Gå til innhold

De nye kjønnskamp-filosofene


Anbefalte innlegg

Kul_Djevel skrev (27 minutter siden):

Men kronikken var jo feministisk vrøvl. Jeg kaller en spade for en spade. Det gjør meg til en ordentlig mann.  

 

Kronikken er heller ikke noe tilsvar slik du tolker den. Den er mer "Se på meg! Jeg er en selvstendig kvinne" greie. 

Altså. Bare vrøvl.

 

Syns du kan ta den spaden og grave ned ditt eget vrøvl. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
leticia skrev (1 time siden):

At det er mange single nå, greit, men det var det faktisk før i tiden også, i hovedsak menn da også slik som nå. Hvem har vel ikke en gammel onkel, tante eller grandtante, grandonkel som er singel og aldri har fått seg barn og familie. 

Det har aldri vært så mange single menn som nå. I 1980 var en av fem menn under 30 enslige. Nå er det halvparten. Andelen vokser hvert eneste år, også blant kvinner.

Det er et stort samfunnsproblem, som denne kronikken dessverre ikke har mange løsninger på.

Endret av VifteKopp
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
9 minutes ago, VifteKopp said:

Det har aldri vært så mange single menn som nå. I 1980 var en av fem menn under 30 enslige. Nå er det halvparten. Andelen vokser hvert eneste år, også for kvinner.

Det er et stort samfunnsproblem, som denne kronikken dessverre ikke har mange løsninger på.

For den spesielt interesserte så finnes det matematiske teorier for hvor mange en skal vurdere/teste før en slår til og stifter familie: https://en.wikipedia.org/wiki/Optimal_stopping

Det optimale er å teste ut noen men ikke for mange. Kanskje er det slik at jenter trosser sin "optimal stopping time" og ender opp med dårlige beslutninger.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
lada1 skrev (22 minutter siden):

For den spesielt interesserte så finnes det matematiske teorier for hvor mange en skal vurdere/teste før en slår til og stifter familie: https://en.wikipedia.org/wiki/Optimal_stopping

Det optimale er å teste ut noen men ikke for mange. Kanskje er det slik at jenter trosser sin "optimal stopping time" og ender opp med dårlige beslutninger.

Det er her sjekkeapper ødelegger. Man kan teste i det uendelige. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
VifteKopp skrev (6 timer siden):

Det har aldri vært så mange single menn som nå. I 1980 var en av fem menn under 30 enslige. Nå er det halvparten. Andelen vokser hvert eneste år, også blant kvinner.

Det er et stort samfunnsproblem, som denne kronikken dessverre ikke har mange løsninger på.

Er det herfra du har tallene dine?

https://www.nrk.no/livsstil/xl/nrk-har-kartlagt-single-i-norge-gjennom-40-ar-1.15685760

Hvis du går til gruppen 30 - 44 år, så er det "bare" hver femte mann som er singel uten barn, så det ordner seg for mange når de kommer i den alderen. 

Hvordan ser du dette som et samfunnsproblem? I forhold til psykisk helse? At man ikke får seg partner og / eller barn er vel først og fremst et problem for individet selv, ikke et samfunnsproblem. Eller tenker du mest på fødselstallene her, at det blir for få folk til å jobbe i forhold til hvor mange som skal forsørges med pensjon, helsetjenester o.l.? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
leticia skrev (2 minutter siden):

Er det herfra du har tallene dine?

https://www.nrk.no/livsstil/xl/nrk-har-kartlagt-single-i-norge-gjennom-40-ar-1.15685760

Hvis du går til gruppen 30 - 44 år, så er det "bare" hver femte mann som er singel uten barn, så det ordner seg for mange når de kommer i den alderen. 

Det ordner seg heldigvis for noen ja, men dagens enslige tjueåringer (som utgjorde en femtedel i 1980 og halvparten nå) har ikke rukket å bli eldre. Så hvis samme andel som tidligere finner seg en partner når de blir eldre, vil vi få flere enslige tretti, førti, femti-åringer, etc, i tiårene fremover. 

Sitat

Hvordan ser du dette som et samfunnsproblem? I forhold til psykisk helse? At man ikke får seg partner og / eller barn er vel først og fremst et problem for individet selv, ikke et samfunnsproblem. Eller tenker du mest på fødselstallene her, at det blir for få folk til å jobbe i forhold til hvor mange som skal forsørges med pensjon, helsetjenester o.l.? 

Begge deler. Psykiske problemer er individuelle problemer, helt til de blir for mange. Da blir det et samfunnsproblem. 

Og fødselstallene er fallende, med alle de utfordringene det vil få for velferdsstaten. Det er det mange årsaker til, men at vi stadig blir flere enslige er åpenbart en av dem. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg kunne ikke finne artikkelen, men ChatGPT forklarer det godt....
 

"The study that is often misinterpreted as suggesting that "women are happier single" is a 2019 survey by Mintel, a market research firm in the UK. The key takeaway from the survey was that 61% of single women reported being "happy" or "content" with their single status, compared to 49% of single men. Additionally, 75% of single women said they had not actively looked for a relationship in the previous year, compared to 65% of single men.

This finding led to widespread media coverage and headlines suggesting that women are happier being single than men. However, the survey did not explicitly conclude that women are overall happier when they are single compared to being in relationships, nor did it imply that all women prefer being single. The misinterpretation likely stemmed from the emphasis on women's satisfaction with their current single status, rather than a comprehensive comparison of happiness in different relationship statuses.

The survey highlighted that women often experience more emotional labor and relationship responsibilities in partnerships, which might explain why some women reported feeling content when single. However, it did not suggest a blanket statement that women are generally happier being single than in relationships. This nuance was often lost in the media interpretations of the findings"

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
VifteKopp skrev (På 25.9.2024 den 10:26 AM):

Det har aldri vært så mange single menn som nå. I 1980 var en av fem menn under 30 enslige. Nå er det halvparten. Andelen vokser hvert eneste år, også blant kvinner.

Det er et stort samfunnsproblem, som denne kronikken dessverre ikke har mange løsninger på.

Enig. Mye av problemet er at folk er for kresne og sære. Og det blir værre jo eldre de blir. 

 

VifteKopp skrev (På 25.9.2024 den 11:02 AM):

Det er her sjekkeapper ødelegger. Man kan teste i det uendelige. 

Det finnes en graf som viser at fødselstallene synker rett etter Facebook og Instagram gjorde sitt inntog. Krise. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sjørøver skrev (17 minutter siden):

Enig. Mye av problemet er at folk er for kresne og sære. Og det blir værre jo eldre de blir. 

Det finnes en graf som viser at fødselstallene synker rett etter Facebook og Instagram gjorde sitt inntog. Krise. 

Jepp. Og videre etter innføringen av Tinder. Ren individuelt kan sjekkeappene være nyttige, men på samfunnsnivå er det krise. Det har gjort det veldig enkelt for veldig mange å bli fullstendig sortert bort i langtidsmarkedet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Orket ikke å lese særlig langt siden det faglige nivået virket så lavt. Kamilla Danielsen skal fortelle sannheten om kjønnskampen. Hun har forsket seg frem "i år og dag". Deretter går hun i gang med å dra frem dårlig forskning fra utlandet som fasit på hvordan nordmenn har det i forhold. Sorry, men det er en viss risiko for at Kamilla bare har brukt tid inne på kvinneguiden.no i lag med en gjeng bitre feminister som ikke bryr seg om verken forskning eller sannhet. Men som hovedsakelig har som hobby å drive kjønnskrig på fulltid eller deltid.

@Martelè /ChatGPT forklarer noe av problematikken med kilden som viser at kvinner er mer lykkelige som single tidligere i denne tråden. Inne på KG har lignende data som stammer fra en annen kilde, og som er omtalt i en rekke artikler gjentatte ganger blitt ugyldiggjort. (Mulig det kan ha vært samme kilde også. Jeg har aldri lagt ned mye tid å studere disse siden vi har langt bedre og mer relevante data fra Norge.) Det er vel en bruker, Isambard (?), som var mest på med å gang på gang forklare hvorfor denne forskningen som er gjengitt i mange forskjellige artikler i grunn var ugyldig. Vet ikke om han gav opp til slutt, men tror han sa han ble lei av å gang på gang forklare problemet til noen av disse damene. Jeg har vist til data fra SSB en lang rekke ganger også. Men damene ser ut til å bare "glemme" at denne infoen eksisterer.  Mulig at @herzeleid også har prøvd å korrigere?

Eksempelvis ser man nedenfor at det er et tydelig skille mellom enslige og par. Det er folk som er i forhold som er minst utilfredse i livet. Man ser også at det ikke er veldig stor forskjell på tilfredsheten til enslige menn og kvinner. (Ser vi på enslige under 24 år og over 66 år er det faktisk menn som scorer best, eller minst dårlig.) 

Fra kronikken linket til i HI skriver Kamilla Danielsen. "Forskning viser at kvinner som lever uten partner og barn, er lykkeligere enn gifte kvinner med barn."

Se så på data fra SSB som ser på livskvalitet/tilfredshet. Er det enslige kvinner som fremstår som vinnerene? Nei! 30-45% av enslige kvinner rapporterer lav tilfredshet. Betydelig dårligere tall sammenlignet med kvinner som er i parforhold. Gruppen kvinner som rapporterer minst lav tilfredshet er kvinner som er i forhold og har barn. Motsatt av det inntrykket Kamilla ønsker i gi.

livskvalitet.thumb.jpg.d3f80de66b7dc4c9b

https://www.ssb.no/sosiale-forhold-og-kriminalitet/levekar/artikler/darligere-livskvalitet-blant-enslige

Data fra FHI viser også tendensen til at enslige scorer dårligere på både fornøydhet, glede og tillit sammenlignet med mennesker som har samboende/partner.

image.png.eebd8957b5fc68bdf4e1e3bc679522

https://www.fhi.no/he/folkehelserapporten/samfunn/livskvalitet-i-norge/?term=

Det som irriterer meg med visse "kjønnskamp-mennesker". Slike som man finner plenty av på visse subforum på kvinneguiden.no. Det er at det er en liten gruppe veldig høylytte kvinner som henger der nesten 24/7 og oppfordrer til kjønnskamp og sprer desinformasjon i tråd etter tråd. Disse får fortsette år etter år og kan på det værste skrive titalls innlegg på en dag. Primært som anonyme brukere slik at de for visse lesere fremstår som de er flere enn de er. Jeg og andre kunne bruke gode/bedre kilder til å forklare hvorfor det flere av damene sier er misvisende/feil/irrelevant eller at kilden de viser til er dårlig. Men hva gjør disse med slik info? Totalt overser den, og fortsetter å spy ut  samme desinformasjon i tråd etter tråd som om de ikke hadde blitt opplyst. (Det gjelder ikke kun dette emnet jeg trekker frem her, men også en rekke andre.) Det sier meg en ting. Disse er ikke interessert hverken sannhet eller forskning. De er bare interessert i å drive kjønnskrig, skape mer polarisering og skape flere mennesker som kunne fått bedre liv om man fant seg en god partner. Det er ikke slik at kvinner vinner på å forbli single og at menn taper. Realiteten er at både kvinner og menn blir tapere. Sånn generelt og statistisk er vinnerene mennesker som havner i forhold. Ikke single kvinner.

Endret av P7SA
Diverse små justeringer. Edit igjen: Fikset flere språkfeil.
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Martelè skrev (23 timer siden):

Jeg kunne ikke finne artikkelen, men ChatGPT forklarer det godt....
 

"The study that is often misinterpreted as suggesting that "women are happier single" is a 2019 survey by Mintel, a market research firm in the UK. The key takeaway from the survey was that 61% of single women reported being "happy" or "content" with their single status, compared to 49% of single men. Additionally, 75% of single women said they had not actively looked for a relationship in the previous year, compared to 65% of single men.

This finding led to widespread media coverage and headlines suggesting that women are happier being single than men. However, the survey did not explicitly conclude that women are overall happier when they are single compared to being in relationships, nor did it imply that all women prefer being single. The misinterpretation likely stemmed from the emphasis on women's satisfaction with their current single status, rather than a comprehensive comparison of happiness in different relationship statuses.

The survey highlighted that women often experience more emotional labor and relationship responsibilities in partnerships, which might explain why some women reported feeling content when single. However, it did not suggest a blanket statement that women are generally happier being single than in relationships. This nuance was often lost in the media interpretations of the findings"

Jeg har merket meg at veldig mange av påstandene om at kvinner er lykkeligst som enslige barnløse, inkludert artikkelen tråden handler om, peker tilbake på samme kilde: en psykolog (?) ved navn Paul Dolan som for et par år siden prøvde å selge boken sin med slike sensasjonelle påstander, og som måtte trekke enkelte av påstandene sine fordi han hadde misforstått den amerikanske statistikken han baserte seg på. At en stadig klamrer seg til denne tvilsomme kilden synes jeg er ganske påfallende. 
 

Samtidig er det noe med kombinasjonen av slike bittre utfall, som artikkelforfatterens, kombinert med disse i beste fall tvilsomme påstandene om ‘statistisk lykke’ jeg synes er litt ‘off’. Det gjelder for så vidt andre ytterpunktet og, der en virker å søke etter statistikk å bruke mot hverandre, ofte ganske svakt fundert. Akkurat det er en kritikk jeg tror en med rette kunne rettet mot Mads Larsen og som kunne skapt en litt nyttigere, og ærlig talt smartere, debatt. 
 

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar

Jeg tror de fleste ville vært lykkeligere i et forhold hvis de finner den rette personen i livet sitt. ❤️ Det handler om å kommunisere og vise respekt.

En av grunnene til at enslige kvinner uten barn ofte er lykkeligere kan være at de gjerne sosialiserer mer. Dette kan også kvinner i forhold gjøre, hvis er tilfellet for dem at de mangler sosialisering. Her handler det om at folk må finne ut hva som gir dem glede og prioritere det.

Kvinner gjør ofte mer husarbeid, men menn bidrar også betydelig. I tillegg tar mange menn mer ansvar når det kommer til vedlikehold. Dersom man ønsker en mer rettferdig fordeling, så må man kommunisere tydelig på hva man ønsker.

https://www.ssb.no/kultur-og-fritid/tids-og-mediebruk/statistikk/tidsbruksundersokelsen/artikler/vi-bruker-stadig-mindre-tid-pa-husarbeid

Hvorfor kan ikke folk sette realistiske krav til hverandre og vise respekt?

Endret av Kassettspiller
  • Liker 2
Lenke til kommentar
P7SA skrev (51 minutter siden):

 

Av disse tre gruppene. Hvilken gruppe kvinner er minst tilfredse i livet?

1. Enslige kvinner

2. Kvinner i par uten barn

3. Kvinner i par med barn

livskvalitet.thumb.jpg.d3f80de66b7dc4c9b

(Dårligere livskvalitet blant enslige)

Jeg tok utgangspunkt i at enslige kvinner ofte er lykkeligere enn enslige menn. Det kunne sikkert blitt formulert tydeligere for de som ikke har lest artikkelen i hovedinnlegget.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
lada1 skrev (På 24.9.2024 den 6:03 AM):

Jeg prøvde å lese følgende kronikk:

https://www.aftenposten.no/meninger/kronikk/i/wgvLAG/kamilla-danielsen-svarer-mads-larsen-simen-velle-og-magnus-marsdal-kvinnfolk-og-hoeyverdimenn

Og jeg lurer på om jeg er veldig dum eller om kronikken er på et veldig lavt nivå. Jeg finner ikke annet enn billig retorikk og det saklige kunne kanskje kokes ned til noen få setninger. Her er det forsøk:

- Menn bør gjøre seg mer attraktive for slike som forfatteren (som er kvinne). Og de må vise interesse for sin partners følelsesliv. (Det er uklart om menn har følelsesliv - og det er *viktig* å *føle*).

- Kvinner trenger ikke menn. De er (hele livet) mest lykkelige som barnløse eller eneforelder (og også barn/gutter har det best uten fedre?).

- Forfatteren liker ikke jakt og fiske og ser ned på sjåfører (men kanskje ikke piloter?). "Hennes" menn må helst være ganske så urbane som henne. Motorsykkel er visst heller ikke bra.

Jeg bare klarte ikke å få mer ut av denne kronikken. 

Det er en usedvanlig dårlig kronikk ja - lite annet enn misforståelser av andre og bevisste stråmenn. Det er langt mellom velfungerende tråder her inne, men løpet er nesten kjørt når man starter på den måten. Ser jo også at folk ramler i sine sedvanlige skyttergraver mot det andre kjønn.

Temaet kunne vært interessant, akk ja.

Endret av Aiven
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...