Gå til innhold

Hvor lang tid for å kunne løpe halvmaraton

Anbefalte innlegg

Kona meldte seg på ett halvmaraton og etterpå har det ikke vært prat om annet. Så nå føler jeg på at jeg også må løpe ett for å ha gjort det. Jeg løper kun for rekreasjon, 2-3 ganger i uka, på sti og grus og mellom 5 til 12km alt etter tilgjengelig tid og form. Løper helst før jobb eller i løpet av arbeidsdagen. Jeg har løpt 10km på asfalt og havnet da rett under 50min. Hvor langt frem må jeg planlegge og hvilket program skal jeg følge? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du har løpt 2-3 ganger i uken over lengre tid, er det nok ikke så fryktelig lenge før du er klar for en halvmaraton!

Det kommer jo selvfølgelig anpå amibsjonsnivået, men kan du løpe 12 km i dag uten problemer, så kan du klare å pine deg gjennom et halvmaraton til helgen! 

En 2-3 måneder med litt mer målrettet trening, med fokus på å sakte øke antall kilometer på langturen, vil nok gjøre opplevelsen bedre. Det finnes nesten like mange treningsprogram som det er løpetrenere der ute, så hvis du ønsker å følge et treningsprogram er det bare å søke i vei. 

https://iform.nu/trening/loping/halvmaraton/halvmaraton-treningsprogram-lett-ovet Kan være et eksempel. 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har meldt meg på ett løp og har funnet ett opplegg for å bli klar på 19 uker. Virker litt stusselig de første ukene med løpeturer på 20min i sone 1 og 2, men det ser ut til å ta seg opp i mengde etter 2mnd. Får heller bruke litt tid i starten på styrketrening ettersom litt knevondter og krampe i legg har kommet og gått.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Vet ikke om du trenger noe program, engang. Løper du mye og langt (12km kan jo pushes til 15 om du vil), er du klar når du møter opp. Det skjer ikke så mye rart på slutten av en sånn distanse (maraton er noe litt annet), men lurt å trene på å ta til seg næring etter å ha løpt en time hvis du vil ha en bedre opplevelse. Det er vel den største forskjellen for min del, 12km er helt greit å løpe uten næringsinntak - men det går gjerne litt tomt når jeg runder timen, så en liten halvliter med saft og elektrolytter dytter nok på den grensen til at HM går helt fint.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...