Gå til innhold

Sony WH-1000XM5 skuffer litt....?


Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte meg Sony WH-1000XM5 her om dagen etter at den har fått flotte omtaler i alle tester. Spesielt hos tek.no. Det som funker utrolig bra er støykanselleringen. Helt super. Lydkvaliteten når man hører musikk når man ikke spiller høyt er veldig bra. Men når man guffer opp litt så forsvinner bassen gradvis og alt blir bare en grøt synes jeg. 

Jeg har justert equalizer i Sony appen og i Spotify er eq slått av. Jeg hører musikk i beste kvalitet fra Spotify. 

Det er akkurat som om hodetelefonene ikke klarer å gi noe særlig bass når man spiller høyt. Jeg må si det var litt skuffende med hodetelefoner til nesten 4.000 kroner. 

Er det noe jeg har oversett i innstillingene her? Krever jeg for mye av hodetelefonene? 

Meget skuffende når favorittlåten kommer og lyden er perfekt med skikkelig trøkk og når man skrur opp så flater alt ut og blir bare en kjip opplevelse.... 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg hadde MX5 et halvår, og opplevde ikke problemer med dynamikk eller headroom i bassen. Det kan jo muligens ha med å gjøre at jeg ikke lyttet til like høyt volum som deg, men hvis ikke det er det kan det virke som det er noe med innstillinger eller et problem med dine muligens.

Jeg syns også de skuffet litt, (endte tilbake på nyeste Bose QC i stede), men på andre områder, som byggekvalitet/knirkete plast, vind og slaglyder når man går tur med dem, dårligere støyfjerning på lavfrekvent støy, touchpanelet var irriterende å bruke kontra vanlige knapper, osv.

Edit: ser du fant ut av det mens jeg skrev innlegget mitt.

Endret av Elgen-Hansi
Lenke til kommentar
Elgen-Hansi skrev (1 minutt siden):

Jeg hadde MX5 et halvår, og opplevde ikke problemer med dynamikk eller headroom i bassen. Det kan jo muligens ha med å gjøre at jeg ikke lyttet til like høyt volum som deg, men hvis ikke det er det kan det virke som det er noe med innstillinger eller et problem med dine muligens.

Jeg syns også de skuffet litt, og endte tilbake på nyeste Bose QC i stede. Men jeg syns de skuffet på andre områder, som byggekvalitet/knirkete plast, vind og slaglyder når man går tur med dem, dårligere støyfjerning på lavfrekvent støy, touchpanelet var irriterende å bruke kontra vanlige knapper, osv.

Som nevnt over så fikset jeg problemet med å slå av eq i Sony appen. Den appen endret lydbildet etter eget godtbefinnende og ødela hele greia. Bruker nå eq i Spotify og det fikset problemet. Nå kan jeg guffe opp og få skikkelig trøkk :) 

Merker også at lyden er noe bedre når jeg spiller fra iPhone 15 Pro Max kontra en 3 år gammel iPad Pro. 

Lenke til kommentar
frohmage skrev (54 minutter siden):

Er ikke det rart, forutsatt at du benytter samme codec fra begge?

Jo, det er det sikkert... men jeg hører det jeg hører... hvilken codec jeg bruker eller ikke vet jeg ikke noe om, men lyden er på en måte kraftigere fra iPhone. Eller for å si det enkelt, jeg kan spille høyere med iPhone. 

Lenke til kommentar
13 hours ago, Bjerknez said:

Jo, det er det sikkert... men jeg hører det jeg hører... hvilken codec jeg bruker eller ikke vet jeg ikke noe om, men lyden er på en måte kraftigere fra iPhone. Eller for å si det enkelt, jeg kan spille høyere med iPhone. 

Det er faktisk stor forskjell på hvor godt forskjellige telefoner encoder. Dette gjøres i nær sanntid, og er dermed mer krevende enn "vanlig" encoding. Nyere iPhone encoder faktisk AAC i bedre kvalitet enn enkelte andre telefoner gjør med aptX og LDAC med langt høyere bitrate. Likefult ser enkelte "hifi-folk" på AAC som dårlig og aptX som automatisk bedre.

Grundig teknisk dokumentert her:

http://archimago.blogspot.com/2023/08/part-ii-comparison-of-bluetooth.html?m=1

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...