Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Prolaps

Gjest 2b884...980

Anbefalte innlegg

Gjest 2b884...980

Hei,

Gutt på 28 som har dratt på seg prolaps gjennom trening da jeg var 20. har slitt med smerter i alle år. Nå er det på sitt værste. Vet ikke hva jeg skal gjøre da jobben er tung fysisk. Operasjon eller ikke. Føler livet blir satt på vent.

noen som har noen solskinsshistorier / tips? Like før jeg vurderer å sykmelde meg og deretter gå aap og uføre. Blir så demotivert av dette.

Anonymous poster hash: 2b884...980

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville gått for uføre fordi du kan jobbe så mye du vil i gode perioder uten å miste retten til uførepensjon. Du vil kun få avkortning i periodene du jobber. På denne måten blir du sikret inntekt i dårlige perioder uten noe som helst styr med etaten, lege eller noe som helst.

Lenke til kommentar

Man blir gal av smertehelvetet, noe som er åpenbart når du begynner å snakke uføretrygd som 28-åring, atpåtil på grunn av en liten ryggprolaps.

Har du vært innom spesialisthelsetjenesten og blitt fullt utredet?

Hvis nei, da er det veldig på tide. Hvis ja, hvor lenge siden er det? På tide med en ny henvisning?

Lenke til kommentar

Prolaps? Virkelig? Pådratt deg for 8 år siden..

Spørsmålet her er om du/behandlere har oversikten her. Eller er det manglende oppfølging. Operasjoner vurderes i tidlige stadier. Smertebildet er fokus. Et prolaps er enkelt sagt en lekkasje som etter noe tid vil tettes av seg selv.

For all del. Ingen behandlere kiropraktikk/fysio må fikle med prolapser ditt. Det vil bare gjøre det verre og forlenge normal tilheling..

Nye bilder bør du aller først komme i gang med.. Riktige henvisninger fra lege er alfa/omega.

• Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Gjest 2b884...980
Trulss skrev (10 timer siden):

Jeg ville gått for uføre fordi du kan jobbe så mye du vil i gode perioder uten å miste retten til uførepensjon. Du vil kun få avkortning i periodene du jobber. På denne måten blir du sikret inntekt i dårlige perioder uten noe som helst styr med etaten, lege eller noe som helst.

Ja, godt poeng. Blir bare nervøs av tanken. Tjener oppimot en million nå også gå ned til usle uføretrygd - og styret med det. Men kanskje det er riktige veien..

Skandinav skrev (9 timer siden):

Man blir gal av smertehelvetet, noe som er åpenbart når du begynner å snakke uføretrygd som 28-åring, atpåtil på grunn av en liten ryggprolaps.

Har du vært innom spesialisthelsetjenesten og blitt fullt utredet?

Hvis nei, da er det veldig på tide. Hvis ja, hvor lenge siden er det? På tide med en ny henvisning?

Man blir absolutt gal. Lærer seg å ignorere smerten men den er der konstant. Jeg trener og er aktiv men den forsvinner aldri. Møkka lei.

hva mener du med virkelig? J er prolaps. Fikk det i ung alder. Vi har oversikt. Spesialhelsetjenesten mente det skal gå over i og med at jeg er ung og veldig mobil myk, samt ikke noe stråling. Ligger kun lokalt i ryggen. Må nok be om å få MR, ja men føler det ikke går noen vei :(

Sovna skrev (9 timer siden):

Prolaps? Virkelig? Pådratt deg for 8 år siden..

Spørsmålet her er om du/behandlere har oversikten her. Eller er det manglende oppfølging. Operasjoner vurderes i tidlige stadier. Smertebildet er fokus. Et prolaps er enkelt sagt en lekkasje som etter noe tid vil tettes av seg selv.

For all del. Ingen behandlere kiropraktikk/fysio må fikle med prolapser ditt. Det vil bare gjøre det verre og forlenge normal tilheling..

Nye bilder bør du aller først komme i gang med.. Riktige henvisninger fra lege er alfa/omega.

Lenke til kommentar

Først og fremst, man kan ikke bare gå for uføre, dette er en lang og tidtakende prosess.

Det sagt, gå til lege, få henvisning til MR, så henvisning til nevrolog. Ta det derfra med oppfølging osv.

Ikke noen solskinnshistorie, men er nå på runde 5 eller 6 med prolapps, første runden for ca 10 år siden. Siste 14 mnd, 2 tilfeller hvorpå en som sitter i enda etter sykehusinnleggelse i juni. Var innom nevrolog i februar, selvfølgelig var ryggen bra den dagen jeg skulle innom. 😅

Går nå fast til fysio 1 gang i uka, og det blir dokumentert skikkelig frem til jeg kan henvises til nevrolog igjen, så blir det vurdert operasjon.

Endret av Duriello
Lenke til kommentar

Prolaps går stort sett tilbake av seg selv med tiden. Dersom du har en tung og fysisk krevende jobb, kan det hende du opprettholder plagene med stadig overbelastning av rygg. Jeg vill sterkt vurdert en karrierevei der helsen styrer retningen.

De fleste blir også bra av prolaps. Det handler om tid. Ift til vurdering i spesialisthelsetjenesten så vil de primært vurdere om det er grunn til å operere eller ikke, det er ikke noe annet man kan gjøre rent medisinsk sett mot en prolaps. Man vil jo aller helt unngå operasjon, ikke alle blir bra heller, men er det god grunn til å gjennomføre et kirurgisk inngrep - så er dette kanskje det eneste rette.

Hvis du tidligere har tatt MR-bilde og fått bekreftet et prolaps med avvik som passer med dine plager, er det ingen grunn til å ta nye bilder, prolapsen er der fortsatt. Det er plagene dine som styrer hvilken behandling du skal ha.

Du er ung, jeg vil tro dette kommer til å bli bra hvis du finner en livsstil som unngår de harde tunge fysiske belastningene, som kan forverre plagene dine. Uføre er ingenting å sikte etter, du får luselønn, og ekskluderes fra arbeidslivets mestringsopplevelser og kollegiale samvær.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest b4be0...318

Jeg har etter et relativt langt yrkesliv (ca 36 år i yrket) i en tung fysisk jobb fått flere godkjente yrkesskader, overbelastninger i ryggen, to prolapser i ryggen med stråling nedover i begge beina og nå har også artrose kommet i mange ledd.
Skuldre, nakke, albuer, hender og fingre er rammet av det, bruskskader i begge knærne og en hofte/lyske som har blitt dratt helt ut av stilling. En fot som har store nerveskader etter gjentatte operasjoner på samme sted i foten, der har det blitt diagonisert med amputasjonsnevrom og crps. Det betyr også en nedsatt adl, dvs nedsatte muligheter for aktiviteter i dagliglivet og dagligdagse gjøremål. Jeg trenger ofte hjelp til vask av håret fordi jeg ikke får hendene over hodet, trenger hjelp til sokker og enkelte dager også buksene.
Så ja jeg vet noe om smerter i hverdagen, og sover nå ca 1-3 timer til sammen i løpet av en natt pga smerter, søvnproblemene har virkelig blitt verre det siste året.

Jeg har presset kroppen altfor langt fordi jeg stortrives på jobb, og har ikke lyttet til kroppens advarsler og prisen betaler jeg virkelig i dag. Jeg var først sykemeldt i et år, og har nå vært noen måneder på aap, men det er ikke snakk om i det hele tatt å søke om uføre for meg. 

Det du skriver om at du vurderer sykemelding, så aap og videre til uføre, det må jeg bare si at ikke er noe du kan velge og bestemme selv. Sykemelding skriver jo fastlegen din ved behov, og det kan du være i inntil 1 år, med eventuelt en forlengelse ved bruk av feridager.
Etter det så må det søkes om aap, og det er det flere ukers behandlingstid på og da skal du være minst 50% arbeidsufør til ethvert yrke, og det er relativt tøft krav som skal dokumenteres godt i en legeerklæring fra fastlegen.

Så er det mange ting som skal avklares før det evt åpnes for en søknad om uføre, all hensiktsmessig behandling skal gjennomføres, du må gjennomføre rehabiliteringsopphold, ut i arbeidsavklaringstiltak, etc.
Dette er en vanskelig prosess å komme gjennom før du kommer noen som helst vei med tanke på uføre.

Jeg forstår meget godt at når smertene er på sitt verste så blir en både fortvilet, dritt lei og vet til slutt ikke hva en skal gjøre. Men du er ennå ung og omskolering kan være et mye smartere valg enn å fortsette i et fysisk tungt yrke som mest sannsynlig bare vil gjøre at prolapsen vil plage deg mer og mer. Det at du tjener godt er jo vel og bra, men det hjelper deg i grunnen svært lite om det går på bekostning av din helse, det vet jeg også av erfaring.

Anonymous poster hash: b4be0...318

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Gjest 2b884...980 skrev (På 22.9.2024 den 3:05 AM):

Hei,

Gutt på 28 som har dratt på seg prolaps gjennom trening da jeg var 20. har slitt med smerter i alle år. Nå er det på sitt værste. Vet ikke hva jeg skal gjøre da jobben er tung fysisk. Operasjon eller ikke. Føler livet blir satt på vent.

noen som har noen solskinsshistorier / tips? Like før jeg vurderer å sykmelde meg og deretter gå aap og uføre. Blir så demotivert av dette.

Hei. Har hatt 9 prolaps, 2 i nakken og 7 i ryggen. Fra L3 og nedover til bekkenet er ryggen mer eller mindre falitt. Er fortsatt i jobb som elektriker. Det er totalbelastningen din som er for stor, helningen krever lengre avlastning, mest sannsynlig i kombinasjon med betennelsesdempende og etterhvert også kontrollert rehabilitering m/øvelser. Hvis du er like desperat som meg så prøver du det meste for du har ingenting å tape. Det er viktig å få tatt MR for å avdekke hva det er snakk om og tilstand på skiver,virvler&facettledd. Selv om prolapset er tørket inn så kan du ha utposning eller arrvev som fortsetter å presse på nervene. Anspent musklatur pga ustabilitet i ryggsøylen skaper også smerter. Lett strekking av hamstring,piriformis,psoas& eventuellt også erector spinae kan lette litt på smertene på sikt hvis de er en del av problemstillingen, spesiellt anspent piriformis og hamstring går igjen som problematisk. Øvelser som catslide,glute ridge, sykling og squats kan hjelpe

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg hadde ett prolaps i slutten av 2013. Var sykmeldt halve 2014 og slet meg tilbake på jobb og levde med smerter fram til 2015 hvor jeg byttet stilling internt til noe bedre for ryggen. Blir fortsatt stiv hvis jeg sitter for mye og jeg skyr alle tunge løft som pesten, men anser meg som 100% frisk nå. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...