Gå til innhold

Tilfellet Wolt (matbud)

Anbefalte innlegg

Jeg har fulgt med på hvordan Wolt fungerer. Her et et eksempel på omtale:

https://www.nrk.no/rogaland/norge-eier-aksjer-for-3-milliarder-kroner-i-wolt_-_-det-er-helt-bakvendt-1.17045223

Noen mener visst at Wolt ikke har noen plass i samfunnet, mens andre ser på det som en fleksibel mulighet. Problemet er å kombinere denne fleksibiliteten med sosial sikkerhet. "Ansettelse" gir automatisk mange sosiale fordeler, mens selvstendig næringsdrivende må ordne privat pensjon og forsikringer selv. Dette gjelder ved sykdom, dødsfall og arbeidsledighet. Fortjenesten fra å ta oppdrag fra Wolt er for liten til å dekke slikt. 

Jeg mener at en velferdsstat burde skatte såpass at dette kunne dekke en minimum sosial sikkerhet for alle uavhengig av arbeidsforhold. Dette kan bety billigere arbeidskraft for næringsdrivende - men noe høyere skatter (?). Og alle kunne tjene på mer fleksibilitet i arbeidslivet. Wolt ville passe bedre inn i en slik sammenheng.

Endret av lada1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Wolt er en interessant sak. Det opplagt mest problematiske er vel det som står først i saken om manglende forsikring

Nå vet jeg ikke hva de tjener, men hvis modellen er at det skal være fleksibelt og lagt opp som en "side jobb" så skjønner jeg hvorfor de legger det opp slik.

Politikere i Norge har laget verdens beste beskyttelse for arbeidstakere antagelig, men det gjør det også tungt i enkelte scenario hvor det ikke er en helt vanlig A4-jobb 🤷

Lenke til kommentar

Med tanke på hvem 99% av sjåførene er, så kan man si både Wolt og andre matbud firmaer gjør Norge en samfunnstjeneste. De fleste budene er folk med flyktningbakgrunn, lavt utdannet og dårlige norskkunnskaper, det er få andre jobber i Norge de er kvalifisert til.   

Endret av Mr.Duklain
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
5 hours ago, Bing123 said:

Wolt er en interessant sak. Det opplagt mest problematiske er vel det som står først i saken om manglende forsikring

Nå vet jeg ikke hva de tjener, men hvis modellen er at det skal være fleksibelt og lagt opp som en "side jobb" så skjønner jeg hvorfor de legger det opp slik.

Politikere i Norge har laget verdens beste beskyttelse for arbeidstakere antagelig, men det gjør det også tungt i enkelte scenario hvor det ikke er en helt vanlig A4-jobb 🤷

De som lever av Wolt-arbeid tjener ca 1000-1500 kroner på en lang arbeidsdag (kanskje litt mer i helger). Dvs ca 20.000-30.000 kroner/mnd før skatt. Dersom de driver arbeidet som et firma så er det vel ca 28 prosent skatt ? (her kan jeg ta feil). MVA?

Endret av lada1
Lenke til kommentar
Mr.Duklain skrev (5 timer siden):

Med tanke på hvem 99% av sjåførene er, så kan man si både Wolt og andre matbud firmaer gjør Norge en samfunnstjeneste. De fleste budene er folk med flyktningbakgrunn, lavt utdannet og dårlige norskkunnskaper, det er få andre jobber i Norge de er kvalifisert til.   

Nesten som man skulle tro at det var avgjort av muligheter i samfunnet og ikke latskap.

• Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar

Det kan bli store endringer i arbeidsmarkedet. Wolt er et eksempel på at  (smart-)telefoner har ført til endringer. Uten smart-telefoner kunne vel ikke Wolt eksistere.

Jeg tror at vi vil få et mer fleksibelt arbeidsmarked der Wolt er et eksempel.  Veien frem til et mer fleksibelt arbeidsmarked kan bli humpete. Kanskje får vi en periode med "Trump" og "gule vester" før en kommer så langt. Lovverket og sosiale ordninger er ikke tilpasset utfordringene. Her er en forsmak:

https://e24.no/teknologi/i/yE4M3A/mistet-jobben-paa-grunn-av-kunstig-intelligens

Endret av lada1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...