Gå til innhold

Nordmenn som er pro-Trump; hva er grunnen?


Anbefalte innlegg

:utakt skrev (Akkurat nå):

Jeg syns det er litt fascinerende hvordan Trump kan bli arrestert i "faktasjekk" på utallige punkter, men at det virker å gjøre at folk bare støtter han enda mer. Disse faktasjekkene publiseres jo vanligvis i redaktørstyrte medier, og det er altså en så uendelig mistillit til mediene blant en del folk. 

Det blir nesten på nivå med at "hvis det står i avisa er det ikke sant. Trump sier det som det er!" 

Jeg ser jo litt av de samme tendensene her hjemme. Det er ganske skummelt. 

Når Trump faktasjekkes så viser det seg hvordan folk som dem angripes på urettferdig måter ifølge Trump støttere.  Eliten hater Trump og dem og Trump ofrer seg og kjemper imot dem for dem.  Trump sier hva han mener ,  det er nesten irrelevant hvis det han sier er et løgn, han var ærlig og sa hva han mente.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
jjkoggan skrev (7 minutter siden):

Se på forskjellen mellom svart og hvit religiøse protestanter.  Det viser hvor lite religion egentlig spiller.  Det er fordi hvite protestanter  tror på egosentrisk offerskap mens svarte protestanter tror på systemisk offerskap.  Begge deler mener de er offer til noe grad.  De egosentrisk offrene mener at de personlig er offer mens de systemisk offrene mener et system hindrer dem.

Jeg er sikkert de fleste nordmenn tenker mer på systemiske problemer enn egosentriske problemer

A diverging bar chart showing that most White Christians support Trump for president; majorities in several other religious groups back Harris.

Jeg vet ikke, men jeg heller nok absolutt republikansk,  men i valget der nå ville jeg valgt å stemme på en minikandidat eller lagt være å stemme, hvis jeg hadde stemmerett.

Men mitt inntrykk er ikke at evangeliske føler seg som offer på noe vis, hvorfor føler du det?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Selfuniverse skrev (14 timer siden):

Ærlighet

Ingen andre presidenter er tatt i like mange løgner som Trump. Den famøse debatten mellom Trump og Harris er siste eksempel, der Trump ble tatt i 30 løgner, og Harris i 2. Men dette har vært en rød tråd i hele Trump sin periode både som presidentkandidat og president. I sine 10 første måneder som president, ble han tatt i løgn flere ganger enn Obama gjorde i hele sin presidentperiode på 8 år.

Selfuniverse skrev (14 timer siden):

Han forklarer om problemer som veldig mange vet om, men som andre politikere ikke tørr eller har lov til å snakke om.

Antar at du snakker om blant annet innvandring. Jeg er enig i at USA har en jobb å gjøre her. Biden tok tak i det for ikke så lenge siden. Trump vil gå hardere til verks, og blant annet deportere millioner av innvandrere og gå mot grunnloven på flere områder for å få viljen sin. Angående kriminalitet så har han også planer; det er bra det, men å antyde at de som nasker i butikker skal skytes på stedet, er kanskje å gå litt hardt til verks.

Selfuniverse skrev (14 timer siden):

snakke direkte uten å gå runder rundt grøten for å ikke fornærme noen, eller skape foruroe.

Dette gjør at han fremstår som brautende, og en av de største grunnene til at så mange misliker han. Det går an å si ting direkte, uten å være ufin og frekk. Et eksempel er uttalelsen jeg nevnte om at butikknaskere skal skytes på stedet. Det er nok ikke noe han faktisk mener, men det, samt uttalelsen om blodbad om han taper valget, er ting som oppleves som noe mer enn å ikke gå rundt grøten.

Selfuniverse skrev (14 timer siden):

Han har allerede vist hvordan han kan skape godt diplomati, effektive samtaler

Ja, med Putin og Kim Jong-un. Kanskje smart å holde sine fiender nære, men det kan også oppleves som noe helt annet når han ikke opprettholder det samme gode samarbeidet med sine allierte.

Selfuniverse skrev (14 timer siden):

banebrytende resultater på kort tid

Av nysgjerrighet, hvilke resultater er det snakk om?

Selfuniverse skrev (14 timer siden):

Kort sagt ett geni som vi burde støtte alle mann

Ut fra måten han oppfører seg, måten han prater på, hvilke holdninger han har og hva han faktisk gjør, fremstår han ikke som et geni i mine øyne. På grunn av den brautende holdningen, selvskrytet og mange av hans meninger, fremstår han heller som ganske uintelligent.

Selfuniverse skrev (14 timer siden):

siden han er grunnleggende på folkets side

Vel og bra å være på folkets side, men hvis man kun er på folkets side, så blir det som å pisse i buksa for å holde seg varm. Som president har man mye mer å bry seg om, enn å prøve å holde befolkningen glad.

Selfuniverse skrev (14 timer siden):

Men han er ikke bra for krigsprofitører eller andre sterke krefter som ikke bryr seg om hvordan det går med USA helhetlig som nasjon(...)Sånn helt i bånn så er dette en kamp med folks liv i USA, og gode, fredelige og nødvendige samfunnsverdier på en side, -mot- sterke krefters utnyttelse og ramponering av USA som nasjon og grunnloven deres.

Det er klart at han setter USA først, og noe en president skal gjøre. Men jeg mener han overdriver. Det er veldig farlig. Om han trekker USA ut av NATO, og alle andre internasjonale avtaler, ilegger utenlandske varer skyhøy moms, en grensekontroll som er strengere enn alle andre land og videre, så vil det kanskje gi USA en liten og kortsiktig økonomisk oppgang, men prisene blir høyere for amerikanske forbrukere og de mister brått mye støtte fra resten av verden. Over tid vil det føre til at USA plutselig forstår at de faktisk har bruk for resten av verden og internasjonalt samarbeide de også. Det har tatt langt tid å bygge opp, det kan ta Trump kort tid å rasere det, og det vil da ta lang tid å bygge opp igjen på nytt. Kanskje enda lenger tid enn første gang, fordi verden ikke lenger stoler like mye på USA som før. Selv om USA er stort, så trenger de et godt forhold til resten av verden, de også.

Selfuniverse skrev (14 timer siden):

og en god del av befolkningen blir overtalt av ett effektivt og kontrollert media apparat om at de må hate ham også.

Det gode, gamle argumentet om at massemedia styres av "onde krefter". Hva er i såfall deres agende?

Hvorfor er det ikke at Trump, med sine enorme ressurser, overtaler en god del av befolkningen om at de må elske han?

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 5
Lenke til kommentar
Sjørøver skrev (9 timer siden):

Han mener også Trump vil få slutt på krigen i Ukraina.

Ja, ved å "overtale" Ukraina til å gi fra seg en del landområder til Russland. Mellom linjene så leser jeg at USA vil støtte Russland militært hvis Ukraina nekter.

Kan det føre til en storkrig som går ut over Russland og Ukrainas grenser?  Kan det føre til 3. verdenskrig? Vil det bli tatt i bruk atombomber? ....

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Tussi skrev (Akkurat nå):

Jeg vet ikke, men jeg heller nok absolutt republikansk,  men i valget der nå ville jeg valgt å stemme på en minikandidat eller lagt være å stemme, hvis jeg hadde stemmerett.

Men mitt inntrykk er ikke at evangeliske føler seg som offer på noe vis, hvorfor føler du det?

Du ville stemt på noen i primærvalget da du hadde mange forskjellige å velge imellom.

Forskningen viser at evangeliske føler seg som offer, at de ikke har fått det de fortjener slik som de tror var mulig tidligere.  

  • Liker 2
Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (Akkurat nå):

Du ville stemt på noen i primærvalget da du hadde mange forskjellige å velge imellom.

Forskningen viser at evangeliske føler seg som offer, at de ikke har fått det de fortjener slik som de tror var mulig tidligere.  

Jeg ville absolutt stemt Haley i primærvalget ja

Igjen, hvordan offer? Hva er det de mener de fortjener som de ikke får? For i utgangspunktet så forlanger vel republikanerne mindre av staten enn demokrater... som burde vært en grunn for meg til å stemme demokratisk, da jeg for velferdsstaten, men det er en annen sak. Handler ikke om meg uansett, jeg er bare nysgjerrig på hva de mener de såkalt fortjener

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Boing_80 skrev (20 timer siden):

Jeg legger merke til at en god del nordmenn er pro-Trump etter å å ha fulgt med på kommentarfeltene i riksavisene, KG og Diskusjon. Hva og hvorfor mener du det? Hvilke aspekter av politikken hans/partiets appellerer til deg? Hvilke punkter i politikken mener du er overførtbart til det norske samfunnet? På hvilke måter vil verden bli et bedre sted med Trump som president i USA?

Dette er et nysgjerrig spørsmål og intensjonen min er ikke å oppildne til drittslenging eller slikt. Hold debatten ren og saklig.

Jeg skjønner meg ikke på nordmenn som er Pro-Trump, men heller ikke på nordmenn som er Pro-Harris. De bor ikke i USA og valget er ikke relevant for nordmenn overhodet!

Er jo samme for oss hvem av disse 2 som vinner og valget vil ikke påvirke Norge og nordmenn på noen som helst nevneverdig måte. 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Tussi skrev (Akkurat nå):

Jeg ville absolutt stemt Haley i primærvalget ja

Igjen, hvordan offer? Hva er det de mener de fortjener som de ikke får? For i utgangspunktet så forlanger vel republikanerne mindre av staten enn demokrater... som burde vært en grunn for meg til å stemme demokratisk, da jeg for velferdsstaten, men det er en annen sak. Handler ikke om meg uansett, jeg er bare nysgjerrig på hva de mener de såkalt fortjener

 

De mener de fortjener bedre muligheter for jobber,  lavere skatter, og mer respekt for deres religion og konservative meninger blant annet.  Mer reguleringer, velferdstat, innvandring, deltagelse i utenlandsk konflikt står i deres veien mener de.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Kul_Djevel skrev (1 minutt siden):

Jeg skjønner meg ikke på nordmenn som er Pro-Trump, men heller ikke på nordmenn som er Pro-Harris. De bor ikke i USA og valget er ikke relevant for nordmenn overhodet!

Er jo samme for oss hvem av disse 2 som vinner og valget vil ikke påvirke Norge og nordmenn på noen som helst nevneverdig måte. 

 

Det er vel i nettdebatten du har flest av de som bokstavelig talt lever seg så sterkt inni dette og identifiserer seg med USA og menneskene der og virker veldig uinteresert i norske forhold men vet mer navnet på lokale dommere i Upper Truckerville, Oklahoma enn sterkt profilerte politikere og samfunnsdebattanter i Norge.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Morromann skrev (Akkurat nå):

Det er vel i nettdebatten du har flest av de som bokstavelig talt lever seg så sterkt inni dette og identifiserer seg med USA og menneskene der og virker veldig uinteresert i norske forhold men vet mer navnet på lokale dommere i Upper Truckerville, Oklahoma enn sterkt profilerte politikere og samfunnsdebattanter i Norge.

Ja, og det er underlig i seg selv 😀

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Kul_Djevel skrev (4 minutter siden):

Er jo samme for oss hvem av disse 2 som vinner og valget vil ikke påvirke Norge og nordmenn på noen som helst nevneverdig måte.

Jo. Hvem som vinner valget i USA, vil påvirke resten av verden. Inkludert Norge.

Alle land i verden påvirkes av hverandre, og med en så mektig nasjon som USA så vil store endringer der borte skape store ringvirkninger i resten av verden. Det har skjedd mange ganger før, og det vil skje mange ganger til.

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar
Nukleosid skrev (1 minutt siden):

Jo. Hvem som vinner valget i USA, vil påvirke resten av verden. Inkludert Norge.

Alle land i verden påvirkes av hverandre, og med en så mektig nasjon som USA så vil store endringer der borte skape store ringvirkninger i resten av verden. Det har skjedd mange ganger før, og det vil skje mange ganger til.

Tull og tøys. Verden under Trump forrige gang var ikke så ulik verden slik den var under Obama og den ble ikke så mye annerledes under Biden. 

Norge og Nordmenn blir ikke påvirket av dette valget, men hvis du har sterke overbevisninger om noe annet, så kan du jo være så hyggelig å skrive her da hva det liksom skal være.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Nukleosid skrev (Akkurat nå):

Jo. Hvem som vinner valget i USA, vil påvirke resten av verden. Inkludert Norge.

Alle land i verden påvirkes av hverandre, og med en så mektig nasjon som USA så vil store endringer der borte skape store ringvirkninger i resten av verden. Det har skjedd mange ganger før, og det vil skje mange ganger til.

Hvordan påvirket Trump Norge i 2016 -2020?  

Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (7 minutter siden):

De mener de fortjener bedre muligheter for jobber,  lavere skatter, og mer respekt for deres religion og konservative meninger blant annet.  Mer reguleringer, velferdstat, innvandring, deltagelse i utenlandsk konflikt står i deres veien mener de.

Det kan være, nå er ikke jeg noen tilhenger av at staten skal legge til rette for religiøs diskriminering, så kan man diskutere hva det er....

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Harris kommer til å lede verden ut i flere kriger fordi hun ikke er i stand til å håndtere andre lands ledelse. Hun er mer interessert i symbolpolitikk og i å fordømme det og den, hvilket ikke har noen som helst praktisk betydning. Trump derimot skjønner verdien av diplimati og det å kunne kjøpslå med andre verdensledere. 

Jeg er helt sikker på at Trump kommer til å få til en fredsavtale mellom Ukraina og Russland i løpet av kort tid hvis han blir valgt. Dette uten at noen av dem fremstår som tapere. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Palladio skrev (4 minutter siden):

Harris kommer til å lede verden ut i flere kriger fordi hun ikke er i stand til å håndtere andre lands ledelse. Hun er mer interessert i symbolpolitikk og i å fordømme det og den, hvilket ikke har noen som helst praktisk betydning. Trump derimot skjønner verdien av diplimati og det å kunne kjøpslå med andre verdensledere. 

Jeg er helt sikker på at Trump kommer til å få til en fredsavtale mellom Ukraina og Russland i løpet av kort tid hvis han blir valgt. Dette uten at noen av dem fremstår som tapere. 

Trump er velkjent for sin selvdisiplin som diplomati krever, ikke sannt!

  • Liker 4
Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (1 minutt siden):

Hvordan påvirket Trump Norge i 2016 -2020?  

Det er umulig å svare på, for vi vet ikke hvordan det ville påvirket oss om Hillary Clinton hadde blitt president. Det er heller ikke slik at det nødvendigvis er direkte på grunn av presidenten at noe påvirker oss, det kan like gjerne være indirekte. Et eksempel er finanskrisen i 1930 og 2008, som begge startet i USA og dro med seg resten av verden. Var det direkte presidentens feil? Nei, men presidentens valg kan ha ført til at det skjedde. Eventuelt kan presidenten ha unnlatt å gjøre tiltak i god nok tid til å unngå at det skjedde.

Hvis Trump trekker USA ut av NATO, vil det skape større usikkerhet og uro i verdenssamfunnet (Norge inkludert). Om Trump (på nytt) trekker USA ut av Paris-avtalen, vil det føre til større forurensning og potensielt økende eskalering av klimaendringene som vi også merker i Norge. Om Trump ilegger større moms på utenlandske varer, kan det føre til at norske merkevarer blir vanskeligere å eksportere til USA og det kan føre til at utenlandske varer vi bruker/trenger i Norge, blir vanskeligere å få tak i fordi noen av produsentene går konkurs når de mister store deler av det amerikanske markedet.... og dette er bare noen få eksempler.

Indirekte kan den økonomiske styringen ha innvirkning på inflasjonen og rentene i USA, som også gir ringvirkninger ut i verden. Det er ventet at Trump sine økonomiske tiltak vil øke inflasjonen som vil gi høyere renter i USA.

USA har større innvirkning på verden enn du tror.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Palladio skrev (10 minutter siden):

Harris kommer til å lede verden ut i flere kriger fordi hun ikke er i stand til å håndtere andre lands ledelse. Hun er mer interessert i symbolpolitikk og i å fordømme det og den, hvilket ikke har noen som helst praktisk betydning. Trump derimot skjønner verdien av diplimati og det å kunne kjøpslå med andre verdensledere. 

Jeg er helt sikker på at Trump kommer til å få til en fredsavtale mellom Ukraina og Russland i løpet av kort tid hvis han blir valgt. Dette uten at noen av dem fremstår som tapere. 

Trump sitt diplomati handler om å overlate allierte til diktatorer og gi diktatorer det de ønsker, det samme vil skje i Ukraina

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Nukleosid skrev (14 minutter siden):

Jo. Hvem som vinner valget i USA, vil påvirke resten av verden. Inkludert Norge.

Alle land i verden påvirkes av hverandre, og med en så mektig nasjon som USA så vil store endringer der borte skape store ringvirkninger i resten av verden. Det har skjedd mange ganger før, og det vil skje mange ganger til.

Vel; ja, utenrikspolitisk og økonomisk selvfølgelig siden dollaren fortsatt er verdens viktigste valuta. Men jeg registrerer jo at det ikke er dette de USA-frelste i norsk debatt er opphengt i, men heller; tja; abort som vireklig er fullstendig irrelevant i Norge. Jeg mener; jeg er for abort jeg; men abortpolitikk i USA har like mye relevans for oss i Norge som det abortpolitikk i Mongolia eller i Usbekistan eller Monaco har; fullstendig irrelevant og med 0 innvirkning på vår politikk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...