Goldwing1337 Skrevet 21. september Del Skrevet 21. september (endret) Hei, trenger råd. 29 år gammel mann, 95 kg på 190 cm. Godt trent i barndommen men hatt en skade i kneet og gjort meg mer delvis immobile. Røyker ikke, drikker ikke. Jeg har over lang tid hatt høyt blodtrykk og i det siste har vært på gjennomsnitten 158/78 i den siste måneden. Dro til fastlegen for å ta en titt på dette og målte da bare 147/69 og 44 i puls. Fastlegen tok ikke imot beskjed om at dette er betraktelig lavere enn gjennomsnittsmålingene jeg har gjort på et blodtrykksapparat fra apoteket. I forkanten prøvde jeg å fortelle fastlegen at jeg har kuttet ned på saltinntaket og da avbrøt han meg bare å begynte å fortelle hva jeg burde gjøre som jeg allerede gjør om han bare hadde orket å høre etter i 1 minutt. Han sa at jeg skal kutte ned på salt som er bra at jeg har gjort sa han, og at jeg må være aktiv 1 time i fysisk anstrengelse 3 ganger i uken. Noe jeg allerede gjør når jeg går tur me bikkja i 2 timer i ulent terreng hver dag og pusher meg slik jeg kan mtp kneskaden.. Og at jeg må kutte ned på usunn mat, og jeg spiser vanlige middager og 2 dager i måneden har vi fast food her hjemme. Er bare bekymret over det lengre løpet med høyt blodtrykk som kan gi hjerte- og karsykdommer og vil forebygge det med å ha et mer normalt blodtrykk... Vurderer å bestille time for hjertesjekk hos privat spesialist men prisen der ligger på 3000+ bare for sjekken og konsultasjonen. Så lurer på om noen har noen råd til hva jeg skal gjøre ? Endret 21. september av Goldwing1337 Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 21. september Del Skrevet 21. september Prøv å sitt rolig i 5 minutter før du måler blodtrykket ditt. 1 Lenke til kommentar
Goldwing1337 Skrevet 21. september Forfatter Del Skrevet 21. september Gavekort skrev (2 timer siden): Prøv å sitt rolig i 5 minutter før du måler blodtrykket ditt. Har målt det i hvileperioder når jeg har slappet av på sofaen. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 21. september Del Skrevet 21. september (endret) Mørk sjokolade skal være bra for blodtrykket. Jeg kan ikke gi medisinske råd. https://nhi.no/kosthold/forebyggende-kost-og-sykdom/mork-sjokolade-sunt-for-hjertet Sitat I følge en artikkel på BBC's nettsider øker mørk sjokolade antioksidantnivået med nesten 20 prosent. Har du høyt blodtrykk, kan en liten bit mørk sjokolade daglig senke blodtrykket og forbedre insulinresistens, ifølge American Heart Assosiation. Endret 21. september av Mannen med ljåen 1 Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 21. september Del Skrevet 21. september Goldwing1337 skrev (3 timer siden): Hei, trenger råd. 29 år gammel mann, 95 kg på 190 cm. Godt trent i barndommen men hatt en skade i kneet og gjort meg mer delvis immobile. Røyker ikke, drikker ikke. Jeg har over lang tid hatt høyt blodtrykk og i det siste har vært på gjennomsnitten 158/78 i den siste måneden. Dro til fastlegen for å ta en titt på dette og målte da bare 147/69 og 44 i puls. Fastlegen tok ikke imot beskjed om at dette er betraktelig lavere enn gjennomsnittsmålingene jeg har gjort på et blodtrykksapparat fra apoteket. I forkanten prøvde jeg å fortelle fastlegen at jeg har kuttet ned på saltinntaket og da avbrøt han meg bare å begynte å fortelle hva jeg burde gjøre som jeg allerede gjør om han bare hadde orket å høre etter i 1 minutt. Han sa at jeg skal kutte ned på salt som er bra at jeg har gjort sa han, og at jeg må være aktiv 1 time i fysisk anstrengelse 3 ganger i uken. Noe jeg allerede gjør når jeg går tur me bikkja i 2 timer i ulent terreng hver dag og pusher meg slik jeg kan mtp kneskaden.. Og at jeg må kutte ned på usunn mat, og jeg spiser vanlige middager og 2 dager i måneden har vi fast food her hjemme. Er bare bekymret over det lengre løpet med høyt blodtrykk som kan gi hjerte- og karsykdommer og vil forebygge det med å ha et mer normalt blodtrykk... Vurderer å bestille time for hjertesjekk hos privat spesialist men prisen der ligger på 3000+ bare for sjekken og konsultasjonen. Så lurer på om noen har noen råd til hva jeg skal gjøre ? Du er nesten innenfor normalen. Stresser du med livet ditt? Jobb/samliv/økonomi eller noe annet? Ja, jeg går på medisiner resten av livet mitt pga høyt blodtrykk. Hadde overtrykk på 210 og nå ligger jeg på ca. 130-140. Er nok mye eldre enn du da. Skal du på kontroll så er det veldig viktig å roa seg ned. 1 Lenke til kommentar
Tussi Skrevet 21. september Del Skrevet 21. september Vanligvis er trykket høyere hos legen, men ditt er lavere. Du kan jo, hvis du er veldig bekymret, be om en 24 timer måling..., men er ikke sikkert legen mener det er grunn til det... 1 Lenke til kommentar
Skandinav Skrevet 22. september Del Skrevet 22. september Det høres ut som om du delvis vet hva du må gjøre mtp aktivitet og kosthold. Men det er noe du ikke forteller om din livsstil ellers. Det er ikke sikkert du heller er helt klar over det. Hvis du føler at du mangler evne til å selv innhente informasjon om hvilke endringer du må gjøre, da må du selvfølgelig få hjelp. Det er hjelp å få i spesialisthelsetjenesten, men spørsmål er om fastlegen er engasjert nok til å henvise deg videre, også med tanke på differentialdiagnostik og adkevat behandling. Jeg ville ha spurt fastlegen en siste gang om henvisning, uten respons ser jeg ikke annet råd enn å bytte fastlege. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 25. september Del Skrevet 25. september (endret) Hvis kolesterolet er lavt tror jeg ikke det er så stor fare for hjerteproblemer. Var i det minste det jeg fikk høre av to leger da jeg var til kontroll for høyt blodtrykk. Blodtrykksmålerne har en tendens til å vise litt høyere enn når leger måler manuelt har jeg erfart. Edit: Høyt blodtrykk kan føre til andre problemer, så det må uansett sjekkes. Endret 25. september av sedsberg Lenke til kommentar
Goldwing1337 Skrevet 2. oktober Forfatter Del Skrevet 2. oktober Takker for tilbakemeldinger, jeg stresser en del om dagen på grunn av eksamener på universitetet samtidig som samboer er gravid og jeg ikke er ferdigutdannet før barnet fødes. har vært hos spesialist privat og betalt for undersøkelser og blitt henvist videre til offentlig hjertespesialist siden det var funn han fant som var bekymringsverdig kostet litt å gjøre det slikt men får iallefall undersøkt det og stresset vil bli mindre slik at BT holder seg lavere nu håper eg. Skandinav skrev (På 22.9.2024 den 8:54 AM): Det høres ut som om du delvis vet hva du må gjøre mtp aktivitet og kosthold. Men det er noe du ikke forteller om din livsstil ellers. Det er ikke sikkert du heller er helt klar over det. Hvis du føler at du mangler evne til å selv innhente informasjon om hvilke endringer du må gjøre, da må du selvfølgelig få hjelp. Det er hjelp å få i spesialisthelsetjenesten, men spørsmål er om fastlegen er engasjert nok til å henvise deg videre, også med tanke på differentialdiagnostik og adkevat behandling. Jeg ville ha spurt fastlegen en siste gang om henvisning, uten respons ser jeg ikke annet råd enn å bytte fastlege. har meldt meg på venteliste til en ny fastlege siden jeg har de siste gangene reagert på responsens hans og fortalte den private legen om koffer æ ønska undersøkelse så sa han selv at det hørtes rart ut at fastlegen ikke hadde henvist meg selv. Men får iallefall hjelpen eg trenger no 👍 Lenke til kommentar
Powertrainer Skrevet 3. oktober Del Skrevet 3. oktober Goldwing1337 skrev (11 timer siden): Takker for tilbakemeldinger, jeg stresser en del om dagen på grunn av eksamener på universitetet samtidig som samboer er gravid og jeg ikke er ferdigutdannet før barnet fødes. har vært hos spesialist privat og betalt for undersøkelser og blitt henvist videre til offentlig hjertespesialist siden det var funn han fant som var bekymringsverdig kostet litt å gjøre det slikt men får iallefall undersøkt det og stresset vil bli mindre slik at BT holder seg lavere nu håper eg. har meldt meg på venteliste til en ny fastlege siden jeg har de siste gangene reagert på responsens hans og fortalte den private legen om koffer æ ønska undersøkelse så sa han selv at det hørtes rart ut at fastlegen ikke hadde henvist meg selv. Men får iallefall hjelpen eg trenger no 👍 Undertrykket ditt er jo godt innenfor normalen så jeg ville ikke kavet meg opp. Hvis kostholdet ditt er relativt normalt så ville jeg tippe det er stressutløst på bakgrunn av det du har fortalt. Du kan eventuellt be legen om døgnovervåkning, mange har portable apparat som man bærer på kroppen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå