Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Rustbehandling av ny ID4 - er det nødvendig?

Anbefalte innlegg

nebrewfoz skrev (På 27.9.2024 den 15.11):

Linolje eller lanolin? Det er 2 forskjellige ting.

Linolje er vel mer brukt på treverk enn på metall ...

Linolje brukes nok tradisjonelt mer på treverk enn metall; er en stund siden jeg satte meg inn i linoljens egenskaper men kaldpresset rå linolje kryper godt inn i skjøter og falser hvertfall, og danner diffusjonsåpen overflate når tørket, og kan være ett alternativ som hulromsbeskyttelse i dører og motorrom hvor det ikke er så mye mekanisk slitasje.

Endret av Megane11
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Her ble det etterhvert mange (gode) tilbakemeldinger på det opprinnelige spørsmålet om behov for rustbehandling av ny ID4. Etter å ha studert videre på nettet og lest alle svar forsøker jeg meg på en oppsummering her:

- Behov for tilleggsbehandling på ny ID4: JA, dersom denne er grundig, med fjerning av plastdeksler, paneler osv.

- Tectyl, Dinitrol, Mercasol: Brukes best på helt nye overflater, uten rust. Mindre egnet på eldre overflater, der rusten har begynt.

- Lanolin, Fluidfilm, oljebehandling: Best egnet til etterbehandling, gjerne oppå Tectyl/Mercasol osv. Mindre slitesterk, men bedre mulighet for å fylle/krype inn i huller og ujevne overflater. 

=> Er jeg i nærheten av en evt sannhet med denne oppsummeringen? 

=> Ser ut til at Tectyl, Mercasol, Dinitrol har de samme egenskapene, og det primært er snakk om ulike merkenavn / leverandører av samme produkt. Enig i denne påstanden?

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Jeg har brukt linolje med hell fram til jeg ikke lenger hadde tilgang på smøregrav. Brukte høytrykksprøyte. Funker fjell, men om man skulle få det på lakken og ikke rekker fjerne før det herder så sitter det for alltid. Luktet også båt av bilen etter 7år med årlig sprøyting. Kanskje ikke for alle.

Lenke til kommentar

Brukt litt linolje selv, den er veldig enkel å sprøyte, ganske tynn. Men tror den herder ganske mye og sitter godt, det blir ikke klissete sånn som lanolin holder seg våt hele tiden. Jeg måtte pusse bort linolje med stålull under dørene, satt godt. Jeg tror lanolin er en bedre behandling men den er ganske tykk å sprøyte, bør varmes opp, og man må ha mye trykk og mengde på kompressor for å sprøyte den. Man trenger forøvrig ikke løftebukk eller grav, kan fint bruke bukker eller ramper. For best resultat bør man nok ta av innerskjermer og jekke opp hele bilen 20-30 cm, men kanskje ikke nødvendig å gjøre så grundig hvert år. 

Lenke til kommentar

Rustbehadlet min 2018 octavia selv med kompressor og "gjør det selv" kit fra lanofilm. Var en rask og enkel prosess. Var noe knirking ved rattutslag i lav fart som også forsvant. Kommer sikkert tilbake såklart.

Screenshot_20241023_003544_Gallery.jpg

Screenshot_20241023_003500_Gallery.jpg

Endret av Labelle
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Hobby2000 skrev (På 23.9.2024 den 11:40 AM):

Om ikke mange uker får vi levert en ny ID4 - og spørsmålet er om denne bør ekstra rustbehandles helt fra den er ny?  Finner ulike råd og anbefalinger på nettet, så mottar gjerne gode råd fra alle om dette....er selv i villrede!

Det er ikke mere Tektylbehandling på bilene i dag enn det akkurat må være , den info har jeg fra folk som driver bilskade og sees på som troverdig , fabrikken skal spare litt her og litt der og til ett annet tema som berører rust på biler, det er ikke lenger skvettlapper lenger på og ikke påkrevd fra EU , det også forringer verdien på bilen , regelmessig vask av bilen er og anbefale 

Lenke til kommentar

Fikk dette standard svaret fra forhandler  om det anbefales med understellsbehandling:

Hei  

Ja,  det  kan komme behandlings stoff på batteri kabler ( hoved batter ), som kan føre til fargeendring/misfarging  kabler.   Mangel/ feil  på Eu kontroll , da må kabler  byttes ut  med nye , det  dekkes  ikke av garantien.  

Kostander har jeg dessverre ikke, det en stor jobb og tidkrevende.   

Lenke til kommentar
Kose skrev (På 26.10.2024 den 11:31 PM):

Fikk dette standard svaret fra forhandler  om det anbefales med understellsbehandling:

Hei  

Ja,  det  kan komme behandlings stoff på batteri kabler ( hoved batter ), som kan føre til fargeendring/misfarging  kabler.   Mangel/ feil  på Eu kontroll , da må kabler  byttes ut  med nye , det  dekkes  ikke av garantien.  

Kostander har jeg dessverre ikke, det en stor jobb og tidkrevende.   

Det er regelrett bullshit. 

Lenke til kommentar

Det skal fungere bra, men man bør nok gjøre det en gang i året for best resultat. Har selv nettopp brukt det for første gang, skal vel ta enda et par biler med det. Veldig enkelt å bruke, selv om massen er tykk som grease, bør varmes opp før bruk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...