Gå til innhold

De nye kjønnskamp-filosofene


Anbefalte innlegg

Kassettspiller skrev (32 minutter siden):

Jeg tok utgangspunkt i at enslige kvinner ofte er lykkeligere enn enslige menn. Det kunne sikkert blitt formulert tydeligere for de som ikke har lest artikkelen i hovedinnlegget.

leticia skrev (På 24.9.2024 den 9:20 PM):

Kvinner er mer lykkelige som single enn det menn er. 

Gitt hvor små forskjellene er i den norske statistikken postet over her, og hvordan hvem som er mest fornøyd som enslig varierer mellom aldersgrupper, er det egentlig rart at en stadig trekker dette frem. Forskjellene mellom kjønnene er så forsvinnende små (på det meste er kvinner 5 prosentpoeng mindre fornøyd enn menn og menn 4 prosentpoeng mindre fornøyd enn kvinner) samtidig som forskjellen mellom enslige barnløse og par med barn er veldig stor, for begge kjønn.

Vi snakker med andre om en nesten neglisjerbar forskjell i tilfredshet som enslig mellom kjønnene, som en likevel ofte forsøker å overdrive, og som oftest virker det gjort i "kjønnskamp"-øyemed. Det tror jeg er veldig lite konstruktivt. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
59 minutes ago, Kassettspiller said:

Jeg tok utgangspunkt i at enslige kvinner ofte er lykkeligere enn enslige menn. 

Men kvinner er ikke ofte lykkeligere enn enslige menn. Som sagt. I alder over 66 og under 24 scorer single kvinner dårligere enn menn. Ref SSB. Det er bare lavmål å henge seg opp i hvem som totalt scorer værst når forskjellene samlet er så små. Det er helt tullete å fokusere på at single kvinner er vinnere dersom single menn har det marginalt verre. Blir litt som at en kvinne og en mann drar hverandre utenfor et stup. Begge knekker begge beina, men kanskje mannen også knakk en tå. Etter den skaden, vant kvinnen dersom tilfelle er at hun er kanskje er et knøttlite hakk lykkeligere/mindre ulykkelig enn mannen?

Jeg tenker det er mer hensiktsmessig å heller fokusere på det store bildet og de store forskjellene. Samt se på hvordan kan mennesker faktisk få det bedre.

45% av single kvinner på 28 år rapporterer lav tilfredshet. For 28 år gamle kvinner i par, med barn er det samme tallet bare 23,8%. Å gå fra 23,8% til 45% er en 90% økning. Går du rundt på gaten og treffer to kvinner på 28 år. Ei som singel, og ei som er i forhold med barn. Hun som er singel har 90% større sannsynlighet for å være lite tilfreds med livet. DET er et tall verdt å trekke frem. Feminister som ønsker andre kvinner godt. Fokuser heller på slikt. Vi trenger flere kvinner som pusher kvinner til forhold, ikke til singeltilværelse. Det for kvinners beste.

 

Endret av P7SA
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
herzeleid skrev (30 minutter siden):

Gitt hvor små forskjellene er i den norske statistikken postet over her, og hvordan hvem som er mest fornøyd som enslig varierer mellom aldersgrupper, er det egentlig rart at en stadig trekker dette frem. Forskjellene mellom kjønnene er så forsvinnende små (på det meste er kvinner 5 prosentpoeng mindre fornøyd enn menn og menn 4 prosentpoeng mindre fornøyd enn kvinner) samtidig som forskjellen mellom enslige barnløse og par med barn er veldig stor, for begge kjønn.

Vi snakker med andre om en nesten neglisjerbar forskjell i tilfredshet som enslig mellom kjønnene, som en likevel ofte forsøker å overdrive, og som oftest virker det gjort i "kjønnskamp"-øyemed. Det tror jeg er veldig lite konstruktivt. 

Ja, jeg ser den nå.

Jeg burde heller ha fokusert på at det er større forskjeller når det gjelder enslige som er lite tilfredse med sine sosiale relasjoner. Dette slår spesielt dårlig ut for enslige menn, noe som både er og kan bli mer problematisk fremover, da det henger tett sammen med livskvalitet.

https://www.ssb.no/sosiale-forhold-og-kriminalitet/levekar/artikler/darligere-livskvalitet-blant-enslige

Endret av Kassettspiller
Lenke til kommentar
P7SA skrev (38 minutter siden):

Men kvinner er ikke ofte lykkeligere enn enslige menn. Som sagt. I alder over 66 og under 24 scorer single kvinner dårligere enn menn. Ref SSB. Det er bare lavmål å henge seg opp i hvem som totalt scorer værst når forskjellene samlet er så små. Det er helt tullete å fokusere på at single kvinner er vinnere dersom single menn har det marginalt verre. Blir litt som at en kvinne og en mann drar hverandre utenfor et stup. Begge knekker begge beina, men kanskje mannen også knakk en tå. Etter den skaden, vant kvinnen dersom tilfelle er at hun er kanskje er et knøttlite hakk lykkeligere/mindre ulykkelig enn mannen?

Jeg tenker det er mer hensiktsmessig å heller fokusere på det store bildet og de store forskjellene. Samt se på hvordan kan mennesker faktisk få det bedre.

45% av single kvinner på 28 år rapporterer lav tilfredshet. For 28 år gamle kvinner i par, med barn er det samme tallet bare 23,8%. Å gå fra 23,8% til 45% er en 90% økning. Går du rundt på gaten og treffer to kvinner på 28 år. Ei som singel, og ei som er i forhold med barn. Hun som er singel har 90% større sannsynlighet for å være lite tilfreds med livet. DET er et tall verdt å trekke frem. Feminister som ønsker andre kvinner godt. Fokuser heller på slikt. Vi trenger flere kvinner som pusher kvinner til forhold, ikke til singeltilværelse. Det for kvinners beste.

 

Ja, jeg ser det nå.

Som jeg nevnte ovenfor, bør vi se nærmere på problematikken rundt ensomhet og hva som kan knyttes til det. 

Enslige kvinner er ofte mer tilfredse med sine sosiale relasjoner, noe som kan ha en positiv effekt på livskvaliteten. Her ser vi et tydelig skille mellom kjønnene og for enslige menn kan manglende tilfredshet med sosiale relasjoner slå negativt ut.

Endret av Kassettspiller
Lenke til kommentar
Kassettspiller skrev (6 minutter siden):

Ja, jeg ser den nå.

Jeg burde heller ha fokusert på at det er større forskjeller når det gjelder enslige som er lite tilfredse med sine sosiale relasjoner. Dette slår spesielt dårlig ut for enslige menn, noe som både er og kan bli mer problematisk fremover, da det henger tett sammen med livskvalitet.

Men igjen, hvorfor burde du fokusere på det i denne diskusjonen? Misforstå meg rett, temaet kan i seg selv være interessant, men jeg ser ikke at det er særlig relevant eller interessant for kronikken som diskuteres eller påstandene som tilbakevises. 

Begge kjønn er tilsynelatende veldig mye lykkeligere når de er i forhold og har barn, og forskjellene mellom kjønnene er relativt små. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Just now, Kassettspiller said:

Ja, jeg ser det nå.

Som jeg nevnte ovenfor, bør vi se nærmere på problematikken rundt ensomhet og hva som kan knyttes til det. 

Enslige kvinner er ofte mer tilfredse med sine sosiale relasjoner, noe som kan ha en positiv effekt på livskvaliteten. Her ser vi et tydelig skille mellom kjønnene og for enslige menn kan manglende tilfredshet med sosiale relasjoner slå negativt ut, da det har stor betydning for livskvaliteten.

Det stemmer at menn er mindre tilfredse med sine sosiale relasjoner. Til tross for det, vet vi at livskvaliteteten er tilnærmet lik som kvinner sin. Ergo ser det ikke så veldig problematisk ut.

Det problematiske i samfunnet er at det blir stadig flere single. Jeg tror ikke kjønnskamp gjør ting bedre. Spesielt ikke misinformasjonen som ofte følger med.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
P7SA skrev (På 27.9.2024 den 8:08 PM):

Orket ikke å lese særlig langt siden det faglige nivået virket så lavt. Kamilla Danielsen skal fortelle sannheten om kjønnskampen. Hun har forsket seg frem "i år og dag". Deretter går hun i gang med å dra frem dårlig forskning fra utlandet som fasit på hvordan nordmenn har det i forhold. Sorry, men det er en viss risiko for at Kamilla bare har brukt tid inne på kvinneguiden.no i lag med en gjeng bitre feminister som ikke bryr seg om verken forskning eller sannhet. Men som hovedsakelig har som hobby å drive kjønnskrig på fulltid eller deltid.

@Martelè /ChatGPT forklarer noe av problematikken med kilden som viser at kvinner er mer lykkelige som single tidligere i denne tråden. Inne på KG har lignende data som stammer fra en annen kilde, og som er omtalt i en rekke artikler gjentatte ganger blitt ugyldiggjort. (Mulig det kan ha vært samme kilde også. Jeg har aldri lagt ned mye tid å studere disse siden vi har langt bedre og mer relevante data fra Norge.) Det er vel en bruker, Isambard (?), som var mest på med å gang på gang forklare hvorfor denne forskningen som er gjengitt i mange forskjellige artikler i grunn var ugyldig. Vet ikke om han gav opp til slutt, men tror han sa han ble lei av å gang på gang forklare problemet til noen av disse damene. Jeg har vist til data fra SSB en lang rekke ganger også. Men damene ser ut til å bare "glemme" at denne infoen eksisterer.  Mulig at @herzeleid også har prøvd å korrigere?

Eksempelvis ser man nedenfor at det er et tydelig skille mellom enslige og par. Det er folk som er i forhold som er minst utilfredse i livet. Man ser også at det ikke er veldig stor forskjell på tilfredsheten til enslige menn og kvinner. (Ser vi på enslige under 24 år og over 66 år er det faktisk menn som scorer best, eller minst dårlig.) 

Fra kronikken linket til i HI skriver Kamilla Danielsen. "Forskning viser at kvinner som lever uten partner og barn, er lykkeligere enn gifte kvinner med barn."

Se så på data fra SSB som ser på livskvalitet/tilfredshet. Er det enslige kvinner som fremstår som vinnerene? Nei! 30-45% av enslige kvinner rapporterer lav tilfredshet. Betydelig dårligere tall sammenlignet med kvinner som er i parforhold. Gruppen kvinner som rapporterer minst lav tilfredshet er kvinner som er i forhold og har barn. Motsatt av det inntrykket Kamilla ønsker i gi.

livskvalitet.thumb.jpg.d3f80de66b7dc4c9b

https://www.ssb.no/sosiale-forhold-og-kriminalitet/levekar/artikler/darligere-livskvalitet-blant-enslige

Data fra FHI viser også tendensen til at enslige scorer dårligere på både fornøydhet, glede og tillit sammenlignet med mennesker som har samboende/partner.

image.png.eebd8957b5fc68bdf4e1e3bc679522

https://www.fhi.no/he/folkehelserapporten/samfunn/livskvalitet-i-norge/?term=

Det som irriterer meg med visse "kjønnskamp-mennesker". Slike som man finner plenty av på visse subforum på kvinneguiden.no. Det er at det er en liten gruppe veldig høylytte kvinner som henger der nesten 24/7 og oppfordrer til kjønnskamp og sprer desinformasjon i tråd etter tråd. Disse får fortsette år etter år og kan på det værste skrive titalls innlegg på en dag. Primært som anonyme brukere slik at de for visse lesere fremstår som de er flere enn de er. Jeg og andre kunne bruke gode/bedre kilder til å forklare hvorfor det flere av damene sier er misvisende/feil/irrelevant eller at kilden de viser til er dårlig. Men hva gjør disse med slik info? Totalt overser den, og fortsetter å spy ut  samme desinformasjon i tråd etter tråd som om de ikke hadde blitt opplyst. (Det gjelder ikke kun dette emnet jeg trekker frem her, men også en rekke andre.) Det sier meg en ting. Disse er ikke interessert hverken sannhet eller forskning. De er bare interessert i å drive kjønnskrig, skape mer polarisering og skape flere mennesker som kunne fått bedre liv om man fant seg en god partner. Det er ikke slik at kvinner vinner på å forbli single og at menn taper. Realiteten er at både kvinner og menn blir tapere. Sånn generelt og statistisk er vinnerene mennesker som havner i forhold. Ikke single kvinner.

Mulig jeg påpeker noe åpenbart, men det må kanskje til hvis en faktisk ikke leser grafer og bare strør om seg med tall og figurer?

Hvis du ser på enslige i den første, ser du at kvinner i fruktbar alder i noe mindre grad enn menn har lav tilfredshet med livet. Men, pussig nok er det bare menn som får denne andelen betydelig redusert når de ikke er enslige lenger - den går litt ned for kvinner, men svært mye ned for menn. Det tyder jo på at poengene knyttet opp mot at menn blir en byrde i forhold ofte stemmer, siden det nesten er hipp som happ om kvinnen kommer seg ut av denne kategorien av en slik endring i samlivsstatus, eller går fra å ikke være i den til å bli en del av statistikken.

Kvinner som har brent seg på forhold nok ganger før, tjener på å være single. Og, det er noe menn som gruppe bør klare å gjøre noe med. Det koster faktisk ikke allverden å legge de gamle kjønnsrollene på skraphaugen, og ta mer av jobben hjemme - for eksempel.

Forøvrig er det mange grunner til at folk er enslige, hvor en del av dem er at de har mer enn nok med seg selv. Disse personene vil jo ofte score lavt i slike undersøkelser, selv om det ikke er singeltilværelsen som er problemet.

Kronikken er ikke 10/10 i mine øyne, men den er milevis bedre enn sludderet til Mads Larsen, som i hovedsak er fancy begreper innpakket i luft og utenomsnakk, med tåpelige henvisninger til f.eks. livsløpsoverføringer av penger. Hva har liksom det med dating å gjøre? Ingenting! Men plass nok til sånt piss i en kronikk hvor det gjerne er mangel på tilgjengelig plass, har han. Forstå det den som kan. Eller, så vanskelig å forstå det, er det heller ikke - for når det prioriteres, er det logisk at det er for å gi kvinner en slags dårlig samvittighet for at de burde "betale tilbake" til samfunnet/menn med å føde noen barn/date evige ungkarer fordi "menn betaler for dem". Newsflash: det er kun et fåtall rike som faktisk er netto inntektskilder for AS Norge, de fleste av oss - menn inkludert - er utgiftsposter over et helt liv.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
P7SA skrev (6 minutter siden):

Det stemmer at menn er mindre tilfredse med sine sosiale relasjoner. Til tross for det, vet vi at livskvaliteteten er tilnærmet lik som kvinner sin. Ergo ser det ikke så veldig problematisk ut.

Det problematiske i samfunnet er at det blir stadig flere single. Jeg tror ikke kjønnskamp gjør ting bedre. Spesielt ikke misinformasjonen som ofte følger med.

Ja, men tror du ikke flere menn ville vært mer tilfredse med livet som enslige hvis de hadde hatt bedre sosiale relasjoner?

Er enig med det siste.😊

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
herzeleid skrev (6 timer siden):

Men igjen, hvorfor burde du fokusere på det i denne diskusjonen? Misforstå meg rett, temaet kan i seg selv være interessant, men jeg ser ikke at det er særlig relevant eller interessant for kronikken som diskuteres eller påstandene som tilbakevises. 

Begge kjønn er tilsynelatende veldig mye lykkeligere når de er i forhold og har barn, og forskjellene mellom kjønnene er relativt små. 

Fordi hun svarer til dem som blant annet trekker fram menn sin mentale helse. 

Det siste er sant og er ikke uenig. 😊

Endret av Kassettspiller
Lenke til kommentar
6 minutes ago, knopflerbruce said:

Forøvrig er det mange grunner til at folk er enslige, hvor en del av dem er at de har mer enn nok med seg selv. Disse personene vil jo ofte score lavt i slike undersøkelser, selv om det ikke er singeltilværelsen som er problemet.

Absolutt. Og jeg påstår på ingen måte at om alle kvinner bare får seg en mann, så blir livet med sykdom og alt mulig som kan føre til dårlig livskvalitet borte. Livet i parforhold er ikke for absolutt alle. Det er ikke løsningen for alle. Dette gjelder både for visse kvinner og menn. Men på generelt grunnlag så mener jeg at kvinner og menn som finner seg en god partner vil få seg et løft i livskvalitet. Det er en agenda jeg synes er verdt å fremme, for alle sitt beste.

Lenke til kommentar

  

11 minutes ago, Kassettspiller said:

Ja, men tror du ikke flere menn ville vært mer tilfredse med livet som enslige hvis de hadde hatt bedre sosiale relasjoner?

Er enig med det siste.😊

Det vil jeg tro. Er ikke usannsynlig. Men istedenfor å optimalisere singelliv så virker det som det er bedre å optimalisere samliv. Samliv er en bonus i seg selv og det fører gjerne direkte eller indirekte til en bedring i sosiale relasjoner. (Større kontaktnett, egen familie....)

Bra vi er enig på det siste. 😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
P7SA skrev (6 minutter siden):

  

Det vil jeg tro. Er ikke usannsynlig. Men istedenfor å optimalisere singelliv så virker det som det er bedre å optimalisere samliv. Samliv er en bonus i seg selv og det fører gjerne direkte eller indirekte til en bedring i sosiale relasjoner. (Større kontaktnett, egen familie....)

Bra vi er enig på det siste. 😊

Ja, dette nevnte jeg i starten av mitt første innlegg i tråden, så vi er enige om det. Forhold er nok best for dem fleste. 😊

Likevel så vil det nok alltid være noen som er enslige og vi må ta vare på dem, spesielt nå som det finnes en del. 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
P7SA skrev (59 minutter siden):

Absolutt. Og jeg påstår på ingen måte at om alle kvinner bare får seg en mann, så blir livet med sykdom og alt mulig som kan føre til dårlig livskvalitet borte. Livet i parforhold er ikke for absolutt alle. Det er ikke løsningen for alle. Dette gjelder både for visse kvinner og menn. Men på generelt grunnlag så mener jeg at kvinner og menn som finner seg en god partner vil få seg et løft i livskvalitet. Det er en agenda jeg synes er verdt å fremme, for alle sitt beste.

Stikkordet er GOD PARTNER. Og det er ikke noen som sier "huff, mas!" om den andre vil man skal sette på klesvasken, eller forventer at den ene skal ha større ansvar hjemme fordi det var slik på femtitallet, fordi biologi eller liknende.

Hvis begge parter tar 60% av jobben hjemme uten at den andre må mase gjentatte ganger, har du et godt grunnlag for hva som er en god partner. For eksempel. Og, det er vel essensen i kronikken som enkelte klager sånn over.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nå leste jeg en "publikasjon" i den velkjente vitenskapelige journalen Aftenposten der det virker som at en reiser spørsmål rundt mot-debattanters politiske tilhørighet 🙂

Jeg klarte ikke å få mer ut av dette enn at forfatterne er (saklig sett) *enige* med sine mot-debattanter. De liksom slår inn åpne dører. Er det flere som forstår det slik? Eller kanskje alsheimern som er i ferd med å ta meg?

Her er artikkelen:

https://www.aftenposten.no/meninger/kronikk/i/LMj9Qq/er-det-foerst-og-fremst-partnerloese-menn-som-ikke-faar-ligget-og-er-misfornoeyde-med-det

Endret av lada1
Lenke til kommentar
lada1 skrev (45 minutter siden):

Nå leste jeg en "publikasjon" i den velkjente vitenskapelige journalen Aftenposten der det virker som at en reiser spørsmål rundt mot-debattanters politiske tilhørighet 🙂

Jeg klarte ikke å få mer ut av dette enn at forfatterne er (saklig sett) *enige* med sine mot-debattanter. De liksom slår inn åpne dører. Er det flere som forstår det slik? Eller kanskje alsheimern som er i ferd med å ta meg?

Her er artikkelen:

https://www.aftenposten.no/meninger/kronikk/i/LMj9Qq/er-det-foerst-og-fremst-partnerloese-menn-som-ikke-faar-ligget-og-er-misfornoeyde-med-det

De sier deg slik jeg leser det uenige i noen av vinklingene uten å gå så mye inn på alle uenighetene men fokusere mer på at ‘misfornøydheten’ virker ganske jevnt fordelt mellom kjønnene. Det er igrunn i tråd med det en del av oss påpeker.

Så tror jeg en bør huske at ‘utilfredshet’ med sexlivet som enslig antagelig har noe ulike mekanismer for kjønnene, der tilgjengeligheten (på sex) i seg selv er veldig ulik samtidig som tilgjengeligheten på det en ønsker ut fra deres forskning er likere. Her tror jeg en fort snakker forbi hverandre. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...