Gå til innhold

Betale studielån med rammelån. En dum ide?


Ænonym

Anbefalte innlegg

Har ca 650 000kr igjen på studielånet. Hadde vært fint å bli kvitt dette så fort som mulig, da det er et irriterende lån🙈, selv om det er ett av de mer gunstige lånene. 

Har bare lest litt om rammelån, men har så langt forstått at renta totalt ved et sånt lån ikke blir veldig mye høyere eller ganske lik som renta lånekassen har nå, som i dag er på 5,2%. På boliglånet har jeg 5,3%, men forstår at det blir en liten økning i renta her ved et rammelån. Har jeg forstått det riktig? 

Resterende beløp på boliglånet er i dag på 1,37mill, og jeg antar at boligverdien ligger på mellom 1,7-2mill etter estimatet som kom i skattemeldinga, en tilsvarende bolig som ble solgt tidligere i år her i nabolaget og noen prissider på nett. Det er vel inntil 60% av boligens verdi som kan lånes i et rammelån?, som ved en verdi på 1,7mill vil være på ca 1mill, stemmer dette? Tenker eventuelt ikke å ta opp det maksimale i rammelån. Men om jeg hadde gjort det ville jeg vel hatt et totalt lån på 2,3mill som er høyere enn boligens verdi, og boligen blir "verdiløs" og jeg vil fort bli sittende igjen med restlån eller mindre gevinst ved et boligsalg, stemmer det? Har jo uansett ikke mange hundre tusen å gå på før totalt lån kommer på det som per dags dato ser ut til å være boligens verdi. Men vil ikke det totale rentebeløpet jeg betaler på hvert av lånene i dag bli mindre om jeg kvitter meg med en større del av studielånet, da renteøkningen ikke blir alt for stor ved å ta opp rammelån og heller betale på det? F.eks så er i dag månedsbeløpet på boliglånet 8200kr, på lånekassen 4400, som totalt blir 12 600kr. om renta på rammelån ligger 0,3% høyere enn boliglån, vil månedsbeløpet for boliglån bli på ca 10 100kr ut ifra DNB sin kalkulator, hvis jeg låner ca400 000kr oppå 1,37mill, som blir ca 1,75mill. Så om jeg betaler ut studielånet, så vil jeg betale 2500kr mindre per måned. 

Stemmer drøftinga mi? Eller er jeg helt på bærtur? Er det en dårlig tanke/ide?

Er det eventuelt noen andre mer lønnsommere måter man kan bruke et rammelån på, eller er det bedre å bare ha det som en sikkerhet om det skjer noe med boligen, oppussing eller lignende?

Endret av Ænonym
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du er på bærtur, du får ikke rammelån og å flytte studielånet inn der er helt crazy. Ja du får kanskje noen 100 lapper i reduserte månedlige kostnader men totalt sett blir lånet mye dyrere pga lengden på lånet økes samt du mister de gode rettighetene ett studielån har. 

Dra til baneken og snakk med en veileder..

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Du har misforstått rammelån.

Rammelån er et fleksibelt lån som du kan styre selv på opptil 60% av boligens verdi.

Si din bolig nå er verdt 2 millioner. Da kunne du evt  få et rammelån på 60% = 1.2 millioner. Det kan derimot ikke legges på toppen av ditt eksisterende lån - litt selvsagt? Siden du fortsatt har 1.37m igjen av lånet, så innfrir du ikke kravet til rammelån. Når du har betalt ned til under 1.2 millioner så kan du søke om rammelån, som da vil gi deg en fleksibel kreditt  på differansen av 1.2 millioner og ditt restbeløp.

Lenke til kommentar

Du er på bærtur, på flere plan. Har du over 60 prosent belåning, ligger denne tett opp til hva som er forsvarlig. Når man har brukt opp sikkerheten på boligen til et vanlig boliglån, får man ikke rammelån i tillegg. Formålet med rammelån er at låntaker med god økonomistyring skal kunne hente penger fra boliglån til for eksempel bilkjøp og oppussing uten å måtte ta opp nytt boliglån hver gang. Hvis man ikke har stålkontroll på økonomien og er superdisiplinert, er det nesten like dumt med rammelån som å kjøpe ting på kreditt uten å betale avdrag.

Så, hvorfor du virkelig er på bærtur: Studielånet er det siste lånet man betaler ned. Når jeg leste overskriften, tenkte jeg med en gang på noen som lurer på om man skal betale ned på studielånet eller plassere pengene et eller annet sted fordi man er gjeldfri. Du har jo boliglån! Har du ekstra penger eller handlingsrom i økonomien, øk avdragene på boliglånet, helt til dette står i null!

Fordelene med et studielån, kontra et vanlig lån: Stort sett markedets beste rente, ikke bundet opp i sikkerhet i noe som helst, blir du ufør, kan du søke om sletting, hvis du dør med gjeld, slettes den til glede for arvinger. Har du midlertidig økonomisk krise, kan du, uten å oppgi grunn, få inntil 36 måneders utsettelse på regninger fra lånekassen (obs funker bare en gang!). Skal du studere videre, fryses avdrag og du betaler ikke renter i studietiden.

 Er motivasjonen for endringen at du trenger penger, bør du se på eget forbruk og stramme opp, slik at du klarer å betale ned på lån. I verste fall kan man fryse avdrag en periode og kun betale renter, men blir lenge til du blir gjeldfri da.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Loko skrev (12 minutter siden):

Dum ide ✔️

 

Phantom Software skrev (7 minutter siden):

Du har misforstått rammelån.

Rammelån er et fleksibelt lån som du kan styre selv på opptil 60% av boligens verdi.

Si din bolig nå er verdt 2 millioner. Da kunne du evt  få et rammelån på 60% = 1.2 millioner. Det kan derimot ikke legges på toppen av ditt eksisterende lån - litt selvsagt? Siden du fortsatt har 1.37m igjen av lånet, så innfrir du ikke kravet til rammelån. Når du har betalt ned til under 1.2 millioner så kan du søke om rammelån, som da vil gi deg en fleksibel kreditt  på differansen av 1.2 millioner og ditt restbeløp.

 

Cascada81 skrev (5 minutter siden):

Du er på bærtur, på flere plan. Har du over 60 prosent belåning, ligger denne tett opp til hva som er forsvarlig. Når man har brukt opp sikkerheten på boligen til et vanlig boliglån, får man ikke rammelån i tillegg. Formålet med rammelån er at låntaker med god økonomistyring skal kunne hente penger fra boliglån til for eksempel bilkjøp og oppussing uten å måtte ta opp nytt boliglån hver gang. Hvis man ikke har stålkontroll på økonomien og er superdisiplinert, er det nesten like dumt med rammelån som å kjøpe ting på kreditt uten å betale avdrag.

Så, hvorfor du virkelig er på bærtur: Studielånet er det siste lånet man betaler ned. Når jeg leste overskriften, tenkte jeg med en gang på noen som lurer på om man skal betale ned på studielånet eller plassere pengene et eller annet sted fordi man er gjeldfri. Du har jo boliglån! Har du ekstra penger eller handlingsrom i økonomien, øk avdragene på boliglånet, helt til dette står i null!

Fordelene med et studielån, kontra et vanlig lån: Stort sett markedets beste rente, ikke bundet opp i sikkerhet i noe som helst, blir du ufør, kan du søke om sletting, hvis du dør med gjeld, slettes den til glede for arvinger. Har du midlertidig økonomisk krise, kan du, uten å oppgi grunn, få inntil 36 måneders utsettelse på regninger fra lånekassen (obs funker bare en gang!). Skal du studere videre, fryses avdrag og du betaler ikke renter i studietiden.

 Er motivasjonen for endringen at du trenger penger, bør du se på eget forbruk og stramme opp, slik at du klarer å betale ned på lån. I verste fall kan man fryse avdrag en periode og kun betale renter, men blir lenge til du blir gjeldfri da.

Da var det noen tanker her som var på ville veier ja, så da legger jeg bort den ideen! Takk for gode forklaringer!

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...