Gå til innhold

Nordmenn som er pro-Trump; hva er grunnen?


Anbefalte innlegg

Jeg legger merke til at en god del nordmenn er pro-Trump etter å å ha fulgt med på kommentarfeltene i riksavisene, KG og Diskusjon. Hva og hvorfor mener du det? Hvilke aspekter av politikken hans/partiets appellerer til deg? Hvilke punkter i politikken mener du er overførtbart til det norske samfunnet? På hvilke måter vil verden bli et bedre sted med Trump som president i USA?

Dette er et nysgjerrig spørsmål og intensjonen min er ikke å oppildne til drittslenging eller slikt. Hold debatten ren og saklig.

Endret av Boing_80
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
3 hours ago, Boing_80 said:

Hvilke aspekter av politikken hans

Ærlighet, og ta på vilje.

Han forklarer om problemer som veldig mange vet om, men som andre politikere ikke tørr eller har lov til å snakke om.

3 hours ago, Boing_80 said:

Hvilke punkter i politikken mener du er overførtbart til det norske samfunnet?

Ærlighet, og snakke direkte uten å gå runder rundt grøten for å ikke fornærme noen, eller skape foruroe.

3 hours ago, Boing_80 said:

På hvilke måter vil verden bli et bedre sted med Trump som president i USA?

Han har allerede vist hvordan han kan skape godt diplomati, effektive samtaler, og ikke minst, banebrytende resultater på kort tid.

Kort sagt ett geni som vi burde støtte alle mann, siden han er grunnleggende på folkets side. Men han er ikke bra for krigsprofitører eller andre sterke krefter som ikke bryr seg om hvordan det går med USA helhetlig som nasjon, så da blir han angrepet 24/7 på alle mulige måter, og en god del av befolkningen blir overtalt av ett effektivt og kontrollert media apparat om at de må hate ham også.

3 hours ago, Boing_80 said:

Hva og hvorfor mener du det?

Sånn helt i bånn så er dette en kamp med folks liv i USA, og gode, fredelige og nødvendige samfunnsverdier på en side, -mot- sterke krefters utnyttelse og ramponering av USA som nasjon og grunnloven deres.

Selv om de har kommet ett stykke med å splitte folk og forsøkt flere ganger å svekke grunnloven og verdier, så har de heldigvis ikke fått helt overtaket ennå. Fordi Trump og mange flere har stått, og står i veien for dem.

I ett større perspektiv så er Trump nå den vestlige frihetens fyrtårn som blir bombardert fra mange kanter. Fordi de frihetene og de gode verdiene som vi alle har vokst opp med og nytt godt av, står i veien for f.eks mektige som vil styre verden, deriblandt WEF, som har helt andre visjoner for fremtiden enn folkets beste.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Offerskap forklarer støtte for Trump best.  De får ikke si og mene hva de mener uten å bli demonisert og kansellert .Trump tør å si hva de ikke tør å si som de tolker som «ærlighet».   Jeg trodde kanskje dette var noe bare noe av  oss amerikanere trodde men det gjelder noe nordmenn også

Så sier Selfuniverse

Sitat

Ærlighet, og snakke direkte uten å gå runder rundt grøten for å ikke fornærme noen, eller skape foruroe.

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
shockorshot skrev (4 minutter siden):

Vel sånne folk som går på det er lettlurte idioter som aldri burde få barn.

Se, der prata jeg ærlig og direkte, uten å gå runder rundt grøten for å ikke fornærme noen, eller skape foruroe. 

Kalte en spade for en spade.

Ville jeg fått din stemme nå?

De Trump støtterne jeg kjenner ville støtte din ærlighet fordi du sa hva du mente selv om de ble litt fornærmet.  

  • Liker 5
Lenke til kommentar
3 minutes ago, jjkoggan said:

De Trump støtterne jeg kjenner ville støtte din ærlighet fordi du sa hva du mente selv om de ble litt fornærmet.  

Ja tror egentlig det jeg au, har noen dypt kristenkonservative nevertrumpers som veldig nære venner i USA fra tiden jeg bodde der, og vi har alltid kommet godt overens fordi vi var ikke redde for å aggressivt diskutere politikk/verdier mellom oss. Var veldig insiktsfult hver eneste gang vi gjorde det, men jeg tror den introspeksjonen var det som også gjorde at de ikke endte opp i magakulten. De elsket Romney og McCain 

Endret av shockorshot
  • Liker 3
Lenke til kommentar
1 hour ago, jjkoggan said:

De Trump støtterne jeg kjenner ville støtte din ærlighet fordi du sa hva du mente selv om de ble litt fornærmet. 

Mitt inntrykk er det motsatte. Folk som er store i kjeften og kaller det rett fra levern, er påfallende ofte lettkrenkelige og har en tendens til å forhøye seg og sitt. 

De liker lett og slett ikke å bli beskrevet som uvitende, lettlurte fjols.

Endret av Rhabagatz
  • Liker 6
Lenke til kommentar
shockorshot skrev (4 minutter siden):

Ja tror egentlig det jeg au, har noen dypt kristenkonservative nevertrumpers som veldig nære venner i USA fra tiden jeg bodde der, og vi har alltid kommet godt overens fordi vi var ikke redde for å aggressivt diskutere politikk/verdier mellom oss. Var veldig insiktsfult hver eneste gang vi gjorde det, men jeg tror den introspeksjonen var det som også gjorde at de ikke endte opp i magakulten. De elsket Romney og McCain 

Det er offerskapet som skiller nevertrumpers fra Trump støttere.  Færre velutdannede republikanere støtter Trump fordi de ikke har like sterke offerskap følelser som lavutdannede republikanere.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
shockorshot skrev (51 minutter siden):

Ja tror egentlig det jeg au, har noen dypt kristenkonservative nevertrumpers som veldig nære venner i USA fra tiden jeg bodde der, og vi har alltid kommet godt overens fordi vi var ikke redde for å aggressivt diskutere politikk/verdier mellom oss. Var veldig insiktsfult hver eneste gang vi gjorde det, men jeg tror den introspeksjonen var det som også gjorde at de ikke endte opp i magakulten. De elsket Romney og McCain 

Jeg, som kristenkonservativ, ville heller ikke stemt Trump hvis jeg var der

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Tussi skrev (16 minutter siden):

Jeg, som kristenkonservativ, ville heller ikke stemt Trump hvis jeg var der

Se på forskjellen mellom svart og hvit religiøse protestanter.  Det viser hvor lite religion egentlig spiller.  Det er fordi hvite protestanter  tror på egosentrisk offerskap mens svarte protestanter tror på systemisk offerskap.  Begge deler mener de er offer til noe grad.  De egosentrisk offrene mener at de personlig er offer mens de systemisk offrene mener et system hindrer dem.

Jeg er sikkert de fleste nordmenn tenker mer på systemiske problemer enn egosentriske problemer

A diverging bar chart showing that most White Christians support Trump for president; majorities in several other religious groups back Harris.

Endret av jjkoggan
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Jeg syns det er litt fascinerende hvordan Trump kan bli arrestert i "faktasjekk" på utallige punkter, men at det virker å gjøre at folk bare støtter han enda mer. Disse faktasjekkene publiseres jo vanligvis i redaktørstyrte medier, og det er altså en så uendelig mistillit til mediene blant en del folk. 

Det blir nesten på nivå med at "hvis det står i avisa er det ikke sant. Trump sier det som det er!" 

Jeg ser jo litt av de samme tendensene her hjemme. Det er ganske skummelt. 

  • Liker 7
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...