Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Rustbehandling av ny ID4 - er det nødvendig?


Anbefalte innlegg

Hollabaloo skrev (På 23.9.2024 den 4:36 PM):

også får det heller være at det enkelte steder på bilen blir «smør på flesk» med beskyttelse på beskyttelse.

Jeg ville aldri latt noen lokale helter med steamer og kjemikalier gå løs på min helt nye bil. Du kan jo selv tenke deg hva som kan skje hvis man går løs på et voksbehandlet understell med Tectyl eller penetrerende olje. Tectylen fester seg ikke til voks. Oljen ødelegger vokslaget. Og problemet er jo ikke nødvendigvis de lett tilgjengelige områdene under bilen, men de vanskelige områdene der de på fabrikken har mest tilgjengelighet. Dette er ikke noe for lokale helter eller amatører. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Femtekolonne skrev (17 minutter siden):

Nei, og hvis du spør selger direkte om det er en komplett understellsbehandling vil de inrømme at det er en kjapp behandling utført på havna. Den går lynkjapt og ingen deksler tas av og det er ikke noe i hulrom. Hovedformålet med den er at importøren kan skrive understellsbehandlet i reklamen.  Om det er viktig for deg er avhengig av hvor lenge du skal ha bilen før du selger og om det da blir mange like biler til salgs samtidig. Det vil skille den ene fra den andre.

Det er en røverhistorie jeg bare har hørt på nettforum.

Ytterligere rustbehandling kan dessuten ugyldiggjøre rustgarantien på bilen

https://www.tv2.no/broom/for-var-dette-smart-na-bor-du-vaere-skeptisk/11692491/

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Palladio skrev (På 23.9.2024 den 1:34 PM):

Jeg ser forresten at personen i artikkelen som selger antirustbehandling foreslår å vente 2 år fra bilen er ny i stedet for 3-4 år slik jeg foreslår, så vi er jo ikke akkurat veldig uenige da. 

Han sier at må få behandlet bilen innen to år fra den er ny, ikke at man bør vente to år før man rustbehandler.

Forresten er alt du kommer med regelrett bullshit. Jo før man understellsbehandler, jo mindre sannsynlig er det at man får rustskader i fremtiden. Det er jo rein logikk, rusten venter ikke noen år før den setter i gang. 

Til OP, få bilen behandlet så kjapt som mulig. Nye biler (inkludert elbiler) ruster like mye som gamle.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Kajac skrev (4 minutter siden):

Det er jo rein logikk, rusten venter ikke noen år før den setter i gang.

Det hadde vært logisk hvis det hadde vært slik at produsentene overhodet ikke hadde tenkt på å rustbehandle bilene sine og at alle lokale helter som holdt på med rustbehandling var smartere enn ingeniørene som jobber for bilprodusentene. Men sånn er det jo selvfølgelig ikke.

Lenke til kommentar
Palladio skrev (8 minutter siden):

Jeg ville aldri latt noen lokale helter med steamer og kjemikalier gå løs på min helt nye bil. Du kan jo selv tenke deg hva som kan skje hvis man går løs på et voksbehandlet understell med Tectyl eller penetrerende olje. Tectylen fester seg ikke til voks. Oljen ødelegger vokslaget. Og problemet er jo ikke nødvendigvis de lett tilgjengelige områdene under bilen, men de vanskelige områdene der de på fabrikken har mest tilgjengelighet. Dette er ikke noe for lokale helter eller amatører. 

"Lokale helter"? Mener du firmaer som driver med dette til daglig, og er på årlig kurs hos leverandøren av disse produktene?
Og  med "voksbehadlet understell" så mener du kanskje voks som er borte etter 3 måneder på en norsk vintervei?

Det er ikke snakk om det lokale versktedet på hjørnet der du slipper kvittering etter klokka 18, og der de "selvsagt" kan rustbehandle bilen din.

Dette er VW sin orginale understellsbehandling etter 10 år. Jeg snitta langs dørstokken fra baskjerm til fremskjerm, og så dro jeg av hele kanalen for hånd. Dette har rusta fra innsiden og ut. Og inni var det spor av VW sin verdiløse voksbehandling. Problemet er at denne var så tørr at den flasset av. Det blir ikke oljen.
Screenshot2024-09-25at12_31_14.thumb.png.aba16a577d35c944e42022eef92504e6.png

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Palladio skrev (2 minutter siden):

Det hadde vært logisk hvis det hadde vært slik at produsentene overhodet ikke hadde tenkt på å rustbehandle bilene sine og at alle lokale helter som holdt på med rustbehandling var smartere enn ingeniørene som jobber for bilprodusentene. Men sånn er det jo selvfølgelig ikke.

De ingeniørene som jobber med rustbehandling hos produsentene er de samme som utvikler rustbehandlingen de lokale heltene bruker. Dette skjer ikke in-house. Det samme gjelder karosserilim, rutelim, gummiforinger osv.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Femtekolonne skrev (32 minutter siden):

Nei, og hvis du spør selger direkte om det er en komplett understellsbehandling vil de inrømme at det er en kjapp behandling utført på havna. Den går lynkjapt og ingen deksler tas av og det er ikke noe i hulrom. Hovedformålet med den er at importøren kan skrive understellsbehandlet i reklamen.  Om det er viktig for deg er avhengig av hvor lenge du skal ha bilen før du selger og om det da blir mange like biler til salgs samtidig. Det vil skille den ene fra den andre.

Et par importører, blant annet Hyundai, gir mange av bilene full understellsbehandling når de ankommer Norge. Volkswagen, som tråden handler om, sier at de ikke gir bilene ekstra understellsbehandling i Norge.

Personlig hadde jeg aldri kjøpt en nybil uten at den hadde fått en full-behandling. Jeg har eid nok biler som enten har fått understellsbehandlingen for sent, eller ikke i det hele tatt, til at jeg aldri kommer til å stole på at en bilfabrikk rustbeskytter bilene sine godt nok for norske forhold.

  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Drogin skrev (5 minutter siden):

Jeg fikk min lokale Audi forhandler til å kjøre bilen til mercasol behandling før overtakelse. Det var ikke noe problem ifølge Møller bil.

Dette er vel de viktigste. Hør med din forhandler med hva de sier. Noen produsenter sier ja til alt, mens andre sier nei eller setter krav til type understellsbehandling.

Det kan og tenkes at din forhandler har avtale med et firma som utfører dette, og kanskje får en hyggeligere pris.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Slike midler tørker ut etter noen år og kan fange fuktighet, da har man et stort problem. For det første så ser man ikke rusten, og for det andre så blir det veldig vanskelig å gjøre noe med det.
Fluid film er det eneste trygge slik jeg ser det, hør dog med forhandlere før du foretar deg noe.

Endret av freedomseeker
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hadde en skoda superb, sånn 280 hesters sak. Fikk den umiddelbart rustbehandlet, og fulgte programmet her til vi solgte den. 

Tok innbytte i en ny isuzu dmax som vi har nå og jeg også har fått behandlet med mercasol. 

Under forhandlinger med innbyttested priset han seg 30.000 under det jeg ønsker. Sa han måtte 30k opp for at jeg var interessert i å bytte bil i det hele tatt ellers kan jeg selge den privat. 

"Hva gjør din bil spesiell?"

Sendte bilder av alle 4 navene og bilder fra under bilen når jeg hadde den på bukk to dager i forveien og inspiserte den nøye siden den skal nå selges. Ikke en eneste rustflekk på noe som helst. Noe på kanten av bremseskivene. 

 

Jeg fikk de 30k jeg ønsket. 

Kjerringa sin 16 mod yaris, når hun kom inn i husholdet i 19 så var traversen bak så godt som helt ødelagt. Boltet på ny og behandlet den. Idag ser den ut som ny enda. 

 

Rustbehandling er et program man nesten må følge, siden de fleste er ikke like sær som meg som gjerne er under bilen flere ganger i året og smører på litt ekstra selv her og der. Så er undersiden av bilen et sted som får veldig veldig lite oppmerksomhet og det er der man fort kan tape mest verdi på en bil når den skal selges. Folk flest vasker utsiden av bilen gjerne fordi det er det man ser. Inni dører, tanklokk, bakluke, under bilen etc er ikke så nøye for mange.

 

 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Drogin skrev (8 minutter siden):

Jeg fikk min lokale Audi forhandler til å kjøre bilen til mercasol behandling før overtakelse. Det var ikke noe problem ifølge Møller bil.

Mercasol er stort sett godkjent hos alle, det har vel litt med at det har vært på markedet noen år. De bilene jeg har fått behandlet med Mercasol har holdt seg meget godt i flere år. Gamle Tectyl hadde problemer med at det tørket ut, men usikker om det er et problem fremdeles.

VAG eller Møller har vel SVJV aldri fullbehandlet noen biler ved levering, med mindre kunden ber om det og de har mulighet for det.

En arbeidskollega, som absolutt ikke steller bilen mer enn nødvendig, fulgte Møller sin påstand om at det ikke trengs noe behandling. Vel. Den Golfen (ca 2007 modell?) gikk på vraken da den ble underkjent pkk år6. Jeg så under på den bilen, og den var vrak. Begge traverser, kanaler etc var råttent. Foruten det man kunne se av hull og blærer på dører, hjulbuer, bakluke. Ifølge en viss teori i denne tråden starter jo ikke biler å ruste før de er minst 4 år, så da må all den rusten skjedd på 2 år. Neppe. Bilen ble kjørt i ordinært Bergensklima, og vasket i maskin når den så fæl ut.

Lokal sauefett-behandler legger stadig ut bilder av understell som er bare 2-4 år gamle og kraftig angrepet. Ifølge en viss teori her så er jo det en fysisk umulighet og derved løgn og oppspinn.

I rest my case.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
freedomseeker skrev (7 minutter siden):

Slike midler tørker ut etter noen år og kan fange fuktighet, da har man et stort problem. For det første så ser man ikke rusten, og for det andre så blir det veldig vanskelig å gjøre noe med det.
Fluid film er det eneste trygge slik jeg ser det, hør dog med forhandlere før du foretar deg noe.

Slike midler er litt diffust. Tectyl gjorde dette, men om det fremdeles er et problem vet jeg ikke. Mercasol holder iallefall 10 år uten å tørke ut, av det jeg har sett. Dvs, har ikke sett noen Mercasol-behandlede biler hvor det har tørket inn. Derimot kjøpte jeg en Pajero rammebil som var råtten i rammen, på grunn av flere tykke lag med Mercasol uten at de har fjernet gammelt før de la på nytt. Stord Antirust gjorde en heller dårlig jobb på den....

Lenke til kommentar
freedomseeker skrev (3 minutter siden):

Slike midler tørker ut etter noen år og kan fange fuktighet, da har man et stort problem. For det første så ser man ikke rusten, og for det andre så blir det veldig vanskelig å gjøre noe med det.
Fluid film er det eneste trygge slik jeg ser det, hør dog med forhandlere før du foretar deg noe. Man må også være litt forsiktig slik at det ikke havner på mansjetter, lister og foringer som er laget av gummi.

Fluidfilm er utmerket når bilen har blitt et par år gammel og potensiell rust har begynt å oppstå. Men på en helt ny bil vil jeg heller anbefale mer tradisjonell behandling. Om programmet følges (oppfrisknings-behandling hvert tredje år), så er det heller ikke noe problem med at det tørker ut. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Palladio skrev (På 23.9.2024 den 12:30 PM):

LOL, du forutsetter at bilen kommer levert ulakkert og med rent ubehandlet metall på understellet. Det gjør det ikke, siden bilprodusenter jo faktisk er klar over at stål ruster. Så nei, rust på en ny bil starter ikke fra dag en slik du feilaktig påstår.

Ingen må finne på å høre på dine råd.

En understellsbehandling på en ny bil er bortkastet siden du bare behandler allerede behandlete flater. Problemet er jo at dette slites bort og/eller sprekker etter hvert, men det vil ta noen år som sagt. Så derfor er det lurt å vente noen år med ny understellsbehandling hvis ikke kaster du egentlig bare penger ut av vinduet.

Ta deg ei bolla! Må du slutta å komma med løgn!

Bilene ruster nesten før de blir sendt fra fabrikk!


TS:
Behandle bilen er det beste du kan gjøre! Det som kommer fra fabrikk er så lite at bilen allerede har begynt å ruste når du får den.

Ta feks meg selv, kjøpte helt ny Leaf, og fikk den levert jan 23. Den var "behandla" fra fabrikk, men allerede begynt å rusta, feks drivakslinger, mutrer, bolter etc etc, dog bare overflaterust, men dette kan fort utvikle seg til verre.
I min sak, tok eg det opp med naf, de sa, så lenge du har reklamert, så må forhandler ta all fremtidig feil som kan forekomme pga rusten, feks drivmansjetter og drivknuter.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Jeg har en Ford Mach E som jeg selv dinitrol (olje) behandlet hos en leverandør. Så lenge jeg følger sjekk intervallene (hvert 2. år) er garantien jeg får hos dem like god om ikke bedre enn produsent av bil.

Det er verd å merke at i de aller fleste tilfeller frasier du deg garantien fra produsent når du gjør en slik behandling. På samme tid, har du noen gang hørt noen få igjennom et krav på rustgaranti? Det skjer ikke, og for de som har prøvd det vil du få høre lengre historier om hvordan man har forskjellige definisjoner, årsaker og kriterier som til syvende og sist medfører at kjøper sitter igjen med dårlige kort. Det er også et paradoks at, for Fords del hvert fall, er anbefalt og gjennomføres denne typen behandling i Tyskland, mens Ford Norge av en eller annen grunn mener å vite bedre :) 

Ang. når du skal behandle bilen så avhenger det av produktet. Gå ikke i fellen å hør på folk her inne, gå å snakk med de som leverer slike tjenester og sett deg inn i deres vilkår og anbefalinger. Da får du også garantier på arbeidet utført.

Og la det bare være sagt, om du tror du kan spørre selger om bil er behandlet eller «rustsikker», så avhenger svaret av hvor lyst selger har på salget.

Endret av The Very End
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...