Gå til innhold

Barnehage folk! Se litt her....


Gjest c7659...c93

Anbefalte innlegg

Gjest c7659...c93

Har tenkt en del på det i det siste....

Har dere en vakt ordning der vakten starter før barnehagens åpningstid?

Om bhg åpner kl 7 så har dere en vakt feks 15 min før??

Eller er det slik som jeg føler det at vi jobber gratis før. For å rekke alt? 

Alle avdelinger og barnehage dørene skal jo være låst opp kl 7 om dette er tiden barnehagen åpner(stolene nede). Så da funker d jo ikke at jeg kommer kl 7.

Litt ulogisk

Så tenkte bare og høre med flere ang dette. 

Føler det blir og vanskeligere og vanskeligere for oss assistenter(jeg er fagarbeider) og få overtids timer. Jobber selv 100% og hadde før muligheten til å få noen få minutter/timer ekstra iløpet av en mnd.(Utenom personalmøtene) Men nå er det umulig.

Kjenner at jeg også har godt av og ha desse unike mulighetene av å ha litt overtids timer og ikke slite meg til den. Jeg trenger og av og til avspaserings dag. (Lang helg)

Ser jo det er nok dager man er på vei hjem eller endt vakt at man står igjen og svarer på spm til foreldre eller hjelper de etter endt vakt som ikkje blir skrevet opp. 

Etter det jeg har skjønt så kan alt etter 15 min skal skrives ned. Eller godkjendt overtid som er godkjent fra pedl. Skrives ned.

Vet bare med meg selv at det er ofte jeg står igjen . Pga jeg er i en diskusjon med et foreldrepar eller jeg blir stoppa i garderoba og svarer på spm eller må hjelpe til for andre ting. Så det blir raskt 5 eller 10 min over av og til. Og desse går ut i null for meg. Eller ting som må ordnes til dagen etter. Men ikke hatt tid eller mulighet tidligere på dagen.

Det blir jo mye gratis tid.

Kjenner jeg blir litt frustrert 

 

 

 

Anonymous poster hash: c7659...c93

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg hadde ikke funnet meg i å jobbe gratis.  Hadde heller kastet ut foreldre å låst døren presis i det min dag var over. Var det ting som ikke var ryddet eller klargjort til neste dag så hadde jeg bare latt det ligge.

Samme om morgenen. Hadde foreldre spurt eller reagert på det så hadde jeg bedt de ta det opp med leder, du følger bare arbeidstidene dine.

Om alle jobber gratis 10 minutter i hver ende av dagen så blir det mye i løpet av ett år. Urimelig at dette er noe arbeidsgiver kan få gratis 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er litt vanskelig å si hva som blir riktig her. Hva sier kontrakten din om arbeidstid og har dere tariffavtale?

Utgangspunktet for de fleste i 100% stilling er 37,5 eller 40 timers uke, avhengig av om lunsjpausen er betalt eller ikke. Det vil isolert sett innebære at hvis du starter 06:45, så er du ferdig 14:45. Men du kan jo ha noe som heter gjennomsnittsberegnet arbeidstid. Da har du en eller flere dager som er mer 7,5/8 timer og en eller flere dager som er lengre iløpet av en periode (det  kan være opp til flere uker)

Er utgangspunktet ditt i arbeidsavtalen din ikke slik og det er 7,5/8 timers dag som gjelder, så er det slik at å komme på jobb 15 minutter før oppstart - av egen fri vilje, er å anse som mertid. Det gir ikke overtid. Blir du derimot bedt om å komme så tidlig, så skal du enten ha betalt for det eller så skal arbeidsdagen din være tilsvarende kortere.

Utgangspunktet er at overtid skal avtales. Men alle skjønner jo at det er vanskelig i din situasjon. Alternativet er avspasering i slike tilfeller (5 minutter her og 10 minutter der). Den siste ordningen har jeg selv i en flekstidsordning. Og det er som du sier - fort en del timer iløpet av året når man utøver normal høflighet og ikke slipper alt man har og løper til døra idet klokka er der.

Hvis det ikke nytter å snakke med sjefen er det ikke så mye annet å gjøre enn å holde deg til avtalen din på punkt og prikke. Det vil si at du låser opp døra 07:00 og avslutter samtalen med foreldrene slik at du kan gå hjem til riktig tid. Arbeidsgiver betaler for en tilmålt tid. Verken mer eller mindre. Stolene får du sette ned etter 07:00. 

Alternativet er du finner deg en annen jobb. Litt avhengig av hvor du bor, så kan det være svært enkelt å få seg samme stilling i en annen barnehage.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest c7659...c93

Ja. Det er ikke bare en dør. D er flere dører og flere avdelinger. Og noen ganger står barna da ved døra kl 7. 

Nei d som er avtalt er d som står på vaktlisten. 7t og 30 min har jeg hverdag og ubetalt pause 

Tenkte jeg skulle bare høre om noen har fått andre vakt ordninger. Der man starter litt før dørene åpnes. For d er ikke småtterier vi skal ha gjordt før vi "starter" kommer vi kl 7. Er ikke foreldra bli utafor for d gir ringvirkning på de.

 Nei er vanskelig dette. 

Og samtalen med foreldrene kan ikke alle ta. Pga de ikke har vært sammens med deres barn eller fortelle om skade eller episoder. D er ikke lett og bare gå. 

MEn ja d blir mye små minutter her og der. Andre vakter som feks 8 og seinvakt. Passer d at man kommer kl 8. Pga d meste er i bevegelse. Men akkurat 7 vakta eller 6:45 vakta er d ikke bare å bare å komme til barnehagen 6:45. Om dørene skal åpnes da. Må være der minst 10-15 min før for å rekke alt. Alle dører er jo låste og hinder/stoler/porter og grinder.

Så var bare om noen hadde en ordning som starta før dørene åpnes åsså.

Jeg har ikke foreldresamtaler og andre møter derfor blir d logisk mindre overtids timer på meg.

Men litt surt når man ser andre ryker opp i timer og tar ut avspasering i en deilig ferie i varmere strøk. Og her prøver jeg og få litt timer for kanskje å få en dag fri. Avspasering

Anonymous poster hash: c7659...c93

Lenke til kommentar

Høres jo ut som om det er en stor barnehage siden det er så mange dører som må låses opp, og det er bare deg på jobb? Er det forsvarlig? Hvem passer på barna når du låser opp dører rundt i bygget? Forøvrig rundt det å bli stående igjen etter arbeidstid så må man vel i tilfellet si ifra om at man må gå? Er vel bare å si at man har slutta for dagen og har en avtale. Prat med hen som fortsatt jobber? 

Lenke til kommentar
Gjest c7659...c93 skrev (15 timer siden):

Nei d som er avtalt er d som står på vaktlisten. 7t og 30 min har jeg hverdag og ubetalt pause 

Då er dette som gjeld. Må du møte 06:45 så betyr det at din arbeidsdag er over 14:45 og at eventuelt krav om å arbeide fram til kl 15:00 (eller lengre) er overtid eller meirarbeid alt etter kva arbeidsavtalen ellers seier. Forskjellen er at med meirarbeid så skal du sjølvsagt ha betalt for arbeidstida di, men ikkje nødvendigvis med overtidstillegg.

Det er nok ikkje uvanleg med ei ordning der ein runder av til nærmaste 15 minutt når ein skriv timeliste, mest av praktiske omsyn. Så lenge det går litt begge vegar så er det for såvidt greit at du ikkje fører 7 timar og 32 minutt ein dag og 7 timar og 29 minutt den neste dagen, men om det er slik at du konsekvent må jobbe meir en dei avtalte 7,5 timane så vil ikkje ei slik ordning være holdbar.

 

Det sagt så er det også litt nyanser som ein bør tenke på. Som til dømes er oppmøte 15 minutt før heilt nødvendig, eller er det noko som du har valgt sjølv for å være sikker på at alt er i orden før du låser opp døra kl 07?
Det tek sjølvsagt nokre minutt å sette ned stolane etter at reinhaldaren har gjort seg ferdig kvelden før, men samtidig så er det ikkje nødvedigvis slik at barna må sleppe inn i oppholdsrommet nøyaktig klokka 7. Dersom du uansett ikkje får betalt anne enn for tida mellom kl 07 og 15 så tenker eg at den naturlege konsekvensen er at du låser opp døra kl 07 og så må barna vente i gangen til du har klargjort rommet og kan sleppe inn barna nokre minutt etter kl 07.

Den openbare løysinga på denne problemstillinga er at ein av personalet på tidligskiftet jobbar med forskjøvet arbeidstid, og har f.eks. arbeidstid frå 06:45 til 14:45, og så kjem resten kl 07:00 og jobbar fram til 15:00. Og tilsvarande på seinskiftet slik at det er ein eller to som er igjen litt etter stengetid i tilfelle forsinkingar. Kven som møter ekstra tidleg kan med fordel gå på omgang.

 

Eg gjer meg forresten også nokre tankar om at barnehagen din må ha veldig god bemanning dersom det er forsvarleg å tilby deg 30 minutts ubetalt matpause der du heilt fritt kan forlate barnehagen i pausa. I dei fleste barnehagar så er det slik at matpausa må være betalt fordi dei tilsette ikkje står fritt til å forlate arbeidsplassen og alltid må være klar til å avbryte matpausen dersom noko skulle skje.

 

Heilt til slutt så vil eg også kommentere at du bør ikkje sjå deg heilt blind på at du ikkje får betalt for disse minutta med ekstra arbeid før og etter arbeidstid. Lønn, arbeidstid og goder heng vanlegvis saman. Ikkje at eg trur du har spesielt godt betalt, men ein måte å kompansere for at arbeidstida i realiteten blir litt over 7,5 time utan å måtte ta alt byråkratiarbeidet med å registrere denne ekstratida er å avtale i arbeidsavtalen at slikt arbeid er pårekneleg og at det blir kompensert i form av ei høgare lønn eller anna kompensasjon.
Om den arbeidstidsordninga du no har der du ikkje får ekstra betalt er akseptabel eller ikkje vil også henge saman med det store bildet.

Lenke til kommentar
Gjest c7659...c93
The Avatar skrev (På 24.9.2024 den 9:36 AM):

Eg gjer meg forresten også nokre tankar om at barnehagen din må ha veldig god bemanning dersom det er forsvarleg å tilby deg 30 minutts ubetalt matpause

Dette er helt normalt i vårt området. Ikke mange barnehager som har betalt pause her i området. 

 

The Avatar skrev (På 24.9.2024 den 9:36 AM):

Det er nok ikkje uvanleg med ei ordning der ein runder av til nærmaste 15 minutt når ein skriv timeliste, mest av praktiske omsyn

Skriv ikkje timeliste. Skriv bare ned de 5 eller 10+ minuttene overtid på et normalt ark. Om jeg får beskjed om å gå overtid av ped.leder. eller personalmøter

 

The Avatar skrev (På 24.9.2024 den 9:36 AM):

Som til dømes er oppmøte 15 minutt før heilt nødvendig, eller er det noko som du har valgt sjølv for å være sikker på at alt er i orden før du låser opp døra kl 07?

Det er jo slik at dørene skal være opne kl 645 i min barnehage. Sorry 

Har 3 avdelinger som må åpnes alene.

Og ja jeg er alene på jobb frem til kl 7 da kjem 2 stk på jobb som tek over sine avdelinger.

Men alene må jeg igjennom låste dører innad i barnehagen, barnegrinder, hive ut vogner fra garderober, og låse opp 3 hoveddører. På forskjellige plasser  

Jeg kan ikkje komme kl 645 og starte med å gå opningsrunden. Og klargjøring til frukost.

Litt vanskelig å forstå fra utsiden men tror alle barnehage personalet starter før på TIDLIG vakta pga alt som skal opnes og gjøres klar inntil første barn og kanskje med en vanskelig avskjed kommer. 

Da stopper alt opp og jeg får ikke åpnet flere avdelinger om jeg skal ankomme jobb 645 og gå rett i en vanskelig avskjed og viktige beskjeder som foreldra kjem med. Eller de må springe selv pga sine vakter starter tidlig. Så er alene i 15 min ifølge min vaktliste før 2 andre kommer.

inntil kl 7 da 2 til kommer på jobb i barnehagen min og jeg har flere og spille på. Og de ordner sine avdelinger. 

Derfor lurte jeg på om noen hadde en ordning som hadde en vaktliste som startet før dørene åpnes? Feks 15 min før dørene åpnes. 

Så slipper jeg og jobbe gratis. Men kan gå tidligere fra jobb. 

D er sjelden jeg kan gå før vakta mi er ferdig! 

Hadde vore kjekt om det er ei vakt som feks er for mitt behov event 630-1430 (pga dørene skal åpnes kl 645) 

Og ikkje nå når den er 645-1445

Så ser at ALLE som har tidligvakt hos oss starter på jobb 15 minutt før jobb pga alt som skal gjøres. 

Og når man spør hvorfor vi egentlig gjør dette er samme svaret.

-for å rekke alt. 

Men d er her logisk at d er slik vi gjør det. Og her synest jeg d er litt feil at d er logisk at vi skal starte 15 min før pga alt skal være klart 645.

Tror d er vanskelig for folk utenfor å sjå korleis d er. Men ja...

Alle andre vakter kan komme til vakta men ikkje tidlig vakta.

Tror ikke foreldra heller hadde blitt så glad om jeg kom i barnehagen kl 645 og startet runden min. Mens de må stå utenfor å vente til jeg åpner deres dør og må fyke videre til de neste dørene på min vei.

Da får event barnet ikke en god avskjed som er ekstremt viktig for noen foreldre.

Så ja.. 

 

 

 

Anonymous poster hash: c7659...c93

Lenke til kommentar
Gjest c7659...c93
Femtekolonne skrev (På 23.9.2024 den 5:58 PM):

Høres jo ut som om det er en stor barnehage siden det er så mange dører som må låses opp, og det er bare deg på jobb? Er det forsvarlig? Hvem passer på barna når du låser opp dører rundt i bygget? Forøvrig rundt det å bli stående igjen etter arbeidstid så må man vel i tilfellet si ifra om at man må gå? Er vel bare å si at man har slutta for dagen og har en avtale. Prat med hen som fortsatt jobber? 

Jeg er alene fra vaktstart 645 til kl 7 på hele barnehagen. Men ankommer 630. Altså 15 min før min oppsatte tid. (Dette gjøres kun på 645.tidligvakta.

Ankommer barnehagen punktlig andre vakter. 

Hadde jeg ankomt 645 hadde jeg måtte ha tatt imot barnet/barna og tatt de med meg på låseopp ruden og da hadde jeg iallefall brukt mer tid og energi. Pga trenger begge hender.

Og når 645 vakta ankommer barnehagen så kommer de til oppgaver som event seinvakta dagen før ikke fikk gjordt pga vaktslutt. Feks.

Så alt har en domino effekt. Om man ikke er effektive nok så kommer d fram ved barnehagedagens slutt. Og ting må ligge til neste dag. Som da blir 645 vakta. Eller andre etter meg.

Som da er opptatt av frukost og aktivisering av unger etter frukost eller de som er ferdig spist hjemme.

Har du opplevd at en barnehage ansatt har sagt midt i en setning til foreldrene at nå må jeg gå?

Når d gjelder min gr er vi bare 2. Og når den andre fra oss har gått av vakt og d er bare meg igjen på den gr. Og d har skjedd noe eller ting takes opp kan jeg ikke bare avvise. Om samtalen starter noen få minutt før jobb slutt. Jeg går ikke rundt og sjekker klokka konstant så kan ikke alltid regulere i en samtale med foreldrene om tiden går over eller ikkje. Men anser visse samtaler viktigere enn andre. Så da skiller jeg ut. Avslutter samtalen om d ikke er viktig men hører på foreldrene når jeg ser d er viktig for de.

Og vi er en gr som ikke er i barnehagen så mye så ingen vet hvordan dagen vår har vært og ting som har skjedd. D er det bare vi 2 stk av voksne som vet.

Vanskelig å forklare for folk som står utenfor. Og ikke prøvd dette selv 

 

 

 

Anonymous poster hash: c7659...c93

Lenke til kommentar

Fyrst og alt så har eg full forståing for korleis ting fungerer i praksis, og at du i liten grad kan få til så store endringar.

Dette er ikkje kritikk av deg og dine kollegaer, men eg synes likevel at det er viktig å få fram at mykje av det som har blitt vanleg praksis eigentleg ligg utanfor det som er greitt i arbeidslivet om det ikkje er spesifikt avtalt.

 

Gjest c7659...c93 skrev (2 timer siden):

Dette er helt normalt i vårt området. Ikke mange barnehager som har betalt pause her i området. 

Eg er heilt klar over at at det er normalt med ei slik ordning. Men med mindre du heilt fint kan slå av mobiltelefonen og gå deg ein tur i matpausa så skal matpausa være ein del av arbeidstida, det medfører at pausen enten skal være betalt eller så skal du jobbe tilsvarande mykje kortare. Det er regulert i arbeidsmiljølova:

Sitat

§ 10-9.Pauser

(1) Arbeidstaker skal ha minst en pause dersom den daglige arbeidstiden overstiger fem og en halv time. Pausene skal til sammen være minst en halv time hvis den daglige arbeidstid er minst åtte timer. Dersom arbeidstaker ikke fritt kan forlate arbeidsplassen under pausen eller der det ikke finnes tilfredsstillende pauserom, skal pausen regnes som en del av arbeidstiden. Når forholdene gjør det nødvendig, kan pausen forskyves.

Min erfaring er at det er få barnehagar som i realiteten har organisert seg slik at du ikkje har "bakvakt" medan du tek pause. Det er heilt vanleg at det ligg ei forventning om at du skal avslutte matpausen og hjelpe til om det er nødvendig.
Då kan du ikkje fritt forlate arbeidsplassen (eller i alle fall så er det ikkje alle som kan fritt forlate arbeidsplassen).
Regelen om at dette også gjeld på arbeidsplassar der det ikkje er tilfredsstillande pauserom er fordi du har rett til å få samanhengande pause i minst 20 minutt utan å måtte svare på spørsmål eller utføre arbeidsoppgåver.

 

Gjest c7659...c93 skrev (2 timer siden):

Skriv ikkje timeliste. Skriv bare ned de 5 eller 10+ minuttene overtid på et normalt ark. Om jeg får beskjed om å gå overtid av ped.leder. eller personalmøter

Dette er også ei timeliste. Ei timeliste er berre ein logg som viser når du har utført arbeid.
Arbeidstilsynet setter som minstekrav at der timelista også inngår i HMS arbeidet så skal det minimum framgå kven som har jobba, kva dag det er jobba, og tidsangivning som vanlegvis er klokkeslett til/frå eller den utrekna arbeidstida den dagen. Ofte er timelistene meir avanserte for å enkelt kunne summere heile lønningsperioden.

 

Gjest c7659...c93 skrev (2 timer siden):

Det er jo slik at dørene skal være opne kl 645 i min barnehage. Sorry 

Har 3 avdelinger som må åpnes alene.

Og ja jeg er alene på jobb frem til kl 7 da kjem 2 stk på jobb som tek over sine avdelinger.

Men alene må jeg igjennom låste dører innad i barnehagen, barnegrinder, hive ut vogner fra garderober, og låse opp 3 hoveddører. På forskjellige plasser  

Jeg kan ikkje komme kl 645 og starte med å gå opningsrunden. Og klargjøring til frukost.

Litt vanskelig å forstå fra utsiden men tror alle barnehage personalet starter før på TIDLIG vakta pga alt som skal opnes og gjøres klar inntil første barn og kanskje med en vanskelig avskjed kommer. 

Det er dette som er sakas kjerne. Så lenge sjefen ikkje klarer å forstå at det er forskjell på opningstid og arbeidstid så blir det veldig vanskeleg.

Det er ei umoglegheit å både ha barnehagen open og klar for mottak kl 06:45 samtidig som din arbeidsdag også starter kl 06:45. Einaste måten å få til dette på er dersom alt er klargjort kvelden før slik at alt du skal gjere når du møter på jobb er å vri rundt nøkkelen og slå på lyset (og sjølv då så bruker du fort minst eit minutt eller to på å låse opp alle dører som gjer at du strengt tatt bør ha betalt frå kl 06:43, men då snakkar vi også om så få minutt at det er meir akseptabelt at dette blir gratisarbeid).

Så lenge du og dine kollegaer er pliktoppfyllande og utfører dette gratisarbeidet så vil det heller ikkje være nokon grunn til endre på arbeidstidsordninga.

Det er uansett på det klare at du har rett til å få lønn i den tida du står til arbeidsgivars posisjon.
I all enkelheit så betyr det at enten så skal du ha betalt frå du møter på jobb kl 06:30 for å gjere nødvendig førebuande arbeid før barnehagen opnar kl 06:45, eller så møter du til avtalt arbeidstid kl 06:45 og så må både foreldrene og barnehagestyraren innbefinne seg med at dørene ikkje opner før du er ferdig med med din gjennomgang sjølv om klokka då blir 07:00 før du er ferdig.

 

Dette er også ein kjent problemstilling frå butikkbransjen der det i mange år var ei uordning der den som hadde ansvaret for kasseoppgjeret måtte rekne over vekslepengane etter butikkens stengetid utan å få betalt for dette.
Dette har ein dei fleste plassar fått rydda opp i, slik at no er det vanleg at dersom butikken stenger kl 20:00 så får den butikkansvarlege betalt også for den neste halvtimen til å ta kasseoppgjeret, sjekke at alle kundane har forlatt lokalet, påsjå at alle bakdørene er lukka og låst, samt slå av lyset og aktivere alarmen. Også dette etterarbeidet er sjølvsagt arbeidstid som ein skal ha betalt for.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...