Gå til innhold

Wise krever passbilde


Anbefalte innlegg

Skal kjøpe en capture card av en fyr i USA. Han ønsker å bruke WISE, aldri vært borte i WISE før. Har laget konto, tastet inn beløp, nå krever det at jeg laster opp passbilde med personnummer og et bilde av mitt ansikt for å verifisere at jeg er meg. Ekkelt å legge ut hele siden med passinfo, har noen erfaring med WISE? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gavekort skrev (13 minutter siden):

Det er et britisk registrert aksjeselskap på respektabel størrelse, så tror ikke det er mye ulumskheter her. Bare pass på at det er den riktige tjenesten du bruker, og ikke en falsk en.

https://en.wikipedia.org/wiki/Wise_(company)

Takk! Er på riktig tjeneste. Bare synes det er ekstremt ubehagelig å gi fra seg så sensitive opplysninger, elektronisk til et utenlandsk selskap. Er dette vanlig praksis?

Lenke til kommentar
Oknok skrev (9 minutter siden):

Ville hatt store betenkeligheter med dette selv. Kan du ikke foreslå Paypal? Jeg husker ikke hvordan Paypal gjorde det men gav dem aldri noe passbilde.

 

Har foreslått paypal, men fyren ville ikke. Wise har billigere gebyrer. Nei, paypal krever ikke passbilde eller noe form for ID før man er over beløp på 40 000 kr

Lenke til kommentar
Tarzan93 skrev (1 time siden):

Takk! Er på riktig tjeneste. Bare synes det er ekstremt ubehagelig å gi fra seg så sensitive opplysninger, elektronisk til et utenlandsk selskap. Er dette vanlig praksis?

Om det er helt vanlig praksis er jeg usikker på, men Revolut krevde også dette når jeg åpnet konto der mener jeg.

Lenke til kommentar

De må oppfylle anti-hvitvaskingsforpliktelser. Den helt sentrale forpliktelsen der er å kjenne kundens identitet. Dette er helt ordinært, tilsvarende at banken som har utstedt bankIDen din har bedt om det samme på ett eller annet tidspunkt. Wise har ikke it-systemene for å bruke bankID til dette fordi Norge er et ubetydelig marked. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Tarzan93 skrev (4 timer siden):

Takk! Er på riktig tjeneste. Bare synes det er ekstremt ubehagelig å gi fra seg så sensitive opplysninger, elektronisk til et utenlandsk selskap. Er dette vanlig praksis?

Siden Wise driver med pengetjenster så krever dem ID på samme viset som en bank i Norge.
Dem gjør dette for å holde seg inne med hvitevaskingslovene i den vestlige verden.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Tarzan93 skrev (6 timer siden):

Skal kjøpe en capture card av en fyr i USA. Han ønsker å bruke WISE, aldri vært borte i WISE før. Har laget konto, tastet inn beløp, nå krever det at jeg laster opp passbilde med personnummer og et bilde av mitt ansikt for å verifisere at jeg er meg. Ekkelt å legge ut hele siden med passinfo, har noen erfaring med WISE? 

Bruk sunn fornuft og følg magefølelsen din. Passet ditt er et ultra viktig dokument.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, Eskove said:

Siden Wise driver med pengetjenster så krever dem ID på samme viset som en bank i Norge.
Dem gjør dette for å holde seg inne med hvitevaskingslovene i den vestlige verden.

 

Paypal gjør det samme?

 

Spoiler

De lovene er bare for å plage folk. Slutta ikkje å kvitvaske etter at de lovene kom, jeg gjør det med rett ID.

 

Lenke til kommentar
Oknok skrev (8 timer siden):

Paypal gjør det samme?

 

  Skjul innhold

De lovene er bare for å plage folk. Slutta ikkje å kvitvaske etter at de lovene kom, jeg gjør det med rett ID.

 

Nøyaktig hvilke krav og unntak som gjelder for den enkelte finansinstitusjon kommer an på en rekke forhold, særlig hvilket land finansinstitusjonen har konsesjonen sin og hvilken risiko institusjonen selv vurderer at ligger i virksomheten sin. At begge er underlagt samme grunnlegende regelverk betyr ikke at de har, eller er pålagt å ha, samme rutiner. 

Lenke til kommentar
Oknok skrev (10 timer siden):

Paypal gjør det samme?

PayPal har lisens i USA.
Wise har lisens i Storbritania.
Så er andre regler.

Men i en god del tilfeller må man faktisk skaffe ID hos PP også.
Mottar man mer en en viss mengde penger pr år (usikker på hva det er siden jeg nesten aldri mottar penger der) krever PP også en form for legitimasjon.
Mulig det er for uttak over et vist beløp, husker ikke. er mange år siden det var aktuelt.

Lenke til kommentar
Eskove skrev (6 minutter siden):

PayPal har lisens i USA.
Wise har lisens i Storbritania.
Så er andre regler.

Men i en god del tilfeller må man faktisk skaffe ID hos PP også.
Mottar man mer en en viss mengde penger pr år (usikker på hva det er siden jeg nesten aldri mottar penger der) krever PP også en form for legitimasjon.
Mulig det er for uttak over et vist beløp, husker ikke. er mange år siden det var aktuelt.

Det er mildt sagt ikke rett frem å tilby finansielle tjenester til forbrukerkunder i Norge fra USA eller Storbritannia (etter Brexit), så de har naturligvis europeiske datterselskaper som tilbyr tjenestene her til lands. 

Paypal opererer i EU gjennom et selskap etablert i og med konsesjon i Luxemburg: https://www.finanstilsynet.no/virksomhetsregisteret/detalj/?id=193315 

Wise opererer i EU gjennom et selskap etablert i og med konsesjon i Belgia: https://www.finanstilsynet.no/virksomhetsregisteret/detalj/?id=205258 

Paypals europeiske datterselskap er forøvrig en bank som kan tilby det aller meste av banktjenester (viktigst: Ta imot innskudd, ikke bare utstede e-penger), mens Wise bare kan overføre penger. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest 2fea6...57d

Jeg har sendt Wise mitt pass for flere år siden og har enda ikke blitt utsatt for id tyveri. Vanlig praksis å legitimere seg med pass for banker, hoteller, flyselskap osv.

For å si det på denne måten hva er det nøyaktig du er redd skal skje hvis en utro tjener får tak i din passinformasjon?

 

Anonymous poster hash: 2fea6...57d

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...