Det er ikke alltid det går å flytte over en ferdig innstallert windowsversjon over til en ny PC uten problemer. Du har tydeligvis vært litt uheldig. Det beste er nok å få tak i en windows-CD og innstallere alt på nytt fra grunnen av. Brukerfiler (dokumenter, musikk, filmer etc) kan du kopiere over etterpå.

Lenke til kommentar

*Jeg har 1 maskin, 1 gammel og 1 ny harddisk

*Jeg brukte Norton Ghost til å kopiere innholdet fra den gamle over på den nye

*Jeg fjernet den gamle (midlertidig, koblet den ut), satte den nye på "master" og startet maskinen

*Fikk feilmelding da den skulle laste den kopierte Windows versjonen.

*All maskinvare (med unntak av den nye harddisken da) er identisk, da det er den samme maskinvaren, jeg har kun oppdatert en harddisk.

*Jeg vil helst ha full kopi av den gamle over på den nye, jeg har blant annet lastet ned AO m/Shadowlands som er på 2,7gig (lovlig, betalte for det), og dette programmet har sikkert lagt filer i system folderen så en copy av AO folderen vil ikke gå. Altså må *alt* kopieres.

Hvordan kan jeg kjøre en "repair install"? Jeg kan ikke starte opp Windows med den nye som master, og hvis jeg kjører den gamle som master vil vel repair installen "repaire" den installen på den gamle hd'en og ikke den nye?

Noen måte jeg kan fikse det på?

Lenke til kommentar
:yes: Den nye disken du har setter du på master (det er 3 forskjellige cable celect, slave master du velger mester med en jumper) også setter du den gamle disken din på slave, så innstalerer du windows linux etc på den nye disken, når du har gjort det så kopierer du de gamle filene over på den nye. :yes:
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...