Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Rustbehandling av ny ID4 - er det nødvendig?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis man spør forhandleren...så er svaret som regel at man IKKE trenger ytterligere rustbehandling...men jeg lurer altså litt på om dette er helt korrekt svar?

Til info planlegger vi å beholde bilen i mange år  (minst 10...!) 

Lenke til kommentar

Med tanke på hvor mye saltlake som kastes på veiene i tilleg til våt veg 200dager i året. JA.  

Hvor godt produsentene rustbehandler bilene, f.eks galvanisering av understell varierer fra år til år og modell.

Sikkert noen som vi si NEI, men ikke syt når det begynner å ruste.

Endret av Saltkorn
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Om du vil ha bilen noen år, så absolutt.

Personlig har jeg god erfaring med å bruke Mercasol på ny/nyere bil, og lanolin/sauefett på biler som allerede har fått noen brune områder under.

Jeg ville hørt med forhandler av bilen før du gjør det, om de har noe problem med dette. Mange bilprodusenter har egne krav til metode og kjemikalier som benyttes,men SVJV er Mercasol utført på et Mercasol-verksted noe de fleste merker aksepterer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Habla Møberg skrev (32 minutter siden):

Ehh, dette er så feil som det kan få blitt. Korrosjonen starter dag 1, det venter ikke 4 år med å korrodere.

LOL, du forutsetter at bilen kommer levert ulakkert og med rent ubehandlet metall på understellet. Det gjør det ikke, siden bilprodusenter jo faktisk er klar over at stål ruster. Så nei, rust på en ny bil starter ikke fra dag en slik du feilaktig påstår.

Ingen må finne på å høre på dine råd.

En understellsbehandling på en ny bil er bortkastet siden du bare behandler allerede behandlete flater. Problemet er jo at dette slites bort og/eller sprekker etter hvert, men det vil ta noen år som sagt. Så derfor er det lurt å vente noen år med ny understellsbehandling hvis ikke kaster du egentlig bare penger ut av vinduet.

Endret av Palladio
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Palladio skrev (48 minutter siden):

LOL, du forutsetter at bilen kommer levert ulakkert og med rent ubehandlet metall på understellet. Det gjør det ikke, siden bilprodusenter jo faktisk er klar over at stål ruster. Så nei, rust på en ny bil starter ikke fra dag en slik du feilaktig påstår.

Ingen må finne på å høre på dine råd.

En understellsbehandling på en ny bil er bortkastet siden du bare behandler allerede behandlete flater. Problemet er jo at dette slites bort og/eller sprekker etter hvert, men det vil ta noen år som sagt. Så derfor er det lurt å vente noen år med ny understellsbehandling hvis ikke kaster du egentlig bare penger ut av vinduet.

Nye biler har elendig antirustbehandling fra fabrikken og det er absolutt ikke tatt høyde for den vanvittige saltingen i Norge, etter bare et par år så kan det oppstå alvorlig rust. Spesielt utsatt er bremsekomponentene på elbiler.

https://www.nettavisen.no/livsstil/ekspert-slar-alarm-om-nye-biler/s/12-95-3423894876

  • Liker 3
Lenke til kommentar
El burro skrev (4 minutter siden):

Nye biler har elendig antirustbehandling fra fabrikken og det er absolutt ikke tatt høyde for den vanvittige saltingen i Norge, etter bare et par år så kan det oppstå alvorlig rust. Spesielt utsatt er bremsekomponentene på elbiler.

https://www.nettavisen.no/livsstil/ekspert-slar-alarm-om-nye-biler/s/12-95-3423894876

Elending rustbehandling vil si at rustbehandlingen har kort varighet. Det betyr ikke at rustbehandlingen ikke fungerer slik den skal, fordi det gjør den de første 3-4 årene.

Jeg ser forresten at personen i artikkelen som selger antirustbehandling foreslår å vente 2 år fra bilen er ny i stedet for 3-4 år slik jeg foreslår, så vi er jo ikke akkurat veldig uenige da. 

 

Bremseskivene kan man jo uansett ikke rustbehandle, siden de vil slutte å fungere som de skal da. Så nei, ville ikke fulgt ditt forslag om å tectylere bremseskivene, hvis det faktisk er det du anbefaler.

Lenke til kommentar
Sjørøver skrev (23 minutter siden):

Spørs hvor lenge du har tenkt å ha den. Jeg tror nok andre ting enn rust vil ta livet av bilen. 

Han skriver jo 10+ år. Rust på understellet er ofte noe som tar livet av en bil dessverre. Snakker av erfaring. Motor holder jo mye lenger enn 10 år... 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Mange biler kommer med mangelfull behandling. Ta mercasol/tectyl som ny og etterbehandle med lanolin etter noen år. Gamle biler som har blitt tectylert nylig ville jeg styrt unna. Da er det antagelig gjort for å skjule rust. Men en bil som ble understellsbehandlet som ny og senere har fått ett par etterbehandlinger ville jeg si er langt mer attraktiv enn en uten. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Palladio skrev (1 time siden):

LOL, du forutsetter at bilen kommer levert ulakkert og med rent ubehandlet metall på understellet. Det gjør det ikke, siden bilprodusenter jo faktisk er klar over at stål ruster. Så nei, rust på en ny bil starter ikke fra dag en slik du feilaktig påstår.

Ingen må finne på å høre på dine råd.

En understellsbehandling på en ny bil er bortkastet siden du bare behandler allerede behandlete flater. Problemet er jo at dette slites bort og/eller sprekker etter hvert, men det vil ta noen år som sagt. Så derfor er det lurt å vente noen år med ny understellsbehandling hvis ikke kaster du egentlig bare penger ut av vinduet.

Dette er så feil som man får det. Bilene kommer av båten og har samme understell som de som leveres til sørtyskland som har minusgrader to ganger på 10 år.

Bilene vi får er IKKE laget for norske veiforhold. de har enkel grunning under, og et tynnt lag lakk på understellet.

Dette ruster i løpet av første året på veien. Det er minimalt med behandling under en ny bil. Noen importører legger en helt basic understellsbehandling når bilen ankommer havnen i drammen, men selv denne er alt for dårlig for norske forhold.

Jeg hadde vår 5 år gamle Mazda på understellsbehandling når vu kjøpte den. Den hadde da kjørt 50.000km på veiene i sørnorge. Vi fikk beskjed av de som tok jobben at det var påbegynnt rust på alle deler av understellet, og at de måtte sandblåse, grunne og lakke på nytt flere plasser. Jobben som da vanligvis kostet 7500kr endte opp på 14500kr. Der de ekstra 7000kr var rustfjerning.

Det de gjør på en slik behandling er å skru av alle paneler under, og sørge for likomst inni bilen, og så sprøyter de krypende hulromsolje inni alle hulrom (kanaler, gulv osv) samt at de legger et tykkt lag med understellsmasse under bilen som både beskytter mot salt og fukt, i tillegg til fysisk beskyttelse mot steinsprang og andre skader. Produsenten gjør ingenting av dette. De har ingen form for oljebenhandling av bilen.

TIL TS:
Om dette er en bil du skal beholde lenge, så er det første du gjør å kjøre den på understellsbehandling. Ikke hør på de som sier du ikke trenger dette. Selger vil bare hevde at du ikke trenger dette fordi de ikke vil se ut som de selger deg et dårlig uferidg produkt (og fordi du ikke kommer tilbake igjen om bilen varer alt for lenge)

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Folk bruker 70K på å kle inn bilen med tykk plast for å unngå steinsprut, men 7000 for understellsbehandling.. nei, er det noe vits'a?   Det er masse biler som blir underkjent på pkk pga rust, men jeg har hittil ikke hørt om en eneste som har fått mangellapp på steinsprut på panseret.

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Zepticon skrev (24 minutter siden):

leveres til sørtyskland som har minusgrader to ganger på 10 år.

Minusgrader lager ikke rust. Det er fukt som lager rust. Tyskland har masse fukt. Dessuten har store deler av Tyskland også mye minusgrader veldig ofte og det brukes salt.

Tror du skal lese innlegget mitt på nytt samt slutte å være så veldig påståelig.

Lenke til kommentar
Palladio skrev (6 minutter siden):

Minusgrader lager ikke rust. Det er fukt som lager rust. Tyskland har masse fukt. Dessuten har store deler av Tyskland også mye minusgrader veldig ofte og det brukes salt.

Tror du skal lese innlegget mitt på nytt samt slutte å være så veldig påståelig.

Jeg er ikke påståelig. Korrosjon starter i det øyeblikket bilen forlater fabrikken. I hvilken grad avgjør bruk, lagring, bruksmiljø og overflatebehandling. Hvorfor vente 2-4 år med det? KOstnaden er den samme, og effekten er at du stenger inne påbegynt rust.

Jeg hadde aldri kjøpt ny bil uten å understellsbehandlet den umiddelbart. Jeg har gjort det på begge mine nåværende biler, og det har reddet dem fra døden. Sammenligner min 2013 modell CX-5 med brodern sin Golf 2012 modell, og det er natt og dag. Golfen hadde ikke mer enn "fabrikk" opplegg, og der har jeg byttet to kanaler, to hjulbuer, og får kommentar på EU om at det er "mye rust på bakstilling" og "en del rust på forstilling (men det er bare takket være oljelekasjen den har hatt)". Den burde egentlig også få nye innerskjermer, og skulle vært sandblåst på begge fremskjermene.

På Mazdaen som jeg understellsbehandlet er det ingen kommentarer om rust på noe, og kanaler og alt er helt perfekt.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...