Gå til innhold

Krav til opphold på "bostedsadresse"

Gjest 3c11a...260

Anbefalte innlegg

Gjest 3c11a...260

På grunn av de nye reglene rundt fjerning av studiegjeld samt andre fordeler som skattefradrag etc vurderer jeg å leie meg bosted i finnmark og ha det som primær adresse. Men, på grunn av mitt barn kommer jeg til å tilbringe en del tid på vestlandet også. 

Hvordan kan jeg balansere dette slik at jeg ikke bor "ulovlig" i finnmark? Ønsker å finne en lovlig løsning. 

Anonymous poster hash: 3c11a...260

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest 3c11a...260 skrev (Akkurat nå):

På grunn av de nye reglene rundt fjerning av studiegjeld samt andre fordeler som skattefradrag etc vurderer jeg å leie meg bosted i finnmark og ha det som primær adresse. Men, på grunn av mitt barn kommer jeg til å tilbringe en del tid på vestlandet også. 

Hvordan kan jeg balansere dette slik at jeg ikke bor "ulovlig" i finnmark? Ønsker å finne en lovlig løsning. 

I tillegg til bolig må du vel ha fast arbeid i kommunen for å kvalifisere?

Lenke til kommentar
Gjest 3c11a...260
Håvard skrev (6 minutter siden):

Mulig, det aner jeg ikke og er noen av tingene jeg prøver å kartlegge :) Jeg kommer til å jobbe remote. 

Lenke til kommentar
Gjest 3c11a...260
Bing123 skrev (21 minutter siden):

Tror ikke staten tracker folk rundt innad i landet, slik de gjør med folk som bor utenlands, ref John Carew.

Kravet er at du skal jobbe der også.

Bor i Finnmark eller Nord-Troms Bor og jobber du her, kan du få slettet gjeld

Usikker på definisjonene her, hvordan "jobber" en i kommunen. Som sagt jobber jeg remote, og har hovedkontor en annen plass i Norge. Men jeg vill jo fortsatt skatte til kommunen jeg bor i? Hva om jeg registrerer arbeidsadresse på hjemmekontoret? 

Hm, kanskje ikke like lett som først antatt dette. Drømmen om friluftslivet i Nord brast 😛

Lenke til kommentar
Gjest 3c11a...260 skrev (1 time siden):

Håvard skrev (1 time siden):

Er to forskjellige ordninger, en eksisterende og en som kanskje kommer. Ordningen som eksisterer i dag og som er gjeldende for kommuner i "tiltakssonen", det vil si hele Finnmark og utvalgte kommuner i Nord-Troms. Her er det krav om at man bor og jobber i tiltakssonen.

I tillegg er det foreslått en ordning hvor man bor i kommuner med sentraliseringsklassene 5 og 6, som er de to laveste klassene, kan få slettet 25000 av studielånet årlig. Denne er ikke kun for Nord-Norge, men for alle grisgrendte kommuner. Denne er heller ikke innført. Jeg har ikke sett annet enn at det skulle omfatte bosted, så med mindre endringer kommer, vil man da kunne bo i en kommune som omfattes av ordningen og jobbe i en annen som ikke er det.

Lenke til kommentar

For det første: For å være lovlig folkeregistrert i en kommune må du ta din "regelmessige døgnhvile" der. Det betyr i praksis at du må sove der minst halvparten av nettene. Så er det en del unntak fra dette for pendling osv., men det sentrale er at du ikke bare kan velge å folkeregistrere deg et sted, du må faktisk bo der. 

For å få slettet gjeld må du være "bosatt og yrkesaktiv i tiltakssona". Jeg er litt usikker på om dette innebærer at du må være bosatt i tiltakssona, og i arbeid, eller om selve arbeidet må utføres i tiltakssona, eller om arbeidet må utføres for en arbeidsgiver registrert i tiltakssona. Rent språklig betyr jo "yrkesaktiv i tiltakssona" at yrket må utføres i tiltakssona. Unntaksregelen om at du også regnes som yrkesaktiv om du jobber offshore eller på skip skulle tilsi at hovedregelen er at du må jobbe i tiltakssona for å være omfattet, og at du altså ikke kan pendle sørover. Men om du kan ha hjemmekontor i tiltakssona eller om du må ha fast arbeidssted der er litt uklart for meg. Jeg vil tro ja, fordi det rent språklig da er snakk om arbeid som utføres i tiltakssona. Men jeg ville nok startet med å spørre lånekassen. 

Lenke til kommentar
On 23.9.2024 at 9:19 AM, Herr Brun said:

For å få slettet gjeld må du være "bosatt og yrkesaktiv i tiltakssona". Jeg er litt usikker på om dette innebærer at du må være bosatt i tiltakssona, og i arbeid, eller om selve arbeidet må utføres i tiltakssona, eller om arbeidet må utføres for en arbeidsgiver registrert i tiltakssona.

Dette minner meg om en suppe for noen år siden, hvor det ene norske fergerederiet stadig kunne underby de andre norske konkurrentene på offentlige anbud fordi de hadde kontoradresse i "gokk", og følgelig slapp arbeidsgiveravgift, uansett hvor i landet fergerutene faktisk gikk. Det hele ble utløst av at ESA krevde at norsk arbeidsgiveravgift ikke fikk knyttes til arbeidstakers bosted, men arbeidsgivers adresse, uten tanke for at enkelte arbeidsgivere stasjonerer arbeidstakere permanent på helt andre plasser enn arbeidsgiver har adresse.

Jeg vet ikke hvordan dette endte, men jeg husker at minst ett søringrederi vurderte å opprette bemanningsselskap på en adresse uten arbeidsgiveravgift, sånn ca "Finnmark Fergemannskap AS", overføre alle sjøfolkene sine dit, og leie dem tilbake til arbeid i hele landet.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...