Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Trafikkskolene får ikke tak i nye biler med manuelt gir.


Anbefalte innlegg

Just now, likferd said:

Dette er vanlig i dag, kalles f.eks DSG fra VW. I praksis to sammenkoblede manuelle tre-stegs girkasser med hver sin clutch, også tar de seg av annethvert gir hver, styrt av en robot som clutcher for deg.

Nei, det jeg snakker om var tradisjonelle manuelle kasser med singel klutsj, der styringen av klutsjen var automatisert. Kongsberg Automotive (eller et annet Kongsberg-selskap; det ble vel etterhvert kjøpt opp av tyske LuK) holdt på med sånt, men etter hvert kun for lastebiler og andre tyngre kjøretøyer, om jeg ikke husker feil.

BMW MC-artikkelen presiserer også at det her ikke dreier seg om automat- eller DSG-kasser.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Baranladion skrev (23 minutter siden):

Jeg kan ikke huske sist jeg hørte om tilfeller der farlige tilfeller skjer fordi noen har bommet med giring. Det jeg dog hører ganske ofte for tiden er ulykker der folk med el-bil tar feil av gass og brems og dundrer utfor brygger, parkeringshus eller rundkjøringer. 

Det er ikke et elbil-problem. Det er et automatgir-problem. Har ingenting med hvilken type motor eller drivstoff bilen bruker. Men det har blitt hyppigere ettersom hybrider og elbiler har vanliggjort det å ha automatgir.

Lenke til kommentar
32 minutes ago, Baranladion said:

Jeg kan ikke huske sist jeg hørte om tilfeller der farlige tilfeller skjer fordi noen har bommet med giring. Det jeg dog hører ganske ofte for tiden er ulykker der folk med el-bil tar feil av gass og brems og dundrer utfor brygger, parkeringshus eller rundkjøringer.

Venstrefot-bremserene i praksis.

Panikkbremser med venstrefoten samtidig som de støtter seg på gasspedalen...

Endret av MailMan13
Lenke til kommentar
Baranladion skrev (35 minutter siden):

Det jeg dog hører ganske ofte for tiden er ulykker der folk med el-bil tar feil av gass og brems og dundrer utfor brygger, parkeringshus eller rundkjøringer. 

Med en-pedalskjøring så fungerer gasspedalen som brems og det er ikke rart misforståelser da oppstår i en stress/panikk-situasjon.  Det burde vært forsket mer på før det ble tillatt.

Lenke til kommentar
On 23.9.2024 at 6:52 PM, Øystein H said:

Og skal en leie bil i utlandet så er manuelt gir mest vanlig (bortsett fra USA). Koster fort dobbel dersom en skal leie bil med automat. 

Nå er "utlandet" et vidt begrep, men min erfaring er at prisforskjellen mellom manuell og automat i Nord-Europa i hvert fall er ganske neglisjerbar, og automat er i større og større grad standardvalget.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (17 minutter siden):

Det er ikke et elbil-problem. Det er et automatgir-problem. Har ingenting med hvilken type motor eller drivstoff bilen bruker. Men det har blitt hyppigere ettersom hybrider og elbiler har vanliggjort det å ha automatgir

Ja, du har rett i det og jeg burde skrevet automatgir, samtidig så er det ofte slik at elbiler har en kraftigere akselerasjon

uname -i skrev (13 minutter siden):

Med en-pedalskjøring så fungerer gasspedalen som brems og det er ikke rart misforståelser da oppstår i en stress/panikk-situasjon.  Det burde vært forsket mer på før det ble tillatt.

Eller man burde endret regelverket. Slik det er nå så kan du kjøre alt selvom du kun har kjørt og kjørt opp med manuell, jeg syns det er merkelig og burde vært omvendt når utviklingen går den veien det går, det meste er automat og de fleste biler har automat. 

 

Lenke til kommentar

Trafikkskolene får fint tak i manuelle biler. Det er kanskje ikke lagervare i Norge lenger, men det er helt vanlig med manuell-gir i resten av europa (og verden for den saks skyld).

Personlig ville jeg aldri anbefalt noen å kun ta automat-lappen. Plutselig en dag skal du kjøre varebil, leie bil i utlandet, låne en bil med manuelt gir, eller lignende. Å ha førerkort som ikke er fullverdig blir nok kjedelig i mange situasjoner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
The Avatar skrev (1 time siden):

 

Som nevnt av @:utakt så kan du også få problem med forsikringsselskapet. Kor store problem du får med forsikringsselskapet vil nok variere litt.
 

Det hadde jeg tatt på alvor. 

Forsikringsbransjen slik jeg kjenner den overser ikke en mulighet til å dytte erstatningsansvaret helt eller delvis over på kunden dersom de kan påvise noe ureglementert eller uaktsomt. 

 

Lenke til kommentar
8 hours ago, Hanhijnn said:

Biler med manuelt gir? Tuller du?

Automatisk brems i 3-4 sekunder ved bakkestart var standardutstyr allerede på min 10 år gamle (manuelt gira) Peugeot. Det var langt fra noe nytt og revolusjonerende den gangen heller.

Forstår forsåvidt hvorfor kjøreskoler går mer og mer vekk ifra kjøreopplæring med manuelt gir. Iht tall fra SSB i 2023, så er allerede 1/4 av bilparken el-biler (som alle har automatgir). Tallet er nok litt høyere ettersom den statistikken ikke ser ut til å inkludere hybrid.

Lenke til kommentar
Kajac skrev (4 minutter siden):

Personlig ville jeg aldri anbefalt noen å kun ta automat-lappen. Plutselig en dag skal du kjøre varebil, leie bil i utlandet, låne en bil med manuelt gir, eller lignende. Å ha førerkort som ikke er fullverdig blir nok kjedelig i mange situasjoner.

For alle andre enn de som (inntil videre) pålegges å kjøre biler med manuelt gir på jobben ser jeg ingen problemer med å kjøre opp med rett til kun å kjøre automatgirede biler.  Jeg har gammelt førerkort og kan kjøre begge deler, men har ikke hatt behov for å bruke kløtsjfoten på mange år. De gangene jeg har leid bil har det aldri vært noe problem å få en automatgiret bil, verken her til lands eller i utlandet. 

I dag kjører jeg en bil som har en kjøreassistentpakke som kan kjøre bilen selv inkludert styring og tilpasse farten i henhold til bilen foran. Å kjøre i saktegående kø med stadige rykk og napp i hastigheten er nå veldig mye behageligere enn den gangen jeg måtte gire selv, avpasse farte selv, og holde bilen på veien selv.  Alt jeg behøver er å følge med på at bilens automatikk leser trafikken korrekt og avpasse fart og styring riktig og være klar til å ta over styringen ved behov. Systemet er ikke så bra at man kan sove bak rattet. 

Bilene kommer til å bli bedre og bedre til å kjøre selv fremover. "Stick-shift" er snart kun tilgjengelig på bilmuseer og veteranbiler.

Lenke til kommentar
33 minutes ago, nebrewfoz said:

Nei, det jeg snakker om var tradisjonelle manuelle kasser med singel klutsj, der styringen av klutsjen var automatisert. Kongsberg Automotive (eller et annet Kongsberg-selskap; det ble vel etterhvert kjøpt opp av tyske LuK) holdt på med sånt, men etter hvert kun for lastebiler og andre tyngre kjøretøyer, om jeg ikke husker feil.

 

Peugeot-Citroën hadde det på noen modeller for 10-15 år siden, jeg tror de kalte det EGS. Girspak som en automat, ingen clutchpedal, men mekanisk sett en helt ordinær manuell kasse med clutch og giring betjent av robotikk.

Jeg har i mitt lange, syndige liv aldri vært borti en verre girkasse, og jeg har kjørt mye rart inkludert veteranbiler og militærkjøretøy. Jeg fant heldigvis allerede i løpet av den andre dagen ut at kassens problem primært var beslutningsvegring, og at den var levelig hvis jeg bare bestemte alle girskift selv med + og - på spaken.

Lot jeg den stå i D var den i praksis ikke brukbar, da den titt og ofte kunne "trø inn clutchen" når det var naturlig å skifte til høyere gir, og så ble jeg trillende i fri i flere sekunder før den gjerne hamret inn akkurat samme gir som jeg hadde vært i, og slik gjentok den seg slik at fartsøkning utover det giret jeg stadig var i ikke var mulig. Kombinert med en auto stopp-start som ofte bare stoppet, men ikke gadd å starte igjen da jeg flyttet foten fra brems til gass, så hadde man oppskriften på et mareritt i storbytrafikk.

Forsto på et annet offer som hadde kjøpt elendigheten (jeg hadde den bare som leiebil i noen altfor lange dager) at det etter fort kom en softwareoppgradering som gjorde at den i automatmodus på spesielt gode dager kunne fremstå som at den ikke aktivt var ute etter å få deg drept, men den nådde fortsatt ikke opp til den komforten og ytelsen man opplever med en stokk dum tradisjonell automatkasse fra 70-tallet, evt å krype naken over knust glass og salt.

Jeg vet ikke hva som gikk galt hos Peugeot-Citroën med EGS, for når jeg har prøvd tilsvarende løsninger i andre biler har det vært minimum ok, og tidvis skikkelig bra.

Lenke til kommentar
5 minutes ago, Penny said:

Jeg vet ikke hva som gikk galt hos Peugeot-Citroën med EGS, for når jeg har prøvd tilsvarende løsninger i andre biler har det vært minimum ok, og tidvis skikkelig bra.

A blast from the past! Jeg hadde en Peugeot 405 med vanlig automatkasse som leiebil i Frankrike for ca. 15 år siden, og ble ganske så begeistret for kjøreegenskapene på svingete alpeveier så vel som på l'autoroute. Vel hjemme i Norge begynte jeg å se meg om etter en sånn en, og da dukket det opp en stasjonsvogn med "automatgir". Det var EGS, og det ble med den ene prøveturen, kan du si ...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
uname -i skrev (1 time siden):

Med en-pedalskjøring så fungerer gasspedalen som brems og det er ikke rart misforståelser da oppstår i en stress/panikk-situasjon.  Det burde vært forsket mer på før det ble tillatt.

Som gammel gamer så synes eg det er rart at ein ikkje har nødbrems som knapp på rattet. Reaksjonsevnen med fingrane er langt raskare enn når eg fyrst må flytte foten frå ein pedal til den neste. 

Er enig i at forskning må til. Men intuitivt så tenker eg at det er meir naturleg å i ein panikksituasjon sleppe gassen enn det er å ikkje flytte foten. Det er nok fort mange ulykker som skjer fordi ein slepp gassen for å trykke på bremsen, for så å bomme på pedalen og trykke gassen ned til dørken i staden for. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
The Avatar skrev (1 minutt siden):

Som gammel gamer så synes eg det er rart at ein ikkje har nødbrems som knapp på rattet. Reaksjonsevnen med fingrane er langt raskare enn når eg fyrst må flytte foten frå ein pedal til den neste. 

Er enig i at forskning må til. Men intuitivt så tenker eg at det er meir naturleg å i ein panikksituasjon sleppe gassen enn det er å ikkje flytte foten. Det er nok fort mange ulykker som skjer fordi ein slepp gassen for å trykke på bremsen, for så å bomme på pedalen og trykke gassen ned til dørken i staden for. 

Ja, man kan alltids bomme når man skifter pedal, men jeg mener det er en vesensforskjell mellom de to hvor den ene er rent mekanisk og den andre psykologisk eller hva man skal kalle det. Man er i et parkeringshus og plutselig må man bråbremse og man har allerede foten på en pedal som foretar bremsing, nemlig gasspedalen. 

Jeg vet ikke tallene for dette, men har inntrykk av at disse ulykkene skjer mye hyppigere nå som enpedal er vanlig.

Lenke til kommentar
1 hour ago, Baranladion said:

Ja, du har rett i det og jeg burde skrevet automatgir, samtidig så er det ofte slik at elbiler har en kraftigere akselerasjon

Eller man burde endret regelverket. Slik det er nå så kan du kjøre alt selvom du kun har kjørt og kjørt opp med manuell, jeg syns det er merkelig og burde vært omvendt når utviklingen går den veien det går, det meste er automat og de fleste biler har automat. 

 

De som har lært seg å kjøre manuelt, vil ikke bremse med venstrefoten, med mindre de er rallyførere eller noe. Kan du å kjøre manuelt, kan du også kjøre automat. Med mindre det er noe med å betjene både gass og brems med høyre fot som er forvirrende? Akkurat hva er det du mener folk som kjører manuellgir må trenes på ved kjøp av automat?

Grunnen til at man trenger ekstra kjøretimer med manuellgir er ikke fordi det er teknisk vanskelig å gire eller clutche, det er fordi man må trene en del på at giringen og clutching skal gå av seg selv uten at fokuset forsvinner fra trafikken. Veldig mange ser på girene f.eks, uvaner som må trenes bort.

Endret av likferd
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
21 minutes ago, likferd said:

De som har lært seg å kjøre manuelt, vil ikke bremse med venstrefoten, med mindre de er rallyførere eller noe. Kan du å kjøre manuelt, kan du også kjøre automat. Med mindre det er noe med å betjene både gass og brems med høyre fot som er forvirrende? Akkurat hva er det du mener folk som kjører manuellgir må trenes på ved kjøp av automat?

Det finnes en del som lærte å kjøre med tre pedaler tror det er meningen å bruke en fot på hver pedal nå bilen plutselig bare har to. Vi har jo et eksempel her i tråden på en som mente at de fleste med automatgir venstrefot-bremser.

De som har lært med to pedaler fra begynnelsen av blir er blitt fortalt og trent på å betjene begge med høyrefoten.

En kjøretime eller to med automat, på linje med glattkjøring eller mørkekjøring, ville muligens avverget en og annen fatal misforståelse her.

Endret av MailMan13
Lenke til kommentar
28 minutes ago, MailMan13 said:

Det finnes en del som lærte å kjøre med tre pedaler tror det er meningen å bruke en fot på hver pedal nå bilen plutselig bare har to. Vi har jo et eksempel her i tråden på en som mente at de fleste med automatgir venstrefot-bremser.

De som har lært med to pedaler fra begynnelsen av blir er blitt fortalt og trent på å betjene begge med høyrefoten.

En kjøretime eller to med automat, på linje med glattkjøring eller mørkekjøring, ville muligens avverget en og annen fatal misforståelse her.

Det har jeg aldri hørt om skal være et særegent problem med folk som er vant med manuelle gir. Tvert imot vil man i en stresset situasjon gå tilbake på instinkt av det man er opplært til, dvs høyrefoten vil søke mot bremsen. Det verste som kan skje da er at man føler seg lur når venstrefoten ikke finner kløtsjen  i etterkant.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
likferd skrev (44 minutter siden):

Akkurat hva er det du mener folk som kjører manuellgir må trenes på ved kjøp av automat?

Jeg kan ikke svare for noen andre, men jeg har hatt et par ganger i automatbil der jeg har glemt med og forsøkt å clutche. Ganske artig dersom man treffer bremsepedalen.

Lenke til kommentar

Det er rimelig åpenbart hvilken vei det går. Kanskje det ennå finnes noen få argumenter for å ta førerkort på manuell, men de er borte innen få år.

Sjekker man Finn ser man at fra årsmodell 2014 er det 37 788 biler med automatgir og 4962 med manuell.

Fra 2019 er det 25 043 automat og 1694 manuell.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...