Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Trafikkskolene får ikke tak i nye biler med manuelt gir.


Anbefalte innlegg

Penny skrev (På 23.9.2024 den 11:07 AM):

Jeg parkerte ved siden av en skolebil, en BMW 1-serie, som var i særdeles lurvete tilstand. Snakket med kjørelæreren som kunne fortelle at det var skolens siste manuellbil, og at den stort sett sto parkert (skolen var satt opp med en automatbil per lærer, pluss den manuelle på deling), men unntaksvis hadde de elever som skulle ha manuell.

Den var kanskje 10 år gammel, men den så verre ut enn de fleste 20 år gamle biler. Skolebruk er tydeligvis veldig slitsom bruk.

Men ja, det kan virke som skoler er litt i overkant ivrige på å overgå naboskoler i å ha finest bil for å lokke til seg elever og holde lærerne sine fornøyde. Skulle man maksimert læringsutbyttet burde skolene kanskje holdt seg til gamle kassebiler med dårlig sikt bakover, null parkeringssensorer og konstant påkoblet henger, mestrer elevene dem så mestrer de "hva som helst" de kan kjøre etter bestått oppkjøring klasse B, men en slik brutal skole ville hverken fått elever eller lærere.

Marked og etterspørsel. Det er hva dette handler om.

Ved Oslo-trafikkskolene er det hos enkelte såpass lite forespørsel at de rett ut ikke gidder/eller ta kostnaden ved å la den stå så mye. De har likevel mer enn nok kundegrunnlag med kun automatbiler.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Complexity skrev (58 minutter siden):

Mere det at de kan finne på å komme trillende bakover med bilen i fri og clutchen inntrykket.

Ingen skadepotensialer med bil skal trivialiseres, men småbulking er langt ifra det verste en nybegynner kan gjøre.

Lenke til kommentar

Men hva er straffen for p kjøre med manuelt gir, men kun sertifikat på automat?

Lære seg å kjøre manuelt gir klarer man jo raskt (litt lengre tid før man er ekspert selvsagt) på egenhand, dersom man allerede kan kjøre bil.

Er det bot, prikker, som å kjøre uten sertifikat? 

Lenke til kommentar
WiiBoy skrev (12 minutter siden):

Men hva er straffen for p kjøre med manuelt gir, men kun sertifikat på automat?

Lære seg å kjøre manuelt gir klarer man jo raskt (litt lengre tid før man er ekspert selvsagt) på egenhand, dersom man allerede kan kjøre bil.

Er det bot, prikker, som å kjøre uten sertifikat? 

 

Sitat

Hva er straffen for å kjøre manuell bil med automat førerkort?

Dersom du kjører uten gyldig førerkort risikerer du bøter, tapt førerkort og at forsikringsselskapet ikke vil dekke kostnaden på skader som har oppstått.

https://ntsf.no/ta-forerkort/bil/forerkort-pa-automatgir

Lenke til kommentar
8 minutes ago, Hanhijnn said:

Biler med manuelt gir? Tuller du?

"Hill Hold" begynte vel å bli vanlig allerede for 15 år siden. Mener f.eks. Passat hadde det fra 2005. Men kan godt være at det har vært en del merker der man har vært lengre uten dette, eller kun på øvre utstysmodeller/tilleggsutstyr. Men at det er relativt vanlig for mange av manuellbilene som fortsatt er i bruk, er nok tilfelle.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Dubious skrev (På 23.9.2024 den 12:26 PM):

Jeg kjører lastebil med manuelt gir, men når vi kjøpte ny bil til en annen person så ble det automat, men den kan kjøres manuelt, uten klutsj. 

Når jeg tok lastebil og bussertfikat for 4 år siden så kjørte jeg kun automat, har ellers ingen restriksjoner om det skulle bli aktuelt og kjøre buss eller lastebil, kjøreskolen hadde kun automat buss/lastebil.

Lenke til kommentar
2 hours ago, Hanhijnn said:

Biler med manuelt gir? Tuller du?

Nei, det min er erfaring er at det er for det meste 15-20 år gamle biler som mangler dette.

Etter den introduksjonen av elektriske parkeringsbremser er det også helt nødvendig, selv om det også er brukt uten.

Endret av MailMan13
Lenke til kommentar
Complexity skrev (22 timer siden):

Blir morro å se noen ta bakkestart med manuell uten å ha øvd. Kansje tilogmed farlig..

Ville berre kommentere at også denne problemstillinga har blitt mindre ettersom også manuelt gira bilar etterkvart kjem med elektronisk brekk / bakkestart assistent. 

 

Når det gjeld trådens tema så handlar det berre om vilje frå køyreskulane, herunder lønnsomheita ved å investere i opplæringsbil med manuellgir. Det er sikkert ikkje mange nok som ønsker manuellgir til at det er eit marked å satse på for køyreskulane. 

I tillegg så trur eg at mange køyreskulelærarar også er av den oppfattinga at det er tryggare med manuellgir automatgir fordi elven kan fokusere meir på trafikken, så det er nok også eit moment av motvilje mot manuellgir dersom dei kan unngå å gi manuellopplæring. 

Bilar som blir av køyreskulane har momsfritak, så sånn sett burde det ikkje være spesielt mykje dyrare å kjøpe manuellgira bil enn ein elbil som har momsfritak for verdien under 500k.

Nødvendigheita av manuellappen blir gradvis mindre, og det er snakk om at ein skal forenkle heile systemet slik at klasse B er likt uavhengig av kva bil du køyrer opp med, og med argument om at du kan øve på å bruke manuellgir etter at du har tatt lappen. Mykje på same måte som at du sjølv må øve for å bli god på tilhenger sjølv om retten til å køyre med liten tilhenger følger med når du tek oppkøyringa på klasse B. Det vil likevel ta litt tid før dette blir endra, og som trådstarter har analysert så er det nok mange arbeidsplassar som fortsatt har bilar med manuellgir som arbeidsbilar, slik at med berre automatlappen så vil det kunne være jobbar du ikkje kan ta. 

Endret av The Avatar
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
WiiBoy skrev (13 timer siden):

Men hva er straffen for p kjøre med manuelt gir, men kun sertifikat på automat?

Lære seg å kjøre manuelt gir klarer man jo raskt (litt lengre tid før man er ekspert selvsagt) på egenhand, dersom man allerede kan kjøre bil.

Er det bot, prikker, som å kjøre uten sertifikat? 

Du blir straffa for køyring utan sertifikat når du ikkje har førarkort som er gyldig for det aktuelle førarkortet.
Strafferamme er bøter eller fengsel i inntill 1 år jmf. vegtrafikklova § 31.

Eksakt kva bota blir på er det opp til politijuristen eventuelt tingretten å fastsette, det ser ut som at det vanlegaste er bøter på mellom 8000 og 10 000 kr når ein blir tatt for fyrste gong.

Køyring utan gylidig førerkort er ikkje ein av dei tinga du får prikkar for.

Som nevnt av @:utakt så kan du også få problem med forsikringsselskapet. Kor store problem du får med forsikringsselskapet vil nok variere litt.
For at du skal få avkortning så skal eigentleg forsikringsselskapet vise til ein årsakssamanheng mellom din handling og skadene. Typisk at du har forårsaka skaden eller bidratt til at skadeomfanget blir større.
I eit slikt eksempel der skadevolder har gyldig førerkort klasse B med kode 78 (automatgir) og berre manglar førarretten for manuellgira bil, så er det ikkje gitt at forsikringsselskapet kan nekte utbetaling med mindre det kan visast til at det var nettopp giringa som førte til ulykka. Det sagt så er det kanksje heller ikkje så vanskeleg for forsikringsselskapet å kaste ut ein påstand om at det var nettopp giringa som var årsaken til at du var så uoppmerksom at du havna i eit trafikkulykke, og at det derfor er grunnlag til avkorting.
I tillegg så hjelp det sjølvsagt lite om du har rett på full forsikringsutbetaling dersom forsikringsselskapet ditt gjer seg vanskelege. Eg vil derfor på ingen måte oppfordre til å spekulere i om forsikringa er fullt ut gyldig sjølv om du køyrer utan gyldig sertifikat for det aktuelle køyretøyet, for det er nok absolutt ein risiko for at du blir sittande igjen med heile rekninga personleg, men det er ikkje nødvendigvis automatikk i at det er ein konsekvens.

Lenke til kommentar
Quote

Det viser seg at visse jobber er det krav om å kunne kjøre biler med manuelt gir. Så er det også om man ser for seg opphold i utlandet, så er det der langt flere biler med manuelt gir enn i Norge.

Jeg vil tro også forsvaret vil få en del problemer med å måtte etterutdanne soldatene over på manuell-lappen fremover, for mye i forsvaret har manuelt gir, f.eks VW Amarok som nå erstatter Geländewagen. Pga driftssikkerhet og pris antagelig.

Endret av likferd
Lenke til kommentar
Dubious skrev (På 22.9.2024 den 1:24 PM):

De får slutte å bytte ut bilene hele tiden.

De kan bruke bilene til de må vrakes. 
Men det er sikkert noe skattefritak som gjør at de bytter ut hele tiden, så det lønner seg for de å bytte ut bilene.

Det har nok mer med å tiltrekke seg elevene med fine biler, samt da kanskje kan ta mer for timene også. Ser det går Audi e-Tron GT som skolebil her inne i Oslo.

Med manuelle så bytter de også ofte ut da klutsjen blir kjapt slitt, så mulig en vurdering av kost for verksted besøk i forhold til å selge de med mindre tap når de er nokså nye.

Dubious skrev (På 23.9.2024 den 12:26 PM):

Jeg kjører lastebil med manuelt gir, men når vi kjøpte ny bil til en annen person så ble det automat, men den kan kjøres manuelt, uten klutsj. 

Manuelt uten klutsj er ikke manuelt, men automat hvor man dytter på en spak eller en knapp bak rattet. Det er klutsjen som er hele opplæringen. Det blir vel også flere og flere lastebiler med manuelt. På kort distrubisjon så tar straks over el lastebiler der også.

Lenke til kommentar
likferd skrev (10 minutter siden):

Jeg vil tro også forsvaret vil få en del problemer med å måtte etterutdanne soldatene over på manuell-lappen fremover, for mye i forsvaret har manuelt gir, f.eks VW Amarok som nå erstatter Geländewagen. Pga driftssikkerhet og pris antagelig.

Vil dette falle inn under det militære unntaket i førarkortforskrifta?

Sitat

§ 12-3.Særregler for Forsvaret og Sivilforsvaret

Militært personell i tjeneste for Forsvaret eller Sivilforsvaret som har førerett i klasse B, kan avlegge praktisk førerprøve i klassene C1, C1E, C, CE, D1 eller D1E. Tilsvarende gjelder for klassene D og DE fra fylte 20 år. Førerkort utstedes, med ordinær gyldighetstid, når kandidaten oppfyller alderskravene og dokumentasjon for obligatorisk opplæring framlegges. Dersom førerkort ikke er utstedt innen fem år etter at praktisk prøve er bestått må ny praktisk prøve bestås før førerkort kan utstedes.

Motorvogn eller vogntog som betinger førerkort klasse S, BE, C1, C1E, C, CE, D1, D1E, D eller DE kan ved bruk i Forsvarets tjeneste føres av militært personell med førerkort klasse B og Forsvarets førerbevis. Forsvaret har ansvar for at det benyttes kvalifiserte førere som har fått opplæring i bruk og stell av vedkommende kjøretøy etter godkjent program. Opplæringsprogram og opplæring skal registreres av Forsvaret. Helsekravene i aktuell klasse skal være oppfylt.

Tilsvarende gjelder ved bruk i Sivilforsvarets tjeneste under beredskap, hjelpeaksjoner, og i forbindelse med øvelser eller annen form for sivilforsvarsopplæring. Dette kan unntaksvis også gjelde annen kjøring som er skriftlig beordret av ansvarlig sjef. Sivilforsvaret har ansvar for at det benyttes førere som har fått opplæring i bruk og stell av vedkommende kjøretøy.

 

Her står det at den som har førerkort klasse B også kan avlegge førarprøve for tyngre klasser. Det var vel dette som før hette "blålappen". Ville eigentleg trudd at forsvaret kan løyse manuell/automatgir-problematikken på tilsvarande måte, men det er mogleg at førarkort klasse B med kode 78 er plassert eit hakk under det som her er meint med førarkort klasse B, slik at dei som berre har automatlappen heller ikkje kan benytte seg av dette unntkaket for å få køyre lastebil eller buss i militæret?

 

Lenke til kommentar

En av hovedfordelen med VW Amarok fremfor Geländewagen var at den kan kjøres av soldater med vanlig B sertifikat uten å trenge "MB-lappen". Om forsvaret selv kan stå for konverteringen om du har "automatlappen" er jeg faktisk usikker på. Det virker nesten som lovverket er utdatert på dette feltet.

Endret av likferd
Lenke til kommentar
27 minutes ago, AndersT2 said:

Manuelt uten klutsj er ikke manuelt, men automat hvor man dytter på en spak eller en knapp bak rattet. Det er klutsjen som er hele opplæringen. Det blir vel også flere og flere lastebiler med manuelt. På kort distrubisjon så tar straks over el lastebiler der også.

Jeg vet ikke hvor utbredt det er i dag, men går vi 25 år tilbake, så fantes det manuelle girkasser der klutsjen ble styrt av automatikk, så der kunne man sette bilen i 1.gir og gi gass for å begynne å kjøre, og manuelt skifte til 2.gir osv. - alt uten å klutsje på tradisjonelt vis; automatikken tar seg av alt.

De har forresten begynt å introdusere det på MC nå: https://www.mcmagasinet.no/2024/05/02/bmw-med-automatgir/

(glem at det står 'automatgir' i linken; i artikkelen forklarer de at det dreier seg om en manuell kasse med nogo attåt.)

Lenke til kommentar
Complexity skrev (22 timer siden):

Blir morro å se noen ta bakkestart med manuell uten å ha øvd. Kansje tilogmed farlig..

Jeg kan ikke huske sist jeg hørte om tilfeller der farlige tilfeller skjer fordi noen har bommet med giring. Det jeg dog hører ganske ofte for tiden er ulykker der folk med el-bil tar feil av gass og brems og dundrer utfor brygger, parkeringshus eller rundkjøringer. 

At man har lov å kjøre automat med manuell gir lappen, men ikke lov å kjøre manuell dersom du tar lappen med automat blir for meg helt feil. Utviklingen tilsier at det burde bli motsatt om ikke altfor lenge. 

Det burde holde med et slags kurs i manuell giring, ala mørkekjøring og glattkjøringskurs. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
13 minutes ago, nebrewfoz said:

Jeg vet ikke hvor utbredt det er i dag, men går vi 25 år tilbake, så fantes det manuelle girkasser der klutsjen ble styrt av automatikk, så der kunne man sette bilen i 1.gir og gi gass for å begynne å kjøre, og manuelt skifte til 2.gir osv. - alt uten å klutsje på tradisjonelt vis; automatikken tar seg av alt.

De har forresten begynt å introdusere det på MC nå: https://www.mcmagasinet.no/2024/05/02/bmw-med-automatgir/

(glem at det står 'automatgir' i linken; i artikkelen forklarer de at det dreier seg om en manuell kasse med nogo attåt.)

Dette er vanlig i dag, kalles f.eks DSG fra VW. I praksis to sammenkoblede "manuelle" tre-stegs girkasser med hver sin clutch, også tar de seg av annethvert gir hver, styrt av en robot som clutcher for deg. Det gjør du kan også styre girene manuelt med spaker bak rattet. Men jeg vet f.eks BMW har hatt slike girkasser i hvert fall fra 90 tallet ja.

Endret av likferd
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...