Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Rustbehandling av ny ID4 - er det nødvendig?


Anbefalte innlegg

Zepticon skrev (28 minutter siden):

Jeg er ikke påståelig. Korrosjon starter i det øyeblikket bilen forlater fabrikken.

Det er sprekt av deg å i første setning hevde at du overhodet ikke er påståelig, for så i andre setning komme med en åpenbart helt usann påstand tatt ut av løse luften. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Zepticon skrev (29 minutter siden):

Hvorfor vente 2-4 år med det?

Fordi det er tiden det tar før den originale rustbehandlingen har mistet sin effekt. Å legge mer rustbehandling på eksisterende rustbehandling er smør på flesk. Det vil si redundant. Det igjen vil si unødvendig.

Lenke til kommentar
Palladio skrev (27 minutter siden):

Fordi det er tiden det tar før den originale rustbehandlingen har mistet sin effekt. Å legge mer rustbehandling på eksisterende rustbehandling er smør på flesk. Det vil si redundant. Det igjen vil si unødvendig.

Vet ikke hva du snakker om.

Korrosjon starter med en gang, hvor mye avhenger av behandling og hva bilen utsettes for.

Min forrige bil tok jeg til antirustbehandling når den var 2 år, da måtte de sandblåse for å få vekk rusten, som kostet meg 3500 ekstra, hadde jeg fått den antirustbehandlet med en gang så hadde jeg sluppet sandblåsing.

Og ja jeg kjører på salte vestlandsveier.

Ellers må man gjøre seg opp en mening om hvor lenge man skal ha bilen om antirustbehandling er verdt det eller ikke, selger du den ca når garantien går ut så blir det ikke ditt problem for å si det slik (og man får sjelden mer igjen ved salg for en antirustbehandlet bil i dag - dessverre).

Endret av OC-Freak
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Palladio skrev (22 minutter siden):

Fordi det er tiden det tar før den originale rustbehandlingen har mistet sin effekt. Å legge mer rustbehandling på eksisterende rustbehandling er smør på flesk. Det vil si redundant. Det igjen vil si unødvendig.

Enig i prinsippet, men så blir spørsmålet om bilen når den leveres fersk og fin og nyregistrert til første eier har beskyttelse mot rust på alle de deler av bilen som er utsatt for rusting. Det tror jeg ikke alle produsenter er like nøye med, og da tenker jeg det er helt ok med ekstra behandling på dag1, også får det heller være at det enkelte steder på bilen blir «smør på flesk» med beskyttelse på beskyttelse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hollabaloo skrev (8 minutter siden):

Enig i prinsippet, men så blir spørsmålet om bilen når den leveres fersk og fin og nyregistrert til første eier har beskyttelse mot rust på alle de deler av bilen som er utsatt for rusting.

Ja det har den. Alt utenom bremseskiver er beskyttet. Men beskyttelsen er jo ikke veldig bestandig, så etter 3-4 år bør man for sikkerhets skyld legge på ny beskyttelse.

Et annet poeng er jo det at rustbeskyttelse fra fabrikken kan legges på langt mer nøyaktig enn det som er mulig på en etterbehandling. Dette fordi de der har mulighet til å legge på beskyttelsen før hjuloppheng, eksosanlegg, girkasse osv. er montert. Hvis man slipper til noen luringer på lokale verksteder med olje, steamer og diverse kjemikalier risikerer man at de gjør mer skade på den originale rustbeskyttelsen enn det som godt er.

Lenke til kommentar
Hollabaloo skrev (17 minutter siden):

og da tenker jeg det er helt ok med ekstra behandling på dag1, også får det heller være at det enkelte steder på bilen blir «smør på flesk» med beskyttelse på beskyttelse.

Nå er det jo slik at stoffer reagerer med andre stoffer. Det er ikke sikkert at en penetrerende olje er så veldig bra hvis bilen er behandlet fra fabrikk med en eller annen voks eller noe. Ofte må de jo renspyle med kokende vann for å få sitt stoff til å feste seg og da fjerner de i prosessen den originale rustbeskyttelsen. Og det er slett ikke sikkert at de klarer å legge på ny beskyttelse like bra som den originale. 

Lenke til kommentar
Palladio skrev (47 minutter siden):

Ja det har den. Alt utenom bremseskiver er beskyttet. Men beskyttelsen er jo ikke veldig bestandig, så etter 3-4 år bør man for sikkerhets skyld legge på ny beskyttelse.

Et annet poeng er jo det at rustbeskyttelse fra fabrikken kan legges på langt mer nøyaktig enn det som er mulig på en etterbehandling. Dette fordi de der har mulighet til å legge på beskyttelsen før hjuloppheng, eksosanlegg, girkasse osv. er montert. Hvis man slipper til noen luringer på lokale verksteder med olje, steamer og diverse kjemikalier risikerer man at de gjør mer skade på den originale rustbeskyttelsen enn det som godt er.

Ja fabrikken har det beste grunnlaget for å komme til i alle krinker og kroker. Samtidig ønsker de å tjene mest mulig pr bil de produserer, så det lønner seg ikke for de å bruke for mye tid på rustbeskyttelse. Bilen skal være bra nok til at kunden kommer tilbake neste gang ny bil skal kjøpes, men den skal ikke vare "evig" heller. 

Jeg har nok ikke like stor tillit til produsentene som du har, men jeg deler delvis din bekymring ang. bruk av "lokale helter" som kan gjøre mer skade enn nytte. Man må velge en seriøs aktør som vet hva som er riktig behandling for aktuell bil. 

Jeg er spent på hvor godt Tesla Model 3 og Model Y som ikke har ekstra beskyttelse vil tåle tidens tann når de blir 10+ år gamle og fram mot skrotingsalder. Fabrikkens beskyttelse ser ikke spesielt imponerende ut.

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Palladio skrev (8 timer siden):

Ja det har den. Alt utenom bremseskiver er beskyttet.

Du har ikke sett under en ny bil altså? Videoen fra Tesla over her gir en god inikasjon på "kvaliteten" på "beskyttelsen" du hevder er til stede.

Palladio skrev (9 timer siden):

Det er sprekt av deg å i første setning hevde at du overhodet ikke er påståelig, for så i andre setning komme med en åpenbart helt usann påstand tatt ut av løse luften. 

Jeg veit hva jeg snakker om. Men det gjør åpenbart ikke du. Du kan umulig ha tilbrakt mye tid under biler ;)

Det er EN ting som er forskjell mellom en bil som er gjennomrustet etter 5 år, og en som er like fin etter 30 år. Og det er om det er utført en god rustbehandling etter at bilen kom til norge. Jeg har skrudd på begge deler. Jeg har sveist kanaler på nesten nye biler, jeg har skrudd på biler kjørt hundretusner av kilometer på norske veier og som er prikkfrie under.

Forskjellen: Understellsbehandling rett etter kjøp.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Hollabaloo skrev (På 23.9.2024 den 5:50 PM):

Bilen skal være bra nok til at kunden kommer tilbake neste gang ny bil skal kjøpes, men den skal ikke vare "evig" heller. 

Nei men bilen skal vare ut garantitiden. Så derfor er det viktig for produsentene også å sikre seg mot rust, hvilket de seriøse produsentene gjør. Så kan det selvfølgelig diskuteres hvem de seriøse produsentene er og om Tesla er en av disse. I denne tråden er det imidlertid snakk om Volkswagen.

Lenke til kommentar

Jeg forstår ikke spørsmålet. Du har ingenting å tape på å gjøre det, og kostnaden vil være akkurat den samme.

Dersom Palladio skulle få rett (selv om det strider mot det jeg har av både magefølelse, fornuft og kunnskap) vil merkostnaden i aller verste fall være én unødvendig antirustbehandling - og det må i tilfelle sies å være en skrekkelig billig forsikring mot rustskader på bilen.

Lenke til kommentar
14 minutes ago, Gavekort said:

Mange nye biler kommer ferdig understellsbehandlet fra importør.

Nei, og hvis du spør selger direkte om det er en komplett understellsbehandling vil de inrømme at det er en kjapp behandling utført på havna. Den går lynkjapt og ingen deksler tas av og det er ikke noe i hulrom. Hovedformålet med den er at importøren kan skrive understellsbehandlet i reklamen.  Om det er viktig for deg er avhengig av hvor lenge du skal ha bilen før du selger og om det da blir mange like biler til salgs samtidig. Det vil skille den ene fra den andre.

Lenke til kommentar
Palladio skrev (26 minutter siden):

Nei men bilen skal vare ut garantitiden. Så derfor er det viktig for produsentene også å sikre seg mot rust, hvilket de seriøse produsentene gjør. Så kan det selvfølgelig diskuteres hvem de seriøse produsentene er og om Tesla er en av disse. I denne tråden er det imidlertid snakk om Volkswagen.

VW er absolutt værstinger på dårlig understellsbehandling fra fabrikk og rustproblemer.
Et svensk bilblad hadde en undersøkelse (siden du ikke liker anekdoter) og der hadde 41% av Passatene de sjekket synlig rustangrep etter 6 år. Dette rimer også med mine anekdotiske observasjoner, da jeg skjelden ser så mye og tydlig rust som VW.

Palladio skrev (23 timer siden):

Anekdotiske bevis imponerer ikke.

Ingen bevis imponerer mindre.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (22 minutter siden):

Mange nye biler kommer ferdig understellsbehandlet fra importør.

Her må man være sikker på hva det er importøren har gjort. Noen importører gir alle bilene en lett understellsbehandling når de kjøres av båten på kaia i drammen. Dette er bedre enn ingenting, men ikke så bra som det kunne vært. Men om importørern har kostet på en full og skikkelig jobb der alle deksler og varmeskjold (fossilbiler) er fjærnet før det er sprøytet på, så er det selvsagt godt nok.

Jeg vet det er noen lokale forhandlere her som har avtale med lokale rustbehandlingsjappa, så da leveres bilen direkte hos dem før de kjøres til klargjøring og utlevering hos forhandler.Da får man ofte et ekstra garantibevis for denne behandlingen utover forhandlers garanti.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Hobby2000 skrev (På 23.9.2024 den 11:40 AM):

Om ikke mange uker får vi levert en ny ID4 - og spørsmålet er om denne bør ekstra rustbehandles helt fra den er ny?  Finner ulike råd og anbefalinger på nettet, så mottar gjerne gode råd fra alle om dette....er selv i villrede!

Ja, det bør den absolutt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...