Gå til innhold

el-bil merke


stamkunde

Anbefalte innlegg

Hei. 

Et kinesisk merke som heter Byd selges i Norge. Anbefales det? er det noen merker man bør velge foran andre?

Jeg reagerer på Byd i henhold til stor politikk og Kina. Så hva bør jeg støtte? 

Hvilke bilmerke til 200.000 kr bør jeg velge?

japanske mazda? 

Er det noen bilmerker som har gode priser på deler kontra andre? regner med lexus har svindyre deler. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

BYD er et nytt merke i Norge. De har fått god kritikk på bilene, forholdsvis lavt priset biler som er godt utstyrt.

Finner modellen Yuan Up og BYD Seagull omtalt, men de er ikke i salg.
Rikeligste som er i salg er BYD Dolphin er forholdsvis ny modell, ca 300 000 kr.

Dvs, 200 000 kr blir knapt. Eneste jeg kan finne fra BYD til den prisen er varebilen BYD T3.

Du kan se på Citroën ë-C3 YOU fra 219 900 kr. Levering fra høsten i 2024 

https://mobile.no/nybil/personbil/citroen/e-c3/kampanje/

https://www.tv2.no/broom/na-kommer-bilene-til-under-200000-kroner/16767035/

https://www.naf.no/elbil/kjope-elbil/elbil-til-under-250-000

https://www.motor.no/bil/motor-har-testet-byd-seal-u/281060

https://www.naf.no/bilguiden/bilmodell/byd-tang

https://elbil.no/test-av-byd-seal-4x4/

https://elbil.no/test-av-byd-dolphin-femstjerners-budsjettbil-fra-kina/

Lenke til kommentar
toralfb skrev (Akkurat nå):

Seres 5 er en elektrisk SUV Coupé, starter på 600 000 kr.

Om grensen er ca 200 000 kr tar det noe tid før prisene på brukte er på det nivå?

egentlig er det to spørsmål jeg har, så jeg burde selvsagt ikke sammenblandet 200.000 kr og kinesiske biler. 

Hvilket bilmerke anbefales. 

 

 

 

Lenke til kommentar
stamkunde skrev (12 minutter siden):

Hvilket bilmerke anbefales. 

Det er et spørsmål som er vanskelig å svare på.

Om en ikke ønsker å støtte Kina vil Kinesiske merker utgå.
På samme måten som Tesla utgår om en ikke ønsker å støtte Elon Musk.

Deretter har en faren for at bilmerket legges ned, eller går konkurs.

To nylige eksempel er HiPhi og Fisker Ocean.

En annen faktor er tilgang på verksted nær hjemstedet, slik en unngår lang reisevei for service og eventuelle reparasjoner.  Er bilen ny nok til å være innenfor garanti kan det være viktig med merkeforhandler nærme nok.

Deretter hvilket merke som tilbyr den modell du ønsker, og til riktig pris.

https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/LM30xq/morselskapet-til-hiphi-er-konkurs
https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/jQlwbz/fisker-norway-er-konkurs

Endret av toralfb
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
56 minutes ago, stamkunde said:

egentlig er det to spørsmål jeg har, så jeg burde selvsagt ikke sammenblandet 200.000 kr og kinesiske biler. 

Hvilket bilmerke anbefales. 

 

 

 

Om jeg skulle valgt en Kinabil måtte det blitt Xpeng.

Lenke til kommentar
toralfb skrev (23 timer siden):

Det er et spørsmål som er vanskelig å svare på.

Om en ikke ønsker å støtte Kina vil Kinesiske merker utgå.
På samme måten som Tesla utgår om en ikke ønsker å støtte Elon Musk.

Deretter har en faren for at bilmerket legges ned, eller går konkurs.

To nylige eksempel er HiPhi og Fisker Ocean.

En annen faktor er tilgang på verksted nær hjemstedet, slik en unngår lang reisevei for service og eventuelle reparasjoner.  Er bilen ny nok til å være innenfor garanti kan det være viktig med merkeforhandler nærme nok.

Deretter hvilket merke som tilbyr den modell du ønsker, og til riktig pris.

https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/LM30xq/morselskapet-til-hiphi-er-konkurs
https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/jQlwbz/fisker-norway-er-konkurs

jeg har tenkt tanken at jeg bør kjøpe bil her jeg bor, og unngå lang reisevei. Jeg har undersøkt i bilbutikker og det er kampanjer, men så må jeg sjekke om det er kinesisk bil. Føler å velge kinesisk bil, så involverer jeg meg i stor politikk. Jeg er da kun en vanlig mann på gata. 

Lenke til kommentar

Skulle jeg kjøpe kinesisk bil, ville det være MG4. Fin bil på mange måter.

Men, og det er et stort men: politikken. 

Ønsker jeg å sende flere hundre tusen kroner til Xi Jinping? Stoler jeg på at reservedeler og service er tilgjengelig i et NATO-land om tre år? Folkerepublikken Kina er på motsatt side av oss i en delt verden. Jeg ville heller satset på en bil fra et demokratisk land, for eksempel Frankrike eller Japan. Om den er brukt er den billigere enn en helt ny kinabil.

Kinabil er en risiko å ta. Og selv om det skulle gå bra er det bedre å støtte vestlige fabrikker.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
20 minutes ago, Mannen med ljåen said:

Skulle jeg kjøpe kinesisk bil, ville det være MG4. Fin bil på mange måter.

Men, og det er et stort men: politikken. 

Ønsker jeg å sende flere hundre tusen kroner til Xi Jinping? Stoler jeg på at reservedeler og service er tilgjengelig i et NATO-land om tre år? Folkerepublikken Kina er på motsatt side av oss i en delt verden. Jeg ville heller satset på en bil fra et demokratisk land, for eksempel Frankrike eller Japan. Om den er brukt er den billigere enn en helt ny kinabil.

Kinabil er en risiko å ta. Og selv om det skulle gå bra er det bedre å støtte vestlige fabrikker.

Har hatt MG4 i snart to år, og er veldig fornøyd med den.

Nå er hele verden, inkludert Norge svært avhengig av handel med Kina på mer enn bare biler, så det er ikke noe som bekymrer meg. De fleste bidrar til Kina sin økonomi hver eneste dag uten å tenke over det. 

Endret av Windoge
Lenke til kommentar
onkel_jon skrev (1 time siden):

Husk at det og finnes europeiske biler som går under Kina fordi de lages der, Volvo ex30, polestar, bmw ix3, model 3 , cupra tavascan er noen, mg er kinesisk og

takk for viktig informasjon. Det er godt å følge med på biler, og få bedre forståelse på biler som man er i blant. 

Lenke til kommentar
Fantomtegningen skrev (2 minutter siden):

Kan være en fordel å ha i bakhodet at EU har høynet toll for kinesiske biler, skal ikke se bort ifra at Norge kan bli presset til det samme.

hva betaler norske bileiere for å kjøpe ny bil i toll og mva. ved kjøp av elektrisk bil?

Lenke til kommentar
Windoge skrev (41 minutter siden):

Har hatt MG4 i snart to år, og er veldig fornøyd med den.

Nå er hele verden, inkludert Norge svært avhengig av handel med Kina på mer enn bare biler, så det er ikke noe som bekymrer meg. De fleste bidrar til Kina sin økonomi hver eneste dag uten å tenke over det. 

Det du sier i siste setning er selvsagt sant, men hver og en har en mulighet til å ta valg slik at minst mulig havner i kinesiske lommer. Det er forskjell på om deler av et produkt er laget i Kina, eller at produktet er designet i et annet land for så å bli produsert i KIna - opp mot å kjøpe et produkt hvor all inntekt havner i Kina.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
27 minutes ago, Jalla21 said:

Det du sier i siste setning er selvsagt sant, men hver og en har en mulighet til å ta valg slik at minst mulig havner i kinesiske lommer. Det er forskjell på om deler av et produkt er laget i Kina, eller at produktet er designet i et annet land for så å bli produsert i KIna - opp mot å kjøpe et produkt hvor all inntekt havner i Kina.

Det skjønner jeg, men rent økonomisk blir man tvunget til å tenke på personlig økonomi foran utenrikspolitikk. Her kunne den Norske regjeringen ha gjort mye for å hjelpe. Jeg kjøper ikke Kina-bil fordi jeg elsker Kina. Jeg kjøpte min MG4 fordi den var billigere i forhold til tilsvarende biler, og kom med 7 års garanti. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...