Gå til innhold

gaming laptop vs gaming laptop=)


Anbefalte innlegg

Hei=) min første post på dette forumet, lurte på om noen kunne hjelpe meg med laptop kjøpt? 😃

Prisen på desse er ganske stor forskjell på, men ser for meg ut att på papiret er dem helt like uten om skjermen er noe større og oppdatering freveknsen er større på den billigere hm, så jeg lurte på hvilken av dem er det beste kjøpet til å spille på ? kommer til å bytte til en 240hz skjerm når jeg får tak i den da så skjermen er ikke så altfor nøye. Takker for svar 😃

Acer Nitro 16 R7-8HS/16/1TB/4060/165Hz 16" bærbar gaming-PC

VS
HP Victus 15-FB2011NO 15,6" bærbar PC
 
Setter kjempe stor pris på hjelp\svar 😃
 
 
 
Endret av kims98
manlet ett ord
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

aaah sorry jeg linket feil acer pc på elkjøp , men den jeg skulle linke til er ganske lik og, og billigere. så det blir egent 

HP victus vs 

Acer Nitro V16 R5-8H/16/1TB/4060/165Hz 16" bærbar gaming-PC


Hadde sett på begge elkjøp latopene så klarte linke feil ;\
Lenke til kommentar

Specs taler for seg men en ting å merke seg er ting som f.eks tastatur. Kvalitet (målt i levetid) er vanskelig å føle men kjenn på tasteresponsen. Noe jeg tror jeg kan se (ikke så godt bilde), er at tastaturet på HP ikke sløser vekk knapper på hovedtastaturet til teite ting som av/på, og en tast dedikert til Nitro (appen som bl.a kontrollerer modus og kjølevifter).

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

 Takker for svar oknok 😃 det var noe å tenke på og, jeg kjøpte nå 2 stk laptoper. denna her først fra elkjøp siden power var så trege med levering, begge koster det samme med medlems klubb greier oss elkjøp og nedsatt pris på power. så får jeg kjøre en egen benchmark og teste dem begge oppmotverandre i spill å se hvilken jeg liker best, men hva trur dere blir den beste overall pcn med tanke på støy levetid fps i tyngre spill ? 😃 det blir nå hp vs acer jeg har kjøpt å betalt å levere en av dem tilbake med 60 dagers åpent kjpt 😃:

HP Victus 15-FB2011NO 15,6" bærbar PC 15FB2011NO / 3149391      https://www.power.no/data-og-tilbehoer/pc-og-mac/baerbar-pc/hp-victus-15-fb2011no-156-baerbar-pc/p-3149391/

vs

Acer Nitro 16 R7-8HS/16/512/4060/165Hz 16" bærbar gaming-PC         https://www.elkjop.no/product/gaming/gaming-pc/barbar-gaming-pc/acer-nitro-16-r7-8hs165124060165hz-16-barbar-gaming-pc/767194

 

Det jeg også liker med den jeg ikke har fått testet enda (hp maskinen) er att den har 500gb mere lagrins plass til spill. 😃 Setter skikkelig god pris på svar og tanker rundt dessa 2 her 😃 Begge kostet 2459 kr når jeg kjøpte dem. 😃  ( jeg bruker ikke tastatur eller skjerm på laptoppene da ) 

Kan ta bilder av begge pcne i morgen om det hjelper vurdere hvilken som er best alt i alt 😃 Takker! =) 

Lenke til kommentar

Sorry mye mas å vas her , men tenkte benchmarke dem oppmotverandre også teste dem i noen spill, men lurte litt på hvilken software jeg burde bruke til å benchmark, er UserBenchmark grei nokk til å få testet pcn`e skikkelig ? Er gratis programvare så lurte å håpte det programmet var greit nokk til det ? 😃 Eller burde jeg gå for software som koster kroner og kanskje er bedre ? (får tak i veldig billige serial keys uansett og da ) 😆 

 

Reasons to buy

+Free

+Grades more than just your CPU and GPU

Reasons to avoid 

-Controversial ratings

 

UserBenchmark offers a free all-in-one suite that can be used to benchmark your CPU, GPU, SSD, HDD, RAM, and even USB to help you pick the best hardware for your needs. The software is built by a team of engineers as a passion project rather than a corporate offering. 

Apart from generating a slew of data alongside the net score of your hardware, it offers suggestions on how to improve performance. Every single hardware component is graded specifically based on its performance in the tests, allowing you to pinpoint exactly where your desktop is underperforming. 

Users should keep in mind, however, that there are a lot of controversies involving this software. The team has repeatedly come under heavy criticism for personal attacks against tech journalists, while the benchmarks themselves have been accused of rigging the tests to put one hardware company in front of the other.

(edit , https://novabench.com/ Novabench virka noe bedre ? og er også gratis så satser på det viser grei nokk indikasjon på hvilken av pcne som er best 😛 ) 😃 

 

Endret av kims98
Måtte legge til noe
Lenke til kommentar

Det var jaggu stor forskjell på pcne...

Uten tilbud så er HP pcn dyrest. Men er langt i fra like bra som Acer pcn. Har avinstalert alt av unødvendige apper kjørt ccleaner og winprivacy oppdatert alt av drivere. kjørte benchmark med Novabench. Så eneste bedre med HPn er litt mer lagring, og den er helt stille under benchmark og spill, men går heller for å kjøpe en ekstern disk til Acer pcn. Får heller ikke fjernet helt Mcafee fra hpn virker som umulig å få gjort det. Men det kjører ingen prosser så burde ikke gå inn på benchmark.

 

Acer Nitro 16 R7-8HS/16/512/4060/165Hz 16" bærbar gaming-PC         https://www.elkjop.no/product/gaming/gaming-pc/barbar-gaming-pc/acer-nitro-16-r7-8hs165124060165hz-16-barbar-gaming-pc/767194

nyacer.thumb.jpg.47752888103af3b731521b83db225d7b.jpg

HP Victus 15-FB2011NO 15,6" bærbar PC 15FB2011NO / 3149391      https://www.power.no/data-og-tilbehoer/pc-og-mac/baerbar-pc/hp-victus-15-fb2011no-156-baerbar-pc/p-3149391/

nyHPlaptop.thumb.jpg.5a78e4d8bf35bb5fb04250558fb78a65.jpg

 

Fikk noe varierende scores på Memory score og storage score på begge pcne da jeg benchmarked dem flere ganger, men gjennomsnit scoren var alltid ca 3700 på Acer og 3000 på HP men alt i alt virka det som Acer slår HPn ganske greit ? 😃

Endret av kims98
manglet noe info
Lenke til kommentar
On 3.10.2024 at 2:34 PM, kims98 said:

hm.. jeg lurte litt også på da om man kjøper en rask ekstern ssd disk på 2tb, erre mulig å kjøre spill fra sånne ? 😃 Igjenn takker så mye for svar 😃 

Spilling fra ekstern SSD er jeg skeptisk til. Hvor halvbra eller dårlig det funker kommer an på hvor mye spillet trenger å lese fra disk. Dette tenker jeg uansett type overføringskabel. Men hvorfor ikke heller montere en ekstra SSD internt? All plass brukt opp? Du skal kunne ha mange TB internt hvis PC'en er brukbart utstyrt og sporene ikke er sløst vekk på små disker.

CPU-Z kan kjøre benchmark det har jeg gjort. Mulig GPU-Z kan kjøre test for grafikk men kan ikke bekrefte.

Acer har etter min erfaring altfor upraktisk tastatur. Pga de skal klemme in power-knapp og ha en dedikert tast til egen programvare, må de klemme andre funksjoner inn på andre taster. Du får ikke bruke PgUp PgDwn med kun ett tastetrykk hvis du ikke slår av numpad f.eks. Ellers føles tastene litt skjøre men det har kanskje ok varighet likevel. Hvis det ikke betyr noko for deg er det greie maskiner ellers.

McAfee må avinstalleres to ganger. Du finner sikkert hovedprogrammet først og avinstallerer det. Men det er en komponent til, som har en funksjon opp mot nettlesere. Kanskje det er den som henger igjen hos deg. De har separate oppføringer i listen over installerte prg.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
kims98 skrev (På 3.10.2024 den 2:34 PM):

hm.. jeg lurte litt også på da om man kjøper en rask ekstern ssd disk på 2tb, erre mulig å kjøre spill fra sånne ? 😃 Igjenn takker så mye for svar 😃 

Ikke glem å sjekke hvor mange M.2 SSD spor din bærbare PC har. Min bærbare PC har 2 spor, så jeg har fortsatt 1 ledig.

Alternativt kan du klone den originale M.2 SSD til en nyinnkjøpt og større M.2 SSD.
I mitt tilfelle gikk jeg fra 512 GB til 4000 GB. Kloningen ble utført med programmet: Macrium Reflect Free Edition, version: 8.0 Build 7783. (NB! dette er den siste gratisversjonen).
Tips: Kjøp enkelsidig M.2 SSD dersom den skal innstalleres i en bærbar PC'er.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

takker for svar =) men det er ingen plass til extra m2. eller bytte til større en den jeg har, men kjøpte meg en Toshiba Canvio Partner 2 TB, svart - https://www.power.no/data-og-tilbehoer/harddisk-og-lagring/ekstern-harddisk/toshiba-canvio-partner-2-tb-svart/p-1871461/ - Funker fint til å spille fra den =)

"Alternativt kan du klone den originale M.2 SSD til en nyinnkjøpt og større M.2 SSD.
I mitt tilfelle gikk jeg fra 512 GB til 4000 GB. Kloningen ble utført med programmet: Macrium Reflect Free Edition, version: 8.0 Build 7783. (NB! dette er den siste gratisversjonen).
Tips: Kjøp enkelsidig M.2 SSD dersom den skal innstalleres i en bærbar PC'er. "

hm klone den, hva går det ut på ? :P står att maks plass på laptopen er 500gb ;\ men funket jo me ekstern ssd disk formaterte den til NTFS . Men er brukt 2 av 2 spor på ram på Acer, men der kan jeg opgradere til 2 stk 32 gb ram som jeg tenker å gjøre.

"Acer har etter min erfaring altfor upraktisk tastatur. Pga de skal klemme in power-knapp og ha en dedikert tast til egen programvare, må de klemme andre funksjoner inn på andre taster. Du får ikke bruke PgUp PgDwn med kun ett tastetrykk hvis du ikke slår av numpad f.eks. Ellers føles tastene litt skjøre men det har kanskje ok varighet likevel. Hvis det ikke betyr noko for deg er det greie maskiner ellers.

McAfee må avinstalleres to ganger. Du finner sikkert hovedprogrammet først og avinstallerer det. Men det er en komponent til, som har en funksjon opp mot nettlesere. Kanskje det er den som henger igjen hos deg. De har separate oppføringer i listen over installerte prg."

Mcafe var umulig å fjerne :P prøvde 100 ganger, gikk ett par ganger men kom tilbake , men det brukte aldri noe prosser. så fikk sletta alt manuelt da, og fjerna register på det. men kommer tilbake alltid :P noe hp slår fast på den maskinen trur eg :P

men jeg bruker ikke tastaturet å bruker heller ikke skjermen , har en 240hz og en 144 hz skjerm 27" og 32" gaming skjerm.

og Razer BlackWidow V4 gamingtastatur - Razer green switch, Steelseries Aerox 3 Trådløs Gamingmus (sort) 

"McAfee må avinstalleres to ganger. Du finner sikkert hovedprogrammet først og avinstallerer det. Men det er en komponent til, som har en funksjon opp mot nettlesere. Kanskje det er den som henger igjen hos deg. De har separate oppføringer i listen over installerte prg."

Har fjerna begge også den i nettleseren. den kommer aldri tilbake. Men hoved programe kommer tilbake men starter ikke da.

hm står på nett det skal være 

Minnehastighet i MHz 5600 står det det skal være på spesifikasjoner på elkøp acer pcn
på cpu-z står den på 2792 ? ;\
cpu3.jpg.286e6773e4383eee8c263f102ea32e8f.jpg
cpu4.jpg.4c035f2172aa5b16833df045bb0ea434.jpg
FIkk ikke bencha skjermkorter bare prossor der ? =) Vet ikke om detta var bra middel eller dårlig ? :>cpu1.jpg.ade908f2274c7beeea05cabff90f7599.jpgcpu2.jpg.472382f0a44c6e290642ce2a03161f47.jpg
cpu5.jpg.60ae60cc9a9f24cb279923149f265d16.jpg
Endret av kims98
glemte noen ord
Lenke til kommentar
kims98 skrev (14 minutter siden):

hm klone den, hva går det ut på ? :P står att maks plass på laptopen er 500gb ;\

Jeg tviler på at den bærebare gaming PC'en støtter maks 500 GB M.2 SSD, dette må du undersøke nærmere.

Jeg tok en prat med Microsoft Copilot ang. kloning av M.2 SSD -- her er svaret: 
(jeg brukte et eksternt M.2 SSD kabinett, istendenfor en M.2 til USB-adapter)

Spoiler

kloning-m2-ssd.thumb.png.12d4b019da06f615ebf536493754df46.png

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
backtoback skrev (24 minutter siden):

Jeg tviler på at den bærebare gaming PC'en støtter maks 500 GB M.2 SSD, dette må du undersøke nærmere.

Jeg tok en prat med Microsoft Copilot ang. kloning av M.2 SSD -- her er svaret: 
(jeg brukte et eksternt M.2 SSD kabinett, istendenfor en M.2 til USB-adapter)

  Skjul innhold

kloning-m2-ssd.thumb.png.12d4b019da06f615ebf536493754df46.png

 

Takker, skal sjekke ut det der =) Men jo står på specs maks 500 gb , synst og dette var merklig, rammen står det maks 64gb så jeg kan bytte den ihvertfall, og jeg tør ikke åpne laptopn ( garanti og så har jeg bare bygd stasjonære pcer før så har igrunn ikke peiling på laptops )   =)  Men det står vell kanskje noe i biosn eller google litt senere på hoved kortet i laptopen ? =)  

Type lagring
M.2 PCIe NVMe SSD
Antall installerte SSDs
1
Lagringskapasitet SSD (GB)
512
SSD formfaktor
M.2
Type SSD
M.2 PCIe NVMe SSD Gen 4
Antall prosessorkjerner 8
           Hastighet (GHz) 3.8
           Maksimal hastighet (GHz) 5.1
           CPU Cach 16MB

cpu6.jpg.337efbedf1bd6ca77aa08b4478d8b143.jpg

 

Endret av kims98
glemte noe
Lenke til kommentar
backtoback skrev (3 minutter siden):

Dette viser størrelsen på M.2 SSD som er installert i PC'en, ikke maks grense. Så du kan erstatte med M.2 SSD på 1TB, 2TB eller 4TB hvis du vil.

Ah okey, trudde ikke det da det sto annerledes på RAM, der sto det 64gb og 0 ledige derfor jeg bomma der , da blir det til inkjøp av en 4tb m2.ssd, og 2 stk 32gb ram ja =) Takker ! =)

Endret av kims98
feil skriving
Lenke til kommentar
backtoback skrev (9 timer siden):

Jeg tok en ny prat med Microsoft Copilot ang. DRAM Frekvens i CPU-Z -- her er svaret: 
dram.png.41c19d5b21451766d5ea5fb6f022cc95.png

aaah okey da gir det mening ja =) , ehm når jeg clocker litt med Nitro appen bare så så får jeg godt over 2900 mhz og da =)

Ehm, jeg har jo ikke peiling på bærbare pc`r , bruker jeg vanlig m2.ssd som i stasjonær, og hvilken type ram skal jeg kjøpe 2x32gb til laptop, bruker vell neppe samme ram som en stasjonær? Tipper garantien min går ut når jeg åpnet laptoppen også ? Men det er ikke så nøye så lenge jeg klare lavære å ødelegge den menst jeg putter i ny inmat =) Takker for svar å info!  =) 

 

Kingston FURY Impact DDR5 5600MHz 64GB
2x32GB, CL40, 16Gbit, SODIMM
2 829,-

Var ikke så billig det :P pcn med alt kommer til bli ganske så dyr til slutt =) Har jo en stasjonær med 8tb m2.ssd 3.5tb ssd og 12 tb snurre disk og 64gb 5600mhz ddr5 ram 4080 skjermkort og en bedre intel prossesor som jeg ikke husker hva heter. så trur kanskje laptopen holder som den er med litt mere lagrins plass bare (som jeg får elkjøp til å instalere så jeg kanskje ikke mister garanti ). =) Men takker så mye for alle svar =)

Endret av kims98
manglet litt info
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...