Yessmann Skrevet 22. september Del Skrevet 22. september Min sønn er blitt 16 og skal begynne å øvelseskjøre. I den forbindelse har vi telt på knappene om det er noe poeng å lære seg manuelt gir. V har landet på ja. Det viser seg at visse jobber er det krav om å kunne kjøre biler med manuelt gir. Så er det også om man ser for seg opphold i utlandet, så er det der langt flere biler med manuelt gir enn i Norge. Men så var det det med trafikkskolene da. Ved forespørsel til flere får jeg til svar at ja, de tilbyr opplæring på manuelt gir enn så lenge, men disse bilene blir jo bare eldre og eldre og nå er det ikke mulig å skaffe nye biler med manuelt gir. Det siste synes jeg er pussig. Man kan jo fortsatt kjøpe rene bensin- og dieselbiler, evt. hybrid (ihvertfall ved forespørsel), og disse må da kunne leveres med manuelt gir. Eller? Lenke til kommentar
1Dr.E Skrevet 22. september Del Skrevet 22. september Gjorde et søk på finn nå, med 2024-modeller som eneste kriterie. Det returnerer 2391 biler med automat, og 61 med manuell. Det er 2,5%. Jeg støtter valget om å lære seg manuelt gir, men mest fordi det lærer en følelse med bilen. Det er nok en veldig liten sjanse for at han blir "utsatt" for å måtte bruke det. 3 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 22. september Del Skrevet 22. september Veldig få biler leveres med manuelt gir. Noen unntak er det vel som f.eks Toyota Yaris GR men det er neppe en bil kjøreskolene vil spandere på seg. I dag er automatgir bedre på alle måter, og bruker også mindre drivstoff enn manuelle gir. Og man kan gire de automatiske girkassene manuelt om ønskelig. Så ikke så mange igjen som ønsker ha den 3'e pedalen. Men skader ikke å lære seg å kjøre med manuell og en del jobber har gamle biler med manuelt gir enda. Lenke til kommentar
Hollabaloo Skrevet 22. september Del Skrevet 22. september (endret) Yessmann skrev (38 minutter siden): Men så var det det med trafikkskolene da. Ved forespørsel til flere får jeg til svar at ja, de tilbyr opplæring på manuelt gir enn så lenge, men disse bilene blir jo bare eldre og eldre og nå er det ikke mulig å skaffe nye biler med manuelt gir. Felgen trafikkskole (Lillehammer) har blant annet en gammel Volvo 940 med manuelt gir i bilparken sin, så det er tydeligvis ikke sånn at trafikkskolene har krav på seg til at man skal øvelseskjøre i nye eller nesten nye biler. https://www.nrk.no/innlandet/27-ar-gammel-volvo-blir-kjoreskolebil-_-trygg-trafikk-mener-det-er-bra-for-trafikksikkerheten-1.15817742 Endret 22. september av Hollabaloo Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 22. september Del Skrevet 22. september De får slutte å bytte ut bilene hele tiden. De kan bruke bilene til de må vrakes. Men det er sikkert noe skattefritak som gjør at de bytter ut hele tiden, så det lønner seg for de å bytte ut bilene. 2 Lenke til kommentar
RRhoads Skrevet 22. september Del Skrevet 22. september 1Dr.E skrev (1 time siden): Gjorde et søk på finn nå, med 2024-modeller som eneste kriterie. Det returnerer 2391 biler med automat, og 61 med manuell. Det er 2,5%. Jeg støtter valget om å lære seg manuelt gir, men mest fordi det lærer en følelse med bilen. Det er nok en veldig liten sjanse for at han blir "utsatt" for å måtte bruke det. Man kan få litt mer for pengene når man kjøper med manuelt gir også, spesielt i den prisklassen man kjøper den første bilen sin. Lenke til kommentar
Penny Skrevet 23. september Del Skrevet 23. september 21 hours ago, Dubious said: De får slutte å bytte ut bilene hele tiden. De kan bruke bilene til de må vrakes. Jeg parkerte ved siden av en skolebil, en BMW 1-serie, som var i særdeles lurvete tilstand. Snakket med kjørelæreren som kunne fortelle at det var skolens siste manuellbil, og at den stort sett sto parkert (skolen var satt opp med en automatbil per lærer, pluss den manuelle på deling), men unntaksvis hadde de elever som skulle ha manuell. Den var kanskje 10 år gammel, men den så verre ut enn de fleste 20 år gamle biler. Skolebruk er tydeligvis veldig slitsom bruk. Men ja, det kan virke som skoler er litt i overkant ivrige på å overgå naboskoler i å ha finest bil for å lokke til seg elever og holde lærerne sine fornøyde. Skulle man maksimert læringsutbyttet burde skolene kanskje holdt seg til gamle kassebiler med dårlig sikt bakover, null parkeringssensorer og konstant påkoblet henger, mestrer elevene dem så mestrer de "hva som helst" de kan kjøre etter bestått oppkjøring klasse B, men en slik brutal skole ville hverken fått elever eller lærere. 1 Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 23. september Del Skrevet 23. september Jeg har en 18-åring med ferskt sertifikat (manuell). Han er nå lærling, og det innebærer at han må kjøre de varebilene som bedriften har. Og de er foreløpig med manuelt gir, så det var viktig for han. Han kjøpte seg også en bil med manuelt gir. 1 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 23. september Del Skrevet 23. september Jeg kjører lastebil med manuelt gir, men når vi kjøpte ny bil til en annen person så ble det automat, men den kan kjøres manuelt, uten klutsj. Lenke til kommentar
Øystein H Skrevet 23. september Del Skrevet 23. september On 22.9.2024 at 12:40 PM, Complexity said: Veldig få biler leveres med manuelt gir. Noen unntak er det vel som f.eks Toyota Yaris GR men det er neppe en bil kjøreskolene vil spandere på seg. I dag er automatgir bedre på alle måter, og bruker også mindre drivstoff enn manuelle gir. Og man kan gire de automatiske girkassene manuelt om ønskelig. Så ikke så mange igjen som ønsker ha den 3'e pedalen. Men skader ikke å lære seg å kjøre med manuell og en del jobber har gamle biler med manuelt gir enda. Og skal en leie bil i utlandet så er manuelt gir mest vanlig (bortsett fra USA). Koster fort dobbel dersom en skal leie bil med automat. Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 23. september Del Skrevet 23. september (endret) Yessmann skrev (På 22.9.2024 den 10:26 AM): nå er det ikke mulig å skaffe nye biler med manuelt gir. Dette er bullshit. Jeg har ingen problemer med å få kjøpt en ny bil med manuelt gir. Endret 23. september av mobile999 2 Lenke til kommentar
trn100 Skrevet 23. september Del Skrevet 23. september Man kunne like gjerne ha brukt en tråbil med rakettmotor! Man lærer uansett minimalt på trafikkskoler i dag.... Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 23. september Del Skrevet 23. september Det burde være slik at en kunne kjøre opp med automatgir og likevel lov å kjøre manuelt gir. 2 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 24. september Del Skrevet 24. september 18 hours ago, Svein M said: Det burde være slik at en kunne kjøre opp med automatgir og likevel lov å kjøre manuelt gir. Blir morro å se noen ta bakkestart med manuell uten å ha øvd. Kansje tilogmed farlig.. 6 1 Lenke til kommentar
trikola Skrevet 24. september Del Skrevet 24. september (endret) 19 hours ago, Svein M said: Det burde være slik at en kunne kjøre opp med automatgir og likevel lov å kjøre manuelt gir. I Tyskland var (er?) det slik at du må ha et minimumsantall timer (3 eller 4 mener jeg å huske) på manuelt gir og kan ellers ha alle andre timer og oppkjøringen på automat. Da har du lov å kjøre manuelt Endret 24. september av trikola 2 Lenke til kommentar
Dovreekspressen Skrevet 24. september Del Skrevet 24. september Svein M skrev (19 timer siden): Det burde være slik at en kunne kjøre opp med automatgir og likevel lov å kjøre manuelt gir. Det er nok bare et spørsmål om tid før vi er der. Ambisjonen er at det ikke skal selges noe annet enn nullutslipp fra 2025. Og selv om vi ikke når 100% med en gang, så er det ikke så langt unna. Så vidt jeg vet finnes det ikke manuelt gir på noen elbiler, eller hydrogenbiler. Kanskje ikke på hybrider heller. Så utvalget for manuelt gir vil bli mindre for hver dag. På et eller annet tidspunkt gir det ikke mening å skille på førerkortene. Som vi ser av tråden så er vi nesten der nå. Jeg betjente manuelt gir mange år før jeg hadde kjøreopplæring, så det bør gå greit å lære seg Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 24. september Del Skrevet 24. september Complexity skrev (56 minutter siden): Blir morro å se noen ta bakkestart med manuell uten å ha øvd. Kansje tilogmed farlig.. Kveling av motoren er ikke det jeg er mest bekymret for når det kommer til ferske sjåfører. 1 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 24. september Del Skrevet 24. september 8 minutes ago, Gavekort said: Kveling av motoren er ikke det jeg er mest bekymret for når det kommer til ferske sjåfører. Mere det at de kan finne på å komme trillende bakover med bilen i fri og clutchen inntrykket. 1 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 24. september Del Skrevet 24. september Complexity skrev (1 time siden): Blir morro å se noen ta bakkestart med manuell uten å ha øvd. Kansje tilogmed farlig.. Folk som kjører opp med manuelt har problemer med bakkestart. Fikling med dingser er et større problem enn å kjøre manuell bil. 1 Lenke til kommentar
MailMan13 Skrevet 24. september Del Skrevet 24. september Man skal vel ha en ganske gammel bil hvis den ikke holder bremsen ved bakkestart selv. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå