MailMan13 Skrevet 25. september Del Skrevet 25. september (endret) 40 minutes ago, likferd said: Det har jeg aldri hørt om skal være et særegent problem med folk som er vant med manuelle gir. Tvert imot vil man i en stresset situasjon gå tilbake på instinkt av det man er opplært til, dvs høyrefoten vil søke mot bremsen. Det verste som kan skje da er at man føler seg lur når venstrefoten ikke finner kløtsjen i etterkant. Ikke de som er vant til manuelt gir nei, men de som lærte på manuell og aldri lærte riktig pedalbruk på automat, for så å kjøre automat med selvlært venstrefotbremsing i 10+ år. Da har man ikke instinktet. Mange av de litt eldre sjåførene som ender opp i disse situasjonene kan ha gjort det. Da ender man opp med instinktet som er å spenne seg opp og ta etter bremsen med venstrefoten, men gasspedalen er da allerede i gulvet. Endret 25. september av MailMan13 Lenke til kommentar
Joeal88 Skrevet 25. september Del Skrevet 25. september Dubious skrev (På 22.9.2024 den 1:24 PM): De får slutte å bytte ut bilene hele tiden. De kan bruke bilene til de må vrakes. Men det er sikkert noe skattefritak som gjør at de bytter ut hele tiden, så det lønner seg for de å bytte ut bilene. En skolebil går mange km i løpet av ett år, og når bilen har rundet 5-6 år så er det på høy tid og handle nytt. At det blir stadig vanskeligere å få tak i bil med manuell gir, er jo kun fordi at færre og færre kjøper bil med spett. Lenke til kommentar
Baranladion Skrevet 26. september Del Skrevet 26. september (endret) likferd skrev (23 timer siden): Med mindre det er noe med å betjene både gass og brems med høyre fot som er forvirrende? Akkurat hva er det du mener folk som kjører manuellgir må trenes på ved kjøp av automat? De må trenes i det å ikke klutsje og bremse samtidig. Evt ikke klutsje før nedbremsing. I en bil med automat er dette ganske farlig når klutsjen ikke eksisterer men man er ekstremt vant til å bruke den. Så kan du hevde at det er en treningssak og en uvane man kan kvitte seg med, men da gjelder jo egentlig det samme som du sier: likferd skrev (23 timer siden): Grunnen til at man trenger ekstra kjøretimer med manuellgir er ikke fordi det er teknisk vanskelig å gire eller clutche, det er fordi man må trene en del på at giringen og clutching skal gå av seg selv uten at fokuset forsvinner fra trafikken. Veldig mange ser på girene f.eks, uvaner som må trenes bort. Man må trene vekk uvaner eller det man har lært. Å hive seg inn i en automatbil når man aldri har kjørt det før eller lenge siden sist, kan være skummelt. Derfor mener jeg at dette skillet egentlig ikke burde være der, eller egentlig aldri ha vært der, men heller en del av kjøretreningen. Konsekvensen ved å kun være trent med automat og deretter kjøre manuell er mindre enn konsekvensen av å kun være trent med manuell og så kjøre automat. Det førstnevnte vil gi deg trøbbel med bakkestart, og kanskje bruke litt tid ut av kryss eller lignende, mens det sistnevnte handler mer om hva du instinktivt gjør når du havner i en situasjon der du må reagere raskt. Det er vel nettopp slike ting vi ser skje nå? At biler plutselig skyter fart, jeg blir ikke overrasket dersom en god del av disse tilfellene involverer sjåfører som er trent med og har kjørt mye med manuelt gir. Endret 26. september av Baranladion Lenke til kommentar
likferd Skrevet 26. september Del Skrevet 26. september Jeg sliter med å forstå hvordan du får fantomrykking i kløtsj foten til å forårsake at bilen skyter fart. Gasser du med venstre? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 27. september Del Skrevet 27. september 15 hours ago, likferd said: Jeg sliter med å forstå hvordan du får fantomrykking i kløtsj foten til å forårsake at bilen skyter fart. Gasser du med venstre? Kanskje han er en av disse som kjører automat og bruker kun høyrefot til gass og kun venstre til brems? Og tror dermed at de som er vant til å kjøre manuell vil bomme med venstrefoten og dermed ikke kunne bremse, siden høyrefoten er dedikert til gass? Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 27. september Del Skrevet 27. september sedsberg skrev (32 minutter siden): Kanskje han er en av disse som kjører automat og bruker kun høyrefot til gass og kun venstre til brems? Og tror dermed at de som er vant til å kjøre manuell vil bomme med venstrefoten og dermed ikke kunne bremse, siden høyrefoten er dedikert til gass? Faren for at bilen skyter fart må klart være større på automatgir. På automat så er det mogleg å løfte høgrefoten frå gassen for å nødbremse, og i panikken bomme på bremsepedalen slik at det er gasspedalen som blir trakka heilt inn. På manuell så kan det være ein fare for at ein ikkje klarer å trykke på bremsa og heller trykker inn clutchen. Då vil sjølvsagt ikkje bilen stoppe men om ikkje anna så kobler du ut framdrifta. Lenke til kommentar
bzzlink Skrevet 27. september Del Skrevet 27. september På trepedals bil bruker man jo både høyre og venstre fot på brems avhengig av situasjonen. Man venstrebremser tradisjonelt når man trenger å gi gass og brems samtidig, får å stabilisere bilen, eller få vekten på de riktige hjula, uten å miste for mye fart (eller en fwd som understyrer f.eks. og man trenger gasspådrag for å trekke inn nesa, mens man trenger å legge så mye vekt som mulig på framhjula) På moderne automater, så kuttes som regel gassen når man trykker inn bremsen, slik at det ikke er noe å vinne på å venstrebremse. Og på endel biler er det en forsinkelse før man kan gå på gassen igjen. Om man foretrekker å bruke ett bein på hver pedal ser jeg ikke noe feil i det. Jeg tipper dette blir borte. At man kjører opp på automat, og får lov til å kjøre alle biler. Er en tullete regel sånn det er nå, tipper det er noen gamle gubber som legger masse prestisje i at det skal være super spesielt å kjøre manuell. Jeg har kjørt endel på bane, og manuell bil er veldig mye morsommere å kjøre. Men det går tregere da. 1 Lenke til kommentar
likferd Skrevet 27. september Del Skrevet 27. september (endret) 2 hours ago, The Avatar said: Faren for at bilen skyter fart må klart være større på automatgir. På automat så er det mogleg å løfte høgrefoten frå gassen for å nødbremse, og i panikken bomme på bremsepedalen slik at det er gasspedalen som blir trakka heilt inn. På manuell så kan det være ein fare for at ein ikkje klarer å trykke på bremsa og heller trykker inn clutchen. Då vil sjølvsagt ikkje bilen stoppe men om ikkje anna så kobler du ut framdrifta. Å trykke gassen inn med en feil kan du gjøre med alle biler, også biler med manuelle gir, men spesielt elbiler har en voldsom aksellerasjon, og trenger ikke gire. Det er dette som er det fatale. Jeg tror antallet sjåfører som gjør såpass grove feil, og antallet biler med tekniske feil er omtrent likt som det alltid har vært, men forskjellen er at nå kjører de samme folkene det som hadde blitt regnet som superbiler på 90 tallet. Biler som gjør 0 til 100 på under 5 sekunder er allemannseie. Dette greide ikke engang Ferrari på den tiden. Det er dette som er forskjellen på å bli litt skremt og å kjøre utfor kanten på parkeringshuset. Endret 27. september av likferd 1 Lenke til kommentar
Baranladion Skrevet 27. september Del Skrevet 27. september likferd skrev (20 timer siden): Jeg sliter med å forstå hvordan du får fantomrykking i kløtsj foten til å forårsake at bilen skyter fart. Gasser du med venstre? Jeg gasser og bremser med høyre, og bruker kun venstrefoten til klutsj. En automatbil vil gå fremover i det du presser inn gasspedalen selvom du er stillestående, en manuellbil vil ikke gjøre det. Jeg drar frem poenget med at de saker med biler som skyter fart og havner utfor ting og tang for tiden stort sett er el-biler eller biler med automatgir, hvilket jeg mener kan ha en sammenheng med at de som kjører dem ikke er trent godt nok i å kjøre automatbiler, allikevel så kan de gjøre dette helt uten trening fordi de en gang i tiden kjørte opp med manuelt gir. Idag, og hvis man ser 5-6 år frem i tid, er altså regelen om å kjøre opp med manuell gir deg tillatelse til å kjøre alt utdatert og unødvendig uansett. og bør fjernes. Du blir ikke veldig farlig i trafikken dersom du må ha en manuell leiebil en liten periode. Lenke til kommentar
Øystein H Skrevet 29. september Del Skrevet 29. september On 25.9.2024 at 3:46 PM, Sutekh said: Nå er "utlandet" et vidt begrep, men min erfaring er at prisforskjellen mellom manuell og automat i Nord-Europa i hvert fall er ganske neglisjerbar, og automat er i større og større grad standardvalget. Det gjelder kanskje i land hvor hybrider blir mer og mer vanlig, men min erfaring er at en må opp en del klasser før en får den type biler som har automat som standard. Og dette gjelder særlig våre «norske ferieland» som Helles, Spania, Portugal m.fl. Lenke til kommentar
joandreas Skrevet 29. september Del Skrevet 29. september (endret) hæl og tå gjør bare en moderne manuell mer ustabil. Kjøre aggresivt med en gatebil er bare teit. lettere slippe gassen før en sving. så man har grep skulle det skje noe. Endret 29. september av joandreas 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå