Car learner Skrevet 23. september Del Skrevet 23. september Noen som vet om en god bremselufter med tilbakeslagsventil ? Har prøvd biltemas sin til 80kr, men aldri fått den til å fungere. En bremselufter som går å gjøre det alene Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 23. september Del Skrevet 23. september Denne funker. Den presser væsken ned i beholderen, så du har mindre sjanse for luft inn i systemet. https://www.biltema.no/redirect/productrelative/2/nb/2000044343 De har en annen variant om du har trykkluft. 1 Lenke til kommentar
Car learner Skrevet 23. september Forfatter Del Skrevet 23. september Habla Møberg skrev (21 minutter siden): Denne funker. Den presser væsken ned i beholderen, så du har mindre sjanse for luft inn i systemet. https://www.biltema.no/redirect/productrelative/2/nb/2000044343 De har en annen variant om du har trykkluft. Er det en pumpe som man bruker manuell, altså man trenger ikke sitte i bilen å trykke inn bremsepedal ? Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 23. september Del Skrevet 23. september Car learner skrev (2 timer siden): Er det en pumpe som man bruker manuell, altså man trenger ikke sitte i bilen å trykke inn bremsepedal ? Jepp. Man fyller den med bremsevæske, kobler den til reservoaret i motorrommet, pumper opp et visst trykk, så går man fra hjul til hjul (starte med kalipper lengst vekk fra reservoaret, avslutte med den nærmest). Med litt øvelse er det gjort på minutter å ikke bare lufte men og å bytte all bremsevæske, med minimal sjanse for luft i systemet. Mye tryggere metode enn å suge ut fra hver nippel, eller å styre med å pumpe manuelt. Dvs det kan og være en ide å pumpe med pedalen noen ganger for å sikre at du får byttet væsken i alle kamre i stemplene, men ellers ikke behov for å røre pedalen. Et veldig godt hjelpemiddel, som har eneste negative side at du bruker endel bremsevæske med den siden du må fylle litt oppi den for at den skal fungere. Men vanlig dot4 bremsevæske som de fleste biler bruker koster ikke mange kronene, så noe stort drawback er det ikke. Jeg har rett nok en litt annen produsent av samme løsning, men har flere bekjente som sier denne gjør like god jobb som den noe dyrere varianten jeg har. Det viktigste er at du presser bremsevæske "rette veien" og det blir minimal risiko for luft i systemet selv når du jobber alene. 1 Lenke til kommentar
Maskinfører Skrevet 23. september Del Skrevet 23. september Veldig god erfaring med den fra Biltema til å koble på trykkluft om du har kompressor 😉 2 Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 23. september Del Skrevet 23. september (endret) Maskinfører skrev (17 minutter siden): Veldig god erfaring med den fra Biltema til å koble på trykkluft om du har kompressor 😉 Vurderer den selv da den manuelle jeg har er....manuell 🤣 Så den holder mål? 🙂 Eller vent litt, mener du de som suger? Jeg er ikke så glad i de utgavene. Synes det ofte suges luft fra gjengene på niplene (kan jo fikses med litt fett evt teflontape, men...) og en gang jeg skulle fullstendig fylle og lufte en Abs-blokk fikk jeg aldri ut all luften før jeg brukte den med trykk... Endret 23. september av Habla Møberg 1 Lenke til kommentar
Maskinfører Skrevet 23. september Del Skrevet 23. september Habla Møberg skrev (10 minutter siden): Vurderer den selv da den manuelle jeg har er....manuell 🤣 Så den holder mål? 🙂 Eller vent litt, mener du de som suger? Jeg er ikke så glad i de utgavene. Synes det ofte suges luft fra gjengene på niplene (kan jo fikses med litt fett evt teflontape, men...) og en gang jeg skulle fullstendig fylle og lufte en Abs-blokk fikk jeg aldri ut all luften før jeg brukte den med trykk... Ja den skal holde mål den 😉 Kjøpte denne i 2019 da jeg skiftet alle bremserørene på min 2009 mod L200 i 2019 så den funket til mitt bruk i alle fall 289,- eller no betalte jeg brukte gjengetape på min bruker det på alt av gjenger på trykkluft uansett 😉 😉 https://www.biltema.no/bil---mc/bildeler/bremsesystem/bremsehydraulikk/bremsecaliper/bremselufter-trykkluftdrevet-2000031634 2 Lenke til kommentar
Car learner Skrevet 24. september Forfatter Del Skrevet 24. september Maskinfører skrev (6 timer siden): Veldig god erfaring med den fra Biltema til å koble på trykkluft om du har kompressor 😉 Har ikke kompressor 😅 1 Lenke til kommentar
Maskinfører Skrevet 24. september Del Skrevet 24. september Car learner skrev (32 minutter siden): Har ikke kompressor 😅 Ikke det nei ☹️😉 1 Lenke til kommentar
Hollabaloo Skrevet 24. september Del Skrevet 24. september Habla Møberg skrev (10 timer siden): Denne funker. Den presser væsken ned i beholderen, så du har mindre sjanse for luft inn i systemet. https://www.biltema.no/redirect/productrelative/2/nb/2000044343 De har en annen variant om du har trykkluft. Enig. Jeg har denne som fungerer på samme måte, veldig fornøyd. https://www.autodoc.co.no/sealey/15182489 1 Lenke til kommentar
Sjorren Skrevet 24. september Del Skrevet 24. september Om du har en kompis som kan hjelpe så kan du gjøre dette uten å kjøpe masse greier. kompis sitter i bilen, gå til høyre bakdekk, be kompisen din tråkke på bremsen til den er hard også be han "stå på bremsen".. du åpner luftenippel og stenger, ber kompisen din gjøre det samme som i ste også åpne lufte nippel. gjør det da med alle 4 og du har luftet bremsene. når du holder på må du huske å ikke åpne bremseveske beholderen men kan åpnes etter du har stengt luftenippel. 2 Lenke til kommentar
Car learner Skrevet 24. september Forfatter Del Skrevet 24. september Sjorren skrev (44 minutter siden): Om du har en kompis som kan hjelpe så kan du gjøre dette uten å kjøpe masse greier. kompis sitter i bilen, gå til høyre bakdekk, be kompisen din tråkke på bremsen til den er hard også be han "stå på bremsen".. du åpner luftenippel og stenger, ber kompisen din gjøre det samme som i ste også åpne lufte nippel. gjør det da med alle 4 og du har luftet bremsene. når du holder på må du huske å ikke åpne bremseveske beholderen men kan åpnes etter du har stengt luftenippel. Har sett "chrisfix" på youtube med å lufte bremsene, men bilene jeg har gjort det med ble resultatet dårlig. Men gjorde det alene så mest sannsynlig gjorde jeg det feil å ikke trykket mange nok ganger på bremse pedalen, så all lufta ikke kom ut, men får prøve med manuell bremselufter, flere i denne tråden sa det virket bra så, er vel slik man skal pumpe ut 1/4 l om gangen på hver luftenippel ? Lenke til kommentar
Sjorren Skrevet 24. september Del Skrevet 24. september (endret) Car learner skrev (5 minutter siden): Har sett "chrisfix" på youtube med å lufte bremsene, men bilene jeg har gjort det med ble resultatet dårlig. Men gjorde det alene så mest sannsynlig gjorde jeg det feil å ikke trykket mange nok ganger på bremse pedalen, så all lufta ikke kom ut, men får prøve med manuell bremselufter, flere i denne tråden sa det virket bra så, er vel slik man skal pumpe ut 1/4 l om gangen på hver luftenippel ? Bare tenkte hvis du ville spare deg for 199-1500kr. Jeg prøvde først med sånn man kobler til kompressor men jeg glemte selvfølgelig å trykke tilbake stempelet før jeg begynte ( bytta bremseklosser + væske) så jeg dro til en kompis og gjorde det på metoden jeg sa over her. Jepp, også begynner du lengst vekk fra bremsevæskebeholderen. Chrisfix er kjempe fin fyr. Endret 24. september av Sjorren 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå