Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Pasientskadeerstatning ved covid smitte inst

Gjest d45b7...084

Anbefalte innlegg

Gjest d45b7...084

I 2020 fikk pasienter, eller de pårørende, til pasienter som døde etter smitte på helseinstitusjoner, erstatning som skulle dekke begravelsesutgifter

Er det noen som vet om dette fortsatt gjelder? At en kan søke dekket begravelse?

Anonymous poster hash: d45b7...084

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Et begravelsesbyrå er definitivt eksperter på dette området. Ta en uforpliktende telefon til noen av de større aktørene.

Ellers er det kommunen eller NAV som svarer på dette spørsmålet.

Jeg har i mitt virke aldri hørt om noen som har fått ellers uvilkårlig økonomisk støtte til begravelse der eneste begrunnelsen var "død som følge av covid ervervet på offentlig helseinstitusjon"

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Trulss skrev (34 minutter siden):

Det er nå til dags fullt ut akseptert at sykt helsepersonell kan gå på jobb å spre smitte.

Det er det ikke. Men det er ikke mye en driftsleder kan gjøre når en ansatt kommer på jobb med litt snufs.

Det er helt OT og egentlig en ny tråd.
Tenk da hva som vil skje hvis man bestemmer seg for å innføre en ubetalt karensdag på lik linje med Sverige.
Helse- og omsorgsarbeidere er allerede lavt lønnet. Det er mange som ikke har økonomisk mulighet for å miste 5% av sin månedlige inntekt for å bli hjemme for litt snufs og 38 i feber. Man tar en febernedsettende og nesespray, og så gå man på jobb.

Endret av Skandinav
trykkleif
  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Skandinav skrev (3 timer siden):

Jeg har i mitt virke aldri hørt om noen som har fått ellers uvilkårlig økonomisk støtte til begravelse der eneste begrunnelsen var "død som følge av covid ervervet på offentlig helseinstitusjon"

Artikkel om dette: HER

• Liker 1
Lenke til kommentar
4 hours ago, Trulss said:

At gamle og syke blir smittet av helsepersonell er langt fra akseptabelt, særlig når det fører til døden. Det er nå til dags fullt ut akseptert at sykt helsepersonell kan gå på jobb å spre smitte. Tro det eller ei.

Det er klin umulig å unngå, med mindre du plasserer folk i isolat. Og eg trur heilt ærleg ikkje at isolat er gunstig for den psykiske helsa over tid...

• Liker 2
Lenke til kommentar
barfoo skrev (1 time siden):

Det er klin umulig å unngå, med mindre du plasserer folk i isolat. Og eg trur heilt ærleg ikkje at isolat er gunstig for den psykiske helsa over tid...

Man kunne også begynne å teste ansatte og ta smittevern litt mer alvorlig.

Lenke til kommentar
Gjest d45b7...084

Takk alle, det ser ut til at det kan være mulig... det er selvsagt ingen som går på jobb et slikt sted med feber, men det smitter jo før man har symptomer eller ved minimale symptomer... 

Anonymous poster hash: d45b7...084

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...