Gå til innhold

Kjøpte defekte hodetelefoner fra Finn


Anbefalte innlegg

Hei.


I forrige uke så kjøpte jeg noen hodetelefoner av en mann på Finn.

Jeg mottok de i Posten og la merke til feilen dagen etter. Feilen er volumbryteren på de som er løs.
Jeg ga beskjed umiddelbart og han brukte flere dager på å svare. Først når jeg ble litt mer bestemt så fikk jeg tilbakemelding. Disse hodetelefonene selges ikke i Norge og han ønsker å reklamere til leverandøren i Amerika på disse. Jeg har bedt om å få pengene igjen (3000kr), men dette unnlater han og svare på. Han la meg på kopi av e-posten han sendte de og de svarte i dag. Produsenten i Amerika har bedt om videobevis av feilen.

Jeg vil bare ha igjen pengene mine.. jeg vil sende de i retur til ham så får han styre med det der selv. Kan jeg kreve dette? Mtp at jeg meldte ifra dagen etter jeg mottok de og jeg rett og slett ikke får brukt de slik de er nå da volumet går rett opp til 100% og sprenger av meg ørene omtrent. Skal også nevnes at i annonsen så stod det at de var «nye» og kun brukt i et par timer.

Har jeg noen krav jeg kan stille her nå?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
phraze skrev (6 minutter siden):

Hei.


I forrige uke så kjøpte jeg noen hodetelefoner av en mann på Finn.

Jeg mottok de i Posten og la merke til feilen dagen etter. Feilen er volumbryteren på de som er løs.
Jeg ga beskjed umiddelbart og han brukte flere dager på å svare. Først når jeg ble litt mer bestemt så fikk jeg tilbakemelding. Disse hodetelefonene selges ikke i Norge og han ønsker å reklamere til leverandøren i Amerika på disse. Jeg har bedt om å få pengene igjen (3000kr), men dette unnlater han og svare på. Han la meg på kopi av e-posten han sendte de og de svarte i dag. Produsenten i Amerika har bedt om videobevis av feilen.

Jeg vil bare ha igjen pengene mine.. jeg vil sende de i retur til ham så får han styre med det der selv. Kan jeg kreve dette? Mtp at jeg meldte ifra dagen etter jeg mottok de og jeg rett og slett ikke får brukt de slik de er nå da volumet går rett opp til 100% og sprenger av meg ørene omtrent. Skal også nevnes at i annonsen så stod det at de var «nye» og kun brukt i et par timer.

Har jeg noen krav jeg kan stille her nå?

Første jeg tenkte. Hvem kjøper brukte hodetelefoner? Andre har hatt de på øret osv...

Men du har gjort det og du spør et seriøst spørsmål. Nei, du har neppe noen krav her og hvis du har, så kommer du neppe frem med noen klage. Det er jo en grunn til at han solgte dem. Feil med volumbryteren. 

Du fikk i det minste hodetelefonene da. Mange som kjøper greier på finn og ikke får varen eller de sender noe bambus og bomull istedenfor varen. 

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Kul_Djevel skrev (9 minutter siden):

Første jeg tenkte. Hvem kjøper brukte hodetelefoner? Andre har hatt de på øret osv...

Men du har gjort det og du spør et seriøst spørsmål. Nei, du har neppe noen krav her og hvis du har, så kommer du neppe frem med noen klage. Det er jo en grunn til at han solgte dem. Feil med volumbryteren. 

Du fikk i det minste hodetelefonene da. Mange som kjøper greier på finn og ikke får varen eller de sender noe bambus og bomull istedenfor varen. 

 

Det er ganske vanlig og kjøpe slikt brukt - ørepropper derimot… 

Selv om en handel skjer på Finn så har man rettigheter iht kjøpsloven (ikke forbrukerkjøpsloven). Jeg er bare usikker på

om det jeg nå opplever gir meg god nok grunn til å be om å få hevet kjøpet da å sende varen til Amerika for reparasjon (slik selger ønsker) vil ta potensielt ta veldig lang tid. 

Lenke til kommentar

Litt uenig med @Kul_Djevel hvis øreputene er utbyttbare får man som regel slike billig på eBay.

Volumknappen er en feil som er nok til å heve kjøpet.  Vær klar på at du vil heve kjøpet pga at du ikke vil reklamere for noe selger visste var feil, og som burde vært rettet før salg.  (Dvs i kategorien at du har blitt lurt)

https://www.finn.no/bap/artikler/trygg-pa-finn/i-disse-tilfellene-kan-du-klage-pa-et-bruktkjop?srsltid=AfmBOooFOf3GYjrunVwgrZtul3EAWilou4QHdUMFoRKw0CCuxKF6mXF6

Men om selgeren nekter og det er Forbrukerrådet neste, så får du ta en vurdering ift prisen på varen og tiden du vil bruke. 

Kan evt være verdt å sende over videofilen og få en tilbakemelding fra produsent, men hvis de krever varen tilsendt for reparasjon/bytte kan det fort bli dyrt bare i porto.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Kul_Djevel skrev (14 minutter siden):

Det er jo en grunn til at han solgte dem. Feil med volumbryteren. 

Slik jeg forstår saken var ikke denne feilen opplyst om i annonsen? Hodetelefonene ble omtalt som "nye og kun brukt i et par timer"? 

Åpenbar klagesak. Spørsmålet er vel mer hvor mye tid man skal legge i det, når selger bestemte seg for å være kjip og ikke bare ta varen i retur. 

Det er dessverre forskjell på å ha rett og på å rett. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
phraze skrev (2 minutter siden):

Det er ganske vanlig og kjøpe slikt brukt - ørepropper derimot… 

Selv om en handel skjer på Finn så har man rettigheter iht kjøpsloven (ikke forbrukerkjøpsloven). Jeg er bare usikker på

om det jeg nå opplever gir meg god nok grunn til å be om å få hevet kjøpet da å sende varen til Amerika for reparasjon (slik selger ønsker) vil ta potensielt ta veldig lang tid. 

Aner ikke hvor vanlig det er, men jeg personlig kjøper aldri noe brukt som har vært klistret til andre sine kroppsdeler. 

Og du kan selvsagt prøve å klage til han, men hvis han har bestemt seg så kommer du nok ingen veier selv om du skulle klage til en eller annen offentlig instans. Til det er saken for liten til at de kommer til å gjøre noe som helst. 

Så hvis du føler deg lurt av vedkommende, så er vel best tips at du terroriserer han til han gir seg, men det kan i motsatt tilfelle få konsekvenser for deg igjen. Spørs hvilken måte du gjør det på osv. PS! når jeg sier tips så anbefaler jeg ikke, fordi jeg vil aldri anbefale noen til å bryte loven. Jeg vet bare hva jeg hadde kommet til å gjort, fordi jeg hater å bli lurt. Men anbefaler ingen å være som meg 😁

Lenke til kommentar
:utakt skrev (3 minutter siden):

Slik jeg forstår saken var ikke denne feilen opplyst om i annonsen? Hodetelefonene ble omtalt som "nye og kun brukt i et par timer"? 

Åpenbar klagesak. Spørsmålet er vel mer hvor mye tid man skal legge i det, når selger bestemte seg for å være kjip og ikke bare ta varen i retur. 

Det er dessverre forskjell på å ha rett og på å rett. 

Fasit. OG er selgeren kjip som både du og jeg har en forståelse for at han sannsynligvis er, så er det lite å gjøre og ihvertfall ingenting man kommer frem med. Tommel fra meg

 

Endret av Kul_Djevel
Lenke til kommentar

For all del, artikkelen som var linket på Finn sier jo hva man kan gjøre. Det blir nesten en vurdering man må gjøre selv, om man gidder å involvere Forbrukerrådet og full pakke. 

Synd at folk skal være sånn. Jeg har kjøpt flere par hodetelefoner på Finn, aldri hatt noe tull med det. 

Lenke til kommentar
Rune_says skrev (16 timer siden):

Litt uenig med @Kul_Djevel hvis øreputene er utbyttbare får man som regel slike billig på eBay.

Volumknappen er en feil som er nok til å heve kjøpet.  Vær klar på at du vil heve kjøpet pga at du ikke vil reklamere for noe selger visste var feil, og som burde vært rettet før salg.  (Dvs i kategorien at du har blitt lurt)

https://www.finn.no/bap/artikler/trygg-pa-finn/i-disse-tilfellene-kan-du-klage-pa-et-bruktkjop?srsltid=AfmBOooFOf3GYjrunVwgrZtul3EAWilou4QHdUMFoRKw0CCuxKF6mXF6

Men om selgeren nekter og det er Forbrukerrådet neste, så får du ta en vurdering ift prisen på varen og tiden du vil bruke. 

Kan evt være verdt å sende over videofilen og få en tilbakemelding fra produsent, men hvis de krever varen tilsendt for reparasjon/bytte kan det fort bli dyrt bare i porto.

Takk for svar og forståelse.

Ja, jeg har bestemt meg for å gi han videobevis og venter nå spent på hva butikken i Amerika svarer.

Dersom de ber om at han skal sende disse i retur (noe jeg regner med at de kommer til da disse koster 400dollar) så kommer jeg til å fortelle han at jeg kan sende de kontnadsfritt til han, men at jeg da ønsker å heve kjøpet og få tilbake mine penger slik at jeg kan investere pengene i et nytt headset. Av tidligere erfaring så tar gjerne en slik sak som dette mange uker (om ikke måneder)

Lenke til kommentar
On 9/23/2024 at 7:04 PM, Kul_Djevel said:

Men du har gjort det og du spør et seriøst spørsmål. Nei, du har neppe noen krav her og hvis du har, så kommer du neppe frem med noen klage. Det er jo en grunn til at han solgte dem. Feil med volumbryteren. 

Eit godt tips er at du ikkje bør uttale deg om han har eit krav eller ikkje når du åpenbart ikkje har overfladisk kjennskap til jussen på området.

Du har generelt sett plikt til å opplyse om mangler du kjenner til eller burde kjent til når du sel ei vare.

Endret av barfoo
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar
barfoo skrev (2 timer siden):

Eit godt tips er at du ikkje bør uttale deg om han har eit krav eller ikkje når du åpenbart ikkje har overfladisk kjennskap til jussen på området.

Du har generelt sett plikt til å opplyse om mangler du kjenner til eller burde kjent til når du sel ei vare.

Jeg uttaler meg på bakgrunn av virkeligheten. Prøv det du også. Samme hva jussen er på området, så vil han ikke komme noen vei. Til det er SAKEN FOR LITEN. Hadde du faktisk lest hva jeg skrev så hadde du ikke kommet med dette meningsløse personangrepet. For virkeligheten og jussen er to forskjellige ting - altså selv om han har jussen på sitt område, så er virkeligheten slik at ingen offentlige instanser orker å røre saken. Den er for liten.

Derfor kan han klage så mye han vil, men så lenge selger er uærlig og driter i klagen, så må han altså anse pengene som tapt.

Jeg sier altså ikke at det er riktig. Jeg kommer bare med fakta om at sånn er virkeligheten.

Endret av Kul_Djevel
Lenke til kommentar
2 hours ago, Kul_Djevel said:

Jeg uttaler meg på bakgrunn av virkeligheten. Prøv det du også. Samme hva jussen er på området, så vil han ikke komme noen vei. Til det er SAKEN FOR LITEN.

Dette er pissprat. Du skreiv "Nei, du har neppe noe krav her og hvis du har , så kommer du neppe frem med noen klage". Du skil altså veldig åpenbart mellom at han har et krav (ditt svar er at det har han ikkje) og evna til å inndrive det kravet (ditt svar er at det er vanskelig).

Viare så kan du utmerka fint bringe ei sak om 3000,- inn for forliksrådet. Generelt sett er det rettsvesenet som avgjer sivile tvister, så kva anna instans du ser for deg er ... underlig.

  • Liker 7
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
barfoo skrev (59 minutter siden):

Dette er pissprat. Du skreiv "Nei, du har neppe noe krav her og hvis du har , så kommer du neppe frem med noen klage". Du skil altså veldig åpenbart mellom at han har et krav (ditt svar er at det har han ikkje) og evna til å inndrive det kravet (ditt svar er at det er vanskelig).

Viare så kan du utmerka fint bringe ei sak om 3000,- inn for forliksrådet. Generelt sett er det rettsvesenet som avgjer sivile tvister, så kva anna instans du ser for deg er ... underlig.

Hva kan forliksrådet gjøre hvis selger sier at volumknappen virket når han sendte varen og klager sa den ikke virket når den kom? De kan ikke gjøre noe. Det er et Forliksråd. De kan ikke avgjøre noe uten konkrete bevis. Så klager vil tape mer penger. Det koster nemlig godt over 1000 å få ting dit. Så eneste de kan gjøre er å anbefale videre rettsprosess. Det vil koste mye mye mer. Har du satt deg inn i virkeligheten eller lever du etter jussfantasiene?

Lenke til kommentar
Kul_Djevel skrev (Akkurat nå):

Hva kan forliksrådet gjøre hvis selger sier at volumknappen virket når han sendte varen og klager sa den ikke virket når den kom? De kan ikke gjøre noe. Det er et Forliksråd. De kan ikke avgjøre noe uten konkrete bevis. Så klager vil tape mer penger. Det koster nemlig godt over 1000 å få ting dit. Så eneste de kan gjøre er å anbefale videre rettsprosess. Det vil koste mye mye mer. Har du satt deg inn i virkeligheten eller lever du etter jussfantasiene?

Og hvis de bor i ulike fylker og kommune så må klager kjøpe dyre billetter for å dra dit selger er. Den virkelige verden overgår jus i de fleste tilfellene og i så stor grad at ingen engan gidder ved SMÅ summer. Virkeligheten. Tygg på den. Virkeligheten 

 

Lenke til kommentar
8 hours ago, Kul_Djevel said:

Hva kan forliksrådet gjøre hvis selger sier at volumknappen virket når han sendte varen og klager sa den ikke virket når den kom? De kan ikke gjøre noe

Dei har domsmyndighet i småsaker. Uansett så er vi tilbake til at du påsto vedkommande hverken hadde krav eller sjans til å få realitetsbehandla det. Begge påstander er gale.

No kjem du med en masse hersketeknikker og personangrep fordi du misliker å ha tatt feil. Vakkert.

  

8 hours ago, Kul_Djevel said:

Og hvis de bor i ulike fylker og kommune så må klager kjøpe dyre billetter for å dra dit selger er. Den virkelige verden overgår jus i de fleste tilfellene og i så stor grad at ingen engan gidder ved SMÅ summer. Virkeligheten. Tygg på den. Virkeligheten 

Lol. Nei. Du kan møte med fullmektig. Men igjen er vi tilbake til at du skreiv han ikkje hadde et krav. Du skreiv ikkje at han hadde eit krav som neppe var verdt å forfølgje.

Endret av barfoo
  • Liker 7
Lenke til kommentar
barfoo skrev (5 timer siden):

Dei har domsmyndighet i småsaker. Uansett så er vi tilbake til at du påsto vedkommande hverken hadde krav eller sjans til å få realitetsbehandla det. Begge påstander er gale.

No kjem du med en masse hersketeknikker og personangrep fordi du misliker å ha tatt feil. Vakkert.

  

Lol. Nei. Du kan møte med fullmektig. Men igjen er vi tilbake til at du skreiv han ikkje hadde et krav. Du skreiv ikkje at han hadde eit krav som neppe var verdt å forfølgje.

Som skrevet. Jeg forholder meg til virkeligheten. I virkeligheten er det ingen som bruker energi eller tid på småpenger i verken forliksråd eller andre steder. Uansett hvor mange muligheter man har

Lenke til kommentar
2 minutes ago, Kul_Djevel said:

Som skrevet. Jeg forholder meg til virkeligheten. I virkeligheten er det ingen som bruker energi eller tid på småpenger i verken forliksråd eller andre steder. Uansett hvor mange muligheter man har

Ro alt du vil. Du skreiv at han hverken hadde eit krav, eller ville ha realistiske muligheter til å innkreve det.

Forøvrig er det totalt uproblematisk å ta ein tvist på 3000,- til forliksrådet.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Kul_Djevel said:

Som skrevet. Jeg forholder meg til virkeligheten. I virkeligheten er det ingen som bruker energi eller tid på småpenger i verken forliksråd eller andre steder. Uansett hvor mange muligheter man har

Da gjør du det, og så kan du la være å svare i tråder når du ikke har kunnskap, men synser :) problem løst

  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
barfoo skrev (4 minutter siden):

Ro alt du vil. Du skreiv at han hverken hadde eit krav, eller ville ha realistiske muligheter til å innkreve det.

Forøvrig er det totalt uproblematisk å ta ein tvist på 3000,- til forliksrådet.

Tror neppe hans krav er gyldig. Høres ut som en sak som ikke han får medhold i verken hos forliksråd eller andre.

Men det er mitt råd. Skal han følge ditt råd, så taper han enda mer penger. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...