Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Rustbehandling av ny ID4 - er det nødvendig?


Anbefalte innlegg

Habla Møberg skrev (På 23.9.2024 den 12:18 PM):

Ehh, dette er så feil som det kan få blitt. Korrosjonen starter dag 1, det venter ikke 4 år med å korrodere.

 

Enig med deg i den blir nok snart lanolin i ramma på Sølvreven  (Mitsubishi L200 2009 mod) eller anbefaler du noe annet du som hadde Pajero ? 😉 Spillolje skal ikke brukes 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Maskinfører skrev (9 minutter siden):

Enig med deg i den blir nok snart lanolin i ramma på Sølvreven  (Mitsubishi L200 2009 mod) eller anbefaler du noe annet du som hadde Pajero ? 😉 Spillolje skal ikke brukes 

sauefett er det nok beste på eldre biler! Behandla min V70 2009 modell for 2 år si, nå skal eg ha den inn på ny behandling(viss eg ikkje tar det sjøl)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Maskinfører skrev (7 minutter siden):

Enig med deg i den blir nok snart lanolin i ramma på Sølvreven  (Mitsubishi L200 2009 mod) eller anbefaler du noe annet du som hadde Pajero ? 😉 Spillolje skal ikke brukes 

Jeg anbefaler lanolin og FluidFilm, behandlet Landcruiseren med det for en god stund siden og er meget fornøyd med resultatet.

Et tips er å bruke høytrykksspyler med rørrenser inni ramma å la det tørke noen døgn før du bruker lanolin, hvis den ikke har vært vasket før så skal jeg garantere at det kommer ut mange kilo med sand og dritt. Er greit å gjøre dette på sommeren når det er varmt og tørt. Etter behandlingen kan du ta en kjøretur på støvete grusveier. 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Maskinfører skrev (5 minutter siden):

Enig med deg i den blir nok snart lanolin i ramma på Sølvreven  (Mitsubishi L200 2009 mod) eller anbefaler du noe annet du som hadde Pajero ? 😉 Spillolje skal ikke brukes 

Har hatt et par-tre Pajeroer, og er det en ting som er sikkert så er det at de ruster 😛
Regner med du allerede har endel brune flekker under. Så du KAN ta den til et antirustverksted, få de til å sandblåse og legge på epoxy, og så sprøyte en guffe på. Det koster peng, men er det et skikkelig verksted så vil dette hjelpe godt på.
En fryktelig mye billigere løsning er å kjøpe inn utstyr selv og påføre sauefett. Det er sterke meninger for og mot for dette stoffet. At det beskytter mot korrosjon er utover enhver tvil. Det funker som rakkeren. Det er billig, enkelt, giftfritt, ikke brannfarlig, og det myker opp gammel antirust. Og du kan fint gjøre det selv.
Dog kan det lukte endel (avhengig av merke, noen mer enn andre), men lukten gir seg uansett etter et par-tre uker. Legger man tykt på så blir det grisete å mekke på bilen. Løsningen er å spraye/pensle et relativt tynt lag i de områdene hvor du/noen i praksis kommer til å mekke, altså hjuloppheng etc. Påfør heller et nytt tynt lag hver gang du f.eks setter på vinterdekkene. Det er gjort på minutter å ta alle hjulbuene. Inni kanaler/ramme er det bare å kjøre på, du skal uansett ikke inn der i fremtiden.
Så for min del er svaret veldig enkelt. Sauefett. Fordi jeg kan gjøre det selv, jeg kan knapt gjøre noe feil, det er rimelig og raskt.
Noen gummidetaljer KAN svelle litt opp om det får fett på seg. F.eks gummi på gliderne til kalipperne, diverse mansjetter som er av gummi og ikke teflon/plast/etc. Har selv opplevd at jeg var litt for ivrig og sølte litt på gummien til gliderne. 2 uker senere begynte begge bremsene framme å henge på. Nå var rett nok gummien der 10 år gammel, men likevel. Har jo ingen garanti for at det var sauefettet som var årsaken, men det var litt mistenkelig at begge framme plutselig skulle begynne å henge når de bare noen måneder i forveien var sjekket å ha god glidefunksjon. Dette var på en Citroen med original gummi på gliderne.
Så det kan være greit å dekke til deler du vet er av (ren) gummi.
Jeg har ikke hatt noe problemer på noen av Mitsubishiene jeg har behandlet (4 stk totalt), så det kan hende de bruker noe som tåler fett bedre enn andre bilmerker.
For meg som mekker selv så er ikke dette problemer som er store nok til at jeg styrer unna sauefettet når det ellers er så suverent til å holde korrosjonen på avstand.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
sveibuen skrev (24 minutter siden):

sauefett er det nok beste på eldre biler! Behandla min V70 2009 modell for 2 år si, nå skal eg ha den inn på ny behandling(viss eg ikkje tar det sjøl)

Er det den Lanopro ? Er en borte i gata her som driver med dette (Bor i Vestfold ja men det høres bra ut 😀 skal få levert inn min også er 15 år gammel aldri vært behandlet så vidt jeg ved 

Lenke til kommentar
El burro skrev (23 minutter siden):

Jeg anbefaler lanolin og FluidFilm, behandlet Landcruiseren med det for en god stund siden og er meget fornøyd med resultatet.

Et tips er å bruke høytrykksspyler med rørrenser inni ramma å la det tørke noen døgn før du bruker lanolin, hvis den ikke har vært vasket før så skal jeg garantere at det kommer ut mange kilo med sand og dritt. Er greit å gjøre dette på sommeren når det er varmt og tørt. Etter behandlingen kan du ta en kjøretur på støvete grusveier. 

 

Lanopro ? Vet Vestfold Antirust borti gata her bruke den hører rykter om at det visst nok lukter Eple nå og ikke sau ja ramma mi er full av sand og de tok 500,- ekstra for å spyle den 😀 

Lenke til kommentar
Habla Møberg skrev (21 minutter siden):

Har hatt et par-tre Pajeroer, og er det en ting som er sikkert så er det at de ruster 😛
Regner med du allerede har endel brune flekker under. Så du KAN ta den til et antirustverksted, få de til å sandblåse og legge på epoxy, og så sprøyte en guffe på. Det koster peng, men er det et skikkelig verksted så vil dette hjelpe godt på.
En fryktelig mye billigere løsning er å kjøpe inn utstyr selv og påføre sauefett. Det er sterke meninger for og mot for dette stoffet. At det beskytter mot korrosjon er utover enhver tvil. Det funker som rakkeren. Det er billig, enkelt, giftfritt, ikke brannfarlig, og det myker opp gammel antirust. Og du kan fint gjøre det selv.
Dog kan det lukte endel (avhengig av merke, noen mer enn andre), men lukten gir seg uansett etter et par-tre uker. Legger man tykt på så blir det grisete å mekke på bilen. Løsningen er å spraye/pensle et relativt tynt lag i de områdene hvor du/noen i praksis kommer til å mekke, altså hjuloppheng etc. Påfør heller et nytt tynt lag hver gang du f.eks setter på vinterdekkene. Det er gjort på minutter å ta alle hjulbuene. Inni kanaler/ramme er det bare å kjøre på, du skal uansett ikke inn der i fremtiden.
Så for min del er svaret veldig enkelt. Sauefett. Fordi jeg kan gjøre det selv, jeg kan knapt gjøre noe feil, det er rimelig og raskt.
Noen gummidetaljer KAN svelle litt opp om det får fett på seg. F.eks gummi på gliderne til kalipperne, diverse mansjetter som er av gummi og ikke teflon/plast/etc. Har selv opplevd at jeg var litt for ivrig og sølte litt på gummien til gliderne. 2 uker senere begynte begge bremsene framme å henge på. Nå var rett nok gummien der 10 år gammel, men likevel. Har jo ingen garanti for at det var sauefettet som var årsaken, men det var litt mistenkelig at begge framme plutselig skulle begynne å henge når de bare noen måneder i forveien var sjekket å ha god glidefunksjon. Dette var på en Citroen med original gummi på gliderne.
Så det kan være greit å dekke til deler du vet er av (ren) gummi.
Jeg har ikke hatt noe problemer på noen av Mitsubishiene jeg har behandlet (4 stk totalt), så det kan hende de bruker noe som tåler fett bedre enn andre bilmerker.
For meg som mekker selv så er ikke dette problemer som er store nok til at jeg styrer unna sauefettet når det ellers er så suverent til å holde korrosjonen på avstand.

Par artige biler det hadde en 1999 mod om jeg ikke husker feil var i 2009 det en kamerat hadde samme bilen som han totalvraka ☹️ hadde også en 2000 Navara som knakk i 2 ☹️ er en bekjent av min mor og far som kan sandblåse bort Rustflekker også har  jeg fått supertilbud på understellsbehandling av ramma 500,- for å spyle ramma innvendig samt noe de kaller Lanopro var visst noe Eplelukt eller no 4 000,- for behandling og 500,- for spyling av ramme totalt 4 500,- gode tips det med gummien hadde bilen inne hos NAF nå i juli gikk rett igjennom 323 000 på teller,n når jeg var inne i 2022 så snakket han om ramma denne gangen kommenterte han ikke noe har brukt litt utvendig på ramma fra Biltema noe sauefett men ønsker og få jobben gjort ordentlig og er mest interresert i å få tatt ramma                  i oktober skal jeg få tatt registerreima 😀

Lenke til kommentar
Saltkorn skrev (På 23.9.2024 den 11:54 AM):

Med tanke på hvor mye saltlake som kastes på veiene i tilleg til våt veg 200dager i året. JA.  

Hvor godt produsentene rustbehandler bilene, f.eks galvanisering av understell varierer fra år til år og modell.

Sikkert noen som vi si NEI, men ikke syt når det begynner å ruste.

Leste på Broom at man idag limer karosseriet med lim som ikke er så glad i oljer lime karosseri må jo være tull ? lønner seg og understellsbehandle selv om garantien faller bort på understell 

Lenke til kommentar
Maskinfører skrev (2 timer siden):

Er det den Lanopro ? Er en borte i gata her som driver med dette (Bor i Vestfold ja men det høres bra ut 😀 skal få levert inn min også er 15 år gammel aldri vært behandlet så vidt jeg ved 

Sauefett = >FluidFilm :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Maskinfører skrev (16 minutter siden):

Åhh det er det ja 😀 men den nye da ? Lanopro lanolinolje ? 😀

FluidFilm og Lanopro er vel begge lanolinolje, altså det fettet som blir liggende igjen i gryta etter at ulla fra sauen er kokt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Om man begynner med fluidfilm fra bilen er ny så vil ikke rust utvikle seg overhode.

Det er som fett og fuktighet vil ikke trenger inn i metallet, det er dette som er fordelen kontra mercosol og tectyl. Samt det naturlig kryper til alle kriker og kroker.

Ulempen er at man helst må gjøre det hvert år, eller i det minst annenhver.

Det vil heller ikke skjule rusten, slik andre midler gjør.

Endret av freedomseeker
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
sveibuen skrev (På 25.9.2024 den 3:54 PM):

Bilene ruster nesten før de blir sendt fra fabrikk!

Hva mener du med at bilene nesten ruster? Enten har det dannet seg rust, eller så har det ikke dannet seg rust. Jeg tviler veldig sterkt på at produsentene sender biler som har begynt å ruste ut av fabrikkene sine. Dette høres ut som en myte og et påfunn.

Endret av Palladio
Lenke til kommentar
nebrewfoz skrev (På 27.9.2024 den 3:11 PM):

Linolje eller lanolin? Det er 2 forskjellige ting.

Linolje er vel mer brukt på treverk enn på metall ...

Både linolje (f.eks. Owatrol) og lanolinolje (f.eks. Fluidfilm) fungerer utmerket på rust :) 

Lenke til kommentar
Palladio skrev (3 timer siden):

Hva mener du med at bilene nesten ruster? Enten har det dannet seg rust, eller så har det ikke dannet seg rust. Jeg tviler veldig sterkt på at produsentene sender biler som har begynt å ruste ut av fabrikkene sine. Dette høres ut som en myte og et påfunn.

Ingen påfunn! Skal vise deg en helt ny bil, som jeg kjøpte. Så skal du få se! Bilde er tatt uka etter!

Eg reklamerte uten å komme noen vei, da de mente det var overflaterust!
Sende så melding til NAF med bilder, de sa, at så lenge du har reklamert, så må forhandler stå til ansvar for skader rusten gjør frem til de har fikset det.

Bilen er behandlet*

405317364_10162296335676323_4641562762236825040_n.jpg

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...