Pusher 50 Skrevet 24. september Del Skrevet 24. september Hei alle Jeg kjøpte en "minibil" (Renault Twizy) tilbake i 2018. Den ble levert i slutten av januar 2019. I januar 2023 oppdaget jeg at skjermen på det ene bakhjulet hvilte på dekket. Denne biltypen (eller formelt sett en firehjuls motorsykkel) har utenpåliggende skjermer som ikke er en del av karroseriet men er festet til navet vha to stag, mye likt hvordan skjermer på en tråsykkel er festet. Skjermene blir med opp og ned sammen med hjulet og får dermed temmelig mye juling. Den ene skjermen har åpenbart ikke tålt dette, og ett av de nevnte stagene knakk med det resultat at skjermen ble liggende og ri oppå dekket. Skjermen ble temmelig ødelagt/oppspist i løpet av tiden fram til jeg oppdaget skaden. Jeg leverte bilen til reparasjon og reklamerte på skaden. Etter noe fram og tilbake aksepterte leverandøren at dette var en reklamasjonssak. Men de kunne ikke gjøre annet enn å foreta en nødreparasjon, for det var lang ventetid på deler. Jeg har siden den gang, altså mer enn 18 måneder, ventet på at leverandøren skal få tak i deler slik at min skade kan utbedres. En gang ble jeg sågar innkalt til verkstedtime bare for å erfare at de ikke hadde fått delen likevel, det var en bug i systemet. Jeg vil anslå at jeg har foretatt et titalls purringer i løpet av perioden. Noen skriftlige, flest muntlige. Nå ønsker jeg å selge bilen (motorsykkelen). Men det er ikke lett å selge en bil med en åpenbar skade. Det er ikke åpenbart at biltilsynet vil akseptere tilstanden heller. Jeg kan heller ikke underslå overfor kjøper at jeg har ventet på deler i 18 måneder. Kan jeg kreve kjøpet hevet med begrunnelse at de ikke oppfyller sin plikt til å reparere kjøretøyet? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 24. september Del Skrevet 24. september Utgangspunktet er at det er kjøperen som velger hva som skal skje som følge av selgerens kontraktsbrudd - prisavslag, retting, omlevering, heving. For å heve kjøpet må mangelen være mer enn uvesentlig. Hvis tingen ikke kan brukes til formålet i den tilstanden den er vil mangelen alltid være mer enn uvesentlig. Hvis forbrukeren krever heving kan selger bare forhindre dette hvis selgeren sørger for retting eller omlevering. Fra 1. januar 2024 kan selgeren ikke kreve å få rette/omlevere hvis mangelen er så alvorlig at det ikke er rimelig å gi selger adgang til å rette, men denne endringen gjelder ikke for kjøpsavtaler som er inngått før loven trådte i kraft. Når selgeren ikke har gjennomført avhjelp innen 18 måneder er avhjelp ikke gjennomført i samsvar med loven, ettersom forbrukerkjøpsloven § 30 fastslår at avhjelp skal skje innen rimelig tid. Forbrukeren kan da heve kjøpet. 2 Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 26. september Del Skrevet 26. september Det vil jo alltid, (eller vanligvis) være en vurderingssak om mangelen er alvorlig nok til at kjøpet kan heves. Hvis kjøretøyet levers til EU kontroll og eventuelt ikke går gjennom, da er det vel forholdsvis klart nok at kjøretøyet ikke kan brukes til sitt formål, slik at kjøpet da kan heves. Det skulle man vel i alle fall tro. Lenke til kommentar
Axefjord Skrevet 26. september Del Skrevet 26. september Det vil være veldig gunstig å få en rapport fra en tredjepart på dette, som inneholder manglene og evt vurdering av verdireduksjonen på bilen med en mangel som ikke kan rettes. Det er praksis påkrevd for å få medhold hos forbruker myndighetene. Men gå i dialog med selger først, det kan hende de gir seg kjapt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå